eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy uproszczenia przepisów w zakresie podatku akcyzowego oraz zniesienia lub ograniczenia niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych, które dotyczą podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3522
  • Data wpłynięcia: 2015-06-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1479

3522

– 28 –
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia został sporządzony w związku z projektem ustawy o zmianie
ustawy o podatku akcyzowym, która przewiduje m.in. zmiany przepisów dotyczących
zabezpieczeń akcyzowych w zakresie objęcia zabezpieczeniem akcyzowych suszu
tytoniowego oraz rezygnacji z zabezpieczenia akcyzowego w przypadku wyrobów
akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką
akcyzy.
W związku z powyższymi zmianami w treści rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2014 r.
w sprawie zabezpieczeń akcyzowych (Źz. U. poz. 1857) dodano nowe przepisy oraz
dokonano zmian w przepisach tylko w zakresie dotyczącym powyższych kwestii. Pozostałe
przepisy rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2014 r. w sprawie zabezpieczeń akcyzowych nie
uległy zmianie. Ponieważ wyżej wymieniony projekt ustawy przewiduje zmianę przepisu
przywołanego w upoważnieniu ustawowym określonym w art. 66 ust. 1 pkt 5 konieczne jest,
zgodnie z zasadami poprawnej legislacji, wydanie nowego rozporządzenia.
Mając na uwadze ograniczony zakres zmian projektowanych w treści rozporządzenia w
sprawie zabezpieczeń akcyzowych, opisano w niniejszym uzasadnieniu tylko dodane oraz
zmienione przepisy, tzn. w § 3 w ust. 1 pkt 6 oraz ust. 3 i 4, w § 7 ust. 1–3 i 9, § 10 oraz § 12.
W § 3 w ust. 1 dodano przepisy określające sposób obliczania oraz szacowania
wysokości zabezpieczenia generalnego składanego przez pośredniczący podmiot tytoniowy.
Podstawą do ustalenia tej wysokości będzie maksymalna kwota miesięcznego zobowiązania
podatkowego, które mogłoby powstać gdyby pośredniczący podmiot tytoniowy sprzedał susz
tytoniowy innemu podmiotowi niż podmiot prowadzący skład podatkowy lub pośredniczący
podmiot tytoniowy lub gdyby go zużył. Wysokość zabezpieczenia generalnego będzie
odpowiadała największej ilości suszu tytoniowego nabytego (albo przewidywanej największej
ilości suszu, która zostanie nabyta) przez pośredniczący podmiot tytoniowy w okresie
ostatnich 12 miesięcy przed dniem ustalenia wysokości zabezpieczenia. Przyjęto
12-miesięczny okres dla ustalenia ilości nabytego suszu z uwagi na sezonowość w obrocie
produktami rolniczymi. Należy dodać, że zgodnie z art. 65 ust. 3b projektu ustawy wysokość
zabezpieczenia generalnego składanego przez pośredniczący podmiot tytoniowy nie może być
mniejsza niż 2 mln zł.
W § 3 w ust. 3 dodano przepis określający sposób ustalania zabezpieczenia akcyzowego
w zakresie dotyczącym wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, dla
których została określona zerowa stawka akcyzy ze względu na przeznaczenie. Zgodnie
z art. 63 ust. 1 ustawy opodatkowanych podatku akcyzowym zabezpieczenie akcyzowe
powinno gwarantować pokrycie zobowiązań podatkowych i opłat paliwowych zarówno tych,


– 29 –
których obowiązek zapłaty powstał, jak i tych, które dopiero mogą powstać (w wyniku
zaistnienia określonych zdarzeń lub sytuacji). W przypadku wyrobów akcyzowych
określonych w załączniku nr 2 do ustawy, dla których została określona zerowa stawka
akcyzy ze względu na przeznaczenie, określono wyjątek od powyższej zasady wyrażony w
art. 63 ust. 1a. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku wyżej wymienionych wyrobów
zrezygnowano z zabezpieczenia pokrycia zobowiązań podatkowych i opłat paliwowych, gdy
wyroby te są opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie. Zgodnie
zatem z art. 63 ust. 1 i 1a projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, w
przypadku powyższych wyrobów zabezpieczeniu akcyzowemu podlegają powstałe
zobowiązania podatkowe i opłaty paliwowe, których obowiązek zapłaty powstał, gdy wyroby
te, np. ze względu na zmianę przeznaczenia, zostaną opodatkowane stawką akcyzy inną niż
zero. W związku z powyższym § 3 ust. 3 szczegółowo określa, które kwoty akcyzy i opłaty
paliwowej nie są wliczane do ustalanej wysokości zabezpieczenia generalnego (pkt 1), oraz
które kwoty akcyzy i opłaty paliwowej są do tej wysokości wliczane (pkt 2).
Zabezpieczenie generalne ustalone zgodnie z § 3 ust. 1 i 2 jest podstawą do ustalenia
wysokości zabezpieczenia ryczałtowego, o czym stanowi § 3 ust. 4 projektu, w związku z
czym w jego treści przywołano również § 3 ust. 3 określający sposób ustalania wysokości
zabezpieczenia generalnego w odniesieniu do wyrobów akcyzowych określonych w
załączniku nr 2 do ustawy, dla których została określona zerowa stawka akcyzy ze względu
na przeznaczenie.
Odstąpienie w projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym od obowiązku
złożenia zabezpieczenia akcyzowego dla wyrobów akcyzowych, gdy są one opodatkowane
zerową stawką akcyzy powoduje, że złożone zabezpieczenie generalne nie będzie w tym
czasie obciążone, zatem takie obciążenie nie będzie odnotowywane, o czym stanowi art. 65
ust. 7 projektu ustawy. W związku z powyższym w § 7 ust. 2 projektu rozporządzenia dodano
przepis określający szczegółowo, że w przypadku wyrobów akcyzowych określonych w
załączniku nr 2 do ustawy, dla których została określona zerowa stawka akcyzy ze względu
na przeznaczenie, obciążenie zabezpieczenia kwotą powstałego zobowiązania podatkowego
oraz opłaty paliwowej, której obowiązek zapłaty powstał, w stosunku do tych wyrobów,
będzie odnotowywane w przypadku ich opodatkowania stawką akcyzy inną niż zero.
Konieczność uwzględnienia powyższego przepisu została odpowiednio odnotowana w
treści § 7 ust. 1 i 3, w których jest również mowa o odnotowywaniu obciążenia
zabezpieczenia generalnego.
W § 10 dodano przepisy dotyczące zabezpieczenia akcyzowego składanego przez
pośredniczący podmiot tytoniowy. Powielają one regulacje określone dla podmiotów


– 30 –
pośredniczących z uwzględnieniem specyfiki suszu tytoniowego (nabycie suszu tytoniowego
nie powoduje powstania obowiązku podatkowego, aczkolwiek może doprowadzić do jego
powstania, a ponadto w przypadku tego wyrobu akcyzowego nie występuje opłata paliwowa).
Zgodnie z § 10 pośredniczący podmiot tytoniowy będzie odnotowywał obciążenie
zabezpieczenia generalnego kwotą powstałego lub mogącego powstać zobowiązania
podatkowego, z chwilą nabycia suszu tytoniowego na terytorium kraju lub objęcia suszu
tytoniowego, importowanego przez pośredniczący podmiot tytoniowy, procedurą
dopuszczenia do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego. Odnotowanie zwolnienia
zabezpieczenia generalnego z obciążenia pośredniczący podmiot tytoniowy będzie mógł
odnotować najwcześniej po wydaniu sprzedanego suszu tytoniowego podmiotowi
prowadzącemu skład podatkowy lub pośredniczącemu podmiotowi tytoniowemu, a w
przypadku zużycia nabytego suszu tytoniowego przez pośredniczący podmiot tytoniowy, co
spowoduje powstanie zobowiązania podatkowego, po dokonaniu zapłaty kwoty tego
zobowiązania. Pośredniczący podmiot tytoniowy powinien aktualizować wysokość
zabezpieczenia generalnego przynajmniej raz w miesiącu. Pośredniczący podmiot tytoniowy
powinien ponadto ustalać na bieżąco stan wykorzystania zabezpieczenia generalnego,
najpóźniej na dzień przed nabyciem suszu tytoniowego na terytorium kraju lub objęciem
importowanego suszu tytoniowego procedurą dopuszczenia do obrotu. W przypadku gdy
kwota wolna zabezpieczenia generalnego będzie niewystarczająca do objęcia tym
zabezpieczeniem nabywanego suszu, pośredniczący podmiot tytoniowy powinien zwiększyć
kwotę zabezpieczenia przed jego nabyciem, ponieważ zgodnie z art. 20g ust. 1 pkt 2 projektu
ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym brak pokrycia w terminie lub w należnej
wysokości kwoty powstałych lub mogących powstać zobowiązań podatkowych przez
zabezpieczenie akcyzowe złożone przez pośredniczący podmiot tytoniowy będzie podstawą
do wykreślenia tego podmiotu z rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych.
Pośredniczący podmiot tytoniowy, analogicznie jek podmiot pośredniczący, będzie
obowiązany przedkładać kartę do saldowania do wglądu właściwemu naczelnikowi urzędu
celnego, a na żądanie tego naczelnika, również dokumenty, na podstawie których dokonano
obciążenia zabezpieczenia generalnego lub zwolnienia go z tego obciążenia, przynajmniej raz
w miesiącu w terminie do 15. dnia każdego miesiąca kalendarzowego.
Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu
Drogowym, ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o podatku akcyzowym, podmioty
które złożyły zabezpieczenie akcyzowe w należnej wysokości przed dniem wejścia w życie
tej ustawy, tzn. przed 1 stycznia 2015 r., są zwolnione z obowiązku zabezpieczenia opłaty
paliwowej do dnia wygaśnięcia lub utraty ważności złożonego zabezpieczenia akcyzowego,


– 31 –
złożenia nowego lub dodatkowego zabezpieczenia akcyzowego, przedłużenia złożonego
zabezpieczenia akcyzowego lub jego ważności – nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia
2015 r. W związku z powyższym w § 12 utrzymano przepisy przejściowe, na których
podstawie do tych „starych” zabezpieczeń akcyzowych będą stosowane przepisy
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie zabezpieczeń
akcyzowych, z tym że również w przypadku starych zabezpieczeń akcyzowych właściwy
naczelnik urzędu celnego będzie mógł wydać nowy egzemplarz karty do saldowania na
uzasadniony wniosek podmiotu uprawnionego do stosowania zabezpieczenia generalnego.
Ponadto w § 13 zamieszczono przepis przejściowy zezwalający na korzystanie w
III kwartale 2015 r. z zapasów „starych” druków pokwitowań złożenia zabezpieczenia
akcyzowego, pod warunkiem umieszczenia w nich danych, które są określone w załączniku
nr 3 do niniejszego rozporządzenia, tzn. pod warunkiem odnotowania w uwagach, że
podmiotem składającym zabezpieczenie (obowiązanym do jego złożenia) jest pośredniczący
podmiot tytoniowy, w przypadku złożenia zabezpieczenia przez ten podmiot.
Jednocześnie w związku z dodaniem nowych przepisów uległa zmianie numeracja
jednostek redakcyjnych projektu oraz numeracja odwołań do tych przepisów znajdujące się w
treści projektu.
Ponadto dokonano zmiany wzorów dokumentów określonych w załącznikach nr 2 i 3,
polegającej na dodaniu w polu „Status podmiotu obowiązanego do złożenia zabezpieczenia
akcyzowego” pośredniczącego podmiotu tytoniowego.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z przepisami Unii źuropejskiej.
Projekt rozporządzenia nie zawiera norm technicznych w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Źz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn.
zm.), w związku z czym nie podlega notyfikacji.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Źz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) oraz uchwały nr 190 Rady
Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. poz. 979)
tekst projektu zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji z chwilą przekazania go do uzgodnień z
członkami Rady Ministrów.


– 32 –
Nazwa projektu:
Źata sporządzenia:
rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zabezpieczeń akcyzowych. 11.05.2015 r.
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące



Ministerstwo Finansów
ródło:
ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu
akcyzowym (Dz. U. z 2014 r. poz. 752,
lub Podsekretarza Stanu
Podsekretarz Stanu Jarosław Neneman
z późn. zm.).

Nr w wykazie prac:
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Jerzy Maj, Źep. PA, Ministerstwo Finansów tel. 22 694 45 65



OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
W dniu … został opracowany projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, która przewiduje rezygnację z
zabezpieczenia akcyzowego w przypadku wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy
opodatkowanych zerową stawką akcyzy oraz objęcie zabezpieczeniem akcyzowym suszu tytoniowego. Ww. ustawa
przewiduje zmianę przepisu przywołanego w upoważnieniu ustawowym określonym w art. 66 ust. 1 pkt 5 stanowiącym
podstawę do wydania rozporządzenia w sprawie zabezpieczeń akcyzowych. co powoduje konieczność wydania nowego
rozporządzenia.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 2014 r. w sprawie zabezpieczeń akcyzowych (Źz. U. poz. 1857)
zostanie zastąpione nowym rozporządzeniem w tej sprawie. Właściwe przepisy rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2014 r.
zostaną w projekcie zmienione oraz zostaną dodane nowe przepisy w sposób, który dostosuje ich brzmienie do treści
zmienionych przepisów ustawy o podatku akcyzowym.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
Brak tożsamych rozwiązań w krajach Uź.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Podatnicy podatku
Ok. 2350 – wielkość
akcyzowego prowadzący
zmienna, w związku
działalność gospodarczą
Informacje z izb celnych o
Składanie i stosowanie

z czym została
określona
ilości podatników akcyzowych
zabezpieczeń akcyzowych
w przybliżeniu
Rozporządzenie Ministra
Finansów w sprawie
utworzenia izb celnych i
Przyjmowanie, stosowanie
Urzędy celne
46
urzędów celnych oraz
i zwrot zabezpieczeń
określenia ich siedzib
akcyzowych
z dnia 23 października 2009 r.
(Dz. U. Nr 180, poz. 1404)
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Źz. U. Nr 169,
poz. 1414, z późn. zm.) oraz uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady
Ministrów (M.P. poz. 979) tekst projektu zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji="http://www.rcl.gov.pl/", z chwilą przekazania go do uzgodnień z członkami Rady
Ministrów. Z chwilą udostępnienia w Biuletynie Informacji Publicznej projektu rozporządzenia, każdy będzie mógł
zgłosić zainteresowanie pracami nad tym projektem w formie wymaganej ww. ustawą.


strony : 1 ... 50 ... 90 ... 99 . [ 100 ] . 101 ... 110 ... 138

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: