Rządowy projekt ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
Rządowy projekt ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3151
- Data wpłynięcia: 2015-02-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
- data uchwalenia: 2015-06-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1223
3151
1)
całkowitą liczbę uprawnień do emisji przydzielonych na
lotniczych dla wszystkich państw członkowskich na
okres rozliczeniowy operatorowi statku powietrznego,
dany rok odniesienia, wykazanych w sprawozdaniu
którego wniosek o przydział uprawnień do emisji został
składanym zgodnie z art. 14 ust. 3 i
przekazany do Komisji Europejskiej, mnożąc liczbę
zweryfikowanym zgodnie z art. 15. Dla okresu, o
tonokilometrów podanych w tym wniosku przez wartość
którym mowa w art. 3c ust. 1, rokiem odniesienia
wzorca porównawczego ustalonego w decyzji;
jest rok 2010, a dla każdego następnego okresu, o
2)
liczbę uprawnień do emisji przydzielonych na każdy rok
którym mowa w art. 3c, rokiem odniesienia jest rok
okresu rozliczeniowego operatorowi statku
kalendarzowy kończący się 24 miesiące przed
powietrznego, którego wniosek o przydział uprawnień
początkiem okresu, do którego odnosi się
do emisji został przekazany do Komisji Europejskiej,
rozdzielanie w drodze sprzedaży aukcyjnej.
dzieląc liczbę uprawnień do emisji, obliczoną zgodnie z
Rozporządzenie to, mające na celu zmianę
pkt 1, przez liczbę lat okresu rozliczeniowego.
innych niż istotne elementów niniejszej dyrektywy
Art. 46. 1. Operator statku powietrznego może wystąpić
przez jej uzupełnienie, przyjmuje się zgodnie z
z wnioskiem o przydział uprawnień do emisji z rezerwy, z
procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o
której przydziela się uprawnienia do emisji dla operatorów
której mowa w art. 23 ust. 3.
statków powietrznych, zwanej dalej „specjalną rezerwą”.
4. Do
państw
członkowskich
należy
2. Uprawnienia do emisji ze specjalnej rezerwy
określenie, w jaki sposób wykorzystane zostaną
przydziela się operatorowi statku powietrznego, w przypadku
dochody uzyskane z rozdzielania przydziałów w
gdy:
drodze sprzedaży aukcyjnej. Dochody te powinny
1)
rozpoczęcie wykonywania operacji lotniczych objętych
być wykorzystane do przeciwdziałania zmianom
systemem
nastąpiło
po
zakończeniu
roku
klimatu w UE i w państwach trzecich, między
monitorowania, o którym mowa w art. 80 ust. 2, i ich
innymi na środki mające na celu ograniczenie
wykonywanie nie stanowi kontynuacji operacji
emisji gazów cieplarnianych, do dokonania
lotniczych wykonywanych uprzednio przez innego
dostosowań z myślą o skutkach zmian klimatu w
operatora statku powietrznego albo
UE i w państwach trzecich, zwłaszcza w krajach
2)
średnioroczny wzrost liczby tonokilometrów między
rozwijających się, do finansowania badań i rozwoju
rokiem monitorowania, o którym mowa w art. 80 ust. 2,
w zakresie łagodzenia i dostosowań, w
a drugim rokiem okresu rozliczeniowego wynosi ponad
szczególności w dziedzinie aeronautyki i transportu
18%, pod warunkiem że nie jest on następstwem
lotniczego, do ograniczenia emisji poprzez transport
operacji lotniczych wykonywanych uprzednio przez
niskoemisyjny, i na pokrycie kosztów
innego operatora statku powietrznego.
administrowania systemem wspólnotowym.
3. Liczba uprawnień do emisji ze specjalnej rezerwy
Wpływy ze sprzedaży aukcyjnej powinny również
przydzielonych operatorowi statku powietrznego, który
być przekazywane na rzecz Globalnego Funduszu
spełnia przesłankę, o której mowa w ust. 2 pkt 2, nie może
Efektywności
Energetycznej
oraz
Energi
przekroczyć 1 000 000 uprawnień do emisji w okresie
Odnawialnej, a także na finansowanie środków
rozliczeniowym.
mających na celu zapobieganie wylesianiu.
4. Wniosek o przydział uprawnień do emisji ze
Państwa członkowskie informują Komisję o
specjalnej rezerwy składa się do ministra właściwego do
działaniach podjętych na mocy niniejszego ustępu.
spraw środowiska, nie później niż do dnia 30 czerwca w
5. Dostarczenie Komisji informacji na
trzecim roku okresu rozliczeniowego. Wniosek złożony po
podstawie niniejszej dyrektywy nie zwalnia państw
upływie tego terminu pozostawia się bez rozpatrzenia.
członkowskich z obowiązku informowania
5. Wniosek o przydział uprawnień do emisji ze
7
określonego w art. 88 ust. 3 Traktatu.
specjalnej rezerwy podlega opłacie rejestracyjnej w wysokości
Rozdzielanie i wydawanie przydziałów
500 złotych. Opłata jest wnoszona na rachunek urzędu
operatorom statków powietrznych
obsługującego ministra właściwego do spraw środowiska i
stanowi dochód budżetu państwa.
1. Na każdy okres, o którym mowa w art. 3c,
każdy operator statku powietrznego może ubiegać
6. Do wniosku o przydział uprawnień do emisji ze
się o przyznanie przydziałów, które mają być
specjalnej rezerwy stosuje się art. 45 ust. 3.
rozdzielane nieodpłatnie. Z wnioskiem można
7. Do wniosku o przydział uprawnień do emisji ze
wystąpić do właściwego organu w administrującym
specjalnej rezerwy dołącza się:
państwie
członkowskim,
przedstawiając
1)
dowody potwierdzające spełnienie przez operatora
zweryfikowane dane dotyczące tonokilometrów
statku powietrznego przesłanki, o której mowa w ust. 2
odnoszące się do działań lotniczych wymienionych
pkt 1 albo pkt 2;
w załączniku I wykonywanych przez tego operatora
2)
dowód wniesienia opłaty rejestracyjnej;
statku powietrznego w monitorowanym roku. Do
3)
raport dotyczący tonokilometrów pochodzących z
celów niniejszego artykułu monitorowany rok to
wykonywanych operacji lotniczych, o którym mowa
rok kalendarzowy kończący się dwadzieścia cztery
w art. 67 rozporządzenia Komisji (UE) nr 601/2012 oraz
miesiące przed początkiem okresu, którego dotyczy
sprawozdanie z weryfikacji tego raportu.
wniosek, zgodnie z załącznikami IV i V lub rok
8. Wniosek o przydział uprawnień do emisji ze
specjalnej rezerwy złożony przez operatora statku
2010 w odniesieniu do okresu, o którym mowa w
art. 3c ust. 1. Wniosek składa się na co najmniej
powietrznego spełniającego przesłankę, o której mowa w ust.
dwadzieścia jeden miesięcy przed początkiem
2 pkt 2, zawiera dodatkowo informacje o:
okresu, którego dotyczy wniosek, lub do dnia 31
1)
procentowym
wzroście
liczby
tonokilometrów
marca 2011 r. w odniesieniu do okresu, o którym
wykonanych przez operatora statku powietrznego
między rokiem monitorowania, o którym mowa w art.
mowa w art. 3c ust. 1.
2. Co najmniej osiemnaście miesięcy przed
80 ust. 2, a drugim rokiem okresu rozliczeniowego;
początkiem okresu, którego dotyczy wniosek, lub
2)
całkowitym
wzroście
liczby
tonokilometrów
do dnia 30 czerwca 2011 r. w odniesieniu do
wykonanych przez operatora statku powietrznego
okresu, o którym mowa w art. 3c ust. 1, państwa
między rokiem monitorowania, o którym mowa w art.
członkowskie przedkładają Komisji wnioski
80 ust. 2, a drugim rokiem okresu rozliczeniowego;
otrzymane na mocy ust. 1.
3)
całkowitym
wzroście
liczby
tonokilometrów
3. Co najmniej piętnaście miesięcy przed
wykonanych przez operatora statku powietrznego
początkiem każdego okresu, o którym mowa w art.
między rokiem monitorowania, o którym mowa w art.
3c ust. 2, lub do dnia 30 września 2011 r. w
80 ust. 2, a drugim rokiem okresu rozliczeniowego,
przekraczającym 18
odniesieniu do okresu, o którym mowa w art. 3c
%.
9. Jeżeli wniosek o przydział uprawnień do emisji ze
ust. 1, Komisja oblicza i podejmuje decyzję
określającą:
specjalnej rezerwy nie spełnia wymogów formalnych, o
a)
łączną liczbę przydziałów, które mają zostać
których mowa w ust. 6-8, minister właściwy do spraw
środowiska wzywa operatora statku powietrznego do
rozdzielone na ten okres zgodnie z art. 3c;
usunięcia braków w terminie 14 dni od dnia doręczenia
b)
liczbę przydziałów, które mają zostać
rozdzielone w tym okresie w drodze
wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez
sprzedaży aukcyjnej, zgodnie z art. 3d;
rozpatrzenia.
10. Minister właściwy do spraw środowiska przekazuje
c)
liczbę przydziałów stanowiących w tym
do Komisji Europejskiej wnioski o przydział uprawnień do
8
okresie specjalną rezerwę dla operatorów
emisji ze specjalnej rezerwy, nie później niż do dnia 31
statków powietrznych, zgodnie z art. 3f ust. 1;
grudnia w trzecim roku okresu rozliczeniowego.
d)
liczbę przydziałów, które mają zostać
11. Minister właściwy do spraw środowiska, zgodnie z
przyznane w tym okresie nieodpłatnie, przez
decyzją Komisji Europejskiej wydaną na podstawie art. 3f ust.
odjęcie liczby przydziałów, o której mo
wa w
5 dyrektywy 2003/87/WE, w terminie 3 miesięcy od dnia
lit. b) i c), od łącznej liczby przy-działów
podjęcia przez Komisję Europejską tej decyzji, oblicza:
ustalonej zgodnie z lit. a); oraz
1)
całkowitą liczbę uprawnień do emisji przydzielonych ze
e)
wzorzec porównawczy, który ma być
specjalnej rezerwy na dany okres rozliczeniowy
wykorzystywany
przy
nieodpłatnym
operatorowi statku powietrznego, którego wniosek o
przyznawaniu
przydziałów
operatorom
przydzielenie uprawnień do emisji ze specjalnej rezerwy
statków powietrznych, których wnioski
został przekazany do Komisji Europejskiej;
zostały przedłożone Komisji
zgodnie z ust. 2.
2)
liczbę uprawnień do emisji przydzielonych ze specjalnej
Wzorzec porównawczy, o którym mowa w lit.
rezerwy na każdy rok okresu rozliczeniowego
e), wyrażony liczbą przydziałów na tonokilometr,
operatorowi statku powietrznego, którego wniosek o
wylicza się poprzez podzielenie liczby przydziałów,
przydzielenie uprawnień do emisji ze specjalnej rezerwy
o których mowa w lit. d), przez sumę
został przekazany do Komisji Europejskiej, dzieląc
tonokilometrów podanych we wnioskach
liczbę uprawnień do emisji, o której mowa w pkt 1,
przedłożonych Komisji zgodnie z art. 2.
przez liczbę lat do końca okresu rozliczeniowego.
4. W terminie trzech miesięcy od dnia podjęcia
12. Obliczenie całkowitej liczby uprawnień do emisji, o
przez Komisję decyzji na mocy ust. 3 każde
której mowa w ust. 11 pkt 1, następuje przez pomnożenie
administrujące państwo członkowskie oblicza i
wartości wzorca porównawczego ustalonego w decyzji
publikuje:
Komisji Europejskiej wydanej na podstawie art. 3f ust. 5
a)
łączną liczbę przydziałów przyznanych na
dyrektywy 2003/87/WE przez:
dany okres każdemu operatorowi statków
1)
liczbę tonokilometrów wskazaną we wniosku o
powietrznych, którego wniosek państwo to
przydzielenie uprawnień do emisji ze specjalnej rezerwy
przedłożyło Komisji zgodnie z ust. 2,
w przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 1;
obliczoną
przez
pomnożenie
liczby
2)
liczbę tonokilometrów przekraczającą procentowy
tonokilometrów podanych we wniosku przez
wzrost, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, w przypadku,
wartość wzorca porównawczego, o której
o którym mowa w tym przepisie.
mowa w ust. 3 lit. e); oraz
Art. 47. 1. Minister właściwy do spraw środowiska po
b)
liczbę przydziałów przyznanych każdemu
dokonaniu obliczeń, o których mowa w art. 45 ust. 7 i art. 46
operatorowi statków powietrznych na każdy
ust. 11, ogłasza w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
rok, którą określa się przez podzielenie
podmiotowej urzędu obsługującego tego ministra i przekazuje
łącznej liczby przyznanych temu operatorowi
do Krajowego ośrodka, informacje o:
przydziałów na dany okres, obliczonych
1)
całkowitej liczbie uprawnień do emisji przyznanych na
zgodnie z lit. a), przez liczbę lat w okresie, w
okres rozliczeniowy operatorowi statku powietrznego;
którym ten operator statków powietrznych
2)
liczbie uprawnień do emisji przyznanych operatorowi
wykonuje działanie lotnicze wymienione w
statku powietrznego na każdy rok okresu
załączniku I.
rozliczeniowego.
5. Do dnia 28 lutego 2012 r. i do dnia 28
2. Uprawnienia do emisji są wydawane operatorowi
lutego każdego następnego roku właściwy organ
statku powietrznego, w terminie do dnia 28 lutego każdego
administrującego państwa członkowskiego wydaje
roku, w liczbie, jaka została określona w informacji, o której
9
każdemu operatorowi statków powietrznych taką
mowa w ust. 1 pkt 2.
liczbę przydziałów, jaka została przyznana temu
operatorowi statków powietrznych na dany rok
1. Operator statku powietrznego albo prowadzący instalację
zgodnie z niniejszym artykułem lub art. 3f.
jest obowiązany do monitorowania wielkości emisji
Art. 79
odpowiednio zgodnie z planem monitorowania emisji
Specjalna rezerwa dla niektórych operatorów
z operacji lotniczych albo uproszczonym planem
statków powietrznych
monitorowania emisji z operacji lotniczych albo planem
1. W każdym okresie, o którym mowa w art.
monitorowania wielkości emisji, zatwierdzonymi przez
3c ust. 2, 3 % łącznej liczby przydziałów, które
właściwy organ.
mają zostać rozdzielone, przeznacza się do
2. Operator statku powietrznego albo prowadzący
specjalnej rezerwy przeznaczonej dla operatorów
instalację jest obowiązany do rozliczenia wielkości emisji za
statków powietrznych:
każdy rok okresu rozliczeniowego.
a)
rozpoczynających wykonywanie działania
3. Operator statku powietrznego albo prowadzący
lotniczego objętego załącznikiem I po roku
instalację sporządza raport na temat wielkości emisji.
monitorowania, którego dotyczyła liczba
tonokilometrów przedstawiona zgodnie z art.
3e ust. 1 odnosząca się do okresu, o którym
mowa w art. 3c ust. 2; lub
b)
w przypadku których liczba tonokilometrów
rośnie średnio o ponad 18 % rocznie między
rokiem monitorowania, którego dotyczyła
liczba tonokilometrów przedstawiona zgodnie
z art. 3e ust. 1 odnosząca się do okresu, o
którym mowa w art. 3c ust. 2, a drugim
rokiem kalendarzowym tego okresu;
oraz których działanie zgodnie z lit. a) lub
dodatkowe działanie zgodnie z lit. b) nie jest w
całości ani w części kontynuacją działania
lotniczego wykonywanego uprzednio przez innego
operatora statków powietrznych.
2. Operator statków lotniczych, uprawniony
zgodnie z ust. 1, może ubiegać się o nieodpłatne
przyznanie przy-działów ze specjalnej rezerwy
przez złożenie wniosku do właściwego organu
swojego
administrującego
państwa
członkowskiego. Wniosek składa się do dnia 30
czerwca w trzecim roku okresu określonego w art.
3c ust. 2, którego dotyczy wniosek.
Operatorowi statków lotniczych przyznaje się
zgodnie z ust. 1 lit. b) nie więcej niż 1.000.000
przydziałów.
3. Wniosek na mocy ust. 2:
10
a) zawiera zweryfikowaną liczbę tonokilometrów
zgodnie z załącznikiem IV i V, odnoszącą się do
działań lotniczych wymienionych w załączniku
I, wykonywanych przez operatora statków
powietrznych w drugim roku kalendarzowym
okresu określonego w art. 3c ust. 2, którego
dotyczy wniosek;
b) zawiera
dowody na to, że kryteria
kwalifikowalności przewidziane w ust. 1 zostały
spełnione; oraz
c) w przypadku gdy operatorzy statków
powietrznych są objęci ust. 1 lit. b) - zawiera
informację o:
(i) wzroście
odsetka
tonokilometrów
wykonanych
między
rokiem
monitorowania, którego dotyczyła liczba
tonokilometrów przedstawiona zgodnie z
art. 3e ust. 1, odnosząca się do okresu, o
którym mowa w art. 3c ust. 2, a drugim
rokiem kalendarzowym tego okresu;
(ii) całkowitym
wzroście
liczby
tonokilometrów wykonanych przez tego
operatora statków powietrznych między
rokiem monitorowania, którego dotyczyła
liczba tonokilometrów przedstawiona
zgodnie z art. 3e ust. 1, odnosząca się do
okresu, o którym mowa w art. 3c ust. 2, a
drugim rokiem kalendarzowym tego
okresu; oraz
(iii) całkowitym
wzroście
liczby
tonokilometrów wykonanych przez tego
operatora statków powietrznych między
rokiem,
którego
dotyczyła
liczba
tonokilometrów przedstawiona zgodnie z
art. 3e ust. 1, odnosząca się do okresu, o
którym mowa w art. 3c ust. 2, a drugim
rokiem kalendarzowym tego okresu, który
to wzrost przewyższa odsetek określony w
ust. 1 lit. b).
4. Nie później niż 6 miesięcy od ostatecznej
daty składania wniosków określonej w ust. 2
państwa członkowskie przedkładają Komisji
11
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3151
› Pobierz plik