eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o Trójstronnej Komisji Dialogu Społecznego w Rolnictwie

Poselski projekt ustawy o Trójstronnej Komisji Dialogu Społecznego w Rolnictwie

projekt dotyczy utworzenia Komisji służącej dialogowi, osiąganiu kompromisów i wypracowaniu wspólnych stanowisk w sprawach spornych dotyczących funkcjonowania rolnictwa i obszarów wiejskich

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3520
  • Data wpłynięcia: 2015-04-13
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3520

4. Członek Komisji lub inna osoba uczestnicząca w posiedzeniu może, w terminie 14
dni od dnia ogłoszenia protokołu, zgłosić wniosek o sprostowanie lub uzupełnienie protokołu.
Wniosek rozstrzyga Prezydium Komisji.

Art. 15. 1. Obsługę Komisji zapewnia urząd obsługujący ministra właściwego do
spraw rozwoju wsi.
2. Koszty działania Komisji i zespołów są pokrywane z budżetu państwa, z części,
której dysponentem jest minister właściwy do spraw rozwoju wsi.

Art. 16. 1. Komisja uchwala, na wniosek Prezydium Komisji, regulamin prac Komisji,
który określa w szczególności:
1) szczegółowe zasady i tryb pracy Komisji, Prezydium Komisji oraz zespołów
problemowych Komisji;
2) szczegółowe zasady i tryb powoływania i odwoływania przewodniczącego Komisji
oraz wiceprzewodniczących Komisji;
3) szczegółowe zasady i tryb powoływania zespołów problemowych Komisji;
4) uprawnienia i obowiązki członków Komisji związane z udziałem w jej pracach;
5) szczegółowe zasady postępowania Komisji w sytuacji powstania sporu z
organizacjami społeczno-zawodowymi lub związkami zawodowymi rolników
indywidualnych;
6) inne sprawy, o których mowa w ustawie.
2. Regulamin prac Komisji podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym
Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.

Rozdział 4
Uprawnienia Komisji, stron Komisji oraz organizacji, których przedstawiciele są
członkami Komisji

Art. 17. 1. Każda ze stron Komisji ma prawo przyjąć własne stanowisko w sprawie
będącej przedmiotem obrad Komisji lub w innej sprawie dotyczącej celów lub zadań Komisji.
2. Każda ze stron Komisji ma prawo zażądać od innej strony zajęcia stanowiska w
sprawie będącej przedmiotem obrad Komisji lub w innej sprawie dotyczącej celów lub zadań
Komisji.

10
3. Stanowiska, o których mowa w ust. 1 i 2, są załącznikami do protokołu z
posiedzenia Komisji, o którym mowa w art. 14.

Art. 18. 1. Strony Komisji mogą zawierać porozumienia.
2. Przedmiotem porozumienia, o którym mowa w ust. 1, są wzajemne zobowiązania
stron służące realizacji celów, o których mowa w art. 1, w szczególności zmierzające do
rozwiązywania problemów lub konfliktów gospodarczych lub społecznych dotyczących
rolnictwa i obszarów wiejskich.
3. Porozumienia, o których mowa w ust. 1, określają w szczególności:
1) czas ich obowiązywania;
2) tryb dokonywania zmian ich treści;
3) tryb ich rozwiązania;
4) przypadki ich wygaśnięcia;
5) tryb rozstrzygania kwestii spornych.
4. Treść porozumienia jest załącznikiem do protokołu z posiedzenia Komisji, o którym
mowa w art. 14.

Art. 19. 1. Strona rządowa, w terminie do dnia 10 maja każdego roku, przedstawia
Komisji wstępną prognozę wielkości makroekonomicznych stanowiących podstawę do prac
nad projektem ustawy budżetowej na rok następny.
2. Strony społeczno-zawodowa i gospodarcza, w terminie do dnia 20 maja każdego
roku, przedstawiają wspólną propozycję w sprawie wzrostu w następnym roku wskaźników
makroekonomicznych, jeżeli tak stanowią przepisy odrębne.
3. W przypadku gdy w terminie, o którym mowa w ust. 2, strony społeczno-zawodowa
i gospodarcza nie przedstawią wspólnej propozycji, każda z tych stron może, w terminie do
dnia 25 maja, przedstawić własną propozycję w każdej ze spraw, o których mowa w ust. 2.
4. W przypadku gdy w terminie, o którym mowa w ust. 3, strona nie przedstawi
propozycji w sprawach, o których mowa w ust. 1 i 2, propozycję w każdej ze spraw może
przedstawić, w terminie do dnia 30 maja, każda z organizacji, której przedstawiciele są
członkami Komisji.
5. Strona rządowa, w terminie do dnia 15 czerwca każdego roku, kieruje założenia
projektu budżetu państwa na rok następny do Komisji w celu zajęcia stanowiska przez
pozostałe strony Komisji.

11
6. Strony społeczno-zawodowa i gospodarcza przedstawiają, w terminie do dnia 20
lipca każdego roku, wspólne stanowisko w sprawie założeń projektu budżetu państwa na rok
następny.
7. W przypadku gdy w terminie, o którym mowa w ust. 6, strony nie przedstawią
wspólnego stanowiska, każda ze stron może, w terminie do dnia 25 lipca, przedstawić własne
stanowisko w sprawie założeń projektu budżetu państwa na rok następny.
8. W przypadku gdy w terminie, o którym mowa w ust. 7, strona nie przedstawi
stanowiska w sprawie założeń budżetu państwa na rok następny, opinię w tej sprawie może
przedstawić, w terminie do dnia 31 lipca, każda z organizacji, której przedstawiciele są
członkami Komisji.
9. Strona rządowa, nie później niż 20 dni przed przedstawieniem projektu ustawy
budżetowej Sejmowi, kieruje projekt ustawy budżetowej na rok następny wraz z
uzasadnieniem do Komisji w celu zajęcia stanowiska przez strony społeczno-zawodową i
gospodarczą.
10. Strony społeczno-zawodowa i gospodarcza przedstawiają, nie później niż w 6.
dniu roboczym po dniu, w którym otrzymały projekt ustawy budżetowej, wspólne stanowisko
w sprawie tego projektu.
11. W przypadku gdy w terminie, o którym mowa w ust. 10, strony nie przedstawią
wspólnego stanowiska, każda ze stron może, w ciągu następnych 3 dni roboczych,
przedstawić własne stanowisko w sprawie projektu ustawy budżetowej na rok następny.
12. W przypadku gdy w terminie, o którym mowa w ust. 11, strona nie przedstawi
stanowiska w sprawie projektu ustawy budżetowej na rok następny, opinię w tej sprawie
może przedstawić, w ciągu następnych 2 dni roboczych, każda z organizacji, której
przedstawiciele są członkami Komisji.
13. Terminy, o których mowa w ust. 1–8, Komisja może zmieniać na wniosek strony
rządowej.
14. Nieprzedstawienie propozycji, o której mowa w ust. 4, oraz opinii, o których
mowa w ust. 8 i 12, w terminie wskazanym w tych przepisach lub w terminie ustalonym przez
Komisję na podstawie ust 13, oznacza rezygnację z prawa do ich wyrażenia.

Art. 20. 1. Członkowie Rady Ministrów, organy samorządu terytorialnego i inne
organy właściwe do przygotowywania założeń i projektów aktów normatywnych, programów
i innych dokumentów dotyczących problematyki rolnictwa i obszarów wiejskich
przedstawiają Komisji projekty tych dokumentów wraz z prognozą ich skutków finansowych.

12
2. Prezes Rady Ministrów przedstawia Komisji projekty dokumentów i informacje, o
których mowa w art. 7 ust. 1 i 2, art. 8 ust. 1, art. 10 ust. 1, art. 11 ust. 1 i 2 i art. 12 ust. 1 i 2
ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w
sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej (Dz. U.
Nr 213, poz. 1395), jeżeli dokument dotyczy funkcjonowania rolnictwa lub obszarów
wiejskich.
3. Strony społeczno-zawodowa i gospodarcza przedstawiają wspólne stanowisko w
sprawie projektów dokumentów, o których mowa w ust. 1 i 2.
4. W przypadku projektu, o którym mowa w ust. 1, termin na przedstawienie
wspólnego stanowiska wynosi 14 dni, chyba że z ważnych względów organ, który
przedstawił projekt Komisji, określi krótszy termin. W przypadku dokumentu, o którym
mowa w ust. 2, termin na przedstawienie wspólnego stanowiska jest określany przez Prezesa
Rady Ministrów.
5. W przypadku gdy w terminie, o którym mowa w ust. 4, strony społeczno-zawodowa
i gospodarcza nie przedstawią wspólnego stanowiska, każda ze stron może, w ciągu
następnych 3 dni roboczych, przedstawić własne stanowisko.
6. W przypadku gdy w terminie, o którym mowa w ust. 5, strona nie przedstawi
własnego stanowiska opinię może przedstawić, w ciągu następnych 3 dni roboczych, każda z
organizacji, której przedstawiciele są członkami Komisji.
7. Właściwy organ, o którym mowa w ust. 1 i 2, niezwłocznie informuje każdą z
organizacji, której przedstawiciele są członkami Komisji, czy przedstawione stanowiska lub
opinie zostały uwzględnione. W razie odrzucenia w całości lub w części stanowiska lub opinii
właściwy organ przedstawia informację o przyczynach odrzucenia.

Art. 21. W przypadku gdy po przekazaniu stanowisk lub opinii, o których mowa w
art. 20 ust. 3, 5 i 6, projekt aktu normatywnego został zmieniony w istotnym zakresie,
właściwy organ przedstawia zmieniony projekt Komisji, określając termin na przedstawienie
ponownego stanowiska. Przepisy art. 20 ust. 3 i 5–7 stosuje się odpowiednio.

Art. 22. 1. Organizacja, której przedstawiciele są członkami Komisji, może żądać od
organów władzy publicznej przedstawienia informacji lub dokumentów dotyczących
problematyki rolnictwa i obszarów wiejskich wraz z prognozą ich skutków finansowych, w
szczególności informacji o zamierzeniach działań organów władzy publicznej, projektach
aktów normatywnych i programach w zakresie realizacji zadań publicznych.

13
2. Organizacja, o której mowa w ust. 1, ma prawo do przedstawienia właściwemu
organowi władzy publicznej opinii dotyczącej informacji lub dokumentów, o których mowa
w ust. 1.
3. Organ władzy publicznej, któremu została przedstawiona opinia, o której mowa w
ust. 2, w ciągu 30 dni od dnia jej otrzymania przedstawia organizacji stanowisko w sprawie,
podając uzasadnienie swojego stanowiska.

Art. 23. W przypadku gdy organizacja, której przedstawiciele są członkami Komisji,
przedstawiła na podstawie art. 22 ust. 2 opinię dotyczącą projektu ustawy lub rozporządzenia,
organizacji przysługuje prawo do wzięcia udziału w wysłuchaniu publicznym dotyczącym
tego projektu, jeżeli wysłuchanie publiczne zostanie przeprowadzone na zasadach
określonych w przepisach odrębnych. Przepisy art. 8 ust. 2 i art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca
2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414,
z 2009 r. Nr 42, poz. 337 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622 i Nr 161, poz. 966) stosuje się
odpowiednio.

Art. 24. 1. Organizacja, której przedstawiciele są członkami Komisji, może wystąpić
do właściwego organu władzy publicznej z wnioskiem o podjęcie inicjatywy ustawodawczej
bądź o wydanie lub zmianę aktu normatywnego dotyczącego funkcjonowania rolnictwa i
obszarów wiejskich.
2. Organizacja, o której mowa w ust. 1, może wystąpić do właściwego organu władzy
publicznej z wnioskiem o skierowanie do Trybunału Konstytucyjnego wniosku w sprawie
zgodności ustawy lub innego aktu normatywnego dotyczącego funkcjonowania rolnictwa i
obszarów wiejskich z Konstytucją, ratyfikowaną umową międzynarodową lub ustawą.
3. Organ władzy publicznej, do którego został skierowany wniosek, o którym mowa w
ust. 1 lub 2, w ciągu 30 dni od dnia otrzymania wniosku przedstawia organizacji stanowisko
w sprawie, podając uzasadnienie swojego stanowiska.

Art. 25. Przepisy niniejszej ustawy nie naruszają przepisów innych ustaw
przyznających uprawnienia Komisji, stronom Komisji i organizacjom, których
przedstawiciele są członkami Komisji.

Rozdział 5
Przepisy zmieniające, przejściowe i dostosowujące

14
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 6

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: