eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3150
  • Data wpłynięcia: 2015-02-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1166

3150

zróżnicowanie klientów.
Art. 170
4. Instytucje biorą pod uwagę następujące czynniki N/przepi


ust. 4
ryzyka podczas klasyfikacji ekspozycji do s
odpowiednich kategorii lub pul:
stosowan
y jest
a) charakterystykę ryzyka dłużnika;
bezpośre
b) charakterystykę ryzyka transakcji, w tym rodzaje
dnio
produktów lub rodzaje zabezpieczeń bądź oba te
czynniki. Instytucje wyraźnie uwzględniają przypadki,
w których dla kilku ekspozycji ustanowiono to samo
zabezpieczenie;
c) zaległości kredytowe, chyba że instytucja wykaże w
sposób zadowalający właściwe organy, że zaległości te
nie są istotnym czynnikiem ryzyka dla danej
ekspozycji.
Art. 171
Artykuł 171.
N/przepi


ust. 1
s
Klasyfikacja do klas lub pul
stosowan
1. Instytucja stosuje konkretne definicje, procedury i
y jest
kryteria do celów klasyfikacji ekspozycji do klas lub bezpośre
pul w ramach systemu ratingowego, które spełniają
dnio
następujące wymogi:
a) definicje i kryteria klasy lub puli są wystarczająco
szczegółowe,
aby
umożliwić
osobom
odpowiedzialnym za przyznawanie ratingów spójną
klasyfikację dłużników lub instrumentów generujących
podobne ryzyko do tej samej klasy lub puli. Spójność
należy zapewnić w odniesieniu do różnych linii
biznesowych, oddziałów i położenia geograficznego;
b) dokumentacja procesu ratingu umożliwia osobom
trzecim zrozumienie zasad klasyfikacji ekspozycji do
danych klas lub pul, odtworzenie procesu klasyfikacji
do klas lub pul oraz dokonanie oceny jego zasadności;
c) kryteria są również zgodne z wewnętrznymi
standardami kredytowymi stosowanymi przez daną
instytucję oraz z jej metodami postępowania wobec
dłużników
wykazujących
poważne
trudności
finansowe i instrumentów o obniżonej jakości.
Art. 171
2. Klasyfikując dłużników i instrumenty do klas lub N/przepi



282
ust. 2
pul, instytucja uwzględnia wszystkie istotne
s
informacje. Informacje te są aktualne i umożliwiają stosowan
instytucji prognozowanie zachowania ekspozycji w y jest
późniejszym okresie. Im mniej informacji ma do bezpośre
dyspozycji instytucja, tym ostrożniej klasyfikuje
dnio
ekspozycje do poszczególnych klas lub pul dłużników i
instrumentów. Jeżeli instytucja stosuje rating
zewnętrzny jako główny czynnik decydujący o
przyznaniu wewnętrznego ratingu, instytucja ta
zapewnia uwzględnienie innych istotnych informacji.
Art. 172
Artykuł 172.
N/przepi


ust. 1
s
Klasyfikacja ekspozycji
stosowan
1. W przypadku ekspozycji wobec przedsiębiorstw, y jest
instytucji oraz rządów centralnych i banków bezpośre
centralnych, jak również w przypadku ekspozycji
dnio
kapitałowych, gdy dana instytucja stosuje metodę
opartą na PD/LGD zgodnie z art. 155 ust. 3, proces
klasyfikacji ekspozycji przeprowadza się zgodnie z
następującymi kryteriami:
a) każdego dłużnika klasyfikuje się do danej klasy
jakości dłużników w ramach procesu przyznawania
kredytu;
b) w przypadku ekspozycji, w odniesieniu do których
instytucja uzyskała od właściwego organu zezwolenie
na stosowanie własnych oszacowań LGD i
współczynników konwersji na podstawie art. 143, w
ramach procesu przyznawania kredytu każdą
ekspozycję klasyfikuje się również do stosownej
kategorii instrumentów;
c) instytucje, które przy przypisywaniu wag ryzyka
ekspozycjom
związanym
z
kredytowaniem
specjalistycznym stosują metody określone w art. 153
ust. 5, klasyfikują każdą z tych ekspozycji do
stosownej kategorii zgodnie z art. 170 ust. 2;
d) każdej odrębnej osobie prawnej, wobec której
instytucja posiada ekspozycję, przyznaje się oddzielny
rating. Instytucja dysponuje odpowiednimi zasadami
ujmowania dłużników będących indywidualnymi
klientami oraz grupami powiązanych klientów;
e) oddzielne ekspozycje wobec jednego dłużnika

283
klasyfikuje się do tej samej klasy jakości dłużników,
bez względu na ewentualne różnice w charakterystyce
poszczególnych transakcji. Oddzielne ekspozycje
wobec jednego dłużnika można jednak klasyfikować
do różnych klas w przypadku:
(i) ryzyka transferu dla kraju, w zależności od tego,
czy ekspozycje są denominowane w walucie
krajowej czy obcej;
(ii) gdy poprzez korektę klasyfikacji do klas jakości
dłużnika można uwzględnić sposób ujmowania
powiązanych gwarancji dla ekspozycji;
(iii) gdy ze względu na ochronę konsumentów,
tajemnicę bankową lub inne przepisy zabroniona
jest wymiana danych klientów.
Art. 172
2. W przypadku ekspozycji detalicznych każda N/przepi


ust. 2
ekspozycja jest klasyfikowana do danej klasy lub puli
s
w ramach procesu przyznawania kredytu.
stosowan
y jest
bezpośre
dnio
Art. 172
3. Do celów klasyfikacji ekspozycji do poszczególnych N/przepi


ust. 3
klas i pul instytucje dokumentują okoliczności, w
s
których przyjęte parametry wejściowe lub wyniki stosowan
procesu klasyfikacji mogą być zmienione w oparciu o y jest
własny osąd pracownika, a także wyznaczają osoby bezpośre
odpowiedzialne za zatwierdzanie takich zmian. dnio
Instytucje dokumentują powyższe zmiany ze
wskazaniem osób odpowiedzialnych. Instytucje
analizują zachowanie ekspozycji, w przypadku których
zmieniono klasyfikację. Powyższa analiza obejmuje
ocenę zachowania ekspozycji, których rating został
zmieniony przez konkretną osobę, z uwzględnieniem
wszystkich odpowiedzialnych osób.
Art. 173
Artykuł 173.
N/przepi


ust. 1
Integralność procesu klasyfikacji
s

stosowan
1. W przypadku ekspozycji wobec przedsiębiorstw, y jest
instytucji oraz rządów centralnych i banków bezpośre
centralnych, jak również w przypadku ekspozycji
dnio
kapitałowych, gdy dana instytucja stosuje metodę

284
opartą na PD/LGD zgodnie z art. 155 ust. 3, proces
klasyfikacji ekspozycji spełnia następujące wymogi
integralności:
a) procesy klasyfikacji oraz ich okresowe przeglądy
przeprowadza lub zatwierdza niezależna strona, która
nie czerpie bezpośrednich korzyści z decyzji o
udzieleniu kredytu;
b) instytucje dokonują przeglądu klasyfikacji co
najmniej raz w roku i korygują klasyfikację, gdy
wyniki przeglądu nie uzasadniają utrzymania obecnej
klasyfikacji. W przypadku dłużników wysokiego
ryzyka i ekspozycji problemowych przeglądy
przeprowadza się z większą częstotliwością. Instytucje
przeprowadzają ponowną klasyfikację w przypadku
pojawienia się istotnych informacji na temat dłużnika
lub ekspozycji;
c) instytucja stosuje skuteczny system pozyskiwania i
aktualizacji
istotnych
informacji
dotyczących
charakterystyki dłużnika, które wpływają na wartości
PD, oraz charakterystyki transakcji, które wpływają na
wartości LGD lub współczynniki konwersji.
Art. 173
2. W przypadku ekspozycji detalicznych instytucja co N/przepi


ust. 2
najmniej raz w roku dokonuje przeglądu klasyfikacji
s
dłużników i instrumentów i, stosownie do przypadku, stosowan
koryguje klasyfikację, gdy wyniki przeglądu nie y jest
uzasadniają utrzymania obecnej klasyfikacji, lub bezpośre
dokonuje przeglądu charakterystyki strat i stanu
dnio
zaległości kredytowych dla każdej wyodrębnionej puli
ryzyka. Instytucja co najmniej raz w roku na podstawie
reprezentatywnej próby dokonuje również przeglądu
statusu poszczególnych ekspozycji w ramach każdej
puli, aby potwierdzić, że są one nadal klasyfikowane
do odpowiedniej puli, i koryguje klasyfikację, gdy
wyniki przeglądu nie uzasadniają utrzymania obecnej
klasyfikacji.
Art. 173
3. EUNB opracowuje projekty regulacyjnych
N/przepi


ust. 3
standardów
technicznych
dotyczących
metod
s
stosowanych przez właściwe organy do oceny stosowan
integralności procesu klasyfikacji oraz regularnej i y jest
niezależnej oceny ryzyka.
bezpośre

285
dnio
EUNB przedstawi Komisji te projekty regulacyjnych
standardów technicznych do dnia 31 grudnia 2014 r.
Komisja jest uprawniona do przyjmowania
regulacyjnych standardów technicznych, o których
mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 10-14
rozporządzenia (UE) nr 1093/2010.
Art. 174
Artykuł 174.
N/przepi


s
Stosowanie modeli
stosowan
Jeżeli instytucja klasyfikuje ekspozycje do klas lub pul y jest
dłużników lub instrumentów na podstawie modeli bezpośre
statystycznych i innych metod automatycznych, dnio
spełnione są następujące wymogi:
a) model charakteryzuje się wysoką zdolnością
predykcyjną, a wymogi kapitałowe nie ulegają
zniekształceniu w wyniku jego zastosowania. Zmienne
wejściowe stanowią odpowiednią i skuteczną podstawę
wynikowych prognoz. Model nie jest obarczony
istotnym błędem;
b) instytucja ustanawia procedury służące weryfikacji
parametrów wejściowych modelu obejmujące ocenę
dokładności, kompletności i trafności danych;
c) dane wykorzystane do budowy modelu są
reprezentatywne dla ogółu faktycznych dłużników lub
ekspozycji instytucji;
d) i nstytucja posiada proces cyklicznej walidacji
modelu, obejmujący: monitorowanie wydajności i
stabilności modelu, przegląd jego specyfikacji oraz
badanie jego skuteczności na podstawie osiąganych
wyników;
e) instytucja uzupełnia model statystyczny o element
osądu i nadzoru ludzkiego w celu prowadzenia
przeglądu klasyfikacji generowanych przez model oraz
zapewnienia prawidłowego stosowania modeli.
Procedury przeglądu mają na celu wykrycie i
ograniczenie błędów wynikających z niedoskonałości
modeli. Dokonując własnego osądu, odpowiedzialne
osoby biorą pod uwagę wszystkie istotne informacje
nieuwzględnione przez model. Instytucja prowadzi
dokumentację dotyczącą sposobu łączenia osądu

286
strony : 1 ... 20 ... 60 ... 65 . [ 66 ] . 67 ... 80 ... 120 ... 168

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: