Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo łowieckie
projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego; wprowadzenia mechanizmów wzmacniających nadzór na Polskim Związkiem Łowickim oraz dyscyplinującym dzierżawców i zarządców obwodów łowieckich w zakresie wykonywania rocznych planów łowieckich i zapewniających wypłatę odszkodowań za szkody łowieckie w przypadku niezrealizowania tego obowiązku przez koła łowieckie
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3192
- Data wpłynięcia: 2015-02-25
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3192
Zestawienie uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych i opiniowania
i zapobieganie negatywnemu wpływowi eksploatacji
łowieckiej na populacje zwierzyny.
W pkt 8 art. 29a ust 2a pkt 2
Rozwiązanie nie do przyjęcia. Brak trybu od złożenia
Uwaga uwzględniona.
wyjaśnień przez dzierżawcę obwodu łowieckiego.
Zapis zostanie uzupełniony o 3 miesięczny
Może zaistnieć sytuacja, że roczny plan łowiecki nie
termin na przeprowadzenie postępowania
będzie zatwierdzony w dniu 1 kwietnia danego
odwoławczego.
łowieckiego roku gospodarczego. Przy obecnej
propozycji tego zapisu będzie to stanowiło przesłankę
do rozwiązania umowy dzierżawy, pomimo
prowadzonego postępowania odwoławczego.
W pkt 8 art. 29a pkt 3
Po wyrazie łowieckie postawić kropkę
Uwaga odrzucona.
i skreślić zwrot „lub szkody, o których mowa w art.
Wyrok sądu jest wiążący i musi być
27a”.
wykonany.
W pkt 8 w art. 29a
Analogiczne rozwiązania powinny dotyczyć także
Uwaga uwzględniona.
decyzji administracyjnych wyłączających obwody
łowieckie z wydzierżawienia
i przekazujących je w zarząd określonym ustawowo
podmiotom.
Uregulowanie jedynie zagadnienia rozwiązania umów
dzierżawy obwodów łowieckich wobec
nieprawidłowości po stronie dzierżawcy obwodu
łowieckiego powinno dotyczyć także identycznych
sankcji w przypadku tych samych nie prawidłowości
po stronie zarządców obwodów łowieckich.
Pkt 10
Skreślenie pkt 10 w obecnym brzmieniu. Proponujemy
Uwaga odrzucona.
formę ubezpieczenia się koła łowieckiego na wypadek
Kwestia ubezpieczeń koła łowieckiego na
jego niewypłacalności. PZŁ oraz koła łowieckie mają
wypadek niewypłacalności powinna być
zdolność do czynności prawnych. Mają osobowość
rozwiązana przez PZŁ.
25
Zestawienie uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych i opiniowania
prawną. Obligatoryjne przejęcie zobowiązań innego
podmiotu mającego osobowość prawną nadane ustawą
budzi wątpliwości konstytucyjne. Proponowane
rozwiązanie jest analogiczne do rozwiązań prawnych
już funkcjonujących. Zachowana jest tu
odpowiedzialność za podejmowanie określonych
czynności prawnych w tym zaciąganie zobowiązań
przez osobę prawną.
W pkt 11 art. 35a
Powinien otrzymać brzmienie „Nadzór nad
Uwaga odrzucona.
działalnością PZŁ sprawuje minister właściwy ds.
Treść art. 35 a ma zwiększyć nadzór MŚ nad
środowiska. Do nadzoru stosuje się odpowiednio
działalnością PZŁ w zakresie ustalonym
przepisy ustawy – Prawo łowieckie”. Już TK
ustawą.
stwierdził, że PZŁ jest zrzeszeniem o cechach
samorządu jak
i stowarzyszenia. Z uwagi na szereg instrumentów
nadzoru, o jakich mowa w Prawie o stowarzyszeniach
rezygnacja z tych instrumentów przez MŚ i
ograniczenie się wyłącznie do instytucji zatwierdzania
Statutu Zrzeszenia i kontroli oraz zbierania
sprawozdań jest nieuzasadnionym ograniczeniem
działań nadzorczych, które daje obecne rozwiązanie
prawne.
W pkt 11 art. 35a skreślenie ust. 4-
Proponowane rozwiązanie jest rozwiązaniem
Uwaga odrzucona.
8
wynikającym z samej instytucji nadzoru, zaś w
Wszystkie wymienione działania mają na celu
formule zawartej w projekcie trudne do
kontrolę jakości wykonywania działań
zaakceptowania. Projektowany przepis jest
określonych w ustawie.
zastosowaniem ingerencji typu kierowniczego nie zaś
ingerencją typu nadzorczego. PZŁ jest organizacją
społeczną finansującą się bez udziału pieniędzy Skarbu
Państwa, stąd ingerencja Skarbu Państwa w Statut
26
Zestawienie uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych i opiniowania
takiej organizacji jest niczym nie uzasadniona,
zwłaszcza, że statut określa materię organizacyjną PZŁ
zaś zadania publiczne określa ustawa.
W pkt 11 w art. 35a ust. 2 i 3 pod Poparcie rozwiązania pod warunkiem dodania ust. 4 w
Uwaga uwzględniona.
warunkiem dodania ust. 4
brzmieniu „Stwierdzenie niezgodności statutu
Ust. 2 i 3 zostały wykreślone.
z obowiązującym prawem powszechnie
obowiązującym, o którym mowa w ust. 3, stwierdzane
jest przez sąd powszechny.”
Wg komentarza do Kpa jedną z cech organizacji
społecznej jest funkcjonowanie poza aparatem
państwowym. Jest to cecha adekwatna też do PZŁ.
Statut PZŁ reguluje materię organizacyjną tej
społecznej organizacji. Zadania publiczne określa
ustawa – Prawo łowieckie, stąd nie ma uzasadnienia
dla ingerowania w statut społecznej organizacji przez
Ministra Środowiska samodzielnie w sposób
uznaniowy. Opinia resortu środowiska jest tylko
opinią, która jak zawsze nie ma charakteru wiążącego,
stąd lepszym rozwiązaniem jest rozstrzyganie o ew.
niezgodności statutu z obowiązującym prawem przez
niezawisły organ Państwa, jakim jest sąd powszechny.
W pkt 12
Określenie delegacji do wydania rozporządzenia przez
Uwaga uwzględniona.
Ministra Środowiska w porozumieniu
Dopisano obowiązek współpracy PSŁ z Policją
z ministrem właściwym ds. wewnętrznych w sprawie
oraz Polskim Związkiem Łowieckim.
określenia sposobów współdziałania PSŁ z Policją
oraz PZŁ przy braku przepisu materialnego
stanowiącego o takiej współpracy. Żaden przepis
ustawy PŁ poza ww. delegacją nie stanowi o
współpracy PSŁ z wymienionymi w delegacji
podmiotami. Stąd wydane rozporządzenie będzie
27
Zestawienie uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych i opiniowania
stanowiło uzupełnienie ustawy w tym zakresie, co
budzi zastrzeżenia o charakterze konstytucyjnym.
Współpraca powinna obejmować też inne podmioty
np. Straż Graniczną.
W pkt 13 w art. 42 ust 8a
Propozycja nowego brzmienia „8a Upoważnienie do
Uwaga odrzucona
wykonywania polowania indywidualnego wydaje się
Obecne brzmienie odnosi się do druku już
na czas określony, ustalony przez dzierżawcę lub
wypełnionego.
zarządcę, na jeden obwód łowiecki, w dwóch
egzemplarzach – po jednym dla myśliwego oraz dla
dzierżawcy albo zarządcy obwodu łowieckiego. Druk
upoważnienia po jego wypełnieniu przez dzierżawcę
albo zarządcę obwodu łowieckiego staje się drukiem
ścisłego zarachowania”. Same druki upoważnień nie są
drukami ścisłego zarachowania, stają się nimi po ich
wypełnieniu, w tym nadaniu nr i wpisaniu do rejestru
upoważnień.
W pkt 13 w art. 42 ust. 8b pkt 3
Otrzymanie nowego brzmienia „3) numer obwodu
Uwaga przyjęta przez zmianę pkt 3 „numer
łowieckiego;”. Obecne sformułowanie „oznaczenie
obwodu łowieckiego, w którym ma być
miejsca wykonywania polowania” jest
wykonywanie polowanie”.
sformułowaniem mało precyzyjnym.
Propozycja wskazania terminu zwrotu upoważnienia
Uwaga uwzględniona. Dopisanie słowa
W pkt 13 w art. 42 ust. 8d
po jego wykorzystaniu lub utracie przez nie terminu
„niezwłocznie”.
ważności. Obecne rozwiązanie powoduje, że zwrot
upoważnienia po 2 latach od daty jego wykorzystania
również spełnia kryterium wykonania przepisu ustawy.
W pkt 13 art. 42 ust. 8e pkt 1
Doprecyzowanie w rozumieniu projektowanej ustawy
Uwaga odrzucona.
pojęcia czynności transportowych. Brak stosownej
Regulacja obecnie obowiązuje. Została jedynie
definicji w tym zakresie będzie skutkował
przeniesiona do ustawy z aktu niższego rzędu.
28
Zestawienie uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych i opiniowania
rozbieżnościami interpretacyjnymi.
W pkt 13 w art. 42 ust. 8f
Należy doprecyzować, co należy zrozumieć przez
Uwaga uwzględniona.
użyte w przepisie sformułowanie „dokonania jego
Zmiana upoważnienia będzie dotyczyła
zmiany”. Dokonaniem zmiany może być przekreślenie, danego gatunku zwierzyny, dla którego plan
wykorektorowanie, wydanie innego upoważnienia.
roczny został wykonany i polegać będzie na
Obecne sformułowanie będzie różnie interpretowane.
wykreśleniu tej pozycji. Nie znaczy to, że
będzie musiało być wymieniane całe
upoważnienie do wykonywania polowania.
W pkt 14 ust. 5 nowe brzmienie „5. Termin rozpoczęcia i zakończenia polowania
Uwaga uwzględniona.
(art. 42b ust. 5)
indywidualnego,
Przeniesiono treść z obowiązującego
nr upoważnienia do wykonywania polowania
rozporządzenia.
indywidualnego, imię
i nazwisko myśliwego, jednoznaczne określenie
miejsca wykonywania polowania, ilość i gatunek
pozyskanej zwierzyny oraz liczba wszystkich
oddanych strzałów podlega wpisowi w rejestrze
ewidencji pobytu na polowaniu indywidualnym, który
zobowiązani są posiadać, dla każdego obwodu,
dzierżawcy i zarządcy obwodów łowieckich.” Są to
dane, które znajdują się obecnie w ewidencji pobytu
myśliwych na polowaniu indywidualnym. Z uwagi na
kontrolę nad wykonywaniem planu pozyskania
zwierzyny, zachowanie bezpieczeństwa na polowaniu,
walkę z kłusownictwem nie ma podstaw prawnych
i merytorycznych przemawiających za rezygnacją z
tych wszystkich informacji.
Skreślenie ust. 1 i 2 oraz wprowadzenie rozwiązania o
Uwaga odrzucona.
W pkt 14 w art. 42b skreślenie ust. udostępnieniu rejestru ewidencji pobytu myśliwych na
Dopisano w ust. 2 termin powiadomienia,
1 i 2
polowaniu indywidualnym dla zainteresowanych
określony na dzień poprzedzający polowanie.
29
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3192
› Pobierz plik