Rządowy projekt ustawy o leczeniu niepłodności
Rządowy projekt ustawy o leczeniu niepłodności
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3245
- Data wpłynięcia: 2015-03-13
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o leczeniu niepłodności
- data uchwalenia: 2015-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1087
3245
jest preferowanie „dużych” podmiotów medycznych, a który zdrowotnych umożliwiających leczenie
nie ma nic wspólnego z bezpieczeństwem zarówno pacjentów, niepłodności, jak również rozwój
jak również materiału biologicznego.
medycyny w tym zakresie (element
Co więcej – warunek ten nie wynika z żadnego z aktów prawa dotyczący
prowadzenia
działań
Unii Europejskiej, których wdrożenia ma dokonywać dydaktycznych).
opisywana ustawa(!). Przeciwnie – zakłóca on prawidłową
konkurencję, eliminując te spośród podmiotów leczniczych,
które posiadają dwie różne lokalizacje, z których w jednej
wykonywana
jest część kliniczna obejmująca etap konsultacji i badań USG,
w drugiej natomiast ma miejsce okrojona część kliniczna oraz
część biotechnologiczna
Art. 7
NSZZ
Nie do zaakceptowania jest fakt przyznawania prawa do Uwaga nieuwzględniona- centra leczenia
(obecnie
Solidarność
nazwy „centrum leczenia niepłodności” tylko i wyłącznie do niepłodności zgodnie z projektowanym
art. 12)
ośrodków korzystających z technik wspomaganego rozrodu zapisem mają leczyć niepłodność
oraz posiadających banki komórek rozrodczych. Spora część wszelkimi
dostępnymi
metodami
polskiego społeczeństwa nie akceptuje technik wspomaganego leczenia tej choroby, zatem zarówno
rozrodu i nie ma zaufania do tzw. klinik in vitro, w związku z poprzez poradnictwo medyczne, leczenie
tym powinna mieć prawo do wyboru leczenia w powodu farmakologiczne, chirurgiczne, jak
niepłodności w ośrodkach nie stosujących technik rozrodu również
procedury
medycznie
wspomaganego. Ta część społeczeństwa powinna mieć prawo wspomaganej prokreacji celem
wyboru centrum leczenia niepłodności nie stosującego in funkcjonowania
centrum jest
vitro, gdyż w przeciwnym razie byłoby to ograniczeniem umożliwienie pacjentom uzyskania w
prawa pacjenta do wyboru lekarza i ośrodka. Również osoby jednym
podmiocie
pełnego,
nieakceptujące
technik
in
vitro
z
powodów kompleksowego zakresu świadczeń
światopoglądowych lub religijnych nie powinny być zdrowotnych umożliwiających leczenie
dyskryminowane pod względem finansowym dlatego państwo niepłodności, jak również rozwój
powinno zapewnić taki sam poziom finansowania zarówno medycyny w tym zakresie (element
osobom
korzystającym
z
technik
zapłodnienia dotyczący
prowadzenia
działań
pozaustrojowego jak również osobom chcącym skorzystać z dydaktycznych).
alternatywnych sposobów leczenia. (np. naprotechnologii)
Należy jednak zwrócić uwagę na to,
Centra nie będą jedynymi ośrodkami
8
leczącymi niepłodność ale leczącymi ją
w sposób kompleksowy.
Projekt tez w żaden sposób nie
rozstrzyga o sposobie finansowania
leczenia niepłodności ze środków
publicznych. Zasady ustalania
finansowania świadczeń zdrowotnych ze
środków publicznych regulowane są
innym aktem prawnym.
Art. 7
PTMR
Art. 7 Propozycja Centrum leczenia niepłodności tworzą Uwaga uwzględniona
(obecnie
współpracujące ze sobą: jednostki położone na terenie jednego
art. 12)
miasta zapewniające: bank komórek rozrodczych zarodków,
leczenie niepłodności wszystkimi metodami, o których mowa
w art. 6 prowadzących działalność dydaktyczną w zakresie
specjalizowania w endokrynologii i medycyny rozrodu,
szkoleń w zakresie embriologii prowadzących działalność
naukową badania wdrożeniowe nad nowymi metodami
diagnostycznymi i terapeutycznymi w medycynie rozrodu. A
dres siedziby zarządzającej centrum powinien być jeden . Ideą
centrum powinna być działalność sprzyjająca rozwojowi
polskiej medycyny rozrodu. W ustawie właściwie jednym z
najważniejszych kryteriów powołania Centrum jest budynek a
nie cel działalności. Lepiej zdefiniowane jest Centrum w
uzasadnieniu ustawy .Przyjęcie kryterium jednego budynku
lub zespołu budynków pod jednym adresem bardzo ograniczy
i zuboży działalność centrum.
Art. 7 pkt. PTG
Precyzyjne określenie „kompleksowości” lokalizacyjnej kłóci Uwaga uwzględniona
2 i 3
się jednocześnie z lakonicznością (a faktycznie brakiem)
(obecnie
sformułowania dalszych warunków nabycia statusu centrum
art. 12)
leczenia niepłodności. W istocie, biorąc pod uwagę bardzo
szeroki zakres znaczeniowy opisu warunków wskazanych w
art. 7 pkt 2 i 3 („leczenie niepłodności wszystkimi metodami,
9
o których mowa w art. 6” oraz „prowadzenie działalności
dydaktycznej i badawczej(. .)”), minister właściwy do spraw
zdrowia został wyposażony w bardzo daleko posunięty „luz
decyzyjny” względem oceny spełniania warunków przez
danego wnioskodawcę.
W ustawie winny zostać szczegółowo sformułowane
obiektywne kryteria, w tym minimalne wymogi m. in.
lokalowe, personalne, sprzętowe, jakościowe, organizacyjne i
in., których realizacja kwalifikowałaby dany podmiot do
nadania statusu centrum leczenia niepłodności.
Rozdział 2 Związek
Centra niepłodności, jest to nowy twór nieistniejący nigdzie w Uwaga nieuwzględniona – Niewątpliwie
Art. 8
Polskich
prawodawstwie i strukturze leczenia niepłodności w Europie. Centrum Leczenie Niepłodności to nowa
(obecnie
Ośrodków
Rolę wyznaczoną centrom leczenia niepłodności pełnią instytucja w prawie. Należy wskazać, że
art. 13)
Leczenia
krajowe towarzystwa leczenia niepłodności jak np. w Polsce naturalną rzeczą jest to, że nowy akt
Niepłodności i SPiN PTG lub PTMR.
prawny tworzy nowe instytucje prawa.
Wspomaganego Jest to niepotrzebny rozdział i podział ośrodków leczenia W związku z niezrozumieniem celu
Rozrodu
niepłodności, który otrzymuje wynikającą jedynie z pełnienia funkcjonowania centrum zagadnienie to
funkcji administracyjno-pseudo badawczych uprzywilejowaną zostanie doprecyzowane w uzasadnieniu
pozycję w strukturze jednostek zajmujących się leczeniem projektu
niepłodności.
Projekt ustawy nie daje tytułu tym
Należy kontynuując, wynikające z pozycji proponowanych ośrodkom do oczekiwania dodatkowych
centrów leczenia niepłodności, wnioskować, że mające środków finansowych ze Śródków
powstać centra leczenia niepłodności będą się domagały publicznych, nie ma podstaw do
dodatkowych środków finansowych na swoje działanie lub wyciągania takich wniosków. Nie łączy
uprzywilejowanej pozycji w rozdziale istniejących lub się to również z żadnymi dodatkowymi
przewidywanych środków publicznych na leczenie przywilejami.
niepłodności
Czy
ma
to
służyć
jedynie
nieuzasadnionemu
uprzywilejowaniu ośrodków państwowych, czy rzeczywiście
tych najlepszych w leczeniu niepłodności?
Powielanie kolejnych stanowisk i funkcji lekarzy zajmujących
się technikami rozrodu wspomaganego niczego nie wnosi. Te
10
dodatkowe funkcje nieprecyzyjne w ocenie, recenzowane
przez tych samych powiązanych ludzi pełniących funkcje
kierownicze w centrach leczenia niepłodności i jednocześnie
jak i w Radzie do Spraw Leczenia Niepłodności będą
premiowały jedynie ośrodki państwowe nie patrząc na ich
efektywność w leczeniu niepłodności.
Funkcje propagujące wiedzę na temat rozrodu, współpracę z
jednostkami samorządu terytorialnego, dane epidemiologiczne
powinny pełnić PTMR lub SPiN PTG.
Art. 8 ust. 3 Federacja
Jest nieczytelny
Uwaga uwzględniona
(obecnie
Związków
art. 13)
Pracodawców
Ochrony
Zdrowia
„Porozumienie
Zielonogórskie”
Art. 8 ust. 1 Stowarzyszenie
Doprecyzowania wymaga wśród kogo i na jakich zasadach
Uwaga nieuwzględniona - należy
(obecnie
Nasz Bocian
centrum leczenia niepłodności popularyzuje wiedzę? Jaka
zaznaczyć, że obecnie w prawie
art. 13)
jest różnica między popularyzacją wiedzy a autopromocją
zakazana jest reklama działalności
centrum leczenia niepłodności i jego komercyjnej oferty?
medycznej.
Art. 9
PTMR
Art. 9.1 Propozycja Status centrum nadaje minister po Uwaga nieuwzględniona – nie ma celu
(obecnie
zasięgnięciu opinii Rady do spraw leczenia niepłodności, zasięgania opinii większej liczby
art. 14)
konsultanta z endokrynologii ginekologicznej i medycyny ekspertów i podmiotów niż obecnie
rozrodu i towarzystw naukowych właściwych w tematyce przewiduje kwestionowany przepis, gdyż
medycyn rozrodu .
jeżeli podmiot prowadzi określoną
Art. 9 pomija uregulowania dotyczące trybu i terminu działalność i złożył stosowny wniosek,
odwołania od decyzji odmownej, decyzji o cofnięciu statusu uzyskuje status centrum. W projekcie
centrum
przewidziano zasięgnięcie w tej sprawie
11
Ustawa mówi o zadaniach Centrum nie precyzując jakie jedynie opinii Rady ds. Leczenia
korzyści oprócz obowiązków będzie miało Centrum i z jakich Niepłodności.
środków będzie finansowana jego działalność.
Nadanie statusu centrum następuje w
drodze decyzji administracyjnej, a zatem
odwołanie o tej decyzji procedowane jest
zgodnie z przepisami kodeksu
postepowania administracyjnego.
Centrum
nie
uzyskuje
żadnych
dodatkowych
korzyści
z
tytułu
przyznanego statusu.
Art. 11 ust. Tomasz
Użyto słowa „którejkolwiek” – uniemożliwi to prowadzenie Uwaga
nieuwzględniona-
istotą
1 (obecnie Rybicki
centrów leczenia niepłodności, które nie korzystają z metod funkcjonowania centrów jest
art. 16)
pozaustrojowych (celem metod pozaustrojowych nie jest zapewnienie pacjentom dostępu do
leczenie niepłodności). Sytuacja ta będzie prowadziła do pełnej gamy świadczeń zdrowotnych
wykluczenia znacznej liczby osób, które dnie dopuszczają się dotyczących leczenia niepłodności i
stosowania metod pozaustrojowych.
kompleksowości opieki medycznej.
Art. 12
PTMR
Propozycja uściślenia i rozszerzenia katalogu:
Uwaga częściowo uwzględniona –
(obecnie
• przeniesieniu męskich komórek rozrodczych do precyzowanie w sposób szczegółowy
art. 17)
organizmu biorczym – inseminacja
sposobu przeprowadzania zapłodnienia
• pozaustrojowym utworzenie zarodków na drodze pozaustrojowego jest niezasadne, gdyż
pozaustrojowego
zapłodnienia
1VF
lub postęp medycyny w tym zakresie będzie
docytoplazmatycznego wstrzyknięcia plemnika do powodował konieczność zmiany ustawy.
komórki jajowej 1CSI
• Konserwacji gamet lub zarodków
• diagnostyce przedimplantacyjnej zarodków lub gamet
PGD, PGS
• przeniesieniu utworzonych zarodków do organizmu
biorczyni.
Art. 13
PTRM
Należałoby sprecyzować od kiedy obowiązuje zakaz po Uwaga uwzględniona
(obecnie
wycofaniu zgody dawcy, Utworzono zarodki a dawca
art. 18)
wycofał zgodę tuż przed przeniesieniem zarodków do
biorczyni, zarodki są zakonserwowane - jak postępować w
12
nie ma nic wspólnego z bezpieczeństwem zarówno pacjentów, niepłodności, jak również rozwój
jak również materiału biologicznego.
medycyny w tym zakresie (element
Co więcej – warunek ten nie wynika z żadnego z aktów prawa dotyczący
prowadzenia
działań
Unii Europejskiej, których wdrożenia ma dokonywać dydaktycznych).
opisywana ustawa(!). Przeciwnie – zakłóca on prawidłową
konkurencję, eliminując te spośród podmiotów leczniczych,
które posiadają dwie różne lokalizacje, z których w jednej
wykonywana
jest część kliniczna obejmująca etap konsultacji i badań USG,
w drugiej natomiast ma miejsce okrojona część kliniczna oraz
część biotechnologiczna
Art. 7
NSZZ
Nie do zaakceptowania jest fakt przyznawania prawa do Uwaga nieuwzględniona- centra leczenia
(obecnie
Solidarność
nazwy „centrum leczenia niepłodności” tylko i wyłącznie do niepłodności zgodnie z projektowanym
art. 12)
ośrodków korzystających z technik wspomaganego rozrodu zapisem mają leczyć niepłodność
oraz posiadających banki komórek rozrodczych. Spora część wszelkimi
dostępnymi
metodami
polskiego społeczeństwa nie akceptuje technik wspomaganego leczenia tej choroby, zatem zarówno
rozrodu i nie ma zaufania do tzw. klinik in vitro, w związku z poprzez poradnictwo medyczne, leczenie
tym powinna mieć prawo do wyboru leczenia w powodu farmakologiczne, chirurgiczne, jak
niepłodności w ośrodkach nie stosujących technik rozrodu również
procedury
medycznie
wspomaganego. Ta część społeczeństwa powinna mieć prawo wspomaganej prokreacji celem
wyboru centrum leczenia niepłodności nie stosującego in funkcjonowania
centrum jest
vitro, gdyż w przeciwnym razie byłoby to ograniczeniem umożliwienie pacjentom uzyskania w
prawa pacjenta do wyboru lekarza i ośrodka. Również osoby jednym
podmiocie
pełnego,
nieakceptujące
technik
in
vitro
z
powodów kompleksowego zakresu świadczeń
światopoglądowych lub religijnych nie powinny być zdrowotnych umożliwiających leczenie
dyskryminowane pod względem finansowym dlatego państwo niepłodności, jak również rozwój
powinno zapewnić taki sam poziom finansowania zarówno medycyny w tym zakresie (element
osobom
korzystającym
z
technik
zapłodnienia dotyczący
prowadzenia
działań
pozaustrojowego jak również osobom chcącym skorzystać z dydaktycznych).
alternatywnych sposobów leczenia. (np. naprotechnologii)
Należy jednak zwrócić uwagę na to,
Centra nie będą jedynymi ośrodkami
8
leczącymi niepłodność ale leczącymi ją
w sposób kompleksowy.
Projekt tez w żaden sposób nie
rozstrzyga o sposobie finansowania
leczenia niepłodności ze środków
publicznych. Zasady ustalania
finansowania świadczeń zdrowotnych ze
środków publicznych regulowane są
innym aktem prawnym.
Art. 7
PTMR
Art. 7 Propozycja Centrum leczenia niepłodności tworzą Uwaga uwzględniona
(obecnie
współpracujące ze sobą: jednostki położone na terenie jednego
art. 12)
miasta zapewniające: bank komórek rozrodczych zarodków,
leczenie niepłodności wszystkimi metodami, o których mowa
w art. 6 prowadzących działalność dydaktyczną w zakresie
specjalizowania w endokrynologii i medycyny rozrodu,
szkoleń w zakresie embriologii prowadzących działalność
naukową badania wdrożeniowe nad nowymi metodami
diagnostycznymi i terapeutycznymi w medycynie rozrodu. A
dres siedziby zarządzającej centrum powinien być jeden . Ideą
centrum powinna być działalność sprzyjająca rozwojowi
polskiej medycyny rozrodu. W ustawie właściwie jednym z
najważniejszych kryteriów powołania Centrum jest budynek a
nie cel działalności. Lepiej zdefiniowane jest Centrum w
uzasadnieniu ustawy .Przyjęcie kryterium jednego budynku
lub zespołu budynków pod jednym adresem bardzo ograniczy
i zuboży działalność centrum.
Art. 7 pkt. PTG
Precyzyjne określenie „kompleksowości” lokalizacyjnej kłóci Uwaga uwzględniona
2 i 3
się jednocześnie z lakonicznością (a faktycznie brakiem)
(obecnie
sformułowania dalszych warunków nabycia statusu centrum
art. 12)
leczenia niepłodności. W istocie, biorąc pod uwagę bardzo
szeroki zakres znaczeniowy opisu warunków wskazanych w
art. 7 pkt 2 i 3 („leczenie niepłodności wszystkimi metodami,
9
o których mowa w art. 6” oraz „prowadzenie działalności
dydaktycznej i badawczej(. .)”), minister właściwy do spraw
zdrowia został wyposażony w bardzo daleko posunięty „luz
decyzyjny” względem oceny spełniania warunków przez
danego wnioskodawcę.
W ustawie winny zostać szczegółowo sformułowane
obiektywne kryteria, w tym minimalne wymogi m. in.
lokalowe, personalne, sprzętowe, jakościowe, organizacyjne i
in., których realizacja kwalifikowałaby dany podmiot do
nadania statusu centrum leczenia niepłodności.
Rozdział 2 Związek
Centra niepłodności, jest to nowy twór nieistniejący nigdzie w Uwaga nieuwzględniona – Niewątpliwie
Art. 8
Polskich
prawodawstwie i strukturze leczenia niepłodności w Europie. Centrum Leczenie Niepłodności to nowa
(obecnie
Ośrodków
Rolę wyznaczoną centrom leczenia niepłodności pełnią instytucja w prawie. Należy wskazać, że
art. 13)
Leczenia
krajowe towarzystwa leczenia niepłodności jak np. w Polsce naturalną rzeczą jest to, że nowy akt
Niepłodności i SPiN PTG lub PTMR.
prawny tworzy nowe instytucje prawa.
Wspomaganego Jest to niepotrzebny rozdział i podział ośrodków leczenia W związku z niezrozumieniem celu
Rozrodu
niepłodności, który otrzymuje wynikającą jedynie z pełnienia funkcjonowania centrum zagadnienie to
funkcji administracyjno-pseudo badawczych uprzywilejowaną zostanie doprecyzowane w uzasadnieniu
pozycję w strukturze jednostek zajmujących się leczeniem projektu
niepłodności.
Projekt ustawy nie daje tytułu tym
Należy kontynuując, wynikające z pozycji proponowanych ośrodkom do oczekiwania dodatkowych
centrów leczenia niepłodności, wnioskować, że mające środków finansowych ze Śródków
powstać centra leczenia niepłodności będą się domagały publicznych, nie ma podstaw do
dodatkowych środków finansowych na swoje działanie lub wyciągania takich wniosków. Nie łączy
uprzywilejowanej pozycji w rozdziale istniejących lub się to również z żadnymi dodatkowymi
przewidywanych środków publicznych na leczenie przywilejami.
niepłodności
Czy
ma
to
służyć
jedynie
nieuzasadnionemu
uprzywilejowaniu ośrodków państwowych, czy rzeczywiście
tych najlepszych w leczeniu niepłodności?
Powielanie kolejnych stanowisk i funkcji lekarzy zajmujących
się technikami rozrodu wspomaganego niczego nie wnosi. Te
10
dodatkowe funkcje nieprecyzyjne w ocenie, recenzowane
przez tych samych powiązanych ludzi pełniących funkcje
kierownicze w centrach leczenia niepłodności i jednocześnie
jak i w Radzie do Spraw Leczenia Niepłodności będą
premiowały jedynie ośrodki państwowe nie patrząc na ich
efektywność w leczeniu niepłodności.
Funkcje propagujące wiedzę na temat rozrodu, współpracę z
jednostkami samorządu terytorialnego, dane epidemiologiczne
powinny pełnić PTMR lub SPiN PTG.
Art. 8 ust. 3 Federacja
Jest nieczytelny
Uwaga uwzględniona
(obecnie
Związków
art. 13)
Pracodawców
Ochrony
Zdrowia
„Porozumienie
Zielonogórskie”
Art. 8 ust. 1 Stowarzyszenie
Doprecyzowania wymaga wśród kogo i na jakich zasadach
Uwaga nieuwzględniona - należy
(obecnie
Nasz Bocian
centrum leczenia niepłodności popularyzuje wiedzę? Jaka
zaznaczyć, że obecnie w prawie
art. 13)
jest różnica między popularyzacją wiedzy a autopromocją
zakazana jest reklama działalności
centrum leczenia niepłodności i jego komercyjnej oferty?
medycznej.
Art. 9
PTMR
Art. 9.1 Propozycja Status centrum nadaje minister po Uwaga nieuwzględniona – nie ma celu
(obecnie
zasięgnięciu opinii Rady do spraw leczenia niepłodności, zasięgania opinii większej liczby
art. 14)
konsultanta z endokrynologii ginekologicznej i medycyny ekspertów i podmiotów niż obecnie
rozrodu i towarzystw naukowych właściwych w tematyce przewiduje kwestionowany przepis, gdyż
medycyn rozrodu .
jeżeli podmiot prowadzi określoną
Art. 9 pomija uregulowania dotyczące trybu i terminu działalność i złożył stosowny wniosek,
odwołania od decyzji odmownej, decyzji o cofnięciu statusu uzyskuje status centrum. W projekcie
centrum
przewidziano zasięgnięcie w tej sprawie
11
Ustawa mówi o zadaniach Centrum nie precyzując jakie jedynie opinii Rady ds. Leczenia
korzyści oprócz obowiązków będzie miało Centrum i z jakich Niepłodności.
środków będzie finansowana jego działalność.
Nadanie statusu centrum następuje w
drodze decyzji administracyjnej, a zatem
odwołanie o tej decyzji procedowane jest
zgodnie z przepisami kodeksu
postepowania administracyjnego.
Centrum
nie
uzyskuje
żadnych
dodatkowych
korzyści
z
tytułu
przyznanego statusu.
Art. 11 ust. Tomasz
Użyto słowa „którejkolwiek” – uniemożliwi to prowadzenie Uwaga
nieuwzględniona-
istotą
1 (obecnie Rybicki
centrów leczenia niepłodności, które nie korzystają z metod funkcjonowania centrów jest
art. 16)
pozaustrojowych (celem metod pozaustrojowych nie jest zapewnienie pacjentom dostępu do
leczenie niepłodności). Sytuacja ta będzie prowadziła do pełnej gamy świadczeń zdrowotnych
wykluczenia znacznej liczby osób, które dnie dopuszczają się dotyczących leczenia niepłodności i
stosowania metod pozaustrojowych.
kompleksowości opieki medycznej.
Art. 12
PTMR
Propozycja uściślenia i rozszerzenia katalogu:
Uwaga częściowo uwzględniona –
(obecnie
• przeniesieniu męskich komórek rozrodczych do precyzowanie w sposób szczegółowy
art. 17)
organizmu biorczym – inseminacja
sposobu przeprowadzania zapłodnienia
• pozaustrojowym utworzenie zarodków na drodze pozaustrojowego jest niezasadne, gdyż
pozaustrojowego
zapłodnienia
1VF
lub postęp medycyny w tym zakresie będzie
docytoplazmatycznego wstrzyknięcia plemnika do powodował konieczność zmiany ustawy.
komórki jajowej 1CSI
• Konserwacji gamet lub zarodków
• diagnostyce przedimplantacyjnej zarodków lub gamet
PGD, PGS
• przeniesieniu utworzonych zarodków do organizmu
biorczyni.
Art. 13
PTRM
Należałoby sprecyzować od kiedy obowiązuje zakaz po Uwaga uwzględniona
(obecnie
wycofaniu zgody dawcy, Utworzono zarodki a dawca
art. 18)
wycofał zgodę tuż przed przeniesieniem zarodków do
biorczyni, zarodki są zakonserwowane - jak postępować w
12
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3245
› Pobierz plik