eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3150
  • Data wpłynięcia: 2015-02-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1166

3150

127.
W przypadku ekspozycji detalicznych instytucje mogą
stosować definicję niewykonania zobowiązania
określoną w lit. a) i b) raczej na poziomie
poszczególnych instrumentów kredytowych niż w
stosunku do ogółu zobowiązań kredytobiorcy.
Art. 178
2. Do celów ust. 1 lit. b) zastosowanie mają N/przepi


ust. 2
następujące przepisy:
s
stosowan
a) w przypadku salda debetowego liczbę dni
przeterminowania zobowiązania nalicza się od y jest
momentu przekroczenia przez dłużnika wyznaczonego bezpośre
limitu, wyznaczenia mu limitu niższego od wysokości
dnio
niespłaconej kwoty lub wykorzystania salda
debetowego bez zezwolenia, gdy wykorzystana kwota
jest istotna;
b) do celów lit. a) wyznaczony limit obejmuje każdy
ustalony przez instytucję limit kredytowy, o którym
instytucja poinformowała dłużnika;
c) w przypadku kart kredytowych liczbę dni
przeterminowania zobowiązania liczy się od dnia, w
którym upłynął termin płatności kwoty minimalnej;
d)

poziom
istotności
przeterminowanego
zobowiązania kredytowego ocenia się względem progu
ustanowionego przez właściwe organy. Próg ten
odpowiada poziomowi ryzyka, który właściwe organy
uznają za racjonalny;
e) instytucje posiadają udokumentowane zasady
obliczania liczby dni przeterminowania, w
szczególności w przypadkach rolowania instrumentów
i przedłużenia terminu spłaty, zmian lub odroczenia
spłaty, odnowienia oraz kompensowania istniejących
rachunków. Zasady te stosowane są w sposób spójny
na przestrzeni czasu i są zgodne z wewnętrznym
procesem zarządzania ryzykiem oraz procesem
decyzyjnym stosowanym przez daną instytucję.
Art. 178
3. Do celów ust. 1 lit. a) za elementy wskazujące na N/przepi


ust. 3
prawdopodobieństwo niedokonania płatności uznaje
s
się następujące sytuacje:
stosowan
y jest
a) zaksięgowanie zobowiązania kredytowego według

292
statusu bezodsetkowego przez instytucję;
bezpośre
dnio
b) uznanie przez instytucję określonej korekty
kredytowej wynikającej z wyraźnego postrzeganego
pogorszenia się jakości kredytowej po przyjęciu
ekspozycji przez instytucję;
c) zbycie zobowiązania kredytowego przez instytucję
ze znaczną stratą ekonomiczną;
d)

wyrażenie przez instytucję zgody na
przeprowadzenie awaryjnej restrukturyzacji
zobowiązań kredytowych, jeżeli może to skutkować
zmniejszeniem zobowiązań finansowych poprzez
umorzenie istotnej części kwoty głównej, odsetek lub,
w stosownych przypadkach, opłat lub też odroczenie
ich spłaty lub zapłaty. W przypadku ekspozycji
kapitałowych ocenianych według metody opartej na
PD/LGD obejmuje to także awaryjną restrukturyzację
samego udziału kapitałowego; e) złożenie przez
instytucję wniosku o postawienie dłużnika w stan
upadłości lub podobnego wniosku w odniesieniu do
zobowiązań kredytowych dłużnika wobec instytucji,
jednostki dominującej lub którejkolwiek z jej jednostek
zależnych;
f) wystąpienie przez dłużnika o ogłoszenie upadłości
lub o przyznanie podobnej ochrony lub postawienie
dłużnika w stan upadłości bądź przyznanie mu
podobnej ochrony, jeżeli umożliwiłoby mu to
uniknięcie lub opóźnienie spłaty zobowiązań
kredytowych wobec instytucji, jednostki dominującej
lub którejkolwiek z jej jednostek zależnych.
Art. 178
4. Instytucje stosujące dane zewnętrzne niezgodne z N/przepi


ust. 4
definicją niewykonania zobowiązania określoną w ust.
s
1 dokonują odpowiednich korekt w celu osiągnięcia stosowan
jak największej zbieżności z definicją niewykonania y jest
zobowiązania.
bezpośre
dnio
Art. 178
5. Jeżeli instytucja uzna, że do ekspozycji cechującej N/przepi


ust. 5
się wcześniej niewykonaniem zobowiązania przestała
s
mieć
zastosowanie
przesłanka
niewykonania stosowan
zobowiązania, instytucja klasyfikuje dłużnika lub y jest
instrument w taki sposób jak w przypadku ekspozycji bezpośre

293
cechującej się wykonaniem zobowiązania. Późniejsze
dnio
wystąpienie okoliczności określonych w definicji
niewykonania zobowiązania stanowiłoby kolejny
przypadek niewykonania zobowiązania.
Art. 178
6. EUNB opracowuje projekty regulacyjnych
N/przepi


ust. 6
standardów technicznych w celu określenia warunków,
s
zgodnie z którymi właściwy organ ustanawia stosowan
wysokość progu, o którym mowa w ust. 2 lit. d).
y jest
EUNB przedstawi Komisji powyższe projekty bezpośre
dnio
regulacyjnych standardów technicznych do dnia 31
grudnia 2014 r.
Komisja jest uprawniona do przyjmowania
regulacyjnych standardów technicznych, o których
mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 10-14
rozporządzenia (UE) nr 1093/2010.
Art. 178
7. EUNB wydaje wytyczne w sprawie stosowania N/przepi


ust. 7
przepisów niniejszego artykułu. Wytyczne te
s
przyjmuje się zgodnie z art. 16 rozporządzenia (UE) nr stosowan
1093/2010.
y jest
bezpośre
dnio
Art. 179
Artykuł 179.
N/przepi


ust. 1
Wymogi ogólne dotyczące oszacowań
s

stosowan
1. Przy przeprowadzaniu kwantyfikacji parametrów y jest
ryzyka związanego z poszczególnymi klasami lub bezpośre
pulami ratingowymi instytucje stosują następujące
dnio
wymogi:
a)

oszacowania własne instytucji dotyczące
parametrów ryzyka PD, LGD,
współczynnika
konwersji i EL uwzględniają wszelkie istotne dane,
informacje i metody. Oszacowań dokonuje się na
podstawie zarówno doświadczeń z przeszłości, jak i
dowodów empirycznych, nie zaś wyłącznie w oparciu
o osąd własny. Oszacowania te są wiarygodne i
intuicyjne oraz opierają się na istotnych czynnikach
odpowiednich parametrów ryzyka. Im mniej danych
ma do dyspozycji instytucja, tym ostrożniejsze są jej
oszacowania;

294
b) instytucja jest w stanie przedstawić zestawienie
poniesionych
strat
według
częstotliwości
niewykonania zobowiązań, LGD, współczynnika
konwersji lub straty w przypadku stosowania
oszacowań EL w rozbiciu na elementy postrzegane
przez nią jako czynniki poszczególnych parametrów
ryzyka. Oszacowania instytucji odzwierciedlają
wieloletnie doświadczenie;
c) uwzględnia się wszelkie zmiany w praktyce
kredytowania lub procesie ściągania należności w
okresach obserwacji, o których mowa w art. 180 ust. 1
lit. h), art. 180 ust. 2 lit. e), art. 181 ust. 1 lit. j), art. 181
ust. 2, art. 182 ust. 2 oraz 3. W swoich oszacowaniach
instytucja na bieżąco uwzględnia nowości techniczne
oraz nowe dane i inne informacje. Instytucje dokonują
przeglądu swoich oszacowań wraz z pojawieniem się
nowych informacji, przy czym nie rzadziej niż raz do
roku;
d) ogół ekspozycji objętych danymi stanowiącymi
podstawę oszacowań, normy kredytowania stosowane
w chwili generowania danych i inne istotne czynniki są
porównywalne z ekspozycjami i normami danej
instytucji. Warunki ekonomiczne lub rynkowe, na
których opierają się dane, odpowiadają warunkom
panującym obecnie i warunkom dającym się
przewidzieć. Liczba ekspozycji w próbie oraz okres,
którego dane dotyczą, wykorzystany na potrzeby
kwantyfikacji są wystarczające do tego, by dać
instytucji pewność co do dokładności i prawidłowości
jej oszacowań;
e) w przypadku nabytych wierzytelności w
oszacowaniach uwzględnia się wszystkie dostępne
nabywającej instytucji istotne informacje dotyczące
jakości wierzytelności bazowych, łącznie z danymi
dotyczącymi podobnych pakietów wierzytelności
pochodzącymi od sprzedającego, nabywającej
instytucji lub ze źródeł zewnętrznych. Nabywająca
instytucja weryfikuje wszystkie wykorzystane dane
przekazane przez sprzedającego;
f) w swoich oszacowaniach instytucja uwzględnia
margines ostrożnościowy związany z przewidywanym
zakresem błędów oszacowań. Jeżeli stosowane metody

295
i dane uznaje się za mniej zadowalające,
przewidywany zakres błędów jest większy, wówczas
margines ostrożnościowy również rośnie. Jeżeli
instytucje wykorzystują do celów obliczania wag
ryzyka i do celów wewnętrznych różne szacunki, fakt
ten należy udokumentować i odpowiednio uzasadnić.
Jeżeli instytucje potrafią wykazać wobec właściwych
dla nich organów, że dane zgromadzone do dnia 1
stycznia 2007 r. zostały odpowiednio skorygowane w
celu osiągnięcia znacznej zbieżności z definicją
niewykonania zobowiązania przewidzianą w art. 178
lub ze stratą, właściwe organy mogą zezwolić
instytucjom na pewną elastyczność w stosowaniu norm
obowiązujących w odniesieniu do danych.
Art. 179
2. Jeżeli instytucja wykorzystuje dane zbiorcze N/przepi


ust. 2
obejmujące szereg instytucji, spełnia ona następujące
s
wymagania:
stosowan
y jest
a) systemy i kryteria ratingowe innych instytucji
wchodzących w skład puli, dla której gromadzone są bezpośre
dane, są podobne do jej własnych;
dnio

b) rozpatrywana pula jest reprezentatywna dla
portfela, do którego stosowane są dane zbiorcze;
c) dane zbiorcze są konsekwentnie stosowane przez
instytucję w jej oszacowaniach w dłuższym okresie;
d) instytucja ponosi odpowiedzialność za integralność
swoich systemów ratingowych;
e)

instytucja utrzymuje odpowiedni poziom
znajomości stosowanych wewnętrznie systemów
ratingowych, w tym zdolność do skutecznego
monitorowania i kontrolowania procesu ratingu.
Art. 180
Artykuł 180.
N/przepi


ust. 1
Wymogi dotyczące szacowania wartości PD
s

stosowan
1. Przy przeprowadzaniu kwantyfikacji parametrów y jest
ryzyka związanego z poszczególnymi klasami lub bezpośre
pulami ratingowymi instytucje stosują przedstawione
dnio
poniżej wymogi dotyczące szacowania wartości PD w
odniesieniu do ekspozycji wobec przedsiębiorstw,
instytucji oraz rządów centralnych i banków

296
strony : 1 ... 20 ... 60 ... 67 . [ 68 ] . 69 ... 80 ... 120 ... 168

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: