Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3150
- Data wpłynięcia: 2015-02-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1166
3150
poniższe wymogi:
a) utrzymują fundusze własne zgodnie z wymogami
określonymi w art. 92;
b) utrzymują fundusze własne wynoszące stale co
najmniej 80 % łącznej kwoty minimalnej funduszy
własnych, której utrzymanie przez instytucje jest
wymagane zgodnie z art. 4 dyrektywy 93/6/EWG w
brzmieniu, w jakim ta dyrektywa oraz dyrektywa
2000/12/WE Parlamentu Europejskiego I Rady z dnia
20 marca 2000 r. odnosząca się do podejmowania i
prowadzenia działalności przez instytucje kredytowe
[36] obowiązywały przed dniem 1 stycznia 2007 r.
Art. 500
2. Pod warunkiem uzyskania zgody właściwych N/przepi
ust. 2
organów kwota, o której mowa w ust. 1 lit. b), może
s
zostać zastąpiona przez wymóg utrzymywania stosowan
funduszy własnych wynoszących stale co najmniej 80 y jest
% funduszy własnych, które instytucja musiałaby bezpośre
utrzymywać na mocy art. 92, przy obliczaniu kwot dnio
ekspozycji ważonych ryzykiem zgodnie z częścią
trzecią tytuł II rozdział 2 oraz, w stosownych
przypadkach, z częścią trzecią tytuł III rozdział 2 lub 3
zamiast zgodnie z częścią trzecią tytuł II rozdział 3 lub,
w stosownych przypadkach, częścią trzecią tytuł III
rozdział 4.
Art. 500
3. Instytucja kredytowa może stosować ust. 2 jedynie N/przepi
ust. 3
wtedy, jeśli zaczęła stosować metodę wewnętrznych
s
ratingów (IRB) lub zaawansowane metody pomiaru stosowan
(AMA) do obliczania wymogów kapitałowych w dniu y jest
1 stycznia 2010 r. lub później.
bezpośre
dnio
Art. 500
4. Spełnienie wymogów określonych w ust. 1 lit. b) N/przepi
ust. 4
następuje na podstawie kwot funduszy własnych w
s
pełni skorygowanych w celu uwzględnienia różnic stosowan
między obliczaniem funduszy własnych zgodnie z y jest
dyrektywą 93/6/EWG i dyrektywą 2000/12/WE w bezpośre
brzmieniu, w jakim dyrektywy te obowiązywały przed
dnio
dniem 1 stycznia 2007 r., a obliczaniem funduszy
własnych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem w
wyniku oddzielnych sposobów ujęcia straty
oczekiwanej i straty nieoczekiwanej na mocy części
762
trzeciej tytuł II rozdział 3 niniejszego rozporządzenia.
5. Po przeprowadzeniu konsultacji z EUNB właściwe
Art. 500
organy mogą odstąpić od stosowania ust. 1 lit. b) w N/przepi
ust. 5
odniesieniu do instytucji, pod warunkiem że spełnione
s
są wszystkie
stosowan
wymogi w zakresie metody
wewnętrznych ratingów określone w części trzeciej y jest
tytuł II rozdział 3 sekcja 6 lub kryteria kwalifikujące bezpośre
dnio
do stosowania metody zaawansowanego pomiaru
określone w części trzeciej tytuł III rozdział 4,
stosownie do przypadku.
6. Do dnia 1 stycznia 2017 r. Komisja przedstawi
Art. 500
N/przepi
Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie
ust. 6
stwierdzające, czy należy przedłużyć stosowanie
s
dolnej granicy określonej w regulacjach Bazylea I po stosowan
y jest
dniu 31 grudnia 2017 r. w celu zapewnienia istnienia
mechanizmów ochronnych dla modeli wewnętrznych, bezpośre
przy uwzględnieniu rozwoju sytuacji międzynarodowej
dnio
i uzgodnionych standardów uzgodnionych na szczeblu
międzynarodowym. W stosownych przypadkach,
sprawozdaniu towarzyszy wniosek ustawodawczy.
Art. 501
Artykuł 501.
N/przepi
ust. 1
Odliczanie wymogów kapitałowych z tytułu ryzyka
s
kredytowego związanego z ekspozycjami wobec MŚP stosowan
y jest
1. Wymogi kapitałowe z tytułu ryzyka kredytowego bezpośre
związanego z ekspozycjami wobec MŚP mnoży się
dnio
przez współczynnik 0,7619.
Art. 501
2. Na użytek niniejszego artykułu:
N/przepi
ust. 2
s
a) ekspozycja należy do kategorii detalicznej lub
kategorii dotyczącej przedsiębiorstw, bądź kategorii stosowan
y jest
ekspozycji zabezpieczonych hipotekami na
nieruchomościach. Wyklucza się ekspozycje, których bezpośre
dotyczy niewykonanie zobowiązania.
dnio
b) MŚP definiuje się zgodnie z zaleceniem Komisji
2003/361/WE z dnia 6 maja 2003 r. dotyczącym
definicji mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich
przedsiębiorstw [37]. Wśród kryteriów wymienionych
w art. 2 załącznika do tego zalecenia uwzględnia się
wyłącznie roczny obrót;
c) łączna kwota zobowiązań klienta będącego
dłużnikiem lub grupy powiązanych klientów wobec
763
instytucji i jednostek dominujących oraz ich jednostek
zależnych, w tym wszelkich ekspozycji, których
dotyczy niewykonanie zobowiązania, jednak z
wyjątkiem należności lub należności warunkowych z
zabezpieczeniem
w
formie
nieruchomości
mieszkalnych, nie przekracza - zgodnie z wiedzą
instytucji - kwoty 1,5 mln EUR. Instytucja podejmuje
zasadne kroki w celu uzyskania tej wiedzy.
3. Co trzy miesiące instytucje przedstawiają
Art. 501
właściwym organom sprawozdania dotyczące N/przepi
ust. 3
całkowitej kwoty ekspozycji wobec MŚP obliczonej
s
stosowan
zgodnie z ust. 2.
y jest
bezpośre
dnio
4. Do dnia 28 czerwca 2016 r. Komisja przedstawi
Art. 501
sprawozdanie na temat wpływu wymogów N/przepi
ust. 4
dotyczących funduszy własnych określonych w
s
niniejszym rozporządzeniu na udzielanie kredytów stosowan
MŚP oraz osobom fizycznym, a następnie przedstawi y jest
bezpośre
to sprawozdanie Parlamentowi Europejskiemu i dnio
Radzie, a w stosownym przypadku wraz z wnioskiem
ustawodawczym.
Art. 501
5. Do celów ust. 4 EUNB przedstawi Komisji N/przepi
ust. 5
sprawozdanie zawierające następujące elementy:
s
stosowan
a) analizę zmian tendencji i warunków dotyczących
akcji kredytowej w odniesieniu do MŚP w okresie, o y jest
bezpośre
którym mowa w ust. 4;
dnio
b) analizę rzeczywistego poziomu ryzyka unijnych
MŚO w całym cyklu ekonomicznym;
c) spójność wymogów dotyczących funduszy
własnych określonych w niniejszym rozporządzeniu w
odniesieniu do ryzyka kredytowego dotyczącego
ekspozycji wobec MŚP wraz z wynikami analiz, o
których mowa w lit. a) i b).
Tytuł II. SPRAWOZDANIA I PRZEGLĄDY
Art. 502
N/przepi
Artykuł 502.
s
Cykliczność wymogów kapitałowych
stosowan
y jest
Komisja, działając we współpracy z EUNB, ERRS i bezpośre
państwami członkowskimi oraz uwzględniając opinię
dnio
764
EBC, okresowo monitoruje, czy niniejsze
rozporządzenie jako całość, wraz z dyrektywą
2013/36/UE, ma znaczący wpływ na cykl gospodarczy,
i w świetle tej analizy rozważa, czy uzasadnione
byłoby podjęcie działań naprawczych. Do dnia 31
grudnia 2013 r. EUNB przedstawia Komisji
sprawozdanie, w którym stwierdza, czy i w jaki sposób
metody stosowane przez instytucje zgodnie z metodą
IRB powinny się zbiegać w celu uzyskania
porównywalnych wymogów kapitałowych przy
jednoczesnym ograniczeniu procykliczności.
Na podstawie tej analizy i przy uwzględnieniu opinii
EBC Komisja sporządza co dwa lata sprawozdanie i
przedstawia je Parlamentowi Europejskiemu i Radzie
wraz z wszelkimi odpowiednimi wnioskami. Przy
sporządzaniu sprawozdania brany jest odpowiednio
pod uwagę wkład kredytobiorców i kredytodawców.
Do dnia 31 grudnia 2014 r. Komisja dokona przeglądu
stosowania przepisów art. 33 ust. 1 lit. c) i sporządzi
sprawozdanie w tej kwestii, które przedstawi
Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, w stosownym
przypadku wraz z wnioskiem ustawodawczym.
W odniesieniu do ewentualnego usunięcia art. 33 ust. 1
lit. c) i możliwości jego stosowania na poziomie Unii
przegląd powinien w szczególności zapewnić
wystarczające zabezpieczenia gwarantujące stabilność
finansową we wszystkich państwach członkowskich.
Art. 503
Artykuł 503.
N/przepi
ust. 1
s
Wymogi w zakresie funduszy własnych z tytułu stosowan
ekspozycji w postaci obligacji zabezpieczonych
y jest
1. Do dnia 31 grudnia 2014 r., po przeprowadzeniu bezpośre
konsultacji z EUNB Komisja przedstawi Parlamentowi
dnio
Europejskiemu i Radzie sprawozdanie wraz z
odpowiednimi wnioskami, dotyczące kwestii, czy wagi
ryzyka określone w art. 129 i wymogi w zakresie
funduszy własnych z tytułu ryzyka szczególnego
określone w art. 336 ust. 3 są odpowiednie dla
wszystkich instrumentów, które kwalifikują się do
takiego traktowania, oraz czy kryteria określone w art.
129 są właściwe.
765
Art. 503
2. Sprawozdanie i wnioski, o których mowa w ust. 1, N/przepi
ust. 2
dotyczą:
s
stosowan
a) zakresu, w jakim obecne regulacyjne wymogi
kapitałowe mające zastosowanie do obligacji y jest
zabezpieczonych
odpowiednio
uwzględniają bezpośre
rozbieżności między jakością kredytową obligacji
dnio
zabezpieczonych i ich zabezpieczeniem, w tym zakres
rozbieżności
w
poszczególnych
państwach
członkowskich;
b) przejrzystości rynku obligacji zabezpieczonych i
zakresu, w jakim ułatwia ona inwestorom
kompleksową analizę wewnętrzną w odniesieniu do
ryzyka kredytowego związanego z obligacjami
zabezpieczonymi i zabezpieczeniami, które ich
dotyczą, oraz oddzielenia aktywów w przypadku
niewypłacalności emitenta, w tym łagodzących
skutków bazowych rygorystycznych krajowych ram
prawnych zgodnie z art. 129 niniejszego
rozporządzenia w sprawie wymogów kapitałowych i
art. 52 ust. 4 dyrektywy 2009/65/WE w sprawie
ogólnej jakości kredytowej obligacji zabezpieczonej i
wpływu tej jakości na poziom przejrzystości
wymaganej przez inwestorów;
c) zakres, w jakim emisja przez instytucję kredytową
obligacji zabezpieczonych wpływa na ryzyko
kredytowe, na jakie wystawieni są inni wierzyciele
instytucji emitującej.
3. Do dnia 31 grudnia 2014 r., po przeprowadzeniu
Art. 503
N/przepi
konsultacji z EUNB Komisja przedstawi Parlamentowi
ust. 3
s
Europejskiemu i Radzie sprawozdanie, określające, czy stosowan
kredyty zabezpieczone statkami powietrznymi y jest
(zastawy na statkach powietrznych) i kredyty
mieszkaniowe
zabezpieczone
gwarancją,
ale bezpośre
niezabezpieczone zarejestrowaną hipoteką, powinny
dnio
pod pewnymi warunkami być traktowane jak uznane
aktywa zgodnie z art. 129.
4. Do dnia 31 grudnia 2016 r. Komisja dokona
Art. 503
przeglądu zasadności odstępstwa określonego w art. N/przepi
ust. 4
496 i w razie potrzeby zasadności rozszerzenia
s
podobnego podejścia na inne formy obligacji stosowan
zabezpieczonych. W świetle tego przeglądu Komisja y jest
może w razie potrzeby przyjąć akty delegowane bezpośre
766
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3150
› Pobierz plik