eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt dotyczy ustanowienia odpowiedzialności administracyjnej za naruszenia przepisów o ruchu drogowym ujawnionych przy użyciu urządzeń rejestrujących oraz ustanowienia podmiotem odpowiedzialnym właściciela pojazdu lub innego podmiotu posiadającego tytuł prawny do władania pojazdem

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3222
  • Data wpłynięcia: 2015-01-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o strażach gminnych
  • data uchwalenia: 2015-07-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1335

3222


Druk nr 3222


Warszawa, 13 stycznia 2015 r.
SEJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja


Pan

Radosław Sikorski

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej


Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:

- o zmianie ustawy - Prawo o ruchu
drogowym oraz o zmianie niektórych
innych ustaw
.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Stanisława Żmijana.


(-) Elżbieta Achinger; (-) Tadeusz Arkit; (-) Tadeusz Aziewicz; (-) Joanna
Bobowska;
(-) Jerzy Borowczak; (-) Beata Bublewicz; (-) Borys
Budka;
(-) Renata Butryn; (-) Stanisław
Chmielewski; (-) Piotr
Cieśliński;
(-) Marian
Cycoń;
(-) Zofia Czernow; (-) Zenon
Durka;
(-) Arkady Fiedler; (-) Krzysztof Gadowski; (-) Elżbieta
Gapińska;
(-) Artur Gierada; (-) Czesław
Gluza;
(-) Rafał
Grupiński;
(-) Katarzyna Hall; (-) Robert
Jagła;
(-) Renata
Janik; (-) Tadeusz Jarmuziewicz; (-) Bożena Kamińska; (-) Magdalena
Kochan;
(-) Brygida Kolenda-Łabuś;
(-) Domicela
Kopaczewska; (-) Sławomir Kowalski; (-) Ligia Krajewska; (-) Tomasz
Kulesza; (-) Arkadiusz Litwiński; (-) Robert Maciaszek; (-) Aldona
Młyńczak; (-) Tadeusz Naguszewski; (-) Małgorzata Niemczyk; (-) Stefan
Niesiołowski; (-) Tomasz Piotr Nowak; (-) Paweł Papke; (-) Małgorzata
Pępek; (-) Lucjan Marek Pietrzczyk; (-) Beata Rusinowska; (-) Dorota
Rutkowska; (-) Krystyna Sibińska; (-) Henryk Siedlaczek; (-) Paweł
Suski;
(-) Bożena
Szydłowska;
(-) Teresa
Świło;
(-) Piotr
Tomański; (-) Ewa Wolak; (-) Stanisław Żmijan; (-) Ewa Żmuda-
Trzebiatowska.
projekt

USTAWA
o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw


Art. 1.
W ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r.
poz. 1137 i 1448 oraz z 2013 r. poz. 700 i 991) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 1 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Ustawa określa:
1) zasady ruchu na drogach publicznych, w strefach zamieszkania oraz w strefach
ruchu;
2) zasady i warunki dopuszczenia pojazdów do tego ruchu, a także działalność
właściwych organów i podmiotów w tym zakresie;
3) wymagania w stosunku do innych uczestników ruchu niż kierujący pojazdami;
4) zasady i warunki kontroli ruchu drogowego;
5) zasady odpowiedzialności administracyjnej za naruszenia przepisów ruchu
drogowego w zakresie:
a) ujawnionego przy użyciu stacjonarnego urządzenia rejestrującego:
– niestosowania się do ograniczenia prędkości określonego ustawą lub znakiem
drogowym, lub
– niestosowania się do sygnałów świetlnych,
b) przejazdów pojazdów nienormatywnych,
c) wprowadzenia do obrotu pojazdu lub przedmiotu wyposażenia lub części bez
wymaganych dokumentów.”;

2) w art. 2 pkt 59 otrzymuje brzmienie:
„59) urządzenie rejestrujące – urządzenie ujawniające i zapisujące za pomocą technik
utrwalania obrazów naruszenia przepisów ruchu drogowego;”;

3) w art. 10 po ust. 10a dodaje się ust. 10b w brzmieniu:
„Art. 10b. Koszty zmiany organizacji ruchu w związku z oznakowaniem urządzeń
rejestrujących stosownie do wymagań określonych w art. 131d ponosi podmiot, który je
zainstalował.”;
4) w art. 20:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów na obszarze zabudowanym
wynosi 50 km/h, z zastrzeżeniem ust. 2.”.
b) uchyla się ust. 1a;

5) w art. 80b:
a) w ust.1:
– pkt 5 otrzymuje brzmienie:

1) Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, ustawę z dnia 24
sierpnia 2001 r. - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia oraz ustawę z dnia 6 września 2001 r. o
transporcie drogowym.
2

„5) dane zawierające imię i nazwisko (nazwę lub firmę), adres zamieszkania
(siedziby), numer ewidencyjny Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji
Ludności (PESEL) albo numer identyfikacyjny REGON o:
a) właścicielu pojazdu, o którym w art. 73 ust. 1, ust. 2a albo ust. 4,
b) zakładzie lub wydzielonej jednostce organizacyjnej, o których mowa w art. 73 ust.
2 ustawy, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa wielozakładowego lub innego
podmiotu,
c) posiadaczu pojazdu, o którym mowa w art. 73 ust. 5, albo
d) użytkowniku pojazdu użytkowanego w drodze umowy leasingu, o rejestrację
którego wnioskuje leasingodawca (właściciel pojazdu),”,

– dodaje się pkt 5a w brzmieniu:
„5a) informacje o nałożonych karach administracyjnych za naruszenia, o których
mowa w art. 140af ust. 1:
a) datę, czas oraz miejsce ujawnienia naruszenia albo odcinek drogi, na którym
zostało popełnione naruszenie,
b) rodzaj naruszenia;”,
b) w ust. 2 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„1a) wymienione w ust. 1 pkt 5a – Inspekcja Transportu Drogowego;”;

6) w art. 129:
a) w ust. 2 pkt 9a otrzymuje brzmienie:
„9a) używania przenośnych urządzeń rejestrujących;”,

b) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

„2a. Policjant niezwłocznie zatrzymuje pojazd do kontroli po ujawnieniu przy użyciu
przenośnego urządzenia rejestrującego naruszenia niestosowania się do ograniczenia
prędkości określonego ustawą lub znakiem drogowym.”,

c) ust. 4 i 4a otrzymują brzmienie:

„4. Kontrola ruchu drogowego w stosunku do kierujących pojazdami Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej oraz w stosunku do żołnierzy pełniących czynną służbę
wojskową kierujących innymi pojazdami, pilotowanie pojazdów, a także kierowanie
ruchem drogowym w związku z pilotowaniem pojazdów wojskowych należy do
Żandarmerii Wojskowej i wojskowych organów porządkowych. W tym zakresie
Żandarmerii Wojskowej i wojskowym organom porządkowym przysługują uprawnienia
policjantów określone w ust. 2 pkt 1-9, 10-14.
4a. Kontrolę ruchu drogowego mogą przeprowadzać także funkcjonariusze Straży
Granicznej lub organów celnych, którym przysługują uprawnienia, o których mowa w
ust. 2 pkt 1-5, 7-9, 10-12 oraz w art. 130a ust. 4 pkt 1.”,
d) dodaje się ust. 6-8 w brzmieniu:
„6. Kontrola ruchu drogowego w stosunku do kierujących pojazdami, którzy wykonują
przewóz drogowy w rozumieniu:
1) ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym,
2) ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych
- należy również do inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego. W tym zakresie
inspektorom przysługują uprawnienia, o których mowa w ust. 2 pkt 1-9, 10-14.
3

7. Inspektor Inspekcji Transportu Drogowego jest obowiązany ująć, w celu
niezwłocznego oddania Policji, kierującego pojazdem inngo, niż wymieniony w ust. 6:
1) w stosunku do którego zachodzi uzasadnione podejrzenie, że kieruje pojazdem w
stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego
podobnie do alkoholu,
2) który naruszył przepisy ruchu drogowego, w przypadku zarejestrowania tego
naruszenia przy użyciu przyrządów kontrolno-pomiarowych, z zastrzeżeniem ust.
8,
3) który rażąco naruszył przepisy ruchu drogowego lub spowodował zagrożenie jego
bezpieczeństwa.
8. Inspektor Inspekcji Transportu Drogowego wykonuje kontrolę ruchu drogowego z
użyciem przyrządów kontrolno-pomiarowych przeznaczonych do pomiaru nacisków
osi i masy pojazdu w stosunku do kierującego pojazdem innego, niż wymieniony w
ust. 6.”;

7) art. 129a otrzymuje brzmienie:
Art. 129a. 1. Inspekcja Transportu Drogowego w związku z kontrolą ruchu drogowego
jest uprawniona do używania stacjonarnych urządzeń rejestrujących.
2. Inspekcja Transportu Drogowego wykonuje kontrolę ruchu drogowego wobec
właściciela pojazdu lub innego podmiotu, o którym mowa w art. 80b ust. 1 pkt 5, w
przypadku ujawnienia i zapisania przez stacjonarne urządzenie rejestrujące
naruszenia niestosowania się do:
1) ograniczenia prędkości określonego ustawą lub znakiem drogowym,
2) sygnałów świetlnych.”;

8) w art. 129b:
a) w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) kierującego pojazdem niestosującego się do zakazu ruchu w obu kierunkach,
określonego odpowiednim znakiem drogowym;”,
b) w ust. 3 uchyla się pkt 3 i 7,
c) uchyla się ust. 4;

9) po art. 129f dodaje się art. 129fa w brzmieniu:
Art. 129fa. 1. Inspekcja Transportu Drogowego w ramach wykonywania kontroli
ruchu drogowego w zakresie, o którym mowa odpowiednio w art. 129a ujawnia przy
użyciu stacjonarnych urządzeń rejestrujących naruszenia niestosowania się do:
1) ograniczenia prędkości określonego ustawą lub znakiem drogowym;
2) sygnałów świetlnych.
2. Do naruszeń, o których mowa w ust. 1, ujawnionych przy użyciu stacjonarnego
urządzenia rejestrującego, do których zastosowano przepisy niniejszej ustawy nie
stosuje się przepisów ustawy z dnia 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń (Dz. U. z
2013 r. poz. 482).”;

10) uchyla się art. 129g i art. 129h;

11) w dziale V po rozdziale 1 dodaje się rozdział 1a w brzmieniu:
4


Rozdział 1a
Zasady używania urządzeń rejestrujących w kontroli ruchu drogowego

Art. 131a. Urządzenia rejestrujące używane do kontroli ruchu drogowego dzielą się na:
1) stacjonarne;
2) przenośne.
Art. 131b. 1. Główny Inspektor Transportu Drogowego lokalizuje stacjonarne urządzenia
rejestrujące i instaluje trwale w pasie drogowym drogi publicznej. Do obowiązków
Głównego Inspektora Transportu Drogowego należy również bieżąca eksploatacja i
obsługa stacjonarnych urządzeń rejestrujących, a także ich usuwanie oraz utrzymanie
zewnętrznej infrastruktury dla zainstalowanych urządzeń.
2. Zadania, o których mowa w ust. 1, są finansowane przez Inspekcję Transportu
Drogowego z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do
spraw transportu.
Art. 131c. 1. Lokalizację stacjonarnego urządzenia rejestrującego określa się na okres 40
miesięcy, uwzględniając:
1) analizę stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego;
2) informację o miejscu lokalizacji wymaganą dla projektu organizacji ruchu;
3) pozytywną opinię:
a) właściwego komendanta wojewódzkiego Policji,
b) właściwej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
- w zakresie zasadności lokalizacji stacjonarnego urządzenia rejestrującego.
2. W przypadku gdy analiza, informacja i opinia, o których mowa w ust. 1, potwierdzają
zasadność lokalizacji stacjonarnego urządzenia rejestrującego, minister właściwy do
spraw transportu w drodze decyzji administracyjnej, na wniosek Głównego Inspektora
Transportu Drogowego, wyraża zgodę na lokalizację stacjonarnego urządzenia
rejestrującego na okres 40 miesięcy.
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 2, załącza się dokumenty, o których mowa w
ust. 1, sporządzone zgodnie z wymaganiami określonymi w przepisach wydanych na
podstawie art. 131g.
4. Kolejną zgodę na lokalizację stacjonarnego urządzenia rejestrującego zainstalowanego
w pasie drogowym drogi publicznej na okres 40 miesięcy uzyskuje się nie później niż 30
dni przed upływem okresu 40 miesięcy po spełnieniu wymagań, o których mowa w
ust. 1.
5. W przypadku nieuzyskania zgody organu, o którym mowa w ust. 2, stacjonarnego
urządzenia rejestrującego nie instaluje się w planowanej lokalizacji w pasie drogowym
drogi publicznej, a zainstalowane stacjonarne urządzenie rejestrujące usuwa się z
dotychczasowej lokalizacji w pasie drogowym drogi publicznej przed upływem okresu, o
którym mowa w ust. 1.

Art. 131d. 1. Stacjonarne urządzenia rejestrujące ujawniające i zapisujące naruszenia
niestosowania się do ograniczenia prędkości określonego ustawą lub znakiem drogowym
oznakowuje się odpowiednim znakiem drogowym.
2. Urządzeń, o których mowa w ust. 1, używa się do pomiaru prędkości w określonej
lokalizacji drogi publicznej albo na określonym odcinku tej drogi.
strony : [ 1 ] . 2 ... 6

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: