eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych

Rządowy projekt ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych

Rządowy projekt ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3151
  • Data wpłynięcia: 2015-02-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
  • data uchwalenia: 2015-06-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1223

3151

liniowego wynoszącego 1,74%, wstępnej całkowitej rocznej liczby uprawnień do emisji
zaakceptowanej przez Komisję.
Wykaz instalacji wraz z całkowitą roczną liczbą uprawnień do emisji na poszczególne
lata okresu rozliczeniowego Rada Ministrów przyjmuje w drodze rozporządzenia.
Informacje o instalacji przedkładane przez prowadzących instalacje na potrzeby
opracowania wykazu instalacji zawierały dane wskazujące, czy instalacje przynależą do
sektora lub podsektora narażonego na znaczące ryzyko ucieczki emisji, zgodnie
z decyzją Komisji nr 2010/2/UE z dnia 24 grudnia 2009 r. ustalającą zgodnie
z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, wykaz sektorów
i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki (Dz. Urz. UE L 1
z 05.01.2010, str. 10, z późn. zm.). Zgodnie z art. 10a ust. 12 dyrektywy 2008/87/WE
instalacjom należącym do sektorów lub podsektorów narażonych na ucieczkę emisji
uprawnienia do emisji są przydzielane na poziomie 100% liczby stanowiącej wstępną
liczbę uprawnień do emisji. Oznacza to, że przydział uprawnień do emisji, który
instalacje tego rodzaju otrzymują corocznie, nie jest pomniejszany zgodnie z zasadą
określoną w art. 10a ust. 11 dyrektywy 2003/87/WE, która oznacza, że w roku 2013
przydział stanowi 80% i zmniejsza się on do 30% w roku 2020.
Z uwagi na to, że wykaz sektorów lub podsektorów narażonych na ucieczkę emisji
będzie poddawany przeglądom co pięć lat, należało przyjąć w prawie krajowym
regulacje dotyczące obowiązkowego dostosowania przydzielanej liczby uprawnień do
emisji poszczególnym instalacjom, zgodnie ze zmianami wprowadzanymi w treści
wykazu (art. 10a ust. 13 dyrektywy 2003/87/WE). W związku z tym została
wprowadzona norma (art. 26 projektu), na podstawie której minister właściwy do spraw
środowiska będzie mógł dostosować całkowitą roczną liczbę uprawnień do emisji
przydzielaną instalacji stosownie do zmian w wykazie sektorów lub podsektorów
narażonych na ucieczkę emisji, weryfikowanego na mocy decyzji Komisji. Zmiany
w wykazie instalacji (głównie w odniesieniu do liczby uprawnień do emisji
przydzielonych instalacji) będą powodowały konieczność zmiany rozporządzenia Rady
Ministrów.
Rozdział 6 Przydział uprawnień do emisji w okresie rozliczeniowym 2013–2020 dla
instalacji wytwarzających energię elektryczną
23
Rozdział 6 reguluje zasady i przesłanki przydziału uprawnień do emisji dla instalacji
wytwarzających energię elektryczną w okresie rozliczeniowym 2013–2020. Przepisy te
mają charakter regulacji epizodycznych, które przyjmuje się jedynie na czas trwania
bieżącego okresu rozliczeniowego, i są one wynikiem przystąpienia Polski do derogacji
przewidzianej w art. 10c dyrektywy 2003/87/WE. Ideą tej derogacji jest dopuszczenie
przejściowego utrzymania przydziału uprawnień do emisji instalacjom wytwarzającym
energię elektryczną w tych państwach członkowskich, w których – tak jak w Polsce –
wytwarzanie energii elektrycznej w przeważającej części opiera się na wykorzystaniu
paliwa kopalnego jednego rodzaju. Derogacja tworzy zatem możliwość przesunięcia
w czasie (do 2020 r.) momentu, w którym prowadzący instalacje wytwarzające energię
elektryczną będą zmuszeni nabywać całą potrzebną do rozliczenia wielkości emisji pulę
uprawnień do emisji.
Przydział uprawnień do emisji nastąpi na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów,
które określi wykaz instalacji wytwarzających energię elektryczną wraz z liczbą
uprawnień do emisji planowanych do przydzielenia w poszczególnych latach okresu
rozliczeniowego 2013–2020. Wykaz instalacji określony w rozporządzeniu jest częścią
wniosku derogacyjnego, który został zaakceptowany przez Komisję Europejską.
Uzyskanie uprawnień do emisji na podstawie tego rozporządzenia jest jednak
uwarunkowane koniecznością realizacji zadań inwestycyjnych ujętych w Krajowym
Planie Inwestycyjnym, zwanym dalej: „KPI”. Zadania ujęte w KPI mają na celu
modernizację sektora elektroenergetycznego, poprawę infrastruktury, dywersyfikację
struktury energetycznej oraz dywersyfikację źródeł dostaw. Przydział uprawnień do
emisji w ramach derogacji ma być przy tym ściśle powiązany z wartością kosztów
inwestycyjnych ponoszonych przez wytwórców energii elektrycznej. Aby uzyskać
uprawnienia do emisji wytwórcy ci będą musieli przedstawić co roku sprawozdanie
rzeczowo-finansowe dokumentujące poniesione w okresie 12 miesięcy koszty
inwestycyjne na realizację zadań ujętych w KPI, za które prowadzący instalację
wytwarzającą energię elektryczną otrzymają ekwiwalent w postaci uprawnień do emisji.
Warto zwrócić uwagę, że przydzielone na zasadach derogacji uprawnienia do emisji
stanowią pomoc publiczną w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii
Europejskiej i podlegają zasadom udzielania pomocy państwa. Wartość wydawanych

11) Dz. Urz. UE 2012 C326, str. 1.
24
uprawnień do emisji będzie kalkulowana przy zastosowaniu ceny uprawnień do emisji
podanych w Załączniku VI do Komunikatu Komisji (2011/C 99/03). Wartość
uprawnień do emisji przyjęta w obliczeniach w polskim wniosku derogacyjnym wynosi
odpowiednio: 14,78 EUR za jedno uprawnienie do emisji wydawane w okresie
2013–2014 oraz 20,38 EUR za jedno uprawnienie do emisji wydawane w okresie
2015–2020, obliczone po kursie euro wynoszącym cztery złote.
Jak wspomniano przydział uprawnień do emisji na zasadach określonych w tym
rozdziale jest adresowany do wytwórców energii elektrycznej. Wytwórcą energii
elektrycznej jest podmiot prowadzący instalację, która od dnia 1 stycznia 2005 r.
włącznie wytwarzała energię elektryczną przeznaczoną do sprzedaży osobom trzecim,
i w której nie prowadzi się innych działań wymienionych w załączniku nr 1 do projektu
ustawy niż spalanie paliw.
O przydział uprawnień do emisji może ubiegać się instalacja, która była eksploatowana
najpóźniej w dniu 31 grudnia 2008 r., lub instalacja wytwarzająca energię elektryczną,
w przypadku której proces inwestycyjny został faktycznie rozpoczęty najpóźniej w tym
dniu. Za dzień faktycznego rozpoczęcia procesu inwestycyjnego uznaje się przy tym
dzień, w którym zostały podjęte prace przygotowawcze związane z tym procesem
(prace przygotowawcze są rozumiane jako faktycznie podjęte działania związane
z przygotowaniem realizacji inwestycji, np. budowy elektrowni).
W dniu 13 lipca 2013 r. została wydana decyzja Komisji C(2012) 4609 dotycząca
wniosku zgłoszonego przez Polskę na podstawie art. 10c ust. 5 dyrektywy 2003/87/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady w celu przejściowego przydziału bezpłatnych
uprawnień do emisji na modernizację wytwarzania energii elektrycznej, zwana dalej:
„decyzją KE”, natomiast w dniu 22 stycznia 2014 r. została wydana decyzja Komisji
C(2013) 6648 final- Odstępstwo na podstawie art. 10c dyrektywy 2003/87/WE
w sprawie handlu emisjami – bezpłatne uprawnienia do emisji dla wytwórców energii
elektrycznej.
Jak wspomniano przydział uprawnień do emisji dla instalacji wytwarzających energię
elektryczną uregulowany w rozdziale 6 ma charakter warunkowy w tym znaczeniu, że
podmiot, którego inwestycja została uwzględniona w KPI, otrzyma przydzielone
uprawnienia do emisji, jeżeli faktycznie zrealizuje zadanie inwestycyjne. Zgłoszenie
zadania inwestycyjnego do KPI nie oznacza konieczności bezwarunkowej jego
25
realizacji. Wybór zadań określonych w KPI ma charakter fakultatywny. Zadanie
zostanie zrealizowane, o ile jego realizacja będzie opłacalna, zatem podmioty, które
zgłosiły dane zadanie inwestycyjne do planu, nie mają obowiązku podjęcia realizacji
tego zadania. Zadania inwestycyjne będą realizowane zgodnie z zatwierdzonymi
wskaźnikami zgodności. Wskaźniki te oznaczają parametry, których spełnienie
gwarantuje spójność realizacji inwestycji z zasadami określonymi w Komunikacie
Komisji nr 2011/C 99/03. Wskaźniki zgodności dla każdego rodzaju zadań
inwestycyjnych zostały określone w załączniku nr 2 do projektu ustawy. Będą one
zatwierdzane w drodze decyzji ministra właściwego do spraw środowiska w stosunku
do każdego realizowanego zadania inwestycyjnego na podstawie wniosku składanego
przez podmiot realizujący to zadanie. Podmiot realizujący zadanie inwestycyjne będzie
prowadził dokumentację dotyczącą przebiegu realizacji zadania inwestycyjnego
w sposób umożliwiający przeprowadzenie w każdym czasie kontroli realizacji tego
zadania. Realizacja zadań inwestycyjnych ujętych w krajowym planie inwestycyjnym
podlega kontroli sprawowanej przez organy nadzoru budowlanego.
Wydanie odpowiedniej liczby uprawnień do emisji nastąpi na podstawie
zweryfikowanego sprawozdania rzeczowo-finansowego, które podmioty realizujące
zadania inwestycyjne będą przedstawiały corocznie w terminie do dnia 30 września
Krajowemu ośrodkowi. Sprawozdanie to będzie zawierało między innymi zestawienie
elementów zadań inwestycyjnych zrealizowanych w roku sprawozdawczym (okresem
sprawozdawczym będzie okres rozpoczynający się 1 lipca i kończący się 30 czerwca
następnego roku), zestawienie poniesionych kosztów inwestycyjnych oraz wartość
kosztów inwestycyjnych poniesionych na realizację zadań inwestycyjnych możliwych
do zbilansowania z wartością planowanych do przydzielenia uprawnień do emisji.
Sprawozdanie rzeczowo-finansowe jest weryfikowane przez biegłych rewidentów.
Biegły rewident w ramach weryfikacji ma m.in. poświadczyć wysokość poniesionych
kosztów inwestycyjnych kwalifikowanych do zbilansowania z wartością uprawnień do
emisji. Do zbilansowania z wartością uprawnień do emisji mogą zostać wykorzystane
jedynie koszty o charakterze kwalifikowanym. Kwalifikowanymi kosztami
inwestycyjnymi są koszty pomniejszone o wartość kosztów inwestycyjnych
poniesionych w związku ze spełnianiem obowiązków wynikających z przepisów
implementujących dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia
24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie
26
zanieczyszczeniom i ich kontrola) (Dz. Urz. UE L 334 z 17.12.2010, str. 17) oraz
przepisów dotyczących promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych oraz
z wyłączeniem nakładów finansowanych ze środków krajowych i Unii Europejskiej,
które stanowią pomoc publiczną. Należy zaznaczyć, że informacja o poniesionych
kosztach związanych z dyrektywą 2010/75/UE oraz z przepisami dotyczącymi
promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych nie uwzględnia kosztów
sfinansowanych ze źródeł stanowiących pomoc publiczną, która to informacja jest
odrębnie wykazywana.
W przypadku gdy poświadczona w sprawozdaniu rzeczowo-finansowym wysokość
poniesionych kosztów inwestycyjnych kwalifikowanych do zbilansowania z wartością
planowanych do przydzielenia uprawnień do emisji, jest wyższa niż wartość uprawnień
do emisji przydzielonych instalacji na dany rok w rozporządzeniu, nadwyżka kosztów
inwestycyjnych może zostać wykorzystana do zbilansowania z wartością uprawnień do
emisji w następnych latach okresu rozliczeniowego jednak nie później niż do dnia
28 lutego 2020 r.
Uprawnienia do emisji w liczbie, która stanowi różnicę pomiędzy liczbą uprawnień do
emisji planowaną do przydzielenia na dany rok zgodnie z rozporządzeniem i liczbą
uprawnień do emisji wydanych w tym roku instalacji wytwarzającej energię
elektryczną, przenosi się na następne lata, nie dłużej jednak niż przez 4 lata łącznie i nie
później niż do dnia 28 lutego 2020 r.
Wszelkie zmiany liczby uprawnień do emisji podlegających wydaniu w związku
z realizacją zadań inwestycyjnych ujętych w KPI są notyfikowane Komisji Europejskiej
w trybie art. 52 rozporządzenia Komisji (UE) nr 389/2013.
Sprawozdania rzeczowo-finansowe będą sporządzone na formularzu, którego wzór
określi minister właściwy do spraw środowiska w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw gospodarki, w drodze rozporządzenia.
Jeżeli podmiot realizujący zadanie inwestycyjne ujęte w KPI podejmie decyzję
o rezygnacji z realizacji tego zadania, koszty inwestycyjne poniesione na jego realizację
w roku, w którym nastąpi podjęcie takiej decyzji oraz w latach następnych nie mogą
zostać wykorzystane do zbilansowania z wartością planowanych do przydzielenia
uprawnień do emisji. Dodatkowo, w przypadku podjęcia decyzji o rezygnacji
z realizacji zadania inwestycyjnego, wszystkie uprawnienia do emisji wydane instalacji
27
strony : 1 ... 20 ... 29 . [ 30 ] . 31 ... 40 ... 80 ... 91

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: