eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3150
  • Data wpłynięcia: 2015-02-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1166

3150

których możliwe jest wykonanie orzeczenia sądowego.
Gwarancje warunkowe, w których określono warunki,
na jakich gwarant może zostać zwolniony z wykonania
zobowiązania, mogą zostać uznane pod warunkiem
uzyskania zezwolenia właściwych organów. Kryteria
klasyfikacji odpowiednio uwzględniają wszelkie
potencjalne zmniejszenie skutków ograniczania ryzyka
kredytowego.
Art. 183
2. Instytucje mają jasno określone kryteria N/przepi


ust. 2
korygowania kategorii, pul lub oszacowań wartości
s
LGD, a w przypadku detalicznych i uznanych stosowan
nabytych wierzytelności - proces klasyfikacji y jest
ekspozycji do poszczególnych kategorii lub pul, w celu bezpośre
uwzględnienia wpływu gwarancji na obliczanie kwot dnio
ekspozycji ważonych ryzykiem. Kryteria te są zgodne
z wymogami określonymi w art. 171, 172 i 173.
Kryteria te są wiarygodne i intuicyjne. Uwzględniają
one zdolność i gotowość gwaranta do wywiązania się z
gwarancji, prawdopodobny termin uiszczenia
wszelkich płatności przez gwaranta, stopień
skorelowania zdolności gwaranta do wywiązania się z
gwarancji ze zdolnością dłużnika do spłaty oraz to, do
jakiego stopnia nadal istnieje ryzyko rezydualne
dłużnika.
Art. 183
3. Określone w niniejszym artykule wymogi dotyczące N/przepi


ust. 3
gwarancji
mają
również
zastosowanie
do
s
jednopodmiotowych kredytowych instrumentów
stosowan
pochodnych. W przypadku niedopasowania między y jest
zobowiązaniem
bazowym
a
zobowiązaniem bezpośre
referencyjnym kredytowego instrumentu pochodnego
dnio
lub zobowiązaniem wykorzystanym do stwierdzenia,
czy wystąpiło zdarzenie kredytowe, stosuje się wymogi
określone w art. 216 ust. 2. W przypadku ekspozycji
detalicznych i uznanych wierzytelności nabytych
przepisy niniejszego ustępu stosuje się do procesu
klasyfikacji ekspozycji do poszczególnych kategorii
lub pul.
Kryteria uwzględniają strukturę wypłat kredytowego
instrumentu pochodnego i zapewniają ostrożną ocenę
jej wpływu na poziom i termin odzyskania należności.
Instytucja uwzględnia stopień, do jakiego nadal istnieją

307
inne formy ryzyka rezydualnego.
Art. 183
4. Wymogi określone w ust. 1-3 nie mają zastosowania N/przepi


ust. 4
do gwarancji udzielanych przez instytucje, rządy
s
centralne i banki centralne oraz przedsiębiorstwa, które stosowan
spełniają wymogi określone w art. 201 ust. 1 lit. g), y jest
jeżeli instytucja otrzymała zezwolenie na stosowanie bezpośre
metody standardowej w odniesieniu do ekspozycji
dnio
wobec takich podmiotów na podstawie art. 148 i 150.
W tym przypadku stosuje się wymogi określone w
rozdziale 4.
Art. 183
5. W przypadku gwarancji detalicznych wymogi N/przepi


ust. 5
określone w ust. 1, 2 oraz 3 stosuje się również do
s
klasyfikowania ekspozycji do kategorii lub pul oraz stosowan
szacowania wartości PD.
y jest
bezpośre

dnio
Art. 183
6. EUNB opracowuje projekty regulacyjnych
N/przepi


ust. 6
standardów technicznych w celu określenia warunków,
s
na jakich właściwe organy mogą zezwolić na stosowan
uznawanie gwarancji warunkowych.
y jest
bezpośre
EUNB przedstawi Komisji te projekty regulacyjnych
dnio
standardów technicznych do dnia 31 grudnia 2014 r.
Komisja jest uprawniona do przyjmowania
regulacyjnych standardów technicznych, o których
mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 10-14
rozporządzenia (UE) nr 1093/2010.
Art. 184
Artykuł 184.
N/przepi


ust. 1
Wymogi dotyczące nabytych wierzytelności
s

stosowan
1. Przy przeprowadzaniu kwantyfikacji parametrów y jest
ryzyka związanych z poszczególnymi klasami lub bezpośre
pulami ratingowymi w odniesieniu do nabytych dnio
wierzytelności instytucje zapewniają spełnienie
warunków określonych w ust. 2-6.
Art. 184
2. Struktura instrumentu gwarantuje, że we wszelkich N/przepi


ust. 2
przewidywalnych okolicznościach instytucja zachowa
s
faktyczne prawo własności do wszystkich przepływów stosowan
gotówkowych z tytułu wierzytelności oraz kontrolę y jest

308
nad tymi przepływami. Jeżeli dłużnik dokonuje bezpośre
płatności bezpośrednio na rzecz sprzedawcy lub
dnio
jednostki
obsługującej,
instytucja
regularnie
kontroluje, czy płatności są przekazywane w całości i
w terminie uzgodnionym w umowie. Instytucje mają
procedury gwarantujące ochronę prawa własności do
wierzytelności i wpływów gotówkowych przed
skutkami zawieszenia praw wierzyciela w momencie
wszczęcia postępowania upadłościowego lub zarzutów
prawnych mogących znacznie opóźnić zdolność
kredytodawcy do upłynnienia lub cesji wierzytelności
lub utrzymania kontroli nad wpływami gotówkowymi.
Art. 184
3. Instytucja monitoruje zarówno jakość nabytych N/przepi


ust. 3
wierzytelności, jak i kondycję finansową sprzedawcy i
s
jednostki obsługującej. Zastosowanie mają następujące stosowan
warunki:
y jest
bezpośre
a) instytucja ocenia korelację pomiędzy jakością
nabytych wierzytelności a kondycją finansową
dnio
zarówno sprzedawcy, jak i jednostki obsługującej oraz
ustanawia
wewnętrzne
zasady
i
procedury
zapewniające odpowiednie zabezpieczenie przed
wszelkimi nieprzewidzianymi zdarzeniami, w tym
wewnętrzną klasyfikację sprzedawców i jednostek
obsługujących pod względem ryzyka;
b) instytucja ma jasne i skuteczne zasady i procedury
ustalania uznawalności sprzedawców i jednostek
obsługujących. Zarówno sprzedawcy, jak i jednostki
obsługujące podlegają okresowym przeglądom
przeprowadzanym
przez
instytucję
lub
jej
przedstawiciela w celu sprawdzenia dokładności
sprawozdań sporządzanych przez sprzedawcę lub
jednostkę obsługującą, wykrycia oszustw lub
niedoskonałości w ich działalności, a także
zweryfikowania
jakości
polityki
kredytowej
sprzedawcy oraz zasad i procedur ściągania należności
przez jednostkę obsługującą. Wyniki tych przeglądów
są dokumentowane;
c) instytucja ocenia charakterystykę pakietów nabytych
wierzytelności, w tym kwoty kredytów zaliczkowych;
historię zaległości finansowych sprzedawcy, jego
wierzytelności
nieściągalnych
i
odpisów
aktualizujących wartość tych wierzytelności; warunki

309
płatności i ewentualne konta przeciwstawne;
d) instytucja ma skuteczne zasady i procedury
zbiorczego monitorowania koncentracji długu z tego
samego źródła zarówno w ramach jednego, jak i wielu
pakietów nabytych wierzytelności;
e) instytucja zapewnia, by terminowo otrzymywać od
jednostki obsługującej wystarczająco szczegółowe
sprawozdania na temat struktury wiekowej i rozmycia
wierzytelności w celu zapewnienia spełnienia
określonych w instytucji kryteriów uznawania i zasad
w zakresie zaliczek obowiązujących w stosunku do
nabytych wierzytelności oraz zapewnienia skutecznego
środka monitorowania i potwierdzania określonych
przez sprzedawcę warunków sprzedaży i stopnia
rozmycia.
Art. 184
4. Instytucja posiada systemy i procedury
N/przepi


ust. 4
umożliwiające wczesne wykrywanie pogorszenia się
s
kondycji finansowej sprzedawcy i jakości nabytych stosowan
wierzytelności oraz stosowanie aktywnego podejścia y jest
do pojawiających się problemów. W szczególności bezpośre
instytucja ma jasne i skuteczne zasady, procedury i
dnio
systemy informacyjne służące monitorowaniu
przypadków naruszenia warunków umowy, a także
jasne i skuteczne zasady i procedury wszczynania
działań prawnych i postępowania z problemowymi
wierzytelnościami nabytymi.
Art. 184
5. Instytucja ma jasne i skuteczne zasady i procedury N/przepi


ust. 5
regulujące kontrolę nabytych wierzytelności, kredytów
s
i środków pieniężnych. W sporządzonych na piśmie stosowan
zasadach wewnętrznych określa się w szczególności y jest
wszystkie istotne elementy programu zakupu
bezpośre
wierzytelności, w tym stawki zaliczek, uznane
dnio
zabezpieczenia, niezbędną dokumentację, limity
koncentracji oraz sposoby traktowania wpływów
gotówkowych. Przy określaniu tych elementów
uwzględnia się wszystkie istotne i znaczące czynniki,
takie jak: kondycja finansowa sprzedawcy i jednostki
obsługującej, koncentracje ryzyka i tendencje w
zakresie jakości nabytych wierzytelności oraz baza
klientów sprzedawcy; natomiast systemy wewnętrzne
zapewniają wypłatę środków wyłącznie pod

310
warunkiem przedstawienia określonych zabezpieczeń i
dokumentów.
Art. 184
6. Instytucja posiada skuteczne wewnętrzne procedury N/przepi


ust. 6
umożliwiające ocenę przestrzegania wszystkich
s
wewnętrznych zasad i procedur. Procedury te obejmują stosowan
regularne kontrole wszystkich istotnych faz y jest
realizowanego przez instytucję programu zakupu bezpośre
wierzytelności, sprawdzenie, czy istnieje rozdział
dnio
obowiązków, po pierwsze, między oceną sprzedawcy i
jednostki obsługującej a oceną dłużnika, a po drugie,
między oceną sprzedawcy i jednostki obsługującej a
badaniem terenowym przeprowadzanym w odniesieniu
do tych podmiotów, a także ocenę operacji jednostki
rozliczeniowej, ze szczególnym uwzględnieniem
kwalifikacji, doświadczenia, liczby zaangażowanego
personelu i automatycznych systemów
wspomagających.
Art. 185
Artykuł 185.
N/przepi


Walidacja oszacowań wewnętrznych
s

stosowan
Instytucje walidują swoje oszacowania wewnętrzne y jest
zgodnie z następującymi wymogami:
bezpośre
dnio
a) instytucje posiadają właściwe systemy służące do
walidacji dokładności i spójności systemów i procesów
ratingowych oraz oszacowań wszystkich istotnych
parametrów ryzyka. Procedura walidacji wewnętrznej
umożliwia instytucji przeprowadzenie spójnej i
wnikliwej oceny funkcjonowania wewnętrznych
systemów ratingowych i wewnętrznych systemów
szacowania ryzyka;
b) instytucje regularnie porównują zrealizowane
współczynniki
niewykonania
zobowiązania
z
oszacowaniami wartości PD dla każdej kategorii, a w
przypadkach
gdy
wartości
zrealizowanych
współczynników
niewykonania
zobowiązania
wykraczają poza przewidywany dla danej kategorii
zakres, instytucje dokonują szczegółowej analizy
przyczyn takiego odchylenia. Instytucje stosujące
własne oszacowania wartości LGD i współczynników
konwersji przeprowadzają podobną analizę również w
odniesieniu do tych oszacowań. Na potrzeby tych
porównań wykorzystuje się dane historyczne

311
strony : 1 ... 20 ... 60 ... 70 . [ 71 ] . 72 ... 80 ... 120 ... 168

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: