Rządowy projekt ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
Rządowy projekt ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3151
- Data wpłynięcia: 2015-02-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
- data uchwalenia: 2015-06-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1223
3151
14. Podmiot realizujący zadanie inwestycyjne
przechowuje dokumentację związaną z realizacją tego zadania
przez okres 10 lat od dnia wydania uprawnień do emisji na
rachunek posiadania operatora w rejestrze Unii oraz
udostępnia tę dokumentację na wezwanie ministra właściwego
do spraw środowiska.
15. Podmiot realizujący zadanie inwestycyjne dokonuje
aktualizacji harmonogramu rzeczowo-finansowego, w
przypadku zmian w realizacji tego zadania, które będą miały
wpływ na termin zakończenia jego realizacji.
Art. 35. 1. Koszty inwestycyjne na realizację zadań
inwestycyjnych związanych ze spełnieniem obowiązków
wynikających z przepisów dotyczących promowania stosowania
energi ze źródeł odnawialnych, za wyjątkiem kosztów
sfinansowanych ze źródeł stanowiących pomoc publiczną, mogą
zostać wykorzystane do zbilansowania z wartością planowanych
do przydzielenia uprawnień do emisji po przekroczeniu przez
Rzeczpospolitą Polską 15% krajowego celu ogólnego w zakresie
udziału energi ze źródeł odnawialnych w końcowym zużyciu
energi brutto. Udział energi ze źródeł odnawialnych w
końcowym zużyciu energi brut o ustala się na podstawie
wyników badań statystycznych statystyki publicznej
gromadzonych zgodnie z przepisami wydawanymi na podstawie
ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U.
z 2012 r. poz. 591 oraz z 2013 r. poz. 2 oraz z 2014 poz.1161,
1662).
2. Koszty inwestycyjne powinny być wyrażone w
złotych w cenach z 2010 r. z uwzględnieniem wskaźników
cen nakładów inwestycyjnych ustalanych na podstawie
komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego .
3. Koszty inwestycyjne ponoszone w walutach obcych
podlegają przeliczeniu na złote zgodnie z przepisami ustawy z
dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.
Art. 36. 1. Sprawozdanie rzeczowo-finansowe jest
weryfikowane przez biegłego rewidenta, o którym mowa w
ustawie z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich
samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania
sprawozdań finansowanych oraz nadzorze publicznym (Dz. U.
Nr 77, poz. 649, z późn. zm.).
4) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 182, poz. 1228, z 2012 r. poz. 865 oraz z 2013 r. poz. 1036.
42
2. Biegły rewident w ramach weryfikacji sprawozdania
rzeczowo-finansowego sporządza opinię, w której poświadcza
wysokość
poniesionych
kosztów
inwestycyjnych
kwalifikowanych do zbilansowania z wartością planowanych
do przydzielenia uprawnień do emisji, z uwzględnieniem
realizacji rzeczowych elementów zadania inwestycyjnego.
3. Kosztami kwalifikowanymi do zbilansowania z
wartością planowanych do przydzielenia uprawnień do emisji
są koszty inwestycyjne netto poniesione na realizację zadania
inwestycyjnego ujętego w krajowym planie inwestycyjnym
pomniejszone o wartość kosztów finansowanych ze źródeł
stanowiących pomoc publiczną, a także o wartość
finansowanych z innych źródeł kosztów poniesionych w
związku ze spełnianiem obowiązków wynikających z
przepisów dotyczących emisji przemysłowych oraz przepisów
dotyczących promowania stosowania energii ze źródeł
odnawialnych, z zastrzeżeniem art. 35 ust. 1. Przez koszty
inwestycyjne netto należy rozumieć koszty pomniejszone o
wartość podatku od towarów i usług, ale przed potraceniem
innych podatków i opłat.
4. Opinia biegłego rewidenta jest składana w języku
polskim wraz z tłumaczeniem tej opinii przez tłumacza
przysięgłego na język angielski. Opinię biegłego rewidenta
sporządza się na formularzu według wzoru określonego w
przepisach wydanych na podstawie ust. 8 pkt 3.
5. Koszty weryfikacji sprawozdania rzeczowo-
finansowego oraz koszty tłumaczenia opinii biegłego
rewidenta przez tłumacza przysięgłego ponosi podmiot
realizujący zadanie inwestycyjne.
6. W przypadku stwierdzenia braków lub uchybień w
zweryfikowanym sprawozdaniu rzeczowo-finansowym,
minister właściwy do spraw środowiska wyznacza termin na
ich usunięcie.
7. Jeżeli mimo upływu terminu braki lub uchybienia w
zweryfikowanym sprawozdaniu rzeczowo-finansowym nie
zostaną usunięte, nie wydaje się uprawnień do emisji
planowanych do przydzielenia instalacji w przepisach
wydanych na podstawie art. 29 ust. 1, na kolejny rok okresu
rozliczeniowego.
8. Minister właściwy do spraw środowiska w
porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki
określi, w drodze rozporządzenia, wzór:
43
1)
formularza wniosku o zatwierdzenie odpowiedniego dla
realizacji danego zadania inwestycyjnego wskaźnika
zgodności, o którym mowa w art. 32 ust. 4,
2)
formularza sprawozdania rzeczowo-finansowego,
3)
formularza opinii biegłego rewidenta, o której mowa w
ust. 2,
4)
formularza informacji, o której mowa w art. 34 ust. 2
– z uwzględnieniem potrzeby zapewnienia jednolitego
standardu przekazywanych informacji, specyfiki zadań
inwestycyjnych ujętych w krajowym planie inwestycyjnym
oraz potrzeby prawidłowego monitorowania ich realizacji,
a także potrzeby zapewnienia zgodności pomocy publicznej z
warunkami jej dopuszczalności.
Art. 37. 1. Zadania inwestycyjne realizowane przez
operatora systemu przesyłowego gazowego albo systemu
przesyłowego
elektroenergetycznego
mogą
być
współfinansowane
przez
prowadzącego
instalację
wytwarzającą energię elektryczną lub grupę kapitałową, do
której należy prowadzący instalację wytwarzającą energię
elektryczną.
2. Prowadzący instalację wytwarzającą energię
elektryczną lub grupa kapitałowa, do której należy
prowadzący instalację wytwarzającą energię elektryczną za
współfinansowanie, o którym mowa w ust. 1, uzyskuje
uprawnienia do emisji wydane w związku z rozliczeniem
kosztów inwestycyjnych poniesionych na realizację zadania
inwestycyjnego.
3. Operator systemu przesyłowego ogłasza na swojej
stronie internetowej ogólne warunki współfinansowania
zadania inwestycyjnego oraz wzór umowy na
współfinansowanie tego zadania.
4. Ogólne warunki współfinansowania zadania
inwestycyjnego określają w szczególności przedmiot zadania
inwestycyjnego ujętego w krajowym planie inwestycyjnym
wraz z harmonogramem realizacji tego zadania.
Art. 38. 1. Uprawnienia do emisji są wydawane
instalacjom wytwarzającym energię elektryczną w liczbie
stanowiącej równowartość poświadczonej w sprawozdaniu
rzeczowo-finansowym wysokości poniesionych kosztów
inwestycyjnych kwalifikowanych do zbilansowania z
wartością uprawnień do emisji, jednak nie większej niż liczba
uprawnień do emisji planowanych do przydzielenia tej
44
instalacji na dany rok w przepisach wydanych na podstawie
art. 29 ust. 1.
2. Wartość uprawnień do emisji, które mają być wydane
na dany rok ustala się na podstawie jednostkowej ceny
uprawnienia do emisji określonej w Komunikacie Komisji nr
2011/C 99/03 według kursu euro, który wyniósł cztery złote.
3. W przypadku gdy poświadczona w sprawozdaniu
rzeczowo-finansowym wysokość poniesionych kosztów
inwestycyjnych kwalifikowanych do zbilansowania z
wartością uprawnień do emisji jest wyższa niż wartość
uprawnień do emisji planowanych do przydzielenia instalacji
na dany rok w przepisach wydanych na podstawie art. 29 ust.
1, nadwyżka kosztów inwestycyjnych może zostać
wykorzystana do zbilansowania z wartością uprawnień do
emisji w następnych latach okresu rozliczeniowego, jednak
nie później niż do dnia 28 lutego 2020 r.
4. W przypadku gdy poświadczona w sprawozdaniu
rzeczowo-finansowym wysokość poniesionych kosztów
inwestycyjnych kwalifikowanych do zbilansowania z
wartością uprawnień do emisji jest niższa niż wartość
uprawnień do emisji planowanych do przydzielenia instalacji
na dany rok w przepisach wydanych na podstawie art. 29 ust.
1, uprawnienia do emisji, w liczbie która stanowi różnicę
pomiędzy liczbą uprawnień do emisji planowaną do
przydzielenia na dany rok i liczbą uprawnień do emisji
wydanych w tym roku instalacji, przenosi się na następne lata,
nie dłużej jednak niż na 4 lata i nie później niż do dnia 28
lutego 2020 r.
5. Podmiot realizujący zadanie inwestycyjne jest
obowiązany poinformować, w formie pisemnej, ministra
właściwego do spraw środowiska o terminie zaprzestania
realizacji tego zadania, nie później niż po upływie 21 dni od
dnia zaprzestania realizacji zadania inwestycyjnego.
6. W przypadku zaprzestania realizacji zadania
inwestycyjnego beneficjent pomocy publicznej zwraca
równowartość uprawnień do emisji wydanych w związku z
realizacją tego zadania do dnia zaprzestania jego realizacji na
podstawie decyzji ministra właściwego do spraw środowiska
w sprawie zwrotu równowartości uprawnień do emisji i
określającej kwotę podlegającą zwrotowi.
7. Do zwrotu równowartości uprawnień do emisji
przepisy art. 39 ust. 4 - 7 stosuje się odpowiednio.
45
Art. 39. 1. Łączna wartość pomocy publicznej
udzielonej w formie uprawnień do emisji na dane zadanie
inwestycyjne wraz z inną pomocą publiczną i pomocą de
minimis nie może przekroczyć 100% wartości kosztów
kwalifikowanych.
2. Równowartość wydanych uprawnień do emisji,
których wartość powoduje przekroczenie intensywności
pomocy, o której mowa w ust. 1, podlega zwrotowi na
zasadach określonych w ust. 4 - 7.
3. Po stwierdzeniu zaprzestania realizacji zadania
inwestycyjnego na podstawie informacji, o której mowa w art.
38 ust. 5, minister właściwy do spraw środowiska wydaje
decyzję w sprawie zwrotu równowartości uprawnień do emisji
i określa kwotę podlegającą zwrotowi.
4. Kwota podlegająca zwrotowi stanowi równowartość
uprawnień do emisji podlegających zwrotowi obliczoną przy
uwzględnieniu jednostkowej ceny uprawnienia do emisji,
która odpowiada średniej cenie uprawnienia do emisji
notowanej na giełdzie ICE/ECX i EEX na rynku wtórnym
spot w ostatnim dniu, w którym realizowany był obrót
uprawnieniami do emisji, poprzedzającym dzień wydania
uprawnień do emisji na rachunek prowadzącego instalację,
powiększoną o odsetki obliczone z zastosowaniem stopy
zwrotu pomocy określonej zgodnie z rozdziałem V
rozporządzenia Komisji (WE) nr 794/2004 z dnia 21 kwietnia
2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr
659/1999 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania
art. 93 Traktatu WE (Dz. Urz. UE L 140 z 30.04.2004, str. 1, z
późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t.
4, str. 3).
5. Należności wnoszone w związku z obowiązkiem
zwrotu kwoty, o której mowa w ust. 4, stanowią dochód
budżetu państwa.
6. Do kwoty, o której mowa w ust. 4, stosuje się
odpowiednio przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia
1997 r. – Ordynacja podatkowa.
7. Kwota, o której mowa w ust. 4, podlega egzekucji
administracyjnej w trybie przepisów ustawy z dnia 17 czerwca
1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Art. 40. 1. W przypadku gdy podmiot realizujący
zadanie inwestycyjne ujęte w krajowym planie inwestycyjnym
nie osiągnął zatwierdzonego wskaźnika zgodności
46
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3151
› Pobierz plik