Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3150
- Data wpłynięcia: 2015-02-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1166
3150
dnio
lub przedstawić wnioski ustawodawcze dotyczące
rozszerzenia stosowania tego odstępstwa na inne formy
obligacji zabezpieczonych.
Art. 504
Artykuł 504.
N/przepi
Instrumenty kapitałowe subskrybowane przez organy
s
stosowan
publiczne w sytuacjach kryzysowych
y jest
Do dnia 31 grudnia 2016 r., po przeprowadzeniu bezpośre
konsultacji z EUNB Komisja przedstawi Parlamentowi
dnio
Europejskiemu i Radzie sprawozdanie wraz z
odpowiednimi wnioskami, dotyczące kwestii, czy
traktowanie określone w art. 31 należy zmienić lub
wycofać.
Art. 505
Artykuł 505.
N/przepi
Przegląd finansowania długoterminowego
s
stosowan
Do dnia 31 grudnia 2014 r. Komisja przedstawi y jest
Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie bezpośre
wraz z odpowiednimi wnioskami dotyczące
dnio
adekwatności wymogów niniejszego rozporządzenia w
świetle potrzeby zapewnienia właściwych poziomów
środków dla wszelkich rodzajów finansowania
długoterminowego w gospodarce, w tym projektów w
zakresie infrastruktury krytycznej w Unii w dziedzinie
transportu, energii i komunikacji.
Art. 506
Artykuł 506.
N/przepi
s
Ryzyko kredytowe –
definicja niewykonania
zobowiązania
stosowan
y jest
Do dnia 31 grudnia 2017 r. EUNB przedstawi Komisji bezpośre
sprawozdanie dotyczące tego, w jaki sposób
dnio
zastąpienie 90 dni przez 180 dni zwłoki w wypełnieniu
zobowiązań kredytowych, przewidziane w art. 178 ust.
1 lit. b), wpływa na kwoty ekspozycji ważone
ryzykiem oraz tego, czy ten przepis ma być nadal
stosowany po dniu 31 grudnia 2019 r.
Na podstawie tego sprawozdania Komisja może
przedstawić wniosek ustawodawczy w sprawie zmiany
niniejszego rozporządzenia.
767
Art. 507
Artykuł 507.
N/przepi
Duże ekspozycje
s
stosowan
Do dnia 31 grudnia 2015 r. Komisja dokona przeglądu y jest
stosowania przepisów art. 400 ust. 1 lit. j) i art. 400 ust. bezpośre
2, w tym kwestii, czy wyłączenia przewidziane w art.
dnio
400 ust. 2 mają mieć charakter dobrowolny, oraz
sporządzi na ten temat sprawozdanie, które przedstawi
Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, w stosownym
przypadku wraz z wnioskiem ustawodawczym.
W odniesieniu do ewentualnego zniesienia
kompetencji krajowych na mocy art. 400 ust. 2 lit. c) i
możliwości ich stosowania na szczeblu unijnym w
przeglądzie uwzględnia się w szczególności
skuteczność grupy w zarządzaniu ryzykiem przy
jednoczesnym
zapewnieniu
wystarczających
zabezpieczeń gwarantujących stabilność finansową we
wszystkich państwach członkowskich, w których dany
podmiot należący do grupy jest zarejestrowany.
Art. 508
Artykuł 508.
N/przepi
ust. 1
s
Poziom stosowania
stosowan
1. Do dnia 31 grudnia 2014 r. Komisja dokona y jest
przeglądu stosowania przepisów części pierwszej tytuł bezpośre
II oraz art. 113 ust. 6 i 7, a także sporządzi
dnio
sprawozdanie w tej kwestii, które przedstawia
Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, w stosownym
przypadku wraz z wnioskiem ustawodawczym.
Art. 508
2. Do dnia 31 grudnia 2015 r. Komisja sporządzi N/przepi
ust. 2
sprawozdanie dotyczące kwestii, czy i w jakim stopniu
s
należy wobec firm inwestycyjnych stosować wymóg stosowan
pokrycia płynności określony w części szóstej, a po y jest
przeprowadzeniu konsultacji z EUNB przedstawi bezpośre
Parlamentowi Europejskiemu i Radzie przedmiotowe
dnio
sprawozdanie, w stosownym przypadku wraz z
wnioskiem ustawodawczym.
Art. 508
3. Do dnia 31 grudnia 2015 r., po konsultacji z EUNB i N/przepi
ust. 3
EUNGiPW oraz w świetle dyskusji z właściwymi
s
organami, Komisja przedstawi Parlamentowi
stosowan
Europejskiemu i Radzie sprawozdanie na temat y jest
odpowiedniego systemu nadzoru ostrożnościowego bezpośre
768
nad firmami inwestycyjnymi i przedsiębiorstwami, o
dnio
których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 lit. b) oraz c). W
stosownych przypadkach dołączany jest wniosek
ustawodawczy.
Art. 509
Artykuł 509.
N/przepi
ust. 1
Wymogi dotyczące płynności
s
stosowan
1. EUNB monitoruje i ocenia sprawozdania y jest
sporządzone zgodnie z art. 415 ust. 1 w odniesieniu do bezpośre
różnych walut i modeli biznesowych. Po
dnio
przeprowadzeniu konsultacji z ERRS, niefinansowymi
użytkownikami końcowymi, sektorem bankowym,
właściwymi organami oraz z bankami centralnymi
ESBC, EUNB po raz pierwszy do dnia 31 grudnia
2013 r., a następnie co roku, przedstawia Komisji
sprawozdanie
dotyczące
kwestii,
czy
jest
prawdopodobne, że specyfikacja ogólnego wymogu
pokrycia płynności zawarta w części szóstej na
podstawie pozycji, które należy zgłosić zgodnie z
częścią szóstą tytuł II i załącznikiem III, dla
poszczególnych przypadków albo łącznie, będzie miała
znaczny szkodliwy wpływ na profil działalność i profil
ryzyka instytucji z siedzibą w Unii lub na stabilność i
właściwe funkcjonowanie rynków finansowych bądź
na gospodarkę i stabilność podaży kredytów
bankowych,
ze
szczególnym
uwzględnieniem
udzielania kredytów MŚP, oraz na finansowanie
handlu, w tym udzielanie kredytów w ramach
urzędowych programów ubezpieczenia kredytów
eksportowych.
W sprawozdaniu, o którym mowa w akapicie
pierwszym, uwzględnia się w odpowiedni sposób
sytuację na rynkach i międzynarodową sytuację
regulacyjną, jak również interakcje między wymogiem
w zakresie pokrycia płynności a innymi wymogami
ostrożnościowymi
wprowadzonymi
na
mocy
niniejszego rozporządzenia, takimi jak współczynniki
kapitału obciążonego ryzykiem określone w art. 92 i
wskaźnik dźwigni.
Parlament Europejski i Rada mają możliwość
wyrażenia opinii na temat sprawozdania, o którym
mowa w akapicie pierwszym.
769
Art. 509
2. EUNB w sprawozdaniu, o którym mowa w ust. 1, w N/przepi
ust. 2
szczególności ocenia następujące elementy:
s
stosowan
a) zapewnianie mechanizmów ograniczających wartość
przypływów płynności, w szczególności z myślą o y jest
określeniu właściwego ograniczenia przypływów oraz bezpośre
warunków jego stosowania, z uwzględnieniem różnych
dnio
modeli biznesowych, w tym modeli finansowania
"pass through", faktoringu, leasingu, obligacji
zabezpieczonych, hipoteki, emisji obligacji
zabezpieczonych, jak również zakresu, w jakim
ograniczenie to należy zmieniać lub znosić, by
dostosowywać się do specyfiki specjalistycznego
finansowania;
b) kalibrację przypływów i odpływów, o których
mowa w części szóstej tytuł II, w szczególności w art.
422 ust. 7 i art. 425 ust. 2;
c) zapewnianie mechanizmów ograniczających
wymogi dotyczące pokrycia płynności przez pewne
kategorie aktywów płynnych, w szczególności ocenę
właściwej minimalnej wartości procentowej aktywów
płynnych, o których mowa w art. 416 ust. 1 lit. a), b)
oraz c), w łącznych aktywach płynnych, sprawdzenie
progu wynoszącego 60 %, a także z uwzględnieniem
rozwoju międzynarodowej sytuacji regulacyjnej.
Aktywa należne i wymagalne lub z opcją kupna w
ciągu 30 dni kalendarzowych nie powinny być
zaliczane na potrzeby obliczania progu, chyba że
aktywa te otrzymano z zabezpieczeniem, które również
kwalifikuje się do objęcia zakresem stosowania art.
416 ust. 1 lit. a), b) oraz c);
d) przepisy dotyczące szczegółowych wskaźników w
zakresie niższego odpływu lub wyższego przypływu w
przypadku przepływów między przedsiębiorstwami
należącymi do danej grupy określając warunki, w
jakich takie szczegółowe wskaźniki w zakresie
przypływów lub odpływów byłyby uzasadnione z
ostrożnościowego punktu widzenia, a także ustalając
wysoki poziom metody wykorzystującej obiektywne
kryteria i parametry w celu wskazania szczegółowych
wskaźników przypływów i odpływów między
instytucją a kontrahentem, gdy nie mają oni siedziby w
770
tym samym państwie członkowskim;
e) kalibrację stopni wykorzystania środków mających
zastosowanie do niewykorzystanych przyznanych
instrumentów kredytowych i niewykorzystanych
przyznanych instrumentów
wsparcia płynności
objętych przepisami art. 424 ust. 3 i 5. W
szczególności EBA sprawdza stopień wykorzystania
środków wynoszący 100 %;
f) definicję depozytu detalicznego w art. 411 pkt 2, w
szczególności adekwatność wprowadzenia progu dla
depozytów osób fizycznych;
g) potrzebę wprowadzenia nowej kategorii depozytu
detalicznego o niższym odpływie w świetle specyfiki
takich depozytów, która mogłaby uzasadniać niższą
stopę odpływu, a także przy uwzględnieniu rozwoju
sytuacji międzynarodowej;
h) odstępstwa od wymogów dotyczących struktury
aktywów płynnych, które instytucja ma utrzymywać,
jeżeli w danej walucie uzasadnione zbiorcze
zapotrzebowanie na aktywa płynne przekracza
dostępność tych aktywów płynnych, jak również
warunków, jakie powinny spełniać takie odstępstwa;
i) definicję produktów finansowych zgodnych z
prawem szariatu jako alternatywy dla aktywów, które
można by zakwalifikować jako aktywa płynne do
celów art. 416; produkty takie byłyby wykorzystywane
przez banki zgodne z prawem szariatu;
j) definicję okoliczności występowania warunków
skrajnych, w tym zasad wykorzystania zapasów
aktywów płynnych oraz niezbędnych reakcji
nadzorczych, zgodnie z którymi instytucje mogłyby
wykorzystywać swoje aktywa płynne do pokrycia
odpływów płynności, jak również sposobów
postępowania
w
przypadku
nieprzestrzegania
wymogów;
k) definicję utrwalonej relacji operacyjnej w
przypadku klienta niefinansowego, o której mowa w
art. 422 ust. 3 lit. c);
l) kalibrację stopy odpływu mającej zastosowanie do
bankowości korespondencyjnej i usług brokerskich, o
771
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3150
› Pobierz plik