eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo łowieckie

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo łowieckie

projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego; wprowadzenia mechanizmów wzmacniających nadzór na Polskim Związkiem Łowickim oraz dyscyplinującym dzierżawców i zarządców obwodów łowieckich w zakresie wykonywania rocznych planów łowieckich i zapewniających wypłatę odszkodowań za szkody łowieckie w przypadku niezrealizowania tego obowiązku przez koła łowieckie

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3192
  • Data wpłynięcia: 2015-02-25
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3192


Zestawienie uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych i opiniowania






i zapobieganie negatywnemu wpływowi eksploatacji


łowieckiej na populacje zwierzyny.




W pkt 8 art. 29a ust 2a pkt 2
Rozwiązanie nie do przyjęcia. Brak trybu od złożenia
Uwaga uwzględniona.

wyjaśnień przez dzierżawcę obwodu łowieckiego.
Zapis zostanie uzupełniony o 3 miesięczny

Może zaistnieć sytuacja, że roczny plan łowiecki nie
termin na przeprowadzenie postępowania

będzie zatwierdzony w dniu 1 kwietnia danego
odwoławczego.

łowieckiego roku gospodarczego. Przy obecnej


propozycji tego zapisu będzie to stanowiło przesłankę


do rozwiązania umowy dzierżawy, pomimo


prowadzonego postępowania odwoławczego.




W pkt 8 art. 29a pkt 3
Po wyrazie łowieckie postawić kropkę
Uwaga odrzucona.

i skreślić zwrot „lub szkody, o których mowa w art.
Wyrok sądu jest wiążący i musi być

27a”.
wykonany.



W pkt 8 w art. 29a
Analogiczne rozwiązania powinny dotyczyć także
Uwaga uwzględniona.

decyzji administracyjnych wyłączających obwody


łowieckie z wydzierżawienia


i przekazujących je w zarząd określonym ustawowo


podmiotom.


Uregulowanie jedynie zagadnienia rozwiązania umów


dzierżawy obwodów łowieckich wobec


nieprawidłowości po stronie dzierżawcy obwodu


łowieckiego powinno dotyczyć także identycznych


sankcji w przypadku tych samych nie prawidłowości


po stronie zarządców obwodów łowieckich.




Pkt 10
Skreślenie pkt 10 w obecnym brzmieniu. Proponujemy
Uwaga odrzucona.

formę ubezpieczenia się koła łowieckiego na wypadek
Kwestia ubezpieczeń koła łowieckiego na

jego niewypłacalności. PZŁ oraz koła łowieckie mają
wypadek niewypłacalności powinna być

zdolność do czynności prawnych. Mają osobowość
rozwiązana przez PZŁ.
25


Zestawienie uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych i opiniowania






prawną. Obligatoryjne przejęcie zobowiązań innego


podmiotu mającego osobowość prawną nadane ustawą


budzi wątpliwości konstytucyjne. Proponowane


rozwiązanie jest analogiczne do rozwiązań prawnych


już funkcjonujących. Zachowana jest tu


odpowiedzialność za podejmowanie określonych


czynności prawnych w tym zaciąganie zobowiązań


przez osobę prawną.




W pkt 11 art. 35a
Powinien otrzymać brzmienie „Nadzór nad
Uwaga odrzucona.

działalnością PZŁ sprawuje minister właściwy ds.
Treść art. 35 a ma zwiększyć nadzór MŚ nad

środowiska. Do nadzoru stosuje się odpowiednio
działalnością PZŁ w zakresie ustalonym

przepisy ustawy – Prawo łowieckie”. Już TK
ustawą.

stwierdził, że PZŁ jest zrzeszeniem o cechach


samorządu jak


i stowarzyszenia. Z uwagi na szereg instrumentów


nadzoru, o jakich mowa w Prawie o stowarzyszeniach


rezygnacja z tych instrumentów przez MŚ i


ograniczenie się wyłącznie do instytucji zatwierdzania


Statutu Zrzeszenia i kontroli oraz zbierania


sprawozdań jest nieuzasadnionym ograniczeniem


działań nadzorczych, które daje obecne rozwiązanie


prawne.




W pkt 11 art. 35a skreślenie ust. 4-
Proponowane rozwiązanie jest rozwiązaniem
Uwaga odrzucona.
8
wynikającym z samej instytucji nadzoru, zaś w
Wszystkie wymienione działania mają na celu

formule zawartej w projekcie trudne do
kontrolę jakości wykonywania działań

zaakceptowania. Projektowany przepis jest
określonych w ustawie.

zastosowaniem ingerencji typu kierowniczego nie zaś


ingerencją typu nadzorczego. PZŁ jest organizacją


społeczną finansującą się bez udziału pieniędzy Skarbu

Państwa, stąd ingerencja Skarbu Państwa w Statut

26


Zestawienie uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych i opiniowania






takiej organizacji jest niczym nie uzasadniona,


zwłaszcza, że statut określa materię organizacyjną PZŁ

zaś zadania publiczne określa ustawa.




W pkt 11 w art. 35a ust. 2 i 3 pod Poparcie rozwiązania pod warunkiem dodania ust. 4 w
Uwaga uwzględniona.
warunkiem dodania ust. 4
brzmieniu „Stwierdzenie niezgodności statutu
Ust. 2 i 3 zostały wykreślone.

z obowiązującym prawem powszechnie


obowiązującym, o którym mowa w ust. 3, stwierdzane


jest przez sąd powszechny.”


Wg komentarza do Kpa jedną z cech organizacji


społecznej jest funkcjonowanie poza aparatem


państwowym. Jest to cecha adekwatna też do PZŁ.


Statut PZŁ reguluje materię organizacyjną tej


społecznej organizacji. Zadania publiczne określa


ustawa – Prawo łowieckie, stąd nie ma uzasadnienia


dla ingerowania w statut społecznej organizacji przez


Ministra Środowiska samodzielnie w sposób


uznaniowy. Opinia resortu środowiska jest tylko


opinią, która jak zawsze nie ma charakteru wiążącego,


stąd lepszym rozwiązaniem jest rozstrzyganie o ew.


niezgodności statutu z obowiązującym prawem przez


niezawisły organ Państwa, jakim jest sąd powszechny.



W pkt 12
Określenie delegacji do wydania rozporządzenia przez
Uwaga uwzględniona.

Ministra Środowiska w porozumieniu
Dopisano obowiązek współpracy PSŁ z Policją

z ministrem właściwym ds. wewnętrznych w sprawie
oraz Polskim Związkiem Łowieckim.

określenia sposobów współdziałania PSŁ z Policją


oraz PZŁ przy braku przepisu materialnego


stanowiącego o takiej współpracy. Żaden przepis


ustawy PŁ poza ww. delegacją nie stanowi o


współpracy PSŁ z wymienionymi w delegacji


podmiotami. Stąd wydane rozporządzenie będzie

27


Zestawienie uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych i opiniowania






stanowiło uzupełnienie ustawy w tym zakresie, co


budzi zastrzeżenia o charakterze konstytucyjnym.


Współpraca powinna obejmować też inne podmioty


np. Straż Graniczną.




W pkt 13 w art. 42 ust 8a
Propozycja nowego brzmienia „8a Upoważnienie do
Uwaga odrzucona

wykonywania polowania indywidualnego wydaje się
Obecne brzmienie odnosi się do druku już

na czas określony, ustalony przez dzierżawcę lub
wypełnionego.

zarządcę, na jeden obwód łowiecki, w dwóch


egzemplarzach – po jednym dla myśliwego oraz dla


dzierżawcy albo zarządcy obwodu łowieckiego. Druk


upoważnienia po jego wypełnieniu przez dzierżawcę


albo zarządcę obwodu łowieckiego staje się drukiem


ścisłego zarachowania”. Same druki upoważnień nie są

drukami ścisłego zarachowania, stają się nimi po ich


wypełnieniu, w tym nadaniu nr i wpisaniu do rejestru


upoważnień.




W pkt 13 w art. 42 ust. 8b pkt 3
Otrzymanie nowego brzmienia „3) numer obwodu
Uwaga przyjęta przez zmianę pkt 3 „numer

łowieckiego;”. Obecne sformułowanie „oznaczenie
obwodu łowieckiego, w którym ma być

miejsca wykonywania polowania” jest
wykonywanie polowanie”.

sformułowaniem mało precyzyjnym.





Propozycja wskazania terminu zwrotu upoważnienia
Uwaga uwzględniona. Dopisanie słowa
W pkt 13 w art. 42 ust. 8d
po jego wykorzystaniu lub utracie przez nie terminu
„niezwłocznie”.

ważności. Obecne rozwiązanie powoduje, że zwrot


upoważnienia po 2 latach od daty jego wykorzystania


również spełnia kryterium wykonania przepisu ustawy.



W pkt 13 art. 42 ust. 8e pkt 1
Doprecyzowanie w rozumieniu projektowanej ustawy
Uwaga odrzucona.

pojęcia czynności transportowych. Brak stosownej
Regulacja obecnie obowiązuje. Została jedynie

definicji w tym zakresie będzie skutkował
przeniesiona do ustawy z aktu niższego rzędu.
28


Zestawienie uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych i opiniowania






rozbieżnościami interpretacyjnymi.




W pkt 13 w art. 42 ust. 8f
Należy doprecyzować, co należy zrozumieć przez
Uwaga uwzględniona.

użyte w przepisie sformułowanie „dokonania jego
Zmiana upoważnienia będzie dotyczyła

zmiany”. Dokonaniem zmiany może być przekreślenie, danego gatunku zwierzyny, dla którego plan

wykorektorowanie, wydanie innego upoważnienia.
roczny został wykonany i polegać będzie na

Obecne sformułowanie będzie różnie interpretowane.
wykreśleniu tej pozycji. Nie znaczy to, że


będzie musiało być wymieniane całe


upoważnienie do wykonywania polowania.



W pkt 14 ust. 5 nowe brzmienie „5. Termin rozpoczęcia i zakończenia polowania
Uwaga uwzględniona.
(art. 42b ust. 5)
indywidualnego,
Przeniesiono treść z obowiązującego

nr upoważnienia do wykonywania polowania
rozporządzenia.

indywidualnego, imię


i nazwisko myśliwego, jednoznaczne określenie


miejsca wykonywania polowania, ilość i gatunek


pozyskanej zwierzyny oraz liczba wszystkich


oddanych strzałów podlega wpisowi w rejestrze


ewidencji pobytu na polowaniu indywidualnym, który


zobowiązani są posiadać, dla każdego obwodu,


dzierżawcy i zarządcy obwodów łowieckich.” Są to


dane, które znajdują się obecnie w ewidencji pobytu


myśliwych na polowaniu indywidualnym. Z uwagi na


kontrolę nad wykonywaniem planu pozyskania


zwierzyny, zachowanie bezpieczeństwa na polowaniu,


walkę z kłusownictwem nie ma podstaw prawnych


i merytorycznych przemawiających za rezygnacją z


tych wszystkich informacji.





Skreślenie ust. 1 i 2 oraz wprowadzenie rozwiązania o
Uwaga odrzucona.
W pkt 14 w art. 42b skreślenie ust. udostępnieniu rejestru ewidencji pobytu myśliwych na
Dopisano w ust. 2 termin powiadomienia,
1 i 2
polowaniu indywidualnym dla zainteresowanych
określony na dzień poprzedzający polowanie.
29

strony : 1 ... 10 ... 16 . [ 17 ] . 18 ... 30 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: