eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3150
  • Data wpłynięcia: 2015-02-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1166

3150

ust. 2 lit. a) i b) w odniesieniu do następujących
podmiotów:
a) instytucji przyjmującej depozyty lub instytucji
finansowej
przedsiębiorstwa
zbiorowego
inwestowania, pod warunkiem że przedsiębiorstwo to
inwestuje wyłącznie w papiery wartościowe i deponuje
wszystkie papiery wartościowe w danej instytucji
przyjmującej depozyty lub instytucji finansowej;
b) w przypadku innych przedsiębiorstw zbiorowego
inwestowania
-
przedsiębiorstwa zarządzającego
przedsiębiorstwem zbiorowego inwestowania, pod
warunkiem że spełnia ono kryteria określone w art. 132
ust. 3 lit. a).
Poprawność obliczeń potwierdza audytor zewnętrzny.
Art. 152
5. EUNB opracowuje projekty regulacyjnych
N/przepi


ust. 5
standardów technicznych w celu określenia warunków,
s
zgodnie z którymi właściwe organy mogą zezwolić stosowan
instytucjom na stosowanie metody standardowej y jest
zgodnie z art. 150 na podstawie ust. 2 lit. b) bezpośre
niniejszego artykułu.
dnio
EUNB przedstawi Komisji te projekty regulacyjnych
standardów technicznych do dnia 30 czerwca 2014 r.
Komisja jest uprawniona do przyjmowania
regulacyjnych standardów technicznych, o których
mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 10-14
rozporządzenia (UE) nr 1093/2010.
Art. 153
Podsekcja 2 Obliczanie kwot ekspozycji ważonych N/przepi


ust. 1
ryzykiem z tytułu ryzyka kredytowego
s
Artykuł 153.
stosowan

y jest
Kwoty ekspozycji ważonych ryzykiem dla ekspozycji bezpośre
wobec przedsiębiorstw, instytucji oraz rządów
dnio
centralnych i banków centralnych
1. Z zastrzeżeniem stosowania szczególnych metod
traktowania przewidzianych w ust. 2, 3 i 4, kwoty
ekspozycji ważonych ryzykiem dla ekspozycji wobec
przedsiębiorstw, instytucji oraz rządów centralnych i
banków centralnych oblicza się według następujących
wzorów:

247

gdzie wagę ryzyka RW określa się jako
(i) jeżeli PD = 0, to RW wynosi 0;
(ii) jeżeli PD = 1, tj. w przypadku ekspozycji
cechujących się niewykonaniem zobowiązania:
- jeżeli instytucje stosują wartości LGD określone w
art. 161 ust. 1, RW wynosi 0;
- jeżeli instytucje stosują własne oszacowania LGD,
RW wynosi

gdzie najlepsze oszacowanie oczekiwanych strat
(zwane dalej "ELBE") stanowi najlepsze
oszacowanie dokonane przez instytucję dotyczące
oczekiwanych strat związanych z ekspozycją
cechującą się niewykonaniem zobowiązania zgodnie
z art. 181 ust. 1 lit. h);
(iii) jeżeli 0 < PD < 1
gdzie
N(x) = oznacza dystrybuantę zmiennej losowej o
standardowym
rozkładzie
normalnym
(tj.
prawdopodobieństwo, że zmienna losowa o
rozkładzie normalnym z wartością oczekiwaną 0 i
wariancją 1 jest mniejsza lub równa x);
G (Z) = oznacza odwrotną dystrybuantę zmiennej
losowej o standardowym rozkładzie normalnym (tj.
wartość x taką, że N(x) = z)
R = oznacza współczynnik korelacji i określa się go
jako

b = współczynnik korekty terminu zapadalności,
który określa się jako

248

Art. 153
2. W przypadku wszystkich ekspozycji wobec dużych N/przepi


ust. 2
podmiotów sektora finansowego współczynnik
s
korelacji z ust. 1 ppkt (iii) mnoży się przez 1,25. W stosowan
przypadku wszystkich ekspozycji wobec
y jest
nieregulowanych podmiotów finansowych
bezpośre
współczynniki korelacji określone - stosownie do dnio
przypadku - w ust. 1 ppkt (iii) i w ust. 4 mnoży się
przez 1,25.
Art. 153
3. Kwotę ekspozycji ważoną ryzykiem dla każdej N/przepi


ust. 3
ekspozycji, która spełnia wymogi określone w art. 202
s
i 217, można skorygować według następującego stosowan
wzoru:
y jest
bezpośre

dnio
gdzie:
PDpp = PD dostawcy ochrony.
RW oblicza się przy użyciu odpowiedniego wzoru na
wagę ryzyka określonego w ust. 1 dla ekspozycji, PD
dłużnika i LGD porównywalnej ekspozycji
bezpośredniej wobec dostawcy ochrony. Współczynnik
terminu zapadalności b oblicza się przy użyciu niższej
spośród dwóch wartości: PD dostawcy ochrony i PD
dłużnika.
Art. 153
4. W przypadku ekspozycji wobec spółek, w których N/przepi


ust. 4
całkowita sprzedaż roczna skonsolidowanej grupy, do
s
której należy dana spółka nie przekracza 50 mln EUR, stosowan
instytucje mogą skorzystać z poniższego wzoru y jest
korelacyjnego zawartego w ust. 1 ppkt (iii) w celu bezpośre
obliczenia wag ryzyka dla ekspozycji wobec dnio
przedsiębiorstwa. We wzorze tym S oznacza całkowitą
sprzedaż roczną w milionach euro, przy czym: 5 mln
EUR ≤ S ≤ 50 mln EUR. Deklarowana wartość
sprzedaży poniżej 5 mln EUR jest traktowana jak
sprzedaż w wysokości 5 mln EUR. W przypadku
nabytych wierzytelności całkowita sprzedaż roczna jest
równa średniej ważonej według indywidualnych
ekspozycji z puli.

249

Instytucje zastępują całkowitą sprzedaż roczną
całkowitą sumą bilansową grupy skonsolidowanej,
jeżeli całkowita sprzedaż roczna nie jest miarodajnym
wskaźnikiem wielkości firmy, a suma bilansowa jest
bardziej miarodajnym wskaźnikiem niż całkowita
sprzedaż roczna.
Art. 153
5. W przypadku ekspozycji związanych z N/przepi


ust. 5
kredytowaniem specjalistycznym, w odniesieniu do
s
których instytucja nie jest w stanie oszacować PD lub stosowan
jej oszacowania PD nie spełniają wymogów y jest
określonych w sekcji 6, instytucja przypisuje im wagi bezpośre
ryzyka zgodnie z tabelą 1 w następujący sposób:
dnio

Przy przypisywaniu wag ryzyka ekspozycjom
związanym z kredytowaniem specjalistycznym
instytucje uwzględniają następujące czynniki:
kondycję finansową, otoczenie polityczne i prawne,
charakterystykę transakcji lub aktywów, kondycję
jednostki sponsorującej i dewelopera, łącznie ze
strumieniem przychodów z tytułu partnerstwa
publiczno-prywatnego, oraz pakiet zabezpieczający.
Art. 153
6. Instytucje spełniają w odniesieniu do nabytych N/przepi


ust. 6
wierzytelności korporacyjnych wymogi określone w
s
art. 184. W przypadku nabytych wierzytelności stosowan
korporacyjnych, które dodatkowo spełniają warunki y jest
określone w art. 154 ust. 5, oraz gdy korzystanie ze bezpośre
standardów kwantyfikacji ryzyka dla ekspozycji wobec
dnio
przedsiębiorstw zgodnie z przepisami sekcji 6 w
odniesieniu do tych wierzytelności byłoby nadmiernie
uciążliwe dla instytucji, można korzystać ze
standardów kwantyfikacji ryzyka dla ekspozycji
detalicznych, określonych w sekcji 6.

250
Art. 153
7.
W
przypadku
nabytych
wierzytelności N/przepi


ust. 7
korporacyjnych podlegające odliczeniu rabaty przy
s
zakupie, zabezpieczenia lub gwarancje częściowe stosowan
stanowiące ochronę pierwszej straty z tytułu y jest
niewykonania zobowiązania, straty spowodowanej bezpośre
rozmyciem udziałów lub z tytułu obu tych rodzajów
dnio
strat można traktować jak pozycje pierwszej straty w
ramach koncepcji sekurytyzacji związanej z metodą
IRB.
Art. 153
8. W przypadku gdy instytucja zapewnia ochronę N/przepi


ust. 8
kredytową obejmującą wiele ekspozycji i gdy według
s
warunków tej ochrony n-te niewykonanie
stosowan
zobowiązania dotyczące ekspozycji uruchamia y jest
płatność, a to zdarzenie kredytowe oznacza bezpośre
rozwiązanie umowy, jeżeli taki produkt posiada
dnio
zewnętrzną ocenę kredytową ECAI, wówczas
przypisuje się wagi ryzyka określone w rozdziale 5.
Jeżeli produkt nie posiada ratingu ECAI, wówczas
wagi ryzyka ekspozycji z koszyka są agregowane,
wyłączywszy n-1 ekspozycji, dopóki kwota
oczekiwanych strat pomnożona przez 12,5 oraz kwota
ekspozycji ważonych ryzykiem nie przekracza
nominalnej kwoty ochrony z tytułu kredytowego
instrumentu pochodnego, pomnożonej przez 12,5. N-1
ekspozycji, które należy wyłączyć z agregacji, określa
się, przyjmując, że są to takie ekspozycje, które
cechuje niższa kwota ważona ryzykiem niż kwota
ważona ryzykiem dowolnej ekspozycji objętej
agregacją. Wagę ryzyka równą 1 250 % stosuje się do
pozycji z koszyka, dla których instytucja nie potrafi
określić wagi ryzyka według metody IRB.
Art. 153
9. EUNB opracowuje projekty regulacyjnych
N/przepi


ust. 9
standardów technicznych w celu określenia, w jaki
s
sposób instytucje uwzględniają czynniki, o których stosowan
mowa w ust. 5 akapit drugi, podczas przypisywania
y jest
wag ryzyka dla ekspozycji związanych z bezpośre
kredytowaniem specjalistycznym.
dnio
EUNB przedstawi Komisji powyższe projekty
regulacyjnych standardów technicznych do dnia 31
grudnia 2014 r.
Komisja jest uprawniona do przyjmowania

251
strony : 1 ... 10 ... 50 ... 58 . [ 59 ] . 60 ... 70 ... 110 ... 168

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: