Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3369
- Data wpłynięcia: 2015-05-04
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1320
3369-cz-I
2. Oprócz dokumentów, o których mowa w ust. 1, członkowie
załóg jachtów komercyjnych powinni posiadać świadectwa
przeszkolenia uzyskane, w zależności od stanowiska oraz długości
i rodzaju jachtu, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie
art. 70 ust. 4.”;
26)
w art. 70:
a)
ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:
„2.
W celu uzyskania dyplomu lub świadectwa, o których
mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, niezbędne jest odbycie szkolenia lub
przeszkolenia, a w przypadku dyplomu dodatkowo praktyki
pływania i zdanie egzaminu kwalifikacyjnego przed Centralną
Morską Komisją Egzaminacyjną.
3.
Szkolenia i przeszkolenia, o których mowa w ust. 2, są
prowadzone przez ośrodki uznane i nadzorowane w zakresie
spraw objętych postanowieniami Konwencji STCW oraz ustawy
przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej,
posiadające odpowiednią bazę szkoleniową i wykwalifikowaną
kadrę oraz certyfikat systemu zarządzania jakością.”,
b)
w ust. 5:
–
pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2)
ramowe programy szkoleń i przeszkoleń,”;
–
dodaje się pkt 6 w brzmieniu:
„6)
wzory dokumentów stosowanych podczas prowadzenia
audytów ośrodków szkolących załogi jachtów komercyjnych”.
Art. 1 pkt
w art. 71:
proponowana zmiana ma na celu doprecyzowanie listy dokumentów,
27
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
które musi złożyć do dyrektora urzędu morskiego, osoba ubiegająca się o
„1.
Dokumenty, o których mowa w art. 63, art. 70 ust. 1 oraz wydanie dokumentu kwalifikacyjnego. Proponuje się również
art. 78 ust. 2, wydaje dyrektor urzędu morskiego po złożeniu
umożliwienie dyrektorom urzędów morskich w porozumieniu z
przez ubiegających się o uzyskanie tych dokumentów:
przewodniczącym CMKE analizować praktykę pływania, która ściśle nie
1)
zaświadczenia o zdaniu odpowiedniego egzaminu albo
odpowiada wymaganiom do uzyskania danego dokumentu
dyplomu ukończenia studiów wyższych w uczelniach, o których
kwalifikacyjnego. Takie rozwiązanie jest konieczne z uwagi na pojawiające
mowa w art. 74 ust. 2 pkt 1 lub 2, w przypadku, gdy egzamin na
się nowe typy i rodzaje statków, które muszą być obsługiwane przez
uzyskanie tego dyplomu został uznany za równoważny, zgodnie z wykwalifikowany personel a dodatkowo posiadający morskie kwalifikacje
64 ust. 4;
zawodowe. Wymagania do uzyskania każdego z dokumentów są określone
2)
zaświadczeń o ukończeniu szkoleń i praktyk pływania,
w przepisach wydanych na podstawie art. 68 ustawy. Przypadki takie są
jeżeli są wymagane;
sporadyczne, ale wprowadzenie takiego rozwiązania pozwoli utrzymać
3)
świadectwa przeszkolenia;
kwalifikacje zawodowe (wydawane terminowo na okres 5 lat)
4)
potwierdzenia spełnienia wymagań, o których mowa w
marynarzom, którzy pełnią służbę na takich nietypowych jednostkach
art. 64 ust. 1 pkt 1 i 2.",
pływających. Proponuje się także wprowadzić ograniczenie ważności
zaświadczeń o ukończeniu szkoleń do 7 lat po ukończeniu szkolenia, aby
b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:
zapewnić, że osoby ubiegające się o kwalifikacje morskie będą posiadały
„1a.
Dyrektor urzędu morskiego, w porozumieniu z
aktualną wiedzę.
przewodniczącym Centralnej Morskiej Komisji Egzaminacyjnej,
może wyrazić zgodę na uzyskanie dokumentu, o którym mowa w
art. 63 pkt 1 lub 2, przez osobę, której rodzaj praktyki pływania w
danej specjalności nie odpowiada ściśle określonym
wymaganiom dotyczącym praktyki do uzyskania tego
dokumentu, jeżeli okres posiadanej praktyki pływania jest nie
krótszy od wymaganego i zachowany zostanie poziom
bezpiecznego uprawiania żeglugi.
1b.
Przepisu ust. 1a nie stosuje się przy ubieganiu się o
dyplom kapitana żeglugi wielkiej na statkach o pojemności brutto
(GT) 3000 jednostek i powyżej oraz starszego oficera mechanika
na statkach o mocy maszyn głównych 3000 kW i powyżej.”,
c)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu:
„2a.
Zaświadczenie o ukończeniu szkolenia jest ważne przez
okres 5 lat od dnia ukończenia szkolenia.
2b.
Dyplom ukończenia studiów wyższych w uczelniach, o
których mowa w art. 74 ust. 2 pkt 1 lub 2, na kierunkach i w
specjalnościach wskazanych w certyfikacie uznania, o którym
mowa w art. 75 ust. 8, potwierdzający ukończenie szkolenia na
poziomie operacyjnym lub zarządzania, w przypadku, gdy
egzamin na uzyskanie tego dyplomu został uznany za
równoważny, zgodnie z 64 ust. 4, uznaje się za zaświadczenie o
ukończeniu takiego szkolenia, ważne przez okres 7 lat od daty
ukończenia tych studiów.”,
d)
po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a.
Dyrektor urzędu morskiego przed wydaniem
dokumentów, o których mowa w art. 63, art. 70 ust. 1 i art. 78
ust. 2, sprawdza autentyczność i ważność dokumentów
określonych w ust. 1.”;
Art. 1 pkt
w art. 74:
proponowana zmiana ma na celu wprowadzenie przepisów
28
a)
w ust. 2 część wspólna otrzymuje brzmienie:
doprecyzowujących obowiązującą obecnie praktykę rejestrowania szkoleń
„–
uznane przez ministra właściwego do spraw gospodarki
i przeszkoleń w systemie kontrolno-informacyjnym dla portów polskich
morskiej.”;
(PHICS), uznawania morskich jednostek edukacyjnych w zakresie
przeprowadzania egzaminów praktycznych oraz określenie jednolitego
b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:
wzoru książki praktyk, który obecnie funkcjonuje jedynie na poziomie
„3.
Morską jednostkę edukacyjną uznaje się, jeżeli jej
wytycznych ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej. Określono
programy szkoleń, baza szkoleniowa oraz kwalifikacje kadry
też stosowanie książek praktyk przez morskiej jednostki edukacyjne w celu
odpowiadają wymaganiom określonym w Konwencji STCW, a
nadzoru nad praktykami szkolonych osób, Dodano również upoważnienie
także jeżeli posiada ważny certyfikat systemu zarządzania
dla ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej do wydania
jakością oraz rejestruje szkolenia i przeszkolenia w systemie
rozporządzenia określającego szczegółowe warunki prowadzenia
kontrolno-informacyjnym dla portów polskich (PHICS).”,
poszczególnych szkoleń i przeszkoleń oraz szczegółowe warunki
przeprowadzania egzaminów praktycznych w morskich jednostkach
c)
po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
edukacyjnych.
„3a.
Morska jednostka edukacyjna może zostać uznana w
zakresie możliwości przeprowadzania egzaminów praktycznych,
jeżeli jej baza szkoleniowa odpowiada wymaganiom określonym
w przepisach ustawy lub Konwencji STCW.”,
d)
dodaje się ust. 5-7 w brzmieniu:
„5. W przypadku prowadzenia szkoleń na poziomie operacyjnym
z wykorzystaniem książki praktyk, zawierającej informacje i
zadania dotyczące praktyki pływania stanowiącej integralną część
szkolenia, morska jednostka edukacyjna jest obowiązana do
nadzorowania praktyki pływania realizowanej zgodnie z tą
książką i dokonania zaliczenia tej książki.
6. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej określi, w
drodze rozporządzenia, wzory książek praktyk w dziale
pokładowym i maszynowym mając na uwadze integralność
szkolenia teoretycznego i praktycznego na poziomie
operacyjnym.
7. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej określi, w
drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki prowadzenia
poszczególnych szkoleń i przeszkoleń oraz szczegółowe warunki
przeprowadzania egzaminów praktycznych w morskich
jednostkach edukacyjnych, mając na uwadze konieczność
zapewnienia wysokiego poziomu kształcenia kadr morskich
zgodnie z postanowieniami Konwencji STCW”;
Art. 1 pkt
w art. 75:
proponowana zmiana ma na celu właściwe wprowadzenie obowiązku
29
a)
ust. 8 otrzymuje brzmienie:
opłat za przeprowadzanie audytów i certyfikatów, które były określone w
„8.
Uznanie, zmiana zakresu uznania oraz odnowienie
załączniku do ustawy, ale obowiązek ich ponoszenia nie wynikał wprost z
ważności uznania podmiotów, o których mowa w ust. 1,
przepisów ustawy. Doprecyzowano również, że wydawane są dwa rodzaje
potwierdza się wydaniem certyfikatu uznania lub certyfikatu
certyfikatów dla morskich jednostek edukacyjnych – certyfikat uznania lub
zmiany zakresu uznania.”,
certyfikat zmiany zakresu uznania.
b) po ust. 8 dodaje się ust. 8a i 8b w brzmieniu:
„8a.
Potwierdzenie uznania wymaga formy pisemnej.
8b.
Za wydanie certyfikatów, o których mowa w ust. 8,
pobiera się opłaty w wysokości określonej w załączniku do
ustawy. Opłaty stanowią dochód budżetu państwa.”;
Art. 1 pkt
w art. 76:
29.
art. 1 pkt 30 – proponowane zmiany mają na celu:
30
a)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
a)
umożliwienie udziału w audytach morskich jednostek
„1a.
W audytach, o których mowa w art. 75 ust. 1 i 2, mogą
edukacyjnych (MJE) ekspertom, którzy nie spełniają wszystkich wymagań,
uczestniczyć obserwatorzy i eksperci wskazani przez ministra
jakie muszą spełniać audytorzy MJE, ale których wiedza ekspercka może
właściwego do spraw gospodarki morskiej.”,
być przydatna lub niezbędna do właściwego przeprowadzania audytu (lit.
a, b i d),
b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:
b)
właściwe wprowadzenie obowiązku opłat za przeprowadzanie
„2.
Na listę wpisuje się osoby posiadające wiedzę z zakresu
audytów, które były określone w załączniku do ustawy, ale obowiązek ich
zagadnień objętych Konwencją STCW, kwalifikacje i
ponoszenia nie był wprost opisany w przepisach ustawy, a także
doświadczenie w zakresie prowadzenia audytów, podając ich
wprowadzenie przepisów wskazujących na obowiązek morskich jednostek
imię i nazwisko.”,
edukacyjnych znajdujących się poza terytorium RP do refundacji kosztów
przejazdu i pobytu audytorów (lit. c),
c)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu:
c)
umożliwienie określenia (lit. e), w drodze rozporządzenia,
„2a.
Wydatki na wynagrodzenia, koszty przejazdu i pobytu
niezbędnych wzorów dokumentów oraz pełnego opisania procesu
audytorów i ekspertów w związku z audytami, o których mowa w uznawania morskich jednostek edukacyjnych. Zmiany te są wynikiem prac,
art. 75 ust. 1 i 2, są finansowane z budżetu państwa, z części,
które były prowadzone nad projektem rozporządzenia wydanego na
której dysponentem jest minister właściwy do spraw gospodarki
podstawie dotychczasowego art. 76 ust. 4 ustawy.
morskiej.
2b.
W przypadku audytów, o których mowa w art. 75 ust. 1 i
2, przeprowadzanych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
morska jednostka edukacyjna zwraca ministrowi właściwemu do
spraw gospodarki morskiej koszty przejazdu i pobytu audytorów i
ekspertów w terminie 30 dni od otrzymania sprawozdania z
audytu.”,
d)
po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a.
Audytorom za przeprowadzenie audytu i ekspertom za
uczestniczenie w audycie przysługuje wynagrodzenie.”,
e)
w ust. 4:
- pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1)
warunki i tryb uznawania, zmiany zakresu uznania,
potwierdzania uznania, odnawiania, zawieszania i cofania
uznania morskich jednostek edukacyjnych,”;
- w pkt 3 dodaje się przecinek i pkt 4 i 5 w brzmieniu:
„4)
wysokość i warunki wynagradzania członków zespołu
audytującego oraz ekspertów, w zależności od zakresu
przeprowadzanego audytu,
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3369-cz-I
› Pobierz plik
-
3369-cz-II
› Pobierz plik