eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3369
  • Data wpłynięcia: 2015-05-04
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1320

3369-cz-I

5)
wzory dokumentów stosowanych przy przeprowadzaniu
audytów morskich jednostek edukacyjnych”;
Art. 1 pkt
w art. 77:
proponowana zmiana jest wynikiem trudności, jakie zostały odnotowane
31
a)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
przez 2 lata funkcjonowania Centralnej Morskiej Komisji Egzaminacyjnej
„1a.
W skład Komisji wchodzą przewodniczący Komisji, dwóch (CMKE) oraz wydawania dokumentów kwalifikacyjnych marynarzy.
zastępców przewodniczącego Komisji, przewodniczący zespołów Projektowane rozwiązania mają na celu usprawnienie funkcjonowania
egzaminacyjnych, wiceprzewodniczący zespołów
CMKE oraz zapewnienie właściwego finansowania. Art. 77 ustawy nie
egzaminacyjnych oraz egzaminatorzy
฀ cz฀określ
ał formy or ganizacyjnej i zasad budżetowania Komisji. Nie określono
egzaminacyjnych.”,
wprost składu osobowego Komisji. Brak uregulowań określających zasady

nawiązywania stosunku pracy przez jej członków oraz zasad
b)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu:
wynagradzania powodował przez okres 18 miesięcy od rozpoczęcia
„2a.
W zakresie nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy działalności Komisji niemożność powołania zastępców przewodniczącego
do przewodniczącego i zastępców przewodniczącego Komisji
Komisji. Niewłaściwie określono sposób prowadzenia listy egzaminatorów
stosuje się ustawę z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz.
poprzez zawężenie określenia uprawnień egzaminatorów do
U. z 2014 r. poz. 1502 i 1662). Z dniem powołania z
przedmiotów. Brakowało również zasad aktualizacji listy egzaminatorów,
przewodniczącym oraz zastępcą przewodniczącego Komisji
w tym możliwości ich skreślenia z listy – teraz będzie to możliwe np. w
zawiera się umowę o pracę.
przypadkach przeprowadzania egzaminu w sposób niezgodny z przepisami
2b.
Do przewodniczącego i zastępców przewodniczącego
ustawy lub regulaminem działania Komisji, lub potwierdzenie nieprawdy w
Komisji stosuje się przepisy art. 21-24, art. 26, art. 28 i art. 421
dokumentach dotyczących egzaminu lub potwierdzających spełnienie
ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów
wymagań. Nie odpowiada to aktualnym potrzebom związanym z
państwowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 269 oraz z 2014 r. poz.
koniecznością przeprowadzania egzaminów z funkcji, zgodnych z
1199).”,
wymaganiami rozporządzeń Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 2014 r w

sprawie ramowych programów szkoleń i wymagań egzaminacyjnych dla
c)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:
marynarzy działu pokładowego, maszynowego i w rybołówstwie morskim.
„3.
Egzaminy mogą być przeprowadzane przez
Nie sprecyzowano sposobu finansowania Komisji i zapewnienia obsługi
egzaminatorów wpisanych na listę egzaminatorów prowadzoną
administracyjnej Komisji. Brakowało wskazania, że minister właściwy do
przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej. Na listę spraw gospodarki morskiej zapewnia z części budżetu państwa, której jest
wpisuje się osoby posiadające wiedzę w zakresie Konwencji
dysponentem, środki na działanie Komisji, w szczególności na
STCW z określonej funkcji objętej egzaminem albo zagadnień
wynagrodzenia dla jej członków obsługi administracyjnej oraz na
dotyczących pilotażu morskiego, oraz doświadczenie w zakresie
wyposażenie techniczne, koszty organizacji i przeprowadzania egzaminów,
szkolenia. Na liście zamieszcza się imię i nazwisko egzaminatora
tj. wynajem infrastruktury egzaminacyjnej, koszty szkoleń członków
oraz zakres uprawnień egzaminacyjnych. Lista egzaminatorów
Komisji, prowadzenie jej strony internetowej, a także koszty
podlega aktualizacji.”,
wykonywanych na zlecenie przewodniczącego Komisji, ekspertyz, badań i

analiz oraz tworzenia bazy pytań egzaminacyjnych. W projekcie ustawy
d)
po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
określono również zadania spoczywające na dyrektorach urzędów
„3a.
Egzaminatora skreśla się z listy egzaminatorów w
morskich właściwych dla miejsca przeprowadzenia egzaminu w zakresie
przypadku:
obsługi administracyjnej i finansowo-księgowej, w tym zapewnienie
1)
wniosku egzaminatora o skreślenie z listy;
środków na wynagrodzenia dla obsady osobowej sekretariatów Komisji w
2)
śmierci egzaminatora;
urzędach morskich i wynajem infrastruktury egzaminacyjnej. Dodana
3)
niespełniania co najmniej jednego z wymagań, o których
została również delegacja pozwalająca oprócz warunków wynagradzania
mowa w ust. 3;
członków zespołów egzaminacyjnych określić również wysokość i zasady
4)
dopuszczenia się rażącego naruszenia przepisów
naliczania wysokości wynagrodzenia w zależności od liczby osób
dotyczących Komisji.
przystępujących do egzaminu lub czasu jego przeprowadzania. Ponadto

rozporządzenie określi wysokość i zasady naliczania wynagrodzenia dla
e)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:
obsługi administracyjnej egzaminu. Konieczne jest również wprowadzenie
„4.
Egzaminy przeprowadza zespół egzaminacyjny,
przepisu pozwalającego na delegowanie części zadań związanych z
wskazywany przez przewodniczącego Komisji lub jego zastępcę.
obsługą administracyjną Komisji w urzędach morskich do dyrektorów tych
Członków zespołu egzaminacyjnego, w tym przewodniczącego
urzędów. Wprowadzenie nowych uregulowań w zakresie zatrudniania
zespołu egzaminacyjnego i wiceprzewodniczącego zespołu
przewodniczącego Komisji i jego dwóch zastępców będzie miało wpływ na
egzaminacyjnego, wskazuje się spośród osób umieszczonych na
skuteczność powoływania tych osób i zapewnienie obsady stanowisk przez
liście egzaminatorów. Członkom zespołu egzaminacyjnego oraz
osoby o najwyższych kompetencjach. Koszty, jakie będą potrzebne na
obsłudze administracyjnej egzaminu za udział w
zapewnienie ww. obsady stanowisk będą powodowały zwiększenie
przeprowadzeniu egzaminu przysługuje wynagrodzenie.”,
kosztów w działania Komisji o 250 tys. zł. rocznie., jednak skutek

finansowy dla budżetu państwa spowodowany takim rozwiązaniem będzie
f)
po ust. 4 dodaje się ust. 4a - 4d w brzmieniu:
częściowo zmniejszony przez wpływy z tytułu opłat za egzaminy
„4a.
Egzaminy dla cudzoziemców Komisja może
kwalifikacyjne przed Komisją. W 2013 r. wpływy z tytułu opłat
przeprowadzać w języku angielskim.
egzaminacyjnych przekroczyły wydatki Komisji o ponad 350 tys. zł, a w
4b.
Egzaminy praktyczne Komisja może przeprowadzać w
2014 r. o ponad 320 tys. zł. Natomiast w skutek przyjętych rozwiązań nie
morskich jednostkach edukacyjnych uznanych w zakresie
przewiduje się zmiany sposobu finansowania CMKE. Wejście w życie
możliwości przeprowadzania egzaminów praktycznych, mając na projektowanej regulacji nie będzie powodować wzrostu wydatków
uwadze wymagania egzaminacyjne określone w przepisach
zaplanowanych na ww. cele w projekcie ustawy budżetowej na rok 2015.
wydanych na podstawie art. 74 ust. 4.
Natomiast w latach następnych powyższe wydatki będą ponoszone w
4c.
Na egzaminie mogą być stosowane pytania
ramach limitów przyznawanych corocznie ministrowi właściwemu do
egzaminacyjne pochodzące z banku pytań egzaminacyjnych
spraw gospodarki morskiej w cz. 21 - Gospodarka morska.
zatwierdzonego przez ministra właściwego do spraw gospodarki
morskiej. Bank pytań oraz pytania nie stanowią informacji
publicznej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września
2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2014 r. poz.
782 i 1662).
4d.
Komisja przygotowuje lub weryfikuje pytania
egzaminacyjne stosowane na egzaminach oraz rekomenduje je
do zatwierdzenia ministrowi właściwemu do spraw gospodarki
morskiej.”,

g)
ust. 9 otrzymuje brzmienie:
„9.
Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej,
finansuje z budżetu państwa, z części, której jest dysponentem,
działanie Komisji, w szczególności wynagrodzenia dla
przewodniczącego Komisji i zastępców przewodniczącego
Komisji, tworzenie i utrzymanie banku pytań egzaminacyjnych
oraz wyposażenie techniczne Komisji.”,

h)
po ust. 9 dodaje się ust. 9a w brzmieniu:
„9a.
Dyrektor urzędu morskiego właściwy dla miejsca
przeprowadzania egzaminu, zapewnia obsługę administracyjną i
finansowo-księgową, w tym obsadę osobową sekretariatów
Komisji w urzędach morskich, oraz środki na korzystanie z
infrastruktury egzaminacyjnej.”,

i)
ust. 10 otrzymuje brzmienie:
„10.
Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej, określi,
w drodze rozporządzenia:
1)
szczegółowe warunki, którym powinni odpowiadać
kandydaci na przewodniczącego Komisji i jego zastępców oraz
egzaminatorów,
2)
sposób sporządzania i aktualizacji listy egzaminatorów, w
tym skreślania egzaminatorów z tej listy,
3)
sposób funkcjonowania banku pytań egzaminacyjnych,
4)
sposób, tryb i terminy przeprowadzania weryfikacji pytań
egzaminacyjnych przez Komisję,
5)
sposób i tryb przeprowadzania egzaminów
kwalifikacyjnych,
6)
wysokość i szczegółowe warunki wynagradzania
członków zespołu egzaminacyjnego i obsługi administracyjnej
egzaminu

mając na uwadze konieczność zapewnienia właściwego
poziomu wyszkolenia i sprawnego przeprowadzania egzaminów
oraz zapewnienia wysokiego poziomu kształcenia kadr morskich,
w szczególności zgodnie z postanowieniami Konwencji STCW, a
także liczbę osób przystępujących do egzaminu lub czas jego
przeprowadzania.";
Art. 1 pkt
art. 78 otrzymuje brzmienie:
proponowana ma na celu umożliwienie odbywania szkolenia z sektora
32
„Art. 78. 1.
Wymagane przepisami międzynarodowymi w
gospodarki morskiej przez wszystkie zainteresowane osoby, bez
zakresie gospodarki morskiej dodatkowe szkolenia odbywają się
wykluczania marynarzy.
w morskich jednostkach edukacyjnych.
2.
Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej określi,
w drodze rozporządzenia, ramowe programy dodatkowych
szkoleń, o których mowa w ust. 1, szczegółowe warunki wstępne
oraz warunki zaliczeń tych szkoleń, a także wzory dokumentów
potwierdzających ukończenie szkolenia, mając na uwadze
przepisy międzynarodowe w zakresie dodatkowych szkoleń oraz
potrzeby właściwego przygotowania do pracy.”;
Art. 1 pkt
w art. 82 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
proponowana zmiana wynika z konieczności dokonania transpozycji
33
„3.
Dyrektorzy urzędów morskich, za pośrednictwem
przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/35/UE z dnia
Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie, do dnia 31 marca
21 listopada 2012 r. dotyczącej zmiany dyrektywy 2008/106/WE w
każdego roku przekazują Komisji Europejskiej w postaci
sprawie minimalnego poziomu wyszkolenia marynarzy, w zakresie
elektronicznej zanonimizowane dane statystyczne dotyczące
obowiązku przekazywania do Komisji Europejskiej danych statystycznych
dokumentów kwalifikacyjnych wydawanych przez administrację
dotyczących dokumentów kwalifikacyjnych wydawanych przez polską
morską, zarejestrowanych do dnia 31 grudnia poprzedniego roku, administrację morską. Państwa członkowskie są zobowiązane do
w zakresie:
przekazywania do dnia 31 marca każdego roku danych statystycznych wg
1)
dyplomów, obejmujące: numer identyfikacyjny
stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego. Zakres przekazywanych do
marynarza, nazwisko marynarza, datę urodzenia marynarza,
Komisji Europejskiej informacji dotyczy wydanych przez państwa
obywatelstwo marynarza, płeć marynarza, numer dyplomu,
członkowskie dyplomów kwalifikacyjnych oraz potwierdzeń uznania
uprawnienia wynikające z dyplomu, datę wydania lub datę
zagranicznych dyplomów lub świadectw i obejmuje między innymi:
ostatniego odnowienia, datę ważności, status dyplomu i
niepowtarzalny identyfikator marynarza, imię i nazwisko marynarza, datę
ograniczenia;
urodzenia marynarza, obywatelstwo marynarza, płeć marynarza, numer
2)
świadectw, obejmujące: numer identyfikacyjny
potwierdzonego dyplomu, charakter uprawnień. Podmiotem
marynarza, nazwisko marynarza, datę urodzenia marynarza,
upoważnionym do przekazywania tych danych do Komisji Europejskiej
obywatelstwo marynarza, płeć marynarza, numer świadectwa,
będzie dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie. Przekazywane dane
uprawnienia wynikające ze świadectwa, datę wydania lub datę
powinny być zanonimizowane przy pomocy oprogramowania
ostatniego odnowienia, datę ważności i status świadectwa;
udostępnionego przez Komisję Europejską. Wyłącznie tak przetworzone
3)
potwierdzeń uznania, obejmujące: numer identyfikacyjny dane będą dalej wykorzystywane przez Komisję Europejską. Opracowane
marynarza, nazwisko marynarza, datę urodzenia marynarza,
dane statystyczne przygotowane przez Komisję Europejską będą
obywatelstwo marynarza, płeć marynarza, administrację
udostępniane publicznie.
wydającą potwierdzany dyplom, numer oryginalnego dyplomu,
numer potwierdzenia uznania, uprawnienia wynikające z
dyplomu, datę wydania lub datę ostatniego odnowienia, datę
ważności, status potwierdzenia uznania i ograniczenia.”;
Art. 1 pkt
w art. 86 po ust. 3 dodaje się ust. 3a - 3c w brzmieniu:
proponowana zmiana ma na celu umożliwienie dyrektorom urzędów
34
„3a.
W przypadkach, w których cechy konstrukcyjne statku
morskich wydawania zwolnień lub zastosowania środków równoważnych
nie pozwalają na zastosowanie wymagań określonych przepisami dla statków w zakresie ograniczonym jedynie do konstrukcji i wyposażenia
wydanymi na podstawie ust. 3 lub jeżeli jest to uzasadnione ze
statku, dla statków, które ze szczególnych i indywidualnych względów np.
względu na rejon lub warunki żeglugi, na wniosek armatora,
ze względu na nietypową konstrukcję (cechy konstrukcyjne) nie są w
możliwe jest zwolnienie statku z tych wymagań albo wyrażenie
stanie takich wymagań spełnić. Zwolnienie oznacza, że dane wymagania
zgody na zastosowanie środków równoważnych w zakresie
nie będzie musiało zostać spełnione przez statek mając na uwadze
wyposażenia i konstrukcji statku, pod warunkiem, że poziom
zachowanie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa. Za rozwiązanie
bezpieczeństwa żeglugi nie zostanie zmniejszony.
równoważne może zostać uznane rozwiązanie, które zapewni taki sam lub
3b.
Zwolnienie statku z wymagań określonych przepisami
podobny poziom bezpieczeństwa jak to, które jest wymagane przepisami –
wydanymi na podstawie ust. 3 lub wyrażenie zgody na
przykładem może być zastąpienie łodzi ratunkowej przez tratwy
zastosowanie środków równoważnych w zakresie wyposażenia i
ratunkowe. Takie upoważnienie dla dyrektorów urzędów morskich musi
konstrukcji statku lub odmowę wydawania zwolnienia lub
zostać uregulowane w ustawie. Natomiast warunki i tryb uzyskania
wyrażenia zgody na zastosowanie środków równoważnych w
zwolnień zostanie szczegółowo określony przez ministra właściwego do
zakresie wyposażenia i konstrukcji statku, wydaje, w drodze
spraw gospodarki morskiej w rozporządzeniu.
decyzji, właściwy dyrektor urzędu morskiego.
3c.
Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej określi,
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 26 . [ 27 ] . 28 ... 31

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: