Rządowy projekt ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
Rządowy projekt ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3151
- Data wpłynięcia: 2015-02-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
- data uchwalenia: 2015-06-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1223
3151
z ustawy.
5. Każde
państwo
członkowskie
3. Podmiot realizujący zadanie inwestycyjne ujęte w
zamierzające przydzielić uprawnienia na
krajowym planie inwestycyjnym, który w związku z realizacją
tego zadania ponosi koszty inwestycyjne w celu ich
podstawie niniejszego artykułu przedkłada
zbilansowania z wartością uprawnień do emisji planowanych
Komisji do dnia 30 września 2011 r. wniosek
do przydzielenia instalacji wytwarzającej energię elektryczną
zawierający
metodologię
proponowanego
podlega obowiązkom wynikającym z przepisów ustawy.
przydziału uprawnień oraz poszczególne ich
Art. 32. 1. Zadania inwestycyjne ujęte w krajowym
przydziały. Wniosek ten zawiera:
planie
inwestycyjnym
są
realizowane
zgodnie
a)
dowód, że państwo członkowskie spełnia
z zatwierdzonymi wskaźnikami zgodności.
2. Wskaźniki zgodności oznaczają parametry służące
przynajmniej jeden z warunków
wykazaniu, że zadanie inwestycyjne jest realizowane zgodnie
określonych w ust. 1;
z zasadami określonymi w Komunikacie Komisji nr 2011/C
b)
wykaz instalacji, które ten wniosek
99/03.
obejmuje oraz liczbę uprawnień, które mają
3. Wskaźniki zgodności określa załącznik nr 2 do
być przydzielone każdej instalacji zgodnie
ustawy.
w ust. 3 oraz wytycznymi Komisji;
4. Podmiot realizujący zadanie inwestycyjne ujęte w
c)
krajowy plan, o którym mowa w ust. 1
krajowym planie inwestycyjnym składa do ministra
właściwego do spraw środowiska, nie później niż w terminie 3
akapit drugi;
miesięcy
przed
rozpoczęciem
realizacji
zadania
d)
przepisy dotyczące monitorowania i
inwestycyjnego, wniosek o zatwierdzenie odpowiednich
egzekucji w odniesieniu do zamierzonych
wskaźników zgodności.
inwestycji przewidzianych w krajowym
5. Wniosek, o którym mowa w ust. 4, zawiera w
planie;
szczególności:
e)
informacje wykazujące, że przydziały
1)
charakterystykę zadania inwestycyjnego;
uprawnień nie stwarzają nieuzasadnionych
2)
proponowany wskaźnik lub wskaźniki zgodności oraz
zakłóceń konkurencji.
ich wartość:
a)
przed rozpoczęciem realizacji zadania,
6. Komisja ocenia wniosek uwzględniając
b)
po zakończeniu realizacji zadania.
elementy określone w ust. 5 i może odrzucić
6. Minister właściwy do spraw środowiska przekazuje
wniosek lub dowolny jego element w okresie
Krajowemu ośrodkowi wniosek, o którym mowa w ust. 4, w
sześciu miesięcy po otrzymaniu odpowiednich
celu wydania opinii na temat prawidłowości doboru
informacji.
wskaźników zgodności zawartych w tym wniosku. Krajowy
ośrodek przekazuje ministrowi właściwemu do spraw
7. Dwa lata przed końcem okresu, w którym
państwo członkowskie może przydzielić
środowiska opinię w terminie 14 dni od dnia otrzymania
wniosku. Przy zasięganiu opinii
przejściowo bezpłatne uprawnienia instalacjom
przepisu art. 106 ustawy z
dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeksu postępowania
wytwarzającym
energię
elektryczną
administracyjnego nie stosuje się.
funkcjonującym przed dniem 31 grudnia 2008 r.,
7. Wniosek, o którym mowa w ust. 4, sporządza się w
Komisja ocenia postępy poczynione w zakresie
postaci papierowej na formularzu według wzoru określonego
wdrażania krajowego planu. Jeżeli Komisja uzna
w przepisach wydanych na podstawie art. 36 ust. 8 pkt 1.
8. Minister właściwy do spraw środowiska, w drodze
37
- na wniosek danego państwa członkowskiego -
decyzji:
że istnieje potrzeba ewentualnego wydłużenia
1)
zatwierdza proponowany we wniosku wskaźnik
tego okresu, może ona przedstawić Parlamentowi
zgodności dla danego zadania inwestycyjnego albo
2)
odmawia zatwierdzenia proponowanego wskaźnika
Europejskiemu i Radzie stosowne wnioski
zgodności
zawierające warunki, które należałoby spełnić w
– w przypadku gdy wskaźnik zgodności nie
został dobrany prawidłowo dla realizacji danego zadania
przypadku wydłużenia tego okresu.
inwestycyjnego.
9. Po zakończeniu realizacji zadania inwestycyjnego,
podmiot realizujący to zadanie, przedkłada ministrowi
właściwemu do spraw środowiska poświadczenie osiągnięcia
zatwierdzonego
wskaźnika
zgodności,
chyba
że
poświadczenie osiągnięcia zatwierdzonego wskaźnika
zgodności sporządza minister właściwy do spraw środowiska.
10.
Poświadczenie
osiągnięcia
zatwierdzonego
wskaźnika zgodności, o którym mowa w ust. 9, sporządza:
1)
minister właściwy do spraw środowiska w zakresie:
a)
sieci
przesyłowych
i
dystrybucyjnych
elektroenergetycznych,
b)
sieci przesyłowej gazowej,
c)
sieci ciepłowniczych
– w formie zaświadczenia;
2)
weryfikator w zakresie emisyjności lub redukcji
emisyjności produktu oraz w zakresie zastosowanego
paliwa – w formie opinii.
11.
Poświadczenie
osiągnięcia
każdego
z
zatwierdzonych wskaźników zgodności sporządza się,
z zastrzeżeniem ust. 12, po zakończeniu realizacji zadania
inwestycyjnego.
12.
Poświadczenie
osiągnięcia
każdego
z
zatwierdzonych
wskaźników zgodności w zakresie
emisyjności, redukcji emisyjności oraz zastosowanego paliwa
sporządza się po upływie 12 miesięcy od dnia zakończenia
realizacji zadania inwestycyjnego.
13. Koszty sporządzenia poświadczenia osiągnięcia
każdego z zatwierdzonych wskaźników zgodności ponosi
podmiot realizujący zadanie inwestycyjne.
Art. 33. Realizacja zadań inwestycyjnych ujętych w
krajowym planie inwestycyjnym, stanowiących roboty
38
budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. –
Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r. poz. 1409, z późn. zm.),
podlega kontroli przez organy nadzoru budowlanego.
2. Podmiot realizujący zadanie inwestycyjne składa
wniosek o przeprowadzenie kontroli, o której mowa w ust. 1,
nie rzadziej niż raz w okresie sprawozdawczym.
3. Kontrola, o której mowa w ust. 1, obejmuje
sprawdzenie zgodności wykonywanych robót budowlanych z
przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane i
jest prowadzona na zasadach określonych w przepisach tej
ustawy.
Art. 34. 1. Podmiot realizujący zadanie inwestycyjne
ujęte w krajowym planie inwestycyjnym, w terminie do dnia
30 września każdego roku, przedkłada Krajowemu ośrodkowi
sprawozdanie rzeczowo-finansowe z realizacji zadania
inwestycyjnego za okres sprawozdawczy, zwane dalej
„sprawozdaniem rzeczowo-finansowym”, wraz z opinią
biegłego rewidenta, o której mowa w art. 36 ust. 2.
2. Sprawozdania rzeczowo-finansowego nie składa się,
jeżeli w okresie sprawozdawczym nie poniesiono żadnych
kosztów inwestycyjnych. W takim przypadku podmiot
realizujący zadanie inwestycyjne przedkłada Krajowemu
ośrodkowi odpowiednią informację w terminie, o którym
mowa w ust. 1. Informacja zawiera również szczegółowe dane
o wykorzystaniu nadwyżki kosztów inwestycyjnych, o
których mowa w art. 38 ust. 3. Informację składa się na
formularzu według wzoru określonego w przepisach
wydanych na podstawie art. 36 ust. 8 pkt 4.
3.
Jeżeli
przyczyną
nieponiesienia
kosztów
inwestycyjnych jest wstrzymanie realizacji zadania
inwestycyjnego, podmiot realizujący to zadanie informuje
ministra właściwego do spraw środowiska o przyczynach
wstrzymania oraz planowanym terminie wznowienia realizacji
zadania inwestycyjnego, w terminie, o którym mowa w ust. 1.
4. Jeżeli w okresie sprawozdawczym podmiot
realizujący zadanie inwestycyjne nie poniósł żadnych kosztów
inwestycyjnych i nie wykorzystano nadwyżki kosztów
inwestycyjnych, o których mowa w art. 38 ust. 3, wydanie
uprawnień do emisji planowanych do przydzielenia na kolejny
rok okresu rozliczeniowego, zawiesza się, nie dłużej jednak
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2014 r. poz. 40, 768, 822, 1133 i 1200.
39
niż na 4 lata okresu rozliczeniowego.
5. Niezłożenie sprawozdania rzeczowo-finansowego za
pięć kolejnych okresów sprawozdawczych jest równoznaczne
z zaprzestaniem realizacji zadania inwestycyjnego.
Równowartość wydanych uprawnień do emisji w związku z
realizacją zadania inwestycyjnego podlega zwrotowi.
6. Minister właściwy do spraw środowiska wydaje
decyzję w sprawie zwrotu równowartości uprawnień do emisji
i określa kwotę podlegającą zwrotowi wraz z terminem jej
zwrotu.
7. Uprawnienia, których wydanie uległo zawieszeniu,
podlegają wydaniu, jeżeli podmiot realizujący zadanie
inwestycyjne złoży sprawozdanie rzeczowo-finansowe
wykazujące
poniesienie
kosztów
inwestycyjnych
kwalifikowanych do zbilansowania z wartością planowanych
do przydzielenia uprawnień do emisji, określoną w przepisach
wydanych na podstawie art. 29 ust. 1.
8. W przypadku, o którym mowa w ust. 5, przepisy art.
39 ust. 3−7 stosuje się odpowiednio.
9. Krajowy ośrodek przekazuje ministrowi właściwemu
do spraw środowiska sprawozdanie rzeczowo-finansowe, o
którym mowa w ust. 1, po sprawdzeniu, czy sprawozdanie nie
zawiera braków i uchybień, w terminie 30 dni od dnia
otrzymania tego sprawozdania.
10. Krajowy ośrodek przekazuje ministrowi
właściwemu do spraw środowiska informację o stwierdzonych
uchybieniach i brakach oraz listę podmiotów, które realizują
zadania inwestycyjne, i które w terminie nie przedłożyły
sprawozdania rzeczowo-finansowego.
11. Okresem sprawozdawczym jest okres
rozpoczynający się z dniem 1 lipca i kończący się dnia 30
czerwca następnego roku.
12. Sprawozdanie rzeczowo-finansowe sporządza się, w
postaci papierowej i postaci elektronicznej umożliwiającej
elektroniczne przetwarzanie zawartych w nim danych na
formularzu według wzoru określonego w przepisach
wydanych na podstawie art. 36 ust. 8 pkt 2.
13. Sprawozdanie rzeczowo-finansowe zawiera w
szczególności:
1)
charakterystykę zadania inwestycyjnego z podaniem
zatwierdzonego wskaźnika zgodności, o którym mowa
w art. 32 ust. 8;
40
2)
harmonogram rzeczowo-finansowy realizacji zadania
inwestycyjnego;
3)
zestawienie planowanych źródeł finansowania zadania
inwestycyjnego, w tym źródeł finansowania ze środków
krajowych i Unii Europejskiej, stanowiących pomoc
publiczną;
4)
zestawienie rzeczowych elementów zadania
inwestycyjnego zrealizowanych w okresie
sprawozdawczym;
5)
zestawienie poniesionych kosztów inwestycyjnych
netto, tj. kosztów pomniejszonych o wartość podatku od
towarów i usług, przed potrąceniem innych podatków i
opłat, z wyszczególnieniem kosztów:
a)
związanych
ze
spełnieniem
obowiązków
wynikających z przepisów dotyczących emisji
przemysłowych,
za
wyjątkiem
kosztów
sfinansowanych ze źródeł stanowiących pomoc
publiczną,
b)
związanych
ze
spełnieniem
obowiązków
wynikających
z
przepisów
dotyczących
promowania stosowania
energii ze źródeł
odnawialnych,
za
wyjątkiem
kosztów
sfinansowanych ze źródeł stanowiących pomoc
publiczną,
c)
sfinansowanych ze źródeł stanowiących pomoc
publiczną;
6)
informacje o wykorzystaniu nadwyżki kosztów
inwestycyjnych, o których mowa w art. 38 ust. 3;
7)
zestawienie protokołów z kontroli realizacji zadania
inwestycyjnego przeprowadzonych przez organy
nadzoru budowlanego w okresie sprawozdawczym, z
uwzględnieniem uwag i zastrzeżeń organów
przeprowadzających kontrolę oraz sposobu realizacji
zaleceń pokontrolnych;
8)
wartość kosztów inwestycyjnych poniesionych na
realizację zadania inwestycyjnego możliwych do
zbilansowania
z
wartością
planowanych
do
przydzielenia uprawnień do emisji;
9)
wykaz instalacji wytwarzających energię elektryczną,
którym zostaną wydane uprawnienia do emisji
w związku z poniesieniem kosztów inwestycyjnych na
realizację danego zadania, wraz z liczbą uprawień do
41
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3151
› Pobierz plik