Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo łowieckie
projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego; wprowadzenia mechanizmów wzmacniających nadzór na Polskim Związkiem Łowickim oraz dyscyplinującym dzierżawców i zarządców obwodów łowieckich w zakresie wykonywania rocznych planów łowieckich i zapewniających wypłatę odszkodowań za szkody łowieckie w przypadku niezrealizowania tego obowiązku przez koła łowieckie
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3192
- Data wpłynięcia: 2015-02-25
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3192
Zestawienie uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych i opiniowania
14.
Generalny
Art. 1 pkt 18 projektu
Zgodnie z art. 15 ust. 1 pkt 4 ustawy
Uwaga nieuzasadniona.
Dyrektor
o ochronie przyrody w rezerwatach zabrania się
Odrębne przepisy obowiązują i nie ma
Ochrony
polowania z wyjątkiem obszarów wyznaczonych w
konieczności ich przenoszenia do niniejszego
Środowiska
planie ochrony lub zadaniach ochronnych
projektu. Wykonujący polowanie musi zgłosić
ustanowionych dla rezerwatu przyrody.
się do RDOŚ.
Oznacza to, że w przypadku wyznaczenia w planach
ochrony lub zadaniach ochronnych takich obszarów
możliwe jest dochodzenie postrzałka
w ramach prowadzonego polowania bez dodatkowych
zezwoleń. Na pozostałym obszarze rezerwatu gdzie nie
dopuszczono możliwości polowania dochodzenie
postrzałka będzie możliwe po uprzednim uzyskaniu
zezwolenia na odstępstwo od zakazów obowiązujących
w rezerwacie. Propozycja nadania nowego brzmienia
art. 43 b ust. 3 w celu zapobieżenia wątpliwościom
interpretacyjnym
w związku z obecnym brzmieniem zapisu. Propozycja
brzmienia:
„3. Poszukiwanie zranionej w wyniku postrzału
zwierzyny na terenie niewchodzącym w skład obwodu
łowieckiego może odbywać się
za zgodą władającego terenem
z zachowaniem szczególnych środków
bezpieczeństwa, z zastrzeżeniem odrębnych przepisów.
Zgoda władającego terenem może mieć charakter
jednorazowy, czasowy lub stały.”
Art. 43b ust. 5
Zapis budzi wątpliwości interpretacyjne, wynika z
Uwaga nieuzasadniona.
niego, że
Odrębne przepisy obowiązują i nie ma
w sytuacji, gdy obwód łowiecki zlokalizowany jest w
konieczności ich przepisywania do niniejszego
sąsiedztwie rezerwatu przyrody podniesienie
projektu. Wykonujący polowanie musi zgłosić
zwierzyny będzie możliwe również na terenie ww.
się do RDOŚ.
15
Zestawienie uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych i opiniowania
formy ochrony przyrody. Należy zauważyć, że na
terenie rezerwatów obowiązują zakazy w tym w
szczególności zakaz ruchu pieszego
z wyjątkiem szlaków a odstępstwo możliwe jest do
uzyskania w drodze zezwolenia. Propozycja nadania
brzmieniu ust. 5: „dopuszcza się podniesienie
zwierzyny drobnej, która padła po strzale w polu
widzenia
od granicy obwodu łowieckiego,
w którym myśliwy wykonuje polowanie
z zastrzeżeniem przepisów o ochronie przyrody.”.
Art. 5
Zmiana delegacji do wydania rozporządzenia Ministra
Uwaga odrzucona.
Środowiska
Poza zakresem nowelizacji.
w sprawie ustalenia listy gatunków zwierząt łownych.
W rozporządzeniu wydanym na podstawie nowego
upoważnienia zostałyby wówczas wskazane gatunki,
do których odnoszą się poszczególne zakazy
wynikające
z dyrektywy ptasiej (zakaz sprzedaży, transportu w
celu sprzedaży, przetrzymywania w celu sprzedaży
oraz oferowania do sprzedaży żywych lub martwych
ptaków, jak również wszelkich rozpoznawalnych
części lub produktów uzyskanych z tych ptaków
w stosunku do gatunków wymienionych w zał. III cz.
A pod warunkiem, że ptaki zostały legalnie zabite lub
schwytane, lub nabyte w inny legalny sposób.
Doprecyzowanie celów i definicji W dniu 1stycznia 2015 weszło w życie rozporządzenie
Uwaga odrzucona.
łowiectwa aby jasno wynikało, że PE w sprawie działań zapobiegawczych i zaradczych
Poza zakresem nowelizacji.
jednym z jego zadań jest ochrona w odniesieniu do wprowadzenia
Należy zaznaczyć, że w przypadku jenota,
16
Zestawienie uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych i opiniowania
gatunków rodzimych i ich siedlisk i rozprzestrzeniania inwazyjnych gatunków obcych
szopa pracza i norki amerykańskiej nie
przyrodniczych przed negatywnym nakładające na państwa członkowskie obowiązek
obowiązuje okres ochronny, tj. można je
wpływem inwazyjnych gatunków szybkiej eliminacji ze środowiska przyrodniczego
pozyskiwać cały rok.
obcych.
gatunków obcych stanowiących zagrożenie dla UE.
Potrzeba nowelizacji rozporządzeń Ministra
Środowiska w sprawie ustalenia gatunków zwierząt
łownych
i rocznych planów łowieckich, propozycja zniesienia
limitów pozyskania dla inwazyjnych gatunków obcych
(jenot, szop pracz, norka amerykańska, jeleń sika)
wprowadzenie przepisów obowiązujących do
eliminacji każdego spotkanego osobnika.
15.
Dyrektor
Art. 5
W zapisie art. 5 obok podmiotu opiniującego, jakim
Uwaga odrzucona.
Generalny
jest PZŁ powinno się znaleźć również Państwowe
Art. 5 obowiązującej ustawy nie przewiduje
Lasów
Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe. Ustalenie listy
obowiązku uzyskania opinii PGL LP, choć
Państwowych
gatunków zwierząt łownych jest podstawową
taka opinia zawsze może być w procesie
przesłanką dalszych wszelkich uregulowań
legislacyjnym przedłożona.
dotyczących gospodarowania populacjami zwierzyny,
w tym na terenach leśnych, które stanowią blisko 30%
terytorium kraju.
Art. 8 ust. 4
Pominięcie PGL LP, jako podmiotu opiniującego na
Uwaga odrzucona.
równi z PZŁ. Opinia PGL LP w sprawach dotyczących Art. 8 obowiązującej ustawy nie przewiduje
sporządzania wieloletnich łowieckich planów
obowiązku uzyskania opinii PGL LP, choć
hodowlanych a także rocznych planów łowieckich jest
taka opinia zawsze może być w procesie
o tyle istotna, że to dyrektorzy rdLP odgrywają główną legislacyjnym przedłożona.
rolę w sporządzaniu WŁPH a nadleśniczowie
zatwierdzają rpł. Ich wcześniejsza opinia wyrażona na
etapie przygotowywania zasad w ww. zakresie
mogłaby usprawnić procedowanie na etapach
przygotowania i zatwierdzania wymienionych
dokumentów.
17
Zestawienie uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych i opiniowania
Art. 8 a ust. 1
Pominięcie PGL LP, jako podmiotu opiniującego w
Uwaga odrzucona.
kwestii, która w dużej mierze dotyczyć może
Opinia taka zawsze może być przedłożona w
gospodarowania populacjami zwierzyny grubej,
trakcie procesu legislacyjnego, niezależnie od
żyjącej na terenach leśnych. Sprawa gospodarowania
umieszczenia takiego obowiązku w projekcie.
ww. gatunkami zwierzyny jest niezwykle istotna
z punktu widzenia gospodarki leśnej. W niektórych
regionach kraju zbyt liczne populacje tych zwierząt
stanowią zagrożenie dla gospodarki leśnej. W tej
sytuacji opinia PGLLP byłaby szczególnie przydatna
przy przyjmowaniu rozwiązań, których dotyczy
omawiany przepis.
Art. 29 a
Zbędny warunek obowiązku zasięgania opinii PZŁ w
Uwaga odrzucona.
przypadku kwestii zaistnienia przesłanek do
Umowy wypowiada się kołu łowieckiemu, a
rozwiązania umowy dzierżawy obwodu łowieckiego.
opinie w tej sprawie będą wydawały struktury
PZŁ, które to koło nadzorują (zarząd
okręgowy PZŁ). Opinia z mocy prawa jest
niewiążąca.
Art. 30 ust. 3
Utrzymanie dotychczasowej zasady pomijania na
Uwaga nieaktualna.
etapie opiniowania PGLLP, LP powinny mieć prawo
Zasady kategoryzacji obwodów łowieckich
wyrażania opinii na etapie opracowywania zasad
zostały przeniesione do projektu nowelizacji
kategoryzacji obwodów łowieckich, ustalania czynszu
ustawy.
dzierżawnego oraz zasad partycypacji
w kosztach ochrony lasu przed zwierzyną tym bardziej,
że wszystkie kwestie dotyczą bezpośrednio gospodarki
leśnej i nie powinny być ustalane bez podmiotu, który
tę gospodarkę prowadzi.
Art. 42 ust. 8f
Konieczność przeredagowania przepisu. Wprowadza
Uwaga uwzględniona.
on obowiązek zmiany upoważnienia do wykonywania
Projektowany przepis został doprecyzowany.
18
Zestawienie uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych i opiniowania
polowania indywidualnego, w przypadku wykonania
odstrzału jednego z gatunków wymienionych w tym
upoważnieniu. Zmiana byłaby potrzebna, jeśli myśliwy
chciałby kontynuować polowanie na ten gatunek. W
przeciwnym gatunku upoważnienie jest ważne i
myśliwy może polować na inne gatunki wymienione
w upoważnieniu, co nie wymaga zmiany.
Art. 44 ust. 1 pominięto w procesie Przepis dotyczy gospodarowania populacjami
Uwaga odrzucona.
opiniowania PGLLP
zwierzyny, w tym zwierzyny grubej i utrzymania
Opinia taka zawsze może być przedłożona w
właściwego stanu liczebnościowego i jakościowego
trakcie procesu legislacyjnego, niezależnie od
populacji. LP są zainteresowane tymi kwestiami, które
umieszczenia takiego obowiązku w projekcie.
mają istotne znaczenie dla gospodarki leśnej.
Art. 34 ust. 2 i 4
Doprecyzowanie zapisu, aby ustalanie zasad
Uwaga odrzucona.
gospodarowania populacjami
Poza zakresem nowelizacji.
i ustalanie zasad selekcji populacyjnej
i osobniczej było zadaniem nie tylko PZŁ, ale również
PGL LP. Jedynie w ten sposób można stworzyć
gwarancję tego, aby gospodarka łowiecka
uwzględniała zasady jej prowadzenia zgodnie z
gospodarką rolną, leśną i rybacką.
16.
Polski Związek
Pkt 1 w art. 4 w ust. 2b pkt 1
Zastąpienie słów „bez użycia psa” słowami „z
Uwaga częściowo uwzględniona.
Łowiecki
możliwością użycia psa lub psów”. Proponowane
Dodano „bez użycia psa z wyjątkiem
rozwiązanie negatywnie wpłynie na rozwój kynologii
dochodzenia postrzałka”.
w Polsce. Jednocześnie rozwiązanie stoi w
Wyrażenie „użycie psa” oznacza, że nie można
sprzeczności z projektowanym art. 43 ust. 1 oraz 43
z niego skorzystać do wykonywania
ust. 1 ustawy. Obowiązek zapewnienia psa w
polowania. Nie uniemożliwia to zabrania go ze
polowaniu lub dochodzenia postrzałka przy
sobą na polowanie.
proponowanej definicji polowania indywidualnego
może skutkować niehumanitarnym traktowaniem
zwierząt na co polscy myśliwi się nie zgodzą.
19
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3192
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei