eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3150
  • Data wpłynięcia: 2015-02-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1166

3150

których mowa w art. 422 ust. 4 akapit pierwszy;
m) mechanizmów w zakresie stosowania zasady praw
nabytych dotyczących obligacji gwarantowanych przez
rząd, emitowanych na rzecz instytucji kredytowych w
ramach rządowych środków wsparcia, za zgodą Unii
na pomoc państwa, takich jak obligacje emitowane
przez Narodową Agencję Zarządzania Aktywami
(NAMA) w Irlandii oraz przez hiszpańskie
przedsiębiorstwo zarządzania aktywami w Hiszpanii,
służących usunięciu kłopotliwych aktywów z bilansów
instytucji kredytowych, jako aktywa o wyjątkowo
wysokiej płynności i jakości kredytowej, co najmniej
do grudnia 2023 r.
Art. 509
3. Do dnia 31 grudnia 2013 r. EUNB, po konsultacji z N/przepi


ust. 3
EUNGiPW i EBC, przedstawi Komisji sprawozdanie
s
dotyczące odpowiednich jednolitych definicji wysokiej stosowan
i wyjątkowo wysokiej płynności oraz jakości y jest
kredytowej zbywalnych aktywów do celów art. 416 bezpośre
oraz odpowiedniej redukcji wartości w odniesieniu do
dnio
aktywów, które można by zakwalifikować jako aktywa
płynne do celów art. 416, z wyjątkiem aktywów, o
których mowa w art. 416 ust. 1 lit. a), b) oraz c).
Parlament Europejski i Rada mają możliwość
wyrażenia opinii na temat tego sprawozdania.
W sprawozdaniu, o którym mowa w akapicie
pierwszym, uwzględnia się również:
a) inne kategorie aktywów, w szczególności papiery
wartościowe zabezpieczone spłatami mieszkaniowych
kredytów hipotecznych o wysokiej płynności i
wysokiej jakości kredytowej;
b) inne kategorie papierów wartościowych i kredytów
uznanych z punktu widzenia banku centralnego, np.
obligacje samorządowe i papiery komercyjne; oraz
c) inne aktywa, które nie są uznane z punktu widzenia
banku centralnego, lecz są aktywami zbywalnymi, np.
papiery kapitałowe notowane na uznanej giełdzie,
złoto, instrumenty kapitałowe objęte głównym
indeksem, obligacje gwarantowane, obligacje
zabezpieczone, obligacje korporacyjne, a także
fundusze oparte na tych aktywach.

772
Art. 509
4. W sprawozdaniu, o którym mowa w ust. 3, analizuje N/przepi


ust. 4
się, czy zobowiązania kredytowe "standby", o których
s
mowa w art. 416 ust. 1 lit. e), należy uwzględnić jako stosowan
aktywa płynne w świetle rozwoju sytuacji y jest
międzynarodowej oraz z uwzględnieniem europejskiej bezpośre
specyfiki, w tym sposobu realizacji polityki pieniężnej
dnio
w Unii, a jeśli tak, to w jakim stopniu.
EUNB w szczególności sprawdza adekwatność
następujących kryteriów i odpowiednie poziomy dla
takich definicji:
a) minimalnego wolumenu obrotu aktywami;
b) minimalnego pozostałego wolumenu aktywów;
c) przejrzystego ustalania cen i informacji
potransakcyjnych;
d) stopni jakości kredytowej, o których mowa w
części trzeciej tytuł II rozdział 2;
e) dowodów potwierdzających stabilność cen;
f) średniego obrotu transakcji i średniej wielkości
transakcji;
g) maksymalnej różnicy pomiędzy ceną kupna a ceną
sprzedaży;
h) pozostałego czasu do terminu zapadalności;
i) minimalnego wskaźnika obrotów.
Art. 509
5. Do dnia 31 stycznia 2014 r. EUNB przedstawi N/przepi


ust. 5
również sprawozdanie na temat:
s
stosowan
a) jednolitych definicji wysokiej i wyjątkowo wysokiej
płynności i jakości kredytowej;
y jest

bezpośre
b) możliwych niezamierzonych skutków zdefiniowania
dnio
aktywów płynnych w kontekście prowadzonych
operacji w zakresie polityki pieniężnej w takim
stopniu, w jakim:
(i) wykaz aktywów płynnych, który jest odrębny od
wykazu aktywów uznanych z punktu widzenia banku
centralnego,
może
zachęcać
instytucje
do
przedkładania uznanych aktywów, które nie są objęte
definicją aktywów płynnych, w przypadku operacji

773
refinansowania;
(ii) regulacje dotyczące płynności mogą zniechęcać
instytucje do udzielania lub zaciągania pożyczek na
rynku niezabezpieczonych środków pieniężnych oraz
czy może to prowadzić do podważenia ukierunkowania
na EONIA w ramach realizacji polityki pieniężnej;
(iii) wprowadzenie wymogu w zakresie pokrycia
płynności może utrudnić krajowym bankom
centralnym zapewnienie stabilności cen przy użyciu
istniejących ram i instrumentów polityki pieniężnej;
c)
wymogi operacyjne dotyczące posiadanych
aktywów płynnych, o których mowa w art. 417 lit. b)-
f), zgodnie z rozwojem międzynarodowej sytuacji
regulacyjnej.
Art. 510
Artykuł 510.
N/przepi


ust. 1
Wymogi dotyczące stabilności finansowania netto
s

stosowan
1. Do dnia 31 grudnia 2015 r. EUNB przedstawi y jest
Komisji sprawozdanie - na podstawie pozycji, które bezpośre
należy uwzględnić w sprawozdaniach zgodnie z
dnio
częścią szóstą tytuł III - dotyczące kwestii, czy i w
jakim stopniu byłoby właściwe zapewnienie, aby
instytucje stosowały stabilne źródła finansowania, w
tym ocenę skutków dla działalności i profilu ryzyka
instytucji z siedzibą w Unii lub dla rynków
finansowych bądź gospodarki i akcji kredytowej
banków, ze szczególnym uwzględnieniem udzielania
kredytów MŚP oraz finansowania handlu, w tym
udzielania kredytów w ramach urzędowych
programów ubezpieczenia kredytów eksportowych
oraz modeli finansowania "pass through", w tym
współfinansowanych kredytów hipotecznych. W
szczególności EUNB analizuje wpływ stabilnych
źródeł finansowania na struktury refinansowania
różnych modeli bankowości w Unii.
Art. 510
2. Do dnia 31 grudnia 2015 r. EUNB przedstawi N/przepi


ust. 2
Komisji sprawozdanie - na podstawie pozycji, które
s
należy uwzględnić w sprawozdaniach zgodnie z stosowan
częścią szóstą tytuł III oraz zgodnie z jednolitymi y jest
wzorami sprawozdań, o których mowa w art. 415 ust. 3 bezpośre
lit. a), a także po konsultacji z ERRS - dotyczące
dnio

774
metod ustalania kwot stabilnego finansowania, które są
dostępne dla instytucji i których te instytucje
potrzebują, jak również dotyczące stosownych
jednolitych definicji służących obliczaniu takiego
wymogu dotyczącego stabilności finansowania netto;
w sprawozdaniu tym zostaną przeanalizowane w
szczególności następujące elementy:
a) kategorie i wagi stosowane wobec źródeł stabilnego
finansowania określonych w art. 427 ust. 1;
b) kategorie i wagi stosowane przy ustalaniu wymogu
stabilnego finansowania określonego w art. 428 ust. 1;
c) metody zapewniają zachęty oraz środki
odstręczające, jeżeli to wskazane, tak aby wspierać
bardziej stabilne długoterminowe finansowanie
aktywów, działalności gospodarczej, inwestycji oraz
finansowanie instytucji;
d) potrzebę opracowywania różnych metod dla
różnych rodzajów instytucji.
Art. 510
Do dnia 31 grudnia 2016 r., na podstawie sprawozdań, N/przepi


ust. 3
o których mowa w ust. 1 i 2, oraz w pełni
s
uwzględniając różnorodność sektora bankowego w stosowan
Unii, Komisja w stosownych przypadkach przedstawi
y jest
Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wniosek bezpośre
ustawodawczy dotyczący sposobów zapewnienia
dnio
stosowania przez instytucje stabilnych źródeł
finansowania.
Art. 511
Dźwignia finansowa
N/przepi


ust. 1
Wykorzystując wyniki sprawozdania, o którym mowa
s
stosowan
w ust. 3, do dnia 31 grudnia 2016 r., Komisja y jest
przedstawi Parlamentowi Europejskiemu i Radzie
sprawozdanie dotyczące wpływu i skuteczności bezpośre
wskaźnika dźwigni.
dnio

Art. 511
W stosownych przypadkach przedmiotowemu
N/przepi


ust. 2
sprawozdaniu towarzyszy wniosek ustawodawczy
s
dotyczący wprowadzenia stosownej liczby poziomów stosowan
wskaźnika dźwigni, który instytucje funkcjonujące y jest
zgodnie z różnymi modelami biznesowymi byłyby bezpośre
zobowiązane osiągnąć; we wniosku tym sugerowałoby
dnio
się stosowną kalibrację tych poziomów i wszelkie

775
odpowiednie korekty miar kapitału i ekspozycji
całkowitej, o których mowa w art. 429, wraz z
wszelkimi powiązanymi środkami w zakresie
elastyczności, jeżeli jest to konieczne, w tym
wprowadzenie w art. 458a stosownych zmian, by
wprowadzić wskaźnik dźwigni w ramach zakresu
stosowania środków zawartych w tym artykule.
Art. 511
Do celów ust. 1 do dnia 31 października 2016 r. EUNB N/przepi


ust. 3
przedstawi
Komisji
sprawozdanie
dotyczące
s
przynajmniej następujących kwestii:
stosowan
y jest
a) czy ramy wskaźnika dźwigni przewidziane w
niniejszym rozporządzeniu oraz w art. 87 i 98 bezpośre
dyrektywy 2013/36/UE są właściwym narzędziem
dnio
służącym do zmniejszenia - w zadowalający sposób i
w zadowalającym stopniu - ryzyka nadmiernej dźwigni
finansowej ze strony instytucji;
b)
określenia
modeli
biznesowych,
które
odzwierciedlają ogólne profile ryzyka instytucji oraz
wprowadzenia różnych poziomów wskaźnika dźwigni
w odniesieniu do tych modeli biznesowych;
c) czy wymogi określone w art. 76 i 87 dyrektywy
2013/36/UE zgodnie z art. 73 i 97 dyrektywy
2013/36/UE dotyczące sposobu traktowania ryzyka
nadmiernej dźwigni finansowej są wystarczające do
zapewnienia prawidłowego zarządzania tym ryzykiem
przez instytucje oraz, w przypadku odpowiedzi
negatywnej, jakie dalsze udoskonalenia są wymagane,
aby zapewnić osiągnięcie tych celów;
d) czy metody obliczania, o których mowa w art. 429,
wymagają wprowadzenia zmian - a jeżeli tak, to jakich
- w celu zapewnienia możliwości stosowania
wskaźnika dźwigni jako odpowiedniego wskaźnika
ryzyka nadmiernej dźwigni w instytucji;
e) czy w kontekście obliczania miary ekspozycji
całkowitej składającej się na wskaźnik dźwigni
wartość ekspozycji z tytułu kontraktów wymienionych
w załączniku II określana z zastosowaniem metody
wyceny pierwotnej wartości ekspozycji różni się w
istotnym stopniu od wartości ekspozycji określanej z
zastosowaniem metody wyceny według wartości

776
strony : 1 ... 110 ... 150 ... 163 . [ 164 ] . 165 ... 168

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: