eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3352
  • Data wpłynięcia: 2015-04-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1333

3352

– 5 –
2)
osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób
fizycznych oraz spółki partnerskie, które stosują zasady rachunkowości
określone ustawą na podstawie art. 2 ust. 2
– w stosunku, do których organ zatwierdzający podjął decyzję w sprawie
sporządzania sprawozdania finansowego z zastosowaniem art. 46 ust. 5 pkt 5,
art. 47 ust. 4 pkt 5, art. 48 ust. 4, art. 48a ust. 4, art. 48b ust. 5 lub art. 49 ust. 5.
1d. Jednostkami małymi w rozumieniu ustawy są również jednostki, o których
mowa w ust. 1c, które:
1)
za poprzedni rok obrotowy sporządziły sprawozdanie finansowe
z zastosowaniem art. 46 ust. 5 pkt 5, art. 47 ust. 4 pkt 5, art. 48 ust. 4, art. 48a
ust. 4, art. 48b ust. 5 lub art. 49 ust. 5 oraz
2)
w roku obrotowym, za który sporządzają sprawozdanie finansowe, albo
w roku poprzedzającym ten rok obrotowy przekroczyły dwie z wymienionych
w ust. 1c pkt 1 wielkości.
1e. Przepisów ust. 1a i 1c nie stosuje się do następujących jednostek:
1)
jednostek organizacyjnych działających na podstawie Prawa bankowego,
przepisów o obrocie papierami wartościowymi, przepisów o funduszach
inwestycyjnych, przepisów o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej,
przepisów o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych lub
przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych;
2)
jednostek zamierzających ubiegać się albo ubiegających się o zezwolenie na
wykonywanie działalności na podstawie przepisów, o których mowa w pkt 1;
3)
emitentów papierów wartościowych dopuszczonych, zamierzających ubiegać
się lub ubiegających się o ich dopuszczenie do obrotu na jednym z rynków
regulowanych Europejskiego Obszaru Gospodarczego;
4)
emitentów papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu
w alternatywnym systemie obrotu;
5)
krajowych instytucji płatniczych;
6)
instytucji pieniądza elektronicznego;
7)
jednostek sektora finansów publicznych.
1f. Na potrzeby ust. 1 pkt 36 lit. f oraz pkt 37 lit. a, b, d oraz lit. e prawa głosu
oraz prawa powoływania i odwoływania członków organów zarządzających,
nadzorujących lub administrujących należące do dowolnej innej jednostki zależnej,
– 6 –
a także prawa należące do osób działających w imieniu własnym, ale na rzecz
jednostki dominującej lub innej jednostki zależnej są sumowane z odpowiednimi
prawami jednostki dominującej. Prawa te są pomniejszane o prawa związane
z udziałami posiadanymi:
1)
w imieniu osoby, która nie jest jednostką dominującą ani jej jednostką
zależną, lub
2)
tytułem zabezpieczenia, o ile przedmiotowe prawa są wykonywane zgodnie
z otrzymanymi instrukcjami lub z udziałami posiadanymi w związku
z udzielaniem pożyczek w ramach zwykłej działalności, o ile prawa głosu są
wykonywane w interesie osoby dostarczającej zabezpieczenia.
Na potrzeby ust. 1 pkt 36 lit. f oraz pkt 37 lit. a, b i e łączne prawa głosu
udziałowców w jednostce zależnej są pomniejszane o prawa głosu związane
z udziałami posiadanymi przez tę jednostkę (zależną), jej jednostkę zależną lub
osobę działającą w imieniu własnym, ale na rzecz tych jednostek.”,
d)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Wyrażone w euro wielkości, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 i ust. 2,
przelicza się na walutę polską po średnim kursie ogłoszonym przez Narodowy
Bank Polski, na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok
obrotowy.”,
e)
ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Jednostki, które za poprzedni rok obrotowy nie przekroczyły co najmniej
dwóch z następujących trzech wielkości:
1)
17 000 000 zł – w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku
obrotowego,
2)
34 000 000 zł – w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów
i produktów za rok obrotowy,
3)
50 osób – w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne
etaty
– oraz jednostki samorządu terytorialnego mogą dokonywać kwalifikacji umów,
o których mowa w ust. 4, według zasad określonych w przepisach podatkowych
i nie stosować ust. 4 i 5.”,
– 7 –
f)
dodaje się ust. 7 w brzmieniu:
„7. Przepisu ust. 6 nie stosuje się do jednostek, o których mowa w ust. 1e
pkt 1–6.”;
3)
w art. 4:
a)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:
„1a. W celu rzetelnego i jasnego przedstawienia sytuacji majątkowej
i finansowej oraz wyniku finansowego jednostka jest obowiązana przedstawiać
wszelkie dodatkowe informacje konieczne do spełnienia tego obowiązku
w informacji dodatkowej.
1b. Jeżeli, w wyjątkowych przypadkach, stosowanie określonego przepisu
ustawy nie pozwoliłoby na rzetelne i jasne przedstawienie sytuacji majątkowej
i finansowej oraz wyniku finansowego, jednostka nie stosuje tego przepisu,
a w informacji dodatkowej uzasadnia przyczyny jego niezastosowania oraz określa
wpływ, jaki niezastosowanie przepisu wywiera na obraz sytuacji majątkowej
i finansowej oraz wynik finansowy jednostki.”,
b)
po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:
„4a. Stosując przepisy ustawy, jednostka kieruje się zasadą istotności.
Informacje wykazywane w sprawozdaniu finansowym oraz skonsolidowanym
sprawozdaniu finansowym należy uznać za istotne, gdy ich pominięcie lub
zniekształcenie może wpływać na decyzje podejmowane na ich podstawie przez
użytkowników tych sprawozdań. Nie można uznać poszczególnych pozycji za
nieistotne, jeżeli wszystkie nieistotne pozycje o podobnym charakterze łącznie
uznaje się za istotne.”;
4)
w art. 4a ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Kierownik jednostki oraz członkowie rady nadzorczej lub innego organu
nadzorującego jednostki są zobowiązani do zapewnienia, aby sprawozdanie finansowe,
skonsolidowane sprawozdanie finansowe, sprawozdanie z działalności oraz
sprawozdanie z działalności grupy kapitałowej spełniały wymagania przewidziane
w ustawie.”;
5)
w art. 8 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. W celu rzetelnego i jasnego przedstawienia sytuacji jednostka może, ze
skutkiem od pierwszego dnia roku obrotowego, bez względu na datę podjęcia decyzji,
zmienić dotychczas stosowane rozwiązania na inne, przewidziane ustawą. Zmiana
– 8 –
dotychczas stosowanych rozwiązań wymaga również określenia w informacji
dodatkowej wpływu tych zmian na sprawozdania finansowe wymagane innymi
przepisami prawa, jeżeli zostały one sporządzone za okres, w którym powyższe
rozwiązania uległy zmianie. W przypadku takim należy w sprawozdaniu finansowym
jednostki za rok obrotowy, w którym zmiany te nastąpiły, podać przyczyny tych zmian,
określić liczbowo ich wpływ na wynik finansowy oraz zapewnić porównywalność
danych sprawozdania finansowego dotyczących roku poprzedzającego rok obrotowy,
w którym dokonano zmian. Skutki zmiany przyjętych zasad (polityki) rachunkowości
odnosi się na kapitał (fundusz) własny i wykazuje jako zysk (strata) z lat ubiegłych.”;
6)
po art. 28a dodaje się art. 28b w brzmieniu:
„Art. 28b. 1. Jednostki, które za poprzedni rok obrotowy nie przekroczyły co
najmniej dwóch z następujących trzech wielkości:
1)
17 000 000 zł – w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego,
2)
34 000 000 zł – w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów
za rok obrotowy,
3)
50 osób – w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty
– mogą nie stosować przepisów wydanych na podstawie art. 81 ust. 2 pkt 4.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do jednostek, o których mowa w art. 3 ust. 1e
pkt 1–6, oraz jednostek mikro.”;
7)
w art. 33 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Koszty, o których mowa w ust. 2, odpisuje się przez okres ekonomicznej
użyteczności rezultatów prac rozwojowych. Jeżeli w wyjątkowych przypadkach nie
można wiarygodnie oszacować okresu ekonomicznej użyteczności rezultatów
zakończonych prac rozwojowych, to maksymalny okres dokonywania odpisów nie
może przekraczać 5 lat.”;
8)
w art. 37:
a)
ust. 10 otrzymuje brzmienie:
„10. Jednostki, które za poprzedni rok obrotowy nie przekroczyły co najmniej
dwóch z następujących trzech wielkości:
1)
17 000 000 zł – w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku
obrotowego,
2)
34 000 000 zł – w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów
i produktów za rok obrotowy,
– 9 –
3)
50 osób – w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne
etaty
– mogą odstąpić od ustalania aktywów i rezerw z tytułu odroczonego podatku
dochodowego.”,
b)
dodaje się ust. 11 w brzmieniu:
„11. Przepisu ust. 10 nie stosuje się do jednostek, o których mowa w art. 3
ust. 1e pkt 1–6.”;
9)
w art. 42:
a)
w ust. 1 uchyla się pkt 3,
b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Wynik działalności operacyjnej stanowi różnicę między przychodami
netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów, z uwzględnieniem dotacji,
opustów, rabatów i innych zwiększeń lub zmniejszeń, bez podatku od towarów
i usług oraz innych podatków bezpośrednio związanych z obrotem, oraz
pozostałymi przychodami operacyjnymi a wartością sprzedanych produktów,
towarów i materiałów wycenionych w kosztach wytworzenia albo cenach nabycia,
albo zakupu, powiększoną o całość poniesionych od początku roku obrotowego
kosztów ogólnych zarządu, sprzedaży produktów, towarów i materiałów oraz
pozostałych kosztów operacyjnych.”,
c)
uchyla się ust. 4;
10) w art. 43 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Wynik zdarzeń nadzwyczajnych stanowi różnicę między zyskami
nadzwyczajnymi a stratami nadzwyczajnymi.”;
11) w art. 44 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Do wyniku operacji nadzwyczajnych stosuje się przepis art. 43 ust. 4.”;
12) w art. 44b ust. 10 otrzymuje brzmienie:
„10. Od wartości firmy jednostka dokonuje odpisów amortyzacyjnych przez okres
jej ekonomicznej użyteczności. Jeżeli nie można wiarygodnie oszacować okresu
ekonomicznej użyteczności, to maksymalny okres dokonywania odpisów
amortyzacyjnych wartości firmy nie może być dłuższy niż 5 lat. Odpisów
amortyzacyjnych dokonuje się metodą liniową i zalicza się je do pozostałych kosztów
operacyjnych.”;
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 50 ... 88

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: