Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo łowieckie
projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego; wprowadzenia mechanizmów wzmacniających nadzór na Polskim Związkiem Łowickim oraz dyscyplinującym dzierżawców i zarządców obwodów łowieckich w zakresie wykonywania rocznych planów łowieckich i zapewniających wypłatę odszkodowań za szkody łowieckie w przypadku niezrealizowania tego obowiązku przez koła łowieckie
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3192
- Data wpłynięcia: 2015-02-25
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3192
Zestawienie uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych i opiniowania
Nieuczestniczenie psa w polowaniu indywidualnym
wiąże się z koniecznością pozostawienia psa w
samochodzie co jest nie do zaakceptowania z uwagi na
temperaturę wewnątrz pojazdu. Będzie to narażało
myśliwych na naruszenie przepisów ustawy o ochronie
zwierząt.
Pkt 1 w art. 4 ust. 2b pkt 2 i 3
Dodanie słów odnoszących się do liczby mnogiej w
Uwaga odrzucona.
pkt 2 – „lub psami” oraz
Projektowane przepisy określają rodzaj
w pkt 3 – „lub psów”.
polowania, jako instytucję, a nie ilość zwierząt.
Użycie liczby pojedynczej będzie powodem
Jeżeli możliwe jest użycie jednego psa, to
wątpliwości interpretacyjnych związanych z
możliwe jest użycie więcej niż jednego.
polowaniem. Polowanie z większą liczbą psów będzie
mogło prowadzić do wniosku o naruszeniu ustawy PŁ.
Pkt 1 w art. 4 ust. 2c
Po kropce dopisać zdanie „Polowaniem zbiorowym
Uwaga bezzasadna.
jest także polowanie, o którym mowa w art. 43c”.
Charakter polowania na zające jako polowania
Kontrowersja podnoszona w skardze Prokuratora
zbiorowego wynika wprost z art. 43c.
Generalnego do TK, brak powyższego zapisu skutkuje
sprzecznością między art. 4 ust. 2c a art. 43 c ustawy.
Aby była mowa o polowaniu zbiorowym wszystkie
przesłanki wymienione w projektowanym przepisie
muszą być spełnione łącznie. Wystarczy, że polowanie
nie będzie zorganizowane przez dzierżawcę lub
zarządcę obwodu łowieckiego albo nie będzie
prowadzącego polowaniu i już nie będzie można
mówić o polowaniu zbiorowym zgodnie z
zaproponowaną definicją ustawową, bez względu na
liczbę współpracujących ze sobą myśliwych lub
naganiaczy.
Uwaga uwzględniona.
Pkt. 1 w art. 4 ust. 2e
Propozycja nowego brzmienia:
Treść przepisu została przeredagowana.
20
Zestawienie uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych i opiniowania
„2e Polowanie indywidualne nie może odbywać się
równocześnie z polowaniem zbiorowym w tym samym
obwodzie łowieckim, chyba, że myśliwy uzyska na to
zgodę dzierżawcy lub zarządcy obwodu łowieckiego”.
Przy obwodach o dużych powierzchniach powoduje to
niepotrzebne wyłączenie z polowania całego obwodu
łowieckiego. Jeżeli warunki bezpieczeństwa
umożliwiają przeprowadzenie w tym samym czasie
polowania zbiorowego i polowań indywidualnych w
tym samym obwodzie nie powinno to być prawnie
zabronione.
Pkt. 2 w art. 5
W delegacji ustawowej podaje się podział na
Uwaga odrzucona.
zwierzynę płową, grubą, drobną oraz drapieżniki bez
Słowo „podział” zastąpione słowem
podania ustawowej definicji tych pojęć. Podobnie art.
„rozróżnienie”. Definicje nie wydają się
42 ust. 8e używa się pojęć zwierzyna gruba i drobna
konieczne, ponieważ jest to podział
bez ustawowego ich zdefiniowania. Brak definicji
wynikający z tradycji łowieckich.
ustawowej może budzić wątpliwości konstytucyjne z
uwagi na uzupełnianie treści ustawy aktem
wykonawczym.
Pkt 2 art. 5
Wątpliwości, co do jego zgodności
Uwaga przyjęta.
z Konstytucją RP. Mamy do czynienia
Zmieniono treść delegacji zawartej w art. 5.
z brakiem wytycznej do wydania delegacji, bowiem
podział na zwierzynę stanowi zakres regulacji nie zaś
wytyczną do jej wydania. Treść delegacji należy
dostosować do wymogów art. 92 ust. 1 Konstytucji
RP, który stanowi, że upoważnienie zawarte w ustawie
do wydania rozporządzenia powinno określać organ
właściwy do wydania rozporządzenia i zakres spraw
przekazanych do uregulowania oraz wytyczne
dotyczące treści aktu.
21
Zestawienie uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych i opiniowania
Pkt 3 w art. 8
Określenie delegacji do wydania rozporządzenia
Uwaga częściowo uwzględniona.
określającego m.in. sposób sporządzania rocznych
Delegacja zostanie uzupełniona.
planów łowieckich i wieloletnich łowieckich planów
hodowlanych bez uregulowania w ustawie, co powinny
zawierać takie plany i bez określenia wzorów
dokumentów. Rozporządzenie
w sprawie planów uzupełnia ustawę
w ww. zakresie, co może budzić zastrzeżenia, co do
zgodności z Konstytucją RP.
Pkt 3 w art. 8 ust. 4
Nadanie nowego brzmienia art. 8 ust. 4
Uwaga odrzucona.
uwzględniającego m.in. tryb odwoławczy w przypadku Tryb odwoławczy obowiązuje w obecnej
odmowy zatwierdzenia planów. Tak istotne dla
ustawie. Nałożenie rozpatrywania odwołań na
gospodarki łowieckiej dokumenty powinny mieć
Ministerstwo Środowiska wiązałoby się ze
umocowanie w prawie powszechnie obowiązującym,
zwiększeniem zatrudnienia w administracji i
jako skonkretyzowane wzory a nie być wynikiem
wzrostem wydatków z budżetu państwa.
porozumienia między PZŁ
i PGL LP.
Pkt 4 skreślenie art. 8a
Są to uprawnienia regulowane przepisami ustawy o
Uwaga odrzucona.
ochronie zwierząt, oraz przepisami art. 45 ustawy PŁ,
Delegacja do wydania rozporządzenia w tym
stosowne uprawnienia w tym zakresie posiada też PIW
zakresie ma zwiększyć nadzór MŚ nad
w przypadku powstania epizootii.
określaniem właściwego stanu liczebności
populacji gwarantującego gospodarczo znośny
poziom szkód łowieckich przy zachowaniu
optymalnej liczebności populacji.
Pkt. 5 w art. 26 pkt 3
Użycie zwrotu „zabudowa skupiona” bez podania
Uwaga uwzględniona
definicji tej zabudowy. Brak legalnej definicji ww.
Powrócono do obecnie obowiązującego zapisu.
zwrotu może budzić wątpliwości interpretacyjne w
szczególności dla podmiotów dokonujących podziału
22
Zestawienie uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych i opiniowania
województw na obwody łowieckie. Art. 26 ustawy PŁ
zawiera obszary, które z mocy ustawy nie wchodzą w
skład obwodu łowieckiego, stąd powinny być jasno i
precyzyjnie określone.
Pkt 5 w art. 26
Brak uwzględnienia terenów wyłączonych z obwodów
Uwaga odrzucona.
łowieckich w związku ze zgłoszeniem uwag
Wyliczenie art. 26 zawiera wyłączenia z
do projektu uchwały o podziale województwa na
obwodów z mocy ustawy. Brak zgody
obwody łowieckie. Brak rozwiązania skutkować
właściciela na włączenie nieruchomości w
będzie faktem ustalania czynszu dzierżawnego także za granice obwodu łowieckiego i jego
powierzchnię tych terenów, pomimo ich wyłączenia z
uwzględnienie wynika z uchwały sejmików
obwodu łowieckiego.
województw dokonujących podziału woj. na
obwody.
Pkt 7 skreślenie art. 27 a ust. 1 i 2
Proponowane rozwiązanie w żaden sposób nie określa,
Uwaga odrzucona.
w jaki sposób należałoby wyszacować szkodę, za którą Pozostawienie bez wyszczególnienia zasad
przysługiwałoby odszkodowanie. Jest to roszczenie
naliczania odszkodowania podyktowane jest
cywilnoprawne, które w projektowanym przepisie nie
różnorodnością potencjalnych ograniczeń, np.
zostało jasno sprecyzowane zarówno w kwestii
niemożnością założenia określonych upraw,
wysokości odszkodowania jak też samego sposobu i
hodowania określonych gatunków zwierząt lub
trybu ustalenia szkody. Niezrozumiałe jest także
podjęcia innych inwestycji np. budowlanych.
żądanie odszkodowania przy takich instrumentach w
Zatem odszkodowanie musi być wyliczone
projektowanej ustawie jak uwaga dotycząca
przez właściwych rzeczoznawców i
wyłączenia danej nieruchomości spod reżimu obwodu
przedłożone w sądzie.
łowieckiego oraz zgłoszeniu sprzeciwu do
wykonywania polowania na danej nieruchomości
gruntowej.
W pkt 8 art. 29a ust. 2a
Pierwsze zdanie powinno otrzymać brzmienie: „2a
Uwaga uwzględniona.
Wydzierżawiający może, po zasięgnięciu opinii lub na
wniosek PZŁ wypowiedzieć umowę dzierżawy
obwodu łowieckiego bez zachowania terminu
23
Zestawienie uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych i opiniowania
wypowiedzenia w przypadku”.
PZŁ jest podmiotem, który na podstawie posiadanej
wiedzy jest w stanie najlepiej ocenić działalność koła
łowieckiego i podejmować stosowne kroki w tym tak
drastyczne jak proponowany wniosek o rozwiązanie
umowy dzierżawy. Starosta lub dyrektor RDLP takiej
wiedzy nie posiadają, zatem ocena członka Zrzeszenia,
jakim jest koło powinno leżeć w gestii samej
organizacji.
W pkt 8 art. 29a ust. 2a pkt 1
Powinien otrzymać brzmienie: „1)
Uwaga częściowo uwzględniona.
nieusprawiedliwionego niezrealizowania przez
Pozostawiono 80%, ale ograniczono ten
dzierżawcę obwodu łowieckiego rocznego planu
poziom tylko do zwierzyny grubej.
łowieckiego na poziomie, co najmniej 70% określonej
w tym planie minimalnej liczby zwierzyny grubej
zaplanowanej do pozyskania, w każdym z trzech
następujących po sobie lat.”
Zapis w obecnym brzmieniu będzie podstawą do
rozwiązania umowy dzierżawy obwodu łowieckiego
także w przypadku nie wykonania planu pozyskania
np. jarząbków czy łysek, co nie znajduje uzasadnienia
merytorycznego. Jednocześnie 70% wykonania planu
jest uzasadnione merytorycznie. Należy tu zaznaczyć,
że sama inwentaryzacja zwierzyny ze względu na
metodykę, jest już obarczona pewnym błędem.
Przyczyn niewykonania rocznego planu łowieckiego
jest wiele (np. warunki pogodowe lub restrykcje
weterynaryjne). Założenie, że plany odstrzału
jakiegokolwiek gatunku zwierzyny powinny być
zawsze realizowane w całości jest błędne.
Podstawowym celem sporządzania planów jest
prowadzenie gospodarki łowieckiej przez myśliwych
24
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3192
› Pobierz plik