Poselski projekt ustawy o Trójstronnej Komisji Dialogu Społecznego w Rolnictwie
projekt dotyczy utworzenia Komisji służącej dialogowi, osiąganiu kompromisów i wypracowaniu wspólnych stanowisk w sprawach spornych dotyczących funkcjonowania rolnictwa i obszarów wiejskich
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3520
- Data wpłynięcia: 2015-04-13
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3520
organizacjach pracodawców (Dz. U. Nr 55, poz. 235, z późn. zm. )) zrzeszające
wyłącznie pracodawców prowadzących działalność podstawową w zakresie, o którym
mowa w pkt 1.
2. Za reprezentatywne organizacje, o których mowa w ust. 1 pkt 2, uznaje się te
organizacje, które mają zasięg ogólnokrajowy i zrzeszają pracodawców zatrudniających
pracowników w liczbie równej co najmniej wskaźnikowi reprezentatywności, o którym mowa
w art. 4 ust. 5. Przepis art. 4 ust. 4 stosuje się odpowiednio.
3. W przypadku organizacji zrzeszającej inne organizacje, warunek o którym mowa w
ust. 2, uważa się za spełniony, jeżeli liczba pracowników zatrudnionych u pracodawców
zrzeszonych w organizacjach zrzeszanych przez tą organizację jest równa co najmniej
wskaźnikowi reprezentatywności, o którym mowa w art. 4 ust. 5. Przepis art. 4 ust. 7 stosuje
się odpowiednio.
Art. 6. 1. Reprezentatywność organizacji, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 oraz
art. 5 ust. 1 pkt 2, stwierdza sąd okręgowy w Warszawie w trybie przepisów Kodeksu
postępowania cywilnego o postępowaniu nieprocesowym. Sąd wydaje orzeczenie w terminie
30 dni od dnia złożenia wniosku o stwierdzenie reprezentatywności.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien być sporządzony na urzędowym
formularzu. Do wniosku dołącza się dokumenty potwierdzające spełnienie przez organizację
odpowiednio warunków, o których mowa w art. 4 i 5. Organizacja, o której mowa w art. 4
ust. 1 pkt 1, dołącza do wniosku wykaz członków tej organizacji udostępniony przez Agencję
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na podstawie ewidencji producentów prowadzonej
na podstawie ustawy, o której mowa w art. 4 ust. 3.
3. Wykaz, o którym mowa w ust. 2, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji
Rolnictwa udostępnia w formie zaświadczenia, do którego stosuje się przepisy ustawy z dnia
14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267, z
2014 r. poz. 183 i 1195 oraz z 2015 r. poz. 211).
4. Z wnioskiem, o którym mowa w ust. 1, organizacje, o których mowa w art. 4 ust. 1
pkt 1 oraz art. 5 ust. 1 pkt 2, występują co 4 lata. Okres 4 lat liczy się od dnia
uprawomocnienia się uprzednio wydanego orzeczenia.
5) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. 1996 r. Nr 34, poz. 148, z 1997 r. Nr 121, poz. 769, z
2000 r. Nr 60, poz. 700 i Nr 107, poz. 1127, z 2001 r. Nr 100, poz. 1080 oraz z 2004 r. Nr 240, poz. 2407.
5
5. Z upływem 4 lat od uprawomocnienia się orzeczenia o stwierdzeniu
reprezentatywności organizacja, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 oraz art. 5 ust. 1 pkt 2,
traci uprawnienia organizacji reprezentatywnej, chyba że udokumentuje Prezydium Komisji
złożenie wniosku o ponowne stwierdzenie reprezentatywności. W takim przypadku
organizacja ta zachowuje status organizacji reprezentatywnej do czasu uprawomocnienia się
orzeczenia sądu w sprawie ponownego stwierdzenia reprezentatywności.
6. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wzór urzędowego formularza
wniosku, o którym mowa w ust. 1, oraz wykaz dokumentów, które powinny być załączone do
wniosku o stwierdzenie reprezentatywności, mając na względzie:
1) potrzebę wiarygodnego udokumentowania okoliczności mających znaczenie dla
ustalenia reprezentatywności organizacji;
2) konieczność dołączenia do wniosku wykazu członków organizacji w sposób
umożliwiający ich prawidłową identyfikację;
3) konieczność dołączenia do wniosku wykazu organizacji członkowskich należących do
wnioskodawcy.
Art. 7. 1. Kadencja Komisji trwa 4 lata.
2. Kadencja Komisji rozpoczyna się w dniu zebrania się Komisji na pierwsze
posiedzenie.
3. Pierwsze posiedzenie Komisji zwołuje Prezes Rady Ministrów na dzień
przypadający w ciągu 30 dni od dnia zakończenia poprzedniej kadencji Komisji. Pierwsze
posiedzenie Komisji prowadzi członek Komisji wskazany przez Prezesa Rady Ministrów.
4. Każda ze stron Komisji ma równą liczbę przedstawicieli w Komisji.
5. Każda z organizacji, o których mowa w art. 4 i 5, ma prawo do wskazania co
najmniej jednego przedstawiciela w Komisji.
Art. 8. 1. Członków Komisji powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów.
2. Członkowie Komisji będący przedstawicielami strony rządowej są powoływani i
odwoływani na wniosek właściwych ministrów.
3. Członkowie Komisji będący przedstawicielami strony społeczno-zawodowej i
strony gospodarczej są powoływani i odwoływani na wniosek każdej z organizacji, o których
mowa w art. 4 i 5.
6
4. Członkowie Komisji, o których mowa w art. 2 ust. 2 pkt 1, są powoływani i
odwoływani na wniosek przedstawicieli samorządu terytorialnego w Komisji Wspólnej
Rządu i Samorządu Terytorialnego.
5. Członkowie Komisji, o których mowa w art. 2 ust. 2 pkt 2–9, są powoływani i
odwoływani na wniosek właściwego organu.
6. Wnioski o powołanie członków Komisji na kolejną kadencję właściwy organ lub
organizacja przedstawia Prezesowi Rady Ministrów nie wcześniej niż na 4 miesiące i nie
później niż na 2 miesiące przed upływem kadencji Komisji.
7. W przypadku odwołania członka Komisji lub wygaśnięcia mandatu członka
Komisji przed upływem kadencji z innej przyczyny właściwy organ lub organizacja
występuje z wnioskiem o powołanie nowego członka w terminie 14 dni od dnia wygaśnięcia
mandatu.
8. Jeżeli wniosek o powołanie lub odwołanie członka Komisji nie spełnia warunków
określonych w przepisach prawa, Prezes Rady Ministrów wzywa wnioskodawcę do
uzupełnienia braków wniosku w terminie 7 dni. Po bezskutecznym upływie tego terminu
Prezes Rady Ministrów pozostawia wniosek bez rozpoznania i informuje o tym
wnioskodawcę.
9. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, warunki i tryb powoływania i
odwoływania członków Komisji, w tym wzór wniosku o powołanie i odwołanie członka
Komisji oraz sposób ustalania liczby członków Komisji, mając na względzie następujące
zasady:
1) do wniosku powinny zostać dołączone dokumenty potwierdzające reprezentatywność
organizacji, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 oraz art. 5 ust. 1 pkt 2, w szczególności
odpis prawomocnego orzeczenia sądu, o którym mowa w art. 6 ust. 1;
2) przed rozpoznaniem wniosku o powołanie lub odwołanie członka Komisji Prezes
Rady Ministrów może zażądać od wnioskodawcy przedstawienia dodatkowych
wyjaśnień lub dokumentów;
3) powołanie i odwołanie członków Komisji powinno następować niezwłocznie;
4) konieczność zapewnienia ciągłości działania Komisji w sytuacji, gdy organ lub
organizacja uprawniona do wskazania członka Komisji nie złoży wniosku o powołanie
członka Komisji lub gdy z jakichkolwiek przyczyn strona Komisji nie jest
reprezentowana przez odpowiednią liczbę członków;
7
5) konieczność zapewnienia każdej ze stron równej liczby przedstawicieli w Komisji i
prawa każdej z organizacji, o których mowa w art. 4 i 5, do wskazania co najmniej
jednego przedstawiciela w Komisji.
Rozdział 3
Organizacja Komisji
Art. 9. 1. Komisja obraduje na posiedzeniach plenarnych.
2. Posiedzenia Komisji odbywają się co najmniej raz na 2 miesiące, w terminach
ustalonych przez Prezydium Komisji, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Prezydium Komisji zwołuje niezwłocznie posiedzenie Komisji, jeżeli z żądaniem
takim wystąpi jedna ze stron.
Art. 10. 1. Komisja podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w drodze
głosowania jawnego, z zastrzeżeniem ust. 4.
2. Każdy członek Komisji ma jeden głos. Prawo do głosowania przysługuje wyłącznie
członkom Komisji, o których mowa w art. 2 ust. 1.
3. Uchwała Komisji jest ważna, jeżeli w głosowaniu uczestniczyli:
1) co najmniej jeden przedstawiciel strony rządowej;
2) co najmniej jeden przedstawiciel każdej z organizacji reprezentatywnych, o których
mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 i art. 5 ust. 1 pkt 2, oraz organizacji, o których mowa w art.
4 ust. 1 pkt 2 i art. 5 ust. 1 pkt 1, mających przedstawiciela w Komisji.
4. Uchwałę Komisji uznaje się za podjętą, jeżeli za uchwałą głosowała większość
członków Komisji reprezentujących stronę społeczno-zawodową i stronę gospodarczą.
5. Komisja może, w drodze uchwały, zdecydować o podjęciu uchwały w drodze
głosowania korespondencyjnego. Zasady i tryb głosowania korespondencyjnego określa
regulamin prac Komisji. Przepisy ust. 1–4 stosuje się odpowiednio.
Art. 11. 1. Pracami Komisji kieruje Prezydium Komisji, w którego skład wchodzą
przewodniczący Komisji i dwóch wiceprzewodniczących Komisji. W składzie Prezydium
Komisji są reprezentowane wszystkie strony Komisji.
2. Przewodniczącego i wiceprzewodniczących Komisji wybiera Komisja spośród jej
członków na pierwszym posiedzeniu Komisji.
8
3. Prezydium Komisji ustala program działania i harmonogram prac Komisji, terminy
posiedzeń Komisji i porządek dzienny posiedzenia Komisji.
4. Posiedzenia Komisji zwołuje przewodniczący Komisji, z zastrzeżeniem art. 7 ust. 3.
Art. 12. 1. Komisja powołuje stałe zespoły problemowe oraz może powoływać
doraźne zespoły problemowe.
2. W Komisji działają stałe zespoły problemowe do spraw społecznych, do spraw
gospodarczych i do spraw Unii Europejskiej. Komisja może powoływać inne stałe zespoły
problemowe.
3. Uchwała o powołaniu zespołu problemowego określa szczegółowe zadania zespołu
oraz jego skład albo sposób ustalania składu.
4. W skład zespołów problemowych mogą być powoływane również osoby niebędące
członkami Komisji.
5. Na posiedzenia zespołów problemowych mogą być zapraszani przedstawiciele
organów władzy publicznej i innych instytucji lub jednostek organizacyjnych oraz eksperci.
Art. 13. 1. Prawo do wniesienia sprawy pod obrady Komisji przysługuje:
1) każdej ze stron Komisji;
2) Prezydium Komisji;
3) zespołowi problemowemu Komisji.
2. Na żądanie wnioskodawcy sprawa wniesiona pod obrady Komisji na podstawie ust.
1 pkt 1 powinna być zamieszczona w porządku dziennym najbliższego posiedzenia Komisji.
Art. 14. 1. Z posiedzenia Komisji oraz z posiedzenia zespołu problemowego
sporządza się protokół.
2. Protokół zawiera w szczególności: datę i miejsce posiedzenia, imiona i nazwiska
osób uczestniczących w posiedzeniu, przedmiot posiedzenia oraz przebieg posiedzenia, w
szczególności wnioski i oświadczenia osób uczestniczących w posiedzeniu oraz wymienienie
uchwał podjętych podczas posiedzenia. Zasady i tryb przygotowania protokołu określa
regulamin prac Komisji.
3. Protokoły z posiedzeń Komisji i zespołów problemowych są udostępniane w drodze
ogłoszenia w Biuletynie Informacji Publicznej na zasadach określonych w odrębnych
przepisach dotyczących dostępu do informacji publicznej.
9
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3520
› Pobierz plik