eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3150
  • Data wpłynięcia: 2015-02-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1166

3150

obejmujące możliwie jak najdłuższy okres. Instytucja
dokumentuje metody i dane wykorzystane w takich
porównaniach. Aktualizacja analiz i dokumentacji ma
miejsce co najmniej raz do roku;
c) instytucje stosują również inne narzędzia walidacji
ilościowej i porównania z odpowiednimi zewnętrznymi
źródłami danych. Analiza opiera się na danych, które
są właściwe dla danego portfela, są regularnie
aktualizowane oraz obejmują odpowiedni okres
obserwacji. Wewnętrzne oceny instytucji dotyczące
funkcjonowania ich systemów ratingowych są
przeprowadzane w oparciu o możliwie jak najdłuższy
okres;
d) metody i dane wykorzystywane przy walidacji
ilościowej są spójne w długim okresie. Zmiany
dotyczące metod i danych wykorzystywanych przy
dokonywaniu oszacowań i walidacji (zarówno w
odniesieniu do źródeł danych, jak i odpowiednich
okresów) są dokumentowane;
e) instytucje mają solidne wewnętrzne normy
postępowania w sytuacjach, gdy odchylenia
zrealizowanych wartości PD, LGD, współczynników
konwersji i całkowitych strat, w przypadku stosowania
wskaźnika EL, od oczekiwanych wartości stają się na
tyle znaczące, że podważają trafność oszacowań.
Wspomniane
normy
uwzględniają
cykle
koniunkturalne i podobne czynniki systematycznej
zmienności danych dotyczących niewykonania
zobowiązań. Jeżeli zrealizowane wartości nadal są
wyższe niż wartości oczekiwane, instytucje korygują w
górę wartość oszacowań, aby odzwierciedlić dane
dotyczące niewykonania zobowiązania oraz strat.
Art. 186
Podsekcja 4 Wymogi dotyczące ekspozycji N/przepi


kapitałowych według metody modeli wewnętrznych
s
Artykuł 186.
stosowan

y jest
Wymóg w zakresie funduszy własnych i kwantyfikacja bezpośre
ryzyka
dnio
Do celów obliczania wymogów w zakresie funduszy
własnych instytucje spełniają następujące normy:
a) oszacowania potencjalnej straty nie są podatne na

312
wpływ niekorzystnych zmian rynkowych, istotnych ze
względu na profil ryzyka długoterminowego danych
pakietów akcji należących do instytucji. Dane
przedstawiające rozkład zwrotów uwzględniają
najdłuższy badany okres, dla którego są dostępne dane
istotne pod względem odzwierciedlenia profilu ryzyka
określonych ekspozycji kapitałowych instytucji. Dane
pozwalają na ostrożne, statystycznie wiarygodne i
prawidłowe przeprowadzanie oszacowań strat, które
nie opierają się wyłącznie na subiektywnych
przesłankach lub osądzie własnym. Zastosowana
symulacja szoku zapewnia ostrożne oszacowanie
potencjalnych strat w odpowiednim długoterminowym
cyklu rynkowym lub koniunkturalnym. Instytucja
łączy analizę empiryczną dostępnych danych z korektą
opartą na wielu różnych czynnikach w celu uzyskania
odpowiednio realistycznych i ostrożnych wyników
modelu. Przy konstruowaniu modeli wartości
zagrożonej określających potencjalne kwartalne straty
instytucje mogą wykorzystać dane kwartalne lub
przeliczyć dane dotyczące krótszych horyzontów
czasowych na odpowiedniki kwartalne za pomocą
właściwej metody analitycznej popartej dowodami
empirycznymi oraz zaawansowanymi i dobrze
udokumentowanymi przemyśleniami i analizami.
Wspomniane metody stosuje się przez długi czas w
sposób ostrożny i konsekwentny. W przypadku
dostępności istotnych danych
wyłącznie
w
ograniczonym
zakresie
instytucja
uwzględnia
stosowny margines ostrożności;
b) w stosowanych modelach w należyty sposób
uwzględnia się wszystkie istotne ryzyka związane z
dochodami kapitałowymi, w tym zarówno ogólne
ryzyko rynkowe, jak i szczególną ekspozycję na
ryzyko portfela instrumentów kapitałowych instytucji.
Modele wewnętrzne odpowiednio wyjaśniają przeszłe
wahania cen i uwzględniają zarówno wielkość
potencjalnych koncentracji, jak i zmiany w ich
strukturze, wykazując przy tym odporność na
niekorzystne środowisko rynkowe. Ogół ekspozycji na
ryzyko odzwierciedlony w danych wykorzystywanych
do sporządzania oszacowań ściśle odpowiada
ekspozycjom kapitałowym instytucji lub przynajmniej
jest z nimi porównywalny;

313
c) model wewnętrzny odpowiada profilowi ryzyka i
złożoności portfela instrumentów kapitałowych
instytucji. Jeżeli instytucja posiada istotne pakiety
akcji, których wykres wartości ma charakter
zdecydowanie nieliniowy, modele wewnętrzne
projektuje się tak, aby odpowiednio uwzględnić ryzyka
związane z takimi instrumentami;
d) przyporządkowywanie indywidualnych pozycji do
wskaźników zastępczych, indeksów rynkowych i
czynników ryzyka jest wiarygodne, intuicyjne i oparte
na solidnych założeniach;
e) za pomocą analiz empirycznych instytucje
wykazują adekwatność czynników ryzyka, w tym
możliwość objęcia ich zakresem zarówno ryzyka
ogólnego, jak i szczególnego;
f) oszacowania zmienności rentowności ekspozycji
kapitałowych obejmują istotne i dostępne dane,
informacje i metody. Stosuje się niezależnie
zweryfikowane wewnętrzne dane lub dane pochodzące
ze źródeł zewnętrznych, w tym dane zbiorcze;
g) w instytucji funkcjonuje rygorystyczny i
kompleksowy program testów warunków skrajnych.
Art. 187
Artykuł 187.
N/przepi


Proces zarządzania ryzykiem i mechanizmy kontroli
s

stosowan
Mając na względzie opracowanie i wykorzystanie y jest
modeli wewnętrznych do celów określania wymogu w bezpośre
zakresie funduszy własnych, instytucje ustalają zasady,
dnio
procedury i mechanizmy kontroli w celu zapewnienia
integralności modelu i procesu jego tworzenia.
Wspomniane zasady, procedury i mechanizmy kontroli
obejmują:
a) pełną integrację modelu wewnętrznego z ogólnymi
systemami informacji zarządczej wykorzystywanymi
przez instytucję oraz zarządzaniem portfelem
instrumentów kapitałowych w portfelu niehandlowym.
Modele wewnętrzne są w pełni zintegrowane z
infrastrukturą zarządzania ryzykiem instytucji, jeżeli są
one stosowane szczególnie do: pomiaru i oceny
wyników portfela instrumentów kapitałowych, w tym

314
wyników skorygowanych o ryzyko, alokacji kapitału
ekonomicznego do ekspozycji kapitałowych oraz
przeprowadzania ogólnej oceny adekwatności
kapitałowej i procesu zarządzania inwestycjami;
b) ustanowione systemy zarządzania, procedury i
funkcje kontrolne mające na celu zapewnienie
okresowych i niezależnych przeglądów wszystkich
elementów procesu tworzenia modeli wewnętrznych,
łącznie z zatwierdzaniem zmian w modelach,
weryfikacją ich parametrów wejściowych oraz
przeglądem
wyników modeli, np. w formie
bezpośredniej
weryfikacji
oszacowań
ryzyka.
Przeglądy te służą ocenie dokładności, kompletności i
adekwatności danych wejściowych i wyników modelu
oraz pozwalają zarówno wykryć i ograniczyć
potencjalne
błędy
wynikające
ze znanych
niedoskonałości modeli, jak i zidentyfikować nieznane
do tej pory niedoskonałości. Przeglądy te może
przeprowadzać niezależna jednostka wewnętrzna lub
niezależna osoba trzecia;
c) odpowiednie systemy i procedury monitorowania
limitów inwestycyjnych i ekspozycji na ryzyko
ekspozycji kapitałowych;
d) jednostki odpowiedzialne za projektowanie i
stosowanie modelu oraz jednostki odpowiedzialne za
zarządzanie
poszczególnymi
inwestycjami

funkcjonalnie od siebie niezależne;
e) strony odpowiedzialne za dowolny element procesu
tworzenia modeli posiadają odpowiednie kwalifikacje.
Do tworzenia modeli zarząd wyznacza odpowiednio
przygotowanych i wykwalifikowanych pracowników.
Art. 188
Artykuł 188.
N/przepi


s
Walidacja i dokumentacja
stosowan
Instytucje mają odpowiednie systemy walidowania y jest
dokładności i spójności swoich modeli wewnętrznych i bezpośre
procesów ich tworzenia. Wszystkie istotne elementy
dnio
modeli wewnętrznych i procesów ich tworzenia oraz
walidacji są dokumentowane.
Walidacja i dokumentowanie stosowanych przez
instytucje modeli wewnętrznych i procesów ich

315
tworzenia podlegają następującym wymogom:
a) instytucje stosują procedurę walidacji wewnętrznej
w celu przeprowadzania oceny funkcjonowania modeli
wewnętrznych i procesów w sposób konsekwentny i
wnikliwy;
b) metody i dane wykorzystywane przy walidacji
ilościowej są spójne w długim okresie. Zmiany
dotyczące metod i danych wykorzystywanych przy
sporządzaniu oszacowań i walidacji (zarówno źródła
danych, jak i badane okresy) są dokumentowane;
c) instytucje regularnie porównują faktyczne dochody
kapitałowe
obliczone
z
wykorzystaniem
zrealizowanych i niezrealizowanych zysków i strat z
oszacowaniami modeli. Na potrzeby tych porównań
wykorzystuje się dane historyczne obejmujące jak
najdłuższy okres. Instytucja dokumentuje metody i
dane wykorzystane w takich porównaniach.
Aktualizacja analiz i dokumentacji ma miejsce co
najmniej raz do roku;
d) instytucje stosują inne narzędzia walidacji
ilościowej i porównania z zewnętrznymi źródłami
danych. Analiza opiera się na danych, które są
właściwe dla danego portfela, są regularnie
aktualizowane oraz obejmują odpowiedni okres
obserwacji. Wewnętrzne oceny instytucji dotyczące
funkcjonowania ich modeli są sporządzane w oparciu o
możliwie jak najdłuższy okres;
e) w instytucjach obowiązują solidne wewnętrzne
normy postępowania w sytuacjach, w których wyniki
porównania faktycznych dochodów kapitałowych z
oszacowaniami modeli podważają prawidłowość
oszacowań lub samych modeli. Normy te uwzględniają
cykle koniunkturalne i podobne czynniki
systematycznej zmienności dochodów kapitałowych.
Wszystkie korekty wprowadzane do
modeli
wewnętrznych w następstwie przeprowadzonych
przeglądów modeli są dokumentowane i zgodne z
normami w zakresie przeprowadzania przeglądu
modeli obowiązującymi w instytucji;
f) modele wewnętrzne i procesy ich tworzenia są
dokumentowane, przy czym dokumentacja obejmuje

316
strony : 1 ... 20 ... 60 ... 71 . [ 72 ] . 73 ... 80 ... 120 ... 168

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: