Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3150
- Data wpłynięcia: 2015-02-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1166
3150
Art. 175
Artykuł 175.
N/przepi
ust. 1
s
Dokumentacja systemów ratingowych
stosowan
1. Instytucje dokumentują konstrukcję i szczegóły y jest
operacyjne stosowanych systemów ratingowych. bezpośre
Dokumentacja zawiera dowody potwierdzające
dnio
spełnienie wymogów określonych w niniejszej sekcji
oraz odnosi się do takich elementów, jak:
dywersyfikacja portfela, kryteria ratingowe, zakres
obowiązków stron dokonujących oceny ratingowej
dłużników i ekspozycji, częstotliwość przeprowadzania
przeglądu procesu klasyfikacji oraz sprawowanie
nadzoru kierowniczego nad procesem ratingu.
Art. 175
2. Instytucja dokumentuje uzasadnienie wyboru N/przepi
ust. 2
danych kryteriów ratingowych oraz analizę stanowiącą
s
podstawę takiego wyboru. Instytucja dokumentuje stosowan
wszystkie istotne zmiany w procesie oceny ryzyka,
y jest
przy czym dokumentacja ta umożliwia ustalenie zmian, bezpośre
jakie zaszły w procesie oceny ryzyka od ostatniego
dnio
przeglądu przeprowadzonego przez właściwe organy.
W dokumentacji uwzględnia się również organizację
klasyfikacji ratingowej, w tym sam proces
przyznawania ratingów oraz strukturę kontroli
wewnętrznej.
Art. 175
3. Instytucje dokumentują stosowane wewnętrznie N/przepi
ust. 3
szczegółowe definicje niewykonania zobowiązania i
s
straty oraz zapewniają spójność z definicjami stosowan
określonymi w niniejszym rozporządzeniu.
y jest
bezpośre
dnio
Art. 175
4. Jeżeli instytucja korzysta z modeli statystycznych w N/przepi
ust. 4
ramach procesu ratingu, dokumentuje ona stosowane w
s
tym względzie metody. Dokumentacja ta:
stosowan
y jest
a) zawiera szczegółowy opis teorii, założeń oraz bezpośre
podstaw matematycznych i empirycznych, na których
opiera się przypisywanie oszacowań do klas,
dnio
dłużników indywidualnych, ekspozycji lub pul oraz
źródło (źródła) danych wykorzystanych do
oszacowania modelu;
287
b) ustanawia rygorystyczny proces statystyczny,
obejmujący testy skuteczności modelu dla danych
spoza określonego przedziału czasowego i spoza
próby, do celów walidacji modelu;
c) wskazuje wszelkie okoliczności, w których model
nie funkcjonuje skutecznie.
Art. 175
5. Jeżeli instytucja uzyskała system ratingowy lub N/przepi
ust. 5
model stosowany w ramach systemu ratingowego od
s
dostawcy będącego stroną trzecią, a dostawca ten stosowan
odmawia udzielenia instytucji dostępu do informacji y jest
dotyczących metod działania tego systemu bezpośre
ratingowego lub modelu lub danych bazowych dnio
wykorzystanych do opracowania tej metody lub
modelu bądź ogranicza taki dostęp ze względu na fakt,
że tego rodzaju informacje są zastrzeżone, instytucja
wykazuje w sposób zadowalający właściwe organy, że
wymogi niniejszego artykułu zostały spełnione.
Art. 176
Artykuł 176.
N/przepi
ust. 1
Zarządzanie danymi
s
stosowan
1. Instytucje gromadzą i przechowują dane dotyczące y jest
aspektów przyznawanych wewnętrznych ratingów bezpośre
zgodnie z wymogami określonymi w części ósmej.
dnio
Art. 176
2. W przypadku ekspozycji wobec przedsiębiorstw, N/przepi
ust. 2
instytucji oraz rządów centralnych i banków
s
centralnych, jak również w przypadku ekspozycji stosowan
kapitałowych, gdy dana instytucja stosuje metodę y jest
opartą na PD/LGD zgodnie z art. 155 ust. 3, instytucje bezpośre
gromadzą i przechowują:
dnio
a) kompletne historie ratingów dłużników i uznanych
gwarantów;
b) daty przyznania ratingów;
c) kluczowe dane i metody wykorzystywane przy
ustalaniu ratingu;
d) dane osób odpowiedzialnych za klasyfikację
ratingową;
e) dane wskazujące dłużników i ekspozycje cechujące
się niewykonaniem zobowiązania;
288
f)
daty i okoliczności takiego niewykonania
zobowiązania;
g) dane dotyczące wartości PD i zrealizowanych
współczynników
niewykonania
zobowiązania
związanych z klasami ratingowymi i migracją
ratingową.
Art. 176
3. Instytucje niestosujące własnych oszacowań N/przepi
ust. 3
wartości LGD oraz współczynników konwersji
s
gromadzą i przechowują dane dotyczące porównania stosowan
zrealizowanych wartości LGD z wartościami y jest
określonymi w art. 161 ust. 1 oraz porównania bezpośre
uzyskanych współczynników konwersji z wartościami
dnio
określonymi w art. 166 ust. 8.
Art. 176
4. Instytucje stosujące własne oszacowania wartości N/przepi
ust. 4
LGD i współczynników konwersji gromadzą i
s
przechowują:
stosowan
y jest
a) kompletne historie danych dotyczących ratingów
instrumentów oraz oszacowań wartości LGD i bezpośre
współczynników
konwersji
związanych
z
dnio
poszczególnymi skalami ratingowymi;
b) daty przyznania ratingów i sporządzenia
oszacowań;
c) kluczowe dane i metody wykorzystywane przy
ustalaniu ratingów instrumentów oraz oszacowań LGD
i współczynników konwersji;
d) dane dotyczące osób odpowiedzialnych za
przyznanie ratingów instrumentom oraz osób
odpowiedzialnych za oszacowania LGD i
współczynników konwersji;
e) dane dotyczące szacunkowych i zrealizowanych
wartości LGD i współczynników konwersji
związanych
z
poszczególnymi
ekspozycjami
cechującymi się niewykonaniem zobowiązania;
f) dane dotyczące wartości LGD ekspozycji przed
oceną skutków gwarancji lub kredytowego instrumentu
pochodnego - i po tej ocenie - w przypadku tych
instytucji, które w swoich wartościach LGD
uwzględniają wpływ gwarancji lub kredytowych
289
instrumentów pochodnych na ograniczanie ryzyka
kredytowego;
g) dane dotyczące składników strat dla każdej
ekspozycji
cechującej
się
niewykonaniem
zobowiązania.
Art. 176
5. W odniesieniu do ekspozycji detalicznych instytucje N/przepi
ust. 5
gromadzą i przechowują:
s
stosowan
a) dane wykorzystywane w procesie klasyfikacji y jest
ekspozycji do poszczególnych klas lub pul;
bezpośre
b) dane dotyczące szacunkowych wartości PD, LGD i
dnio
współczynników
konwersji
związanych
z
poszczególnymi klasami lub pulami ekspozycji;
c) dane wskazujące dłużników i ekspozycje cechujące
się niewykonaniem zobowiązania;
d) w przypadku ekspozycji cechujących się
niewykonaniem zobowiązania dane dotyczące klas lub
pul, do których dana ekspozycja została
zaklasyfikowana
w
roku
poprzedzającym
niewykonanie zobowiązania, oraz dane dotyczące
zrealizowanych wartości LGD oraz współczynnika
konwersji;
e)
dane dotyczące wskaźników strat dla
kwalifikowanych odnawialnych ekspozycji
detalicznych.
Art. 177
Artykuł 177.
N/przepi
ust. 1
s
Testy warunków skrajnych stosowane w ramach oceny
adekwatności kapitałowej
stosowan
y jest
1. Na potrzeby oceny swojej adekwatności kapitałowej bezpośre
instytucja ustanawia solidne procesy testów warunków
dnio
skrajnych. Testy te polegają na rozpoznaniu
możliwych
zdarzeń
lub
zmian
warunków
gospodarczych, które mogą nastąpić w przyszłości,
wywierając niekorzystny wpływ na ekspozycje
kredytowe instytucji, oraz ocenie odporności instytucji
na takie zmiany.
Art. 177
2. Instytucja regularnie przeprowadza test warunków N/przepi
ust. 2
skrajnych w zakresie ryzyka kredytowego w celu
s
290
dokonania oceny wpływu określonych warunków na stosowan
jej całkowite wymogi kapitałowe z tytułu ryzyka y jest
kredytowego. Wyboru testu dokonuje instytucja, a bezpośre
wybór ten podlega przeglądowi nadzorczemu.
dnio
Stosowany test jest miarodajny i uwzględnia wpływ
poważnych, ale realistycznych scenariuszy recesji.
Instytucja ocenia migrację w swoich ratingach w
ramach symulacji warunków skrajnych. Portfele objęte
testami warunków skrajnych zawierają przeważającą
większość ogółu ekspozycji instytucji.
Art. 177
3. Instytucje stosujące zasady określone w art. 153 ust. N/przepi
ust. 3
3 w ramach testów warunków skrajnych uwzględniają
s
wpływ pogorszenia się jakości kredytowej dostawców stosowan
ochrony, w szczególności skutki, jakie wiążą się z y jest
niespełnieniem przez nich kryteriów uznawania.
bezpośre
dnio
Art. 178
Podsekcja 2 Kwantyfikacja ryzyka
N/przepi
ust. 1
Artykuł 178.
s
stosowan
Niewykonanie zobowiązania przez dłużnika
y jest
1. Uznaje się, że niewykonanie zobowiązania przez bezpośre
określonego dłużnika ma miejsce w przypadku
dnio
wystąpienia jednego lub obu z poniższych zdarzeń:
a)
instytucja
stwierdzi,
że
istnieje
małe
prawdopodobieństwo wywiązania się w pełni przez
dłużnika ze swoich zobowiązań kredytowych wobec
instytucji, jednostki dominującej lub którejkolwiek z
jej
jednostek
zależnych
bez
konieczności
podejmowania przez instytucję działań takich jak
realizacja zabezpieczenia;
b) zwłoka w wykonaniu przez dłużnika wszelkich
istotnych zobowiązań kredytowych wobec instytucji,
jednostki dominującej lub którejkolwiek z jej jednostek
zależnych przekracza 90 dni. Właściwe organy mogą
zastąpić okres 90 dni okresem wynoszącym 180 dni w
przypadku ekspozycji zabezpieczonych
nieruchomościami
mieszkalnymi
lub
nieruchomościami komercyjnymi MŚP należących do
kategorii ekspozycji detalicznych, a także ekspozycji
wobec podmiotów sektora publicznego. Okres
wynoszący 180 dni nie ma zastosowania do celów art.
291
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3150
› Pobierz plik