eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego

Rządowy projekt ustawy o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego

projekt dotyczy utworzenia Rady Dialogu Społecznego - jako forum trójstronnej współpracy strony pracowników, strony pracodawców i strony rządowej - w zamian Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych.

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3519
  • Data wpłynięcia: 2015-06-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego
  • data uchwalenia: 2015-07-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1240

3519

– 13 –
reprezentujących daną stronę. Stanowisko strony rządowej przyjmowane jest jednomyślnie
przez obecnych na posiedzeniu przedstawicieli Rady Ministrów.
Art. 29. 1. Strona pracowników i strona pracodawców uzgadnia wniosek, wyraża swoją
opinię lub zajmuje stanowisko w drodze uchwały podejmowanej na posiedzeniu plenarnym,
jeżeli w posiedzeniu biorą udział:
1)
przedstawiciele więcej niż połowy organizacji, o których mowa w art. 23 ust. 1;
2)
przedstawiciele więcej niż połowy organizacji, o których mowa w art. 24 ust. 1.
2. Przyjęcie uchwały wymaga zgody strony pracowników i strony pracodawców.
3. Uchwała przyjmowana jest zwykłą większością, przy czym wymagane jest
uczestniczenie w głosowaniu co najmniej 2/3 członków Rady reprezentujących daną stronę.
Art. 30. 1. Rada może podejmować uchwały w drodze głosowania korespondencyjnego.
Przyjęcie uchwały w drodze głosowania korespondencyjnego może odbywać się przy
wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.
2. Przy podejmowaniu uchwały w drodze głosowania korespondencyjnego głos w
imieniu strony rządowej oraz organizacji, o których mowa w art. 23 ust. 1 i art. 24 ust. 1,
oddają przewodniczący i każdy wiceprzewodniczący Rady.
3. Głosowanie korespondencyjne jest ważne, jeżeli wzięły w nim udział wszystkie
organizacje, o których mowa w art. 23 ust. 1 i art. 24 ust. 1, oraz strona rządowa.
4. Uchwała w drodze głosowania korespondencyjnego jest podejmowana jednomyślnie.
Art. 31. 1. Pracami Rady kieruje Prezydium Rady, w skład którego wchodzą
przewodniczący Rady i wiceprzewodniczący Rady.
2. Przedstawiciele każdej z organizacji, o których mowa w art. 23 ust. 1 i art. 24 ust. 1,
oraz Prezes Rady Ministrów − w imieniu strony rządowej − wskazują po jednym
wiceprzewodniczącym Rady, przy czym nie wskazuje wiceprzewodniczącego organizacja lub
strona rządowa, której przedstawiciel jest przewodniczącym Rady.
3. Prezydium Rady koordynuje pracę Rady i jej zespołów problemowych, o których
mowa w art. 34, w szczególności ustala harmonogram prac Rady, porządek posiedzenia Rady
oraz rozpatruje sprawy przekazane przez Radę.
4. Prezydium Rady przy wykonywaniu zadań korzysta z pomocy sekretarzy Prezydium
Rady.
Art. 32. 1. Na czele Rady stoi przewodniczący Rady.
– 14 –
2. Do zadań przewodniczącego należy:
1)
zwoływanie i przewodniczenie posiedzeniom Rady i Prezydium Rady;
2)
reprezentowanie Rady w kontaktach zewnętrznych;
3)
kierowanie w imieniu Rady wniosków i zapytań do właściwych organów;
4)
wykonywanie innych czynności zleconych przez Radę.
3. Przewodniczący Rady przedstawia Sejmowi corocznie, nie później niż do dnia
31 maja, sprawozdanie z działalności Rady w roku poprzednim.
4. Kadencja przewodniczącego Rady trwa 1 rok.
5. Przewodniczącym Rady jest naprzemiennie przedstawiciel strony pracowników i
strony pracodawców, wskazany przez daną stronę i będący członkiem Rady, oraz strony
rządowej, wskazany przez Prezesa Rady Ministrów spośród członków Rady Ministrów
będących w składzie Rady.
6. Wybór kolejności przewodniczenia Radzie uzgadniają strony Rady.
Art. 33. 1. Posiedzenia Rady oraz jej Prezydium odbywają się w zależności od potrzeb,
nie rzadziej jednak niż raz na 2 miesiące.
2. Rada, w drodze uchwały, może przekazać Prezydium Rady rozpatrzenie sprawy
należącej do jej kompetencji, z wyjątkiem zadań, których realizacja przez Radę wynika z
odrębnych ustaw.
Art. 34. W ramach Rady tworzone są stałe lub doraźne zespoły problemowe.
Art. 35. 1. Posiedzenia Rady są jawne.
2. Z ważnych powodów Prezydium Rady może zdecydować o wyłączeniu jawności
posiedzenia.
3. Z posiedzenia Rady sporządza się komunikat.
Art. 36. Rada uchwala swój regulamin, określający:
1)
tryb i sposób pracy oraz tryb zwoływania posiedzeń Rady oraz Prezydium Rady;
2)
tryb powoływania i sposób funkcjonowania zespołów problemowych, o których mowa
w art. 34;
3)
formę i sposób udostępniania komunikatu, o którym mowa w art. 35 ust. 3;
4)
sposób informowania o przebiegu posiedzeń Rady;
5)
sposób zapraszania do udziału w pracach Rady przedstawicieli z głosem doradczym;
6)
tryb powoływania i zadania sekretarzy Prezydium Rady;
7)
organizację, sposób działania i tryb pracy Biura Rady Dialogu Społecznego.
– 15 –
Art. 37. 1. Tworzy się Biuro Rady Dialogu Społecznego, zapewniające obsługę
techniczną, organizacyjną i kancelaryjno-biurową oraz ekspercką Rady, zwane dalej
„Biurem”.
2. Biuro jest wydzieloną komórką organizacyjną państwowej jednostki budżetowej,
podległej ministrowi właściwemu do spraw pracy.
Art. 38. 1. Pracami Biura kieruje dyrektor Biura.
2. Dyrektora Biura powołuje minister właściwy do spraw pracy na wniosek Rady.
3. Minister właściwy do spraw pracy odwołuje dyrektora Biura na wspólny wniosek co
najmniej dwóch stron Rady.
4. Dyrektor Biura, w zakresie obowiązków związanych z realizacją zadań Rady,
Prezydium i zespołów problemowych, o których mowa w art. 34, podlega przewodniczącemu
Rady.
Art. 39. 1. Wydatki związane z funkcjonowaniem Rady i Biura są pokrywane z budżetu
państwa z części 31 – Praca, w ramach wyodrębnionego rozdziału klasyfikacji budżetowej.
2. Projekt planu finansowego Biura jest przygotowywany przez dyrektora Biura i
podlega zatwierdzeniu przez Radę.
3. Wydatki, o których mowa w ust. 1, są ujmowane w planie finansowym jednostki, o
której mowa w art. 37 ust. 2.
4. W terminie do dnia 31 stycznia każdego roku dyrektor Biura przedstawia Radzie
sprawozdanie z wykonania planu finansowego Biura za rok poprzedni.
5. Rada zatwierdza sprawozdanie w terminie do końca lutego danego roku.
Art. 40. 1. Prace strony rządowej w Radzie koordynuje minister właściwy do spraw
pracy.
2. Minister właściwy do spraw pracy i urząd go obsługujący współpracuje z Radą i
wojewódzkimi radami dialogu społecznego, o których mowa w art. 41 ust. 1, oraz
przedstawia Radzie informacje o działaniach i inicjatywach strony rządowej.
3. Minister właściwy do spraw pracy, na wniosek strony pracowników i strony
pracodawców Rady, powołuje – niezależne od Rady – zespoły, dla prowadzenia branżowego
dialogu społecznego.
– 16 –
Rozdział 4
Wojewódzkie rady dialogu społecznego
Art. 41. 1. W województwach mogą być tworzone wojewódzkie rady dialogu
społecznego, zwane dalej „WRDS”.
2. O utworzeniu WRDS postanawia marszałek województwa na wspólny wniosek co
najmniej jednej z organizacji, o których mowa w art. 23 ust. 1, oraz co najmniej jednej z
organizacji, o których mowa w art. 24 ust. 1.
3. Marszałek postanawia o likwidacji WRDS, jeżeli o odwołanie swoich przedstawicieli
z jej składu wystąpią wszystkie z organizacji, o których mowa w art. 23 ust. 1, lub wszystkie
z organizacji, o których mowa w art. 24 ust. 1.
4. Tworzenie oraz zapewnienie funkcjonowania WRDS jest zadaniem z zakresu
administracji rządowej, zleconym marszałkowi województwa, finansowanym w drodze
dotacji celowej.
Art. 42. 1. Do właściwości WRDS należy:
1)
wyrażanie opinii i stanowisk:
a)
w sprawach objętych zakresem zadań związków zawodowych lub organizacji
pracodawców będących w kompetencji administracji rządowej i samorządowej z
terenu województwa,
b)
w sprawach, o których mowa w art. 11 ust. 2;
2)
wykonywanie innych zadań wynikających z odrębnych ustaw.
2. Marszałek województwa przedstawia stronie pracowników i stronie pracodawców
WRDS do zaopiniowania projekty strategii rozwoju województwa i programów w zakresie
objętym zadaniami związków zawodowych i organizacji pracodawców oraz sprawozdania z
ich realizacji.
3. Wyrażenie opinii, o których mowa w ust. 1 i 2, wymaga zgody strony pracowników i
strony pracodawców WRDS. Jeżeli strona pracowników i strona pracodawców WRDS nie
uzgodni wspólnej opinii, każdej z organizacji, o których mowa w art. 23 ust. 1 i art. 24 ust. 1,
wchodzących w skład WRDS, przysługuje prawo wyrażenia stanowiska w sprawie
podlegającej opiniowaniu.
4. Opinię lub stanowiska w sprawie, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b, WRDS
przekazuje Prezydium Rady.
Art. 43. 1. Strony WRDS mogą wspólnie zawierać porozumienia.
– 17 –
2. Przedmiotem porozumień mogą być wzajemne zobowiązania stron w sprawach
objętych zakresem ich działania. Przepis art. 3 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
Art. 44. 1. WRDS może rozpatrywać sprawy społeczne lub gospodarcze powodujące
konflikty między pracodawcami i pracownikami, jeżeli uzna te sprawy za istotne dla
zachowania pokoju społecznego.
2. Sprawy, o których mowa w ust. 1, mogą być na piśmie przedstawiane WRDS przez
każdą z jej stron, związki zawodowe i organizacje pracodawców niewchodzące w skład
WRDS, organy administracji publicznej oraz strony, których konflikt dotyczy.
Art. 45. 1. W sprawach, o których mowa w art. 44 ust. 1, WRDS wyraża opinię lub
podejmuje uchwałę o konieczności wyznaczenia osoby z misją dobrej woli, którą będzie
osoba z listy mediatorów, o której mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o
rozwiązywaniu sporów zbiorowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 295), z zastrzeżeniem ust. 2.
2. W szczególnych przypadkach, jeżeli wymaga tego interes społeczny, przewodniczący
WRDS może samodzielnie zadecydować o konieczności wyznaczenia osoby z misją dobrej
woli.
3. Z wnioskiem do ministra właściwego do spraw pracy o wyznaczenie osoby z misją
dobrej woli występuje przewodniczący WRDS.
4. Osoba z misją dobrej woli pomaga stronom, których konflikt dotyczy, w jego
rozwiązaniu. Jeżeli nie jest możliwe rozwiązanie konfliktu, jego strony lub osoba z misją
dobrej woli występują do WRDS o wyrażenie przez nią opinii.
Art. 46. 1. Osobie z misją dobrej woli na czas prowadzenia misji dobrej woli
przysługuje zwolnienie od pracy.
2. Osobie z misją dobrej woli przysługuje wynagrodzenie oraz zwrot poniesionych przez
nią kosztów przejazdu i zakwaterowania określone w umowie zawartej przez tę osobę z
wojewodą. Wynagrodzenie to nie może być wyższe od wynagrodzenia przewidzianego dla
mediatorów z listy mediatorów, określonego zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie
art. 11 ust. 3 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o rozwiązywaniu sporów zbiorowych.
3. Wynagrodzenie i koszty, o których mowa w ust. 2, są finansowane w ramach dotacji
celowej, o której mowa w art. 41 ust. 4.
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 15

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: