eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3150
  • Data wpłynięcia: 2015-02-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1166

3150

również obowiązki stron zaangażowanych w proces
tworzenia, zatwierdzania i przeprowadzania przeglądu
modeli.
Art. 189
Podsekcja 5 Zarządzanie wewnętrzne i nadzór
N/przepi


ust. 1
Artykuł 189.
s

stosowan
Ład korporacyjny
y jest
bezpośre
1. Wszystkie istotne aspekty procesu ratingu i procesu
dokonywania oszacowań podlegają zatwierdzeniu
dnio
przez organ zarządzający instytucji lub komitet
powołany przez ten organ oraz kadrę kierowniczą
wyższego szczebla. Wspomniane strony dysponują
ogólną znajomością systemów ratingowych instytucji
oraz szczegółową wiedzą na temat związanych z nimi
sprawozdań zarządczych.
Art. 189
2. Kadra kierownicza wyższego szczebla podlega N/przepi


ust. 2
następującym wymogom:
s
stosowan
a) zawiadamia organ zarządzający lub komitet
powołany przez ten organ o istotnych zmianach lub y jest
wyjątkach od ustalonych zasad, które będą miały bezpośre
istotny wpływ na funkcjonowanie systemów
dnio
ratingowych instytucji;
b) dysponuje dobrą znajomością struktury i sposobu
funkcjonowania systemów ratingowych;
c) zapewnia w sposób ciągły poprawne działanie
systemów ratingowych.
Kadra kierownicza wyższego szczebla regularnie
otrzymuje od jednostek do spraw kontroli ryzyka
kredytowego informacje dotyczące funkcjonowania
procesu
ratingu,
obszarów
wymagających
wprowadzenia usprawnień oraz postępów w
eliminowaniu wykrytych wcześniej niedociągnięć.
Art. 189
3. Wewnętrzna, oparta na ratingach, analiza profilu N/przepi


ust. 3
ryzyka kredytowego instytucji stanowi istotny element
s
sprawozdań
zarządczych
przekazywanych stosowan
wspomnianym stronom. Sprawozdania obejmują co
y jest
najmniej profil ryzyka według kategorii, migrację bezpośre
między kategoriami, oszacowanie odpowiednich
dnio
parametrów w poszczególnych kategoriach i

317
porównanie
zrealizowanych
współczynników
niewykonania zobowiązania oraz, o ile stosowane są
własne
oszacowania,
porównanie
wartości
zrealizowanych LGD i zrealizowanych
współczynników
konwersji
z
wartościami
oczekiwanymi i wynikami testów warunków
skrajnych. Częstotliwość składania sprawozdań zależy
od istotności i rodzaju informacji oraz pozycji odbiorcy
w hierarchii.
Art. 190
Artykuł 190.
N/przepi


ust. 1
s
Kontrola ryzyka kredytowego
stosowan
1. Jednostka do spraw kontroli ryzyka kredytowego
y jest
jest niezależna od funkcji kadrowych i kierowniczych bezpośre
odpowiedzialnych za inicjowanie lub odnawianie dnio
ekspozycji i podlega bezpośrednio kadrze kierowniczej
wyższego szczebla. Jednostka ta odpowiada za
opracowanie lub wybór systemów ratingowych oraz za
ich wdrożenie, nadzór nad nimi oraz zapewnienie ich
właściwego funkcjonowania. Do jej zadań należy
również regularne opracowywanie i analizowanie
sprawozdań dotyczących wyników funkcjonowania
systemów ratingowych.
Art. 190
2. Zakres odpowiedzialności jednostki (jednostek) do N/przepi


ust. 2
spraw kontroli ryzyka kredytowego obejmuje:
s
stosowan
a) testowanie i monitorowanie kategorii i pul;
y jest
b)
tworzenie
i
analizowanie
sprawozdań bezpośre
podsumowujących dotyczących systemów ratingowych
dnio
instytucji;
c) wdrażanie procedur mających na celu sprawdzenie,
czy definicje kategorii i puli są konsekwentnie
stosowane w poszczególnych działach i w
poszczególnych obszarach geograficznych;
d) dokonywanie przeglądów i dokumentowanie
wszelkich zmian w procesie przyznawania ratingu, w
tym powodów wprowadzenia tych zmian;
e) dokonywanie przeglądów kryteriów ratingowych,
aby sprawdzić, czy wciąż są one przydatne do celów
przewidywania ryzyka. Informacje na temat zmian w
procesie ratingu, kryteriów lub indywidualnych

318
parametrów ratingowych są dokumentowane i
przechowywane;
f) aktywny udział w procesie opracowywania lub
wyboru, wdrażania i walidacji modeli stosowanych w
ramach procesu ratingu;
g) dozór i nadzór nad modelami stosowanymi w
ramach procesu ratingu;
h)

bieżące przeglądy i zmiany modeli
wykorzystywanych w ramach procesu ratingu.
Art. 190
3. Instytucje wykorzystujące dane zbiorcze zgodnie z N/przepi


ust. 3
art. 179 ust. 2 mogą zlecić na zewnątrz wykonanie
s
następujących zadań:
stosowan
y jest
a) przygotowanie informacji dotyczących testowania i bezpośre
monitorowania kategorii i pul;
dnio
b) przygotowanie sprawozdań podsumowujących
dotyczących systemów ratingowych instytucji;
c) przygotowanie informacji dotyczących przeglądów
kryteriów ratingowych, aby sprawdzić, czy wciąż są
one przydatne do celów przewidywania ryzyka;
d) dokumentowanie zmian w procesie ratingu, zmian
kryteriów lub indywidualnych parametrów
ratingowych;
e) przygotowanie informacji dotyczących bieżących
przeglądów i zmian modeli stosowanych w ramach
procesu ratingu.
Art. 190
4. Instytucje stosujące przepisy ust. 3 zapewniają N/przepi


ust. 4
właściwym organom dostęp do wszystkich istotnych
s
informacji pochodzących od strony trzeciej, stosowan
koniecznych do zbadania spełnienia wymogów, a także y jest
zapewniają
właściwym
organom
możliwość bezpośre
przeprowadzenia kontroli w siedzibie osoby trzeciej w
dnio
takim samym zakresie jak kontrola przeprowadzana w
siedzibie instytucji.
Art. 191
Artykuł 191.
N/przepi


Audyt wewnętrzny
s

stosowan
Systemy ratingowe instytucji i ich działanie podlegają y jest

319
przynajmniej raz w roku kontroli przeprowadzanej bezpośre
przez dział audytu wewnętrznego lub inną
dnio
porównywalną niezależną jednostkę ds. audytu, a
kontrola ta obejmuje również działanie funkcji
kredytowej oraz oszacowywanie wartości PD, LGD,
EL i współczynników konwersji. W ramach kontroli
sprawdzane jest spełnienie wszystkich mających
zastosowanie wymogów.
Art. 192
Rozdział 4. Ograniczanie ryzyka kredytowego
N/przepi


pkt. 1
s
Sekcja 1. Definicje i wymogi ogólne
stosowan
Artykuł 192.
y jest
bezpośre
Definicje
dnio
Do celów niniejszego rozdziału stosuje się następujące
definicje:
(1) "instytucja kredytująca" oznacza instytucję
utrzymującą daną ekspozycję;
Art. 192
(2) "zabezpieczona transakcja kredytowa" oznacza N/przepi


pkt. 2
dowolną transakcję skutkującą powstaniem ekspozycji
s
zabezpieczonej w formie zabezpieczenia rzeczowego, stosowan
której warunki nie obejmują przyznania instytucji y jest
prawa pobierania depozytu zabezpieczającego bezpośre
przynajmniej raz dziennie;
dnio
Art. 192
(3) "transakcja oparta na rynku kapitałowym" oznacza N/przepi


pkt. 3
dowolną transakcję skutkującą powstaniem ekspozycji
s
zabezpieczonej w formie zabezpieczenia rzeczowego, stosowan
której warunki obejmują przyznanie instytucji prawa y jest
pobierania depozytu zabezpieczającego przynajmniej bezpośre
raz dziennie;
dnio
Art. 192
(4)

"bazowe przedsiębiorstwo zbiorowego N/przepi


pkt. 4
inwestowania" oznacza przedsiębiorstwo zbiorowego
s
inwestowania, w którego udziały lub jednostki stosowan
uczestnictwa zainwestowało inne przedsiębiorstwo y jest
zbiorowego inwestowania;
bezpośre
dnio
Art. 193
Artykuł 193.
N/przepi


ust. 1
Zasady uznawania wpływu technik ograniczania
s
stosowan

320
ryzyka kredytowego
y jest
1. Żadna ekspozycja, w stosunku do której instytucja bezpośre
stosuje środki ograniczania ryzyka kredytowego, nie
dnio
charakteryzuje się kwotą ekspozycji ważonej ryzykiem
lub kwotą oczekiwanej straty, które są wyższe niż
analogiczne kwoty dla identycznej pod innymi
względami ekspozycji, w stosunku do której instytucja
nie stosuje środków ograniczania ryzyka kredytowego.
Art. 193
2. Jeżeli kwota ekspozycji ważonej ryzykiem N/przepi


ust. 2
uwzględnia już ochronę kredytową zgodnie z
s
rozdziałem 2 lub rozdziałem 3, w stosownych stosowan
przypadkach, instytucje nie uwzględniają tej ochrony y jest
kredytowej w obliczeniach dokonywanych zgodnie z bezpośre
przepisami niniejszego rozdziału.
dnio
Art. 193
3. Jeżeli wymogi przepisów sekcji 2 i 3 są spełnione, N/przepi


ust. 3
instytucje mogą wprowadzić zmiany w sposobie
s
obliczania kwot ekspozycji ważonych ryzykiem stosowan
według metody standardowej oraz w sposobie y jest
obliczania kwot ekspozycji ważonych ryzykiem i kwot bezpośre
oczekiwanej straty według metody IRB zgodnie z dnio
przepisami sekcji 4, 5 i 6.
Art. 193
4. Instytucje traktują środki pieniężne, papiery N/przepi


ust. 4
wartościowe lub towary nabyte, pożyczone lub
s
otrzymane w ramach transakcji odkupu lub w ramach stosowan
transakcji udzielania lub zaciągania pożyczek papierów
y jest
wartościowych lub towarów jako zabezpieczenie.
bezpośre
dnio
Art. 193
5. Jeżeli instytucja przeprowadzająca obliczenia kwot N/przepi


ust. 5
ekspozycji ważonych ryzykiem według metody
s
standardowej dysponuje więcej niż jednym środkiem stosowan
ograniczania ryzyka kredytowego w odniesieniu do
y jest
pojedynczej ekspozycji, postępuje ona zgodnie z bezpośre
poniższym:
dnio
a) dokonuje podziału ekspozycji na części objęte
poszczególnymi rodzajami środków ograniczania
ryzyka kredytowego;
b) oblicza kwotę ekspozycji ważonej ryzykiem osobno
dla każdej z części otrzymanych w wyniku
zastosowania przepisów lit. a) zgodnie z przepisami

321
strony : 1 ... 20 ... 60 ... 72 . [ 73 ] . 74 ... 80 ... 120 ... 168

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: