Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3150
- Data wpłynięcia: 2015-02-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1166
3150
stycznia 2014 r.
Do pełnego wprowadzenia wiążących wymogów
dotyczących płynności właściwe organy mogą nadal
gromadzić
informacje
poprzez
narzędzia
monitorowania w celu monitorowania zgodności z
obowiązującymi krajowymi normami płynności.
Komisja jest uprawniona do przyjmowania
wykonawczych standardów technicznych, o których
mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 15
rozporządzenia (UE) nr 1093/2010.
Właściwe
organy
państwa
członkowskiego
Art. 415
pochodzenia w odpowiednim czasie dostarczają drogą N/przepi
ust. 4
elektroniczną właściwym organom i bankowi
s
centralnemu przyjmujących państw członkowskich stosowan
y jest
oraz EUNB na ich wniosek indywidualne
sprawozdania zgodnie z niniejszym artykułem.
bezpośre
dnio
Art. 415
Właściwe organy sprawujące nadzór na zasadzie N/przepi
ust. 5
skonsolidowanej zgodnie z art. 112 dyrektywy
s
2013/36/UE w odpowiednim czasie dostarczają drogą stosowan
elektroniczną następującym organom - na ich wniosek y jest
- wszystkie sprawozdania przedłożone przez instytucję bezpośre
zgodnie z jednolitymi wzorami sprawozdań, o których
dnio
mowa w ust. 3:
a) właściwym organom i krajowemu bankowi
centralnemu przyjmujących państw członkowskich, w
których znajdują się istotne oddziały zgodnie z art. 51
dyrektywy 2013/36/UE instytucji dominującej lub
instytucji kontrolowanych przez tę samą dominującą
finansową spółkę holdingową;
b) właściwym organom, które zatwierdziły jednostki
zależne instytucji dominującej lub instytucji
kontrolowanych przez tę samą dominującą finansową
spółkę holdingową, oraz bankowi centralnemu tego
samego państwa członkowskiego;
c) EUNB;
d) EBC.
Właściwe organy, które udzieliły zezwolenia instytucji
Art. 415
będącej jednostką zależną instytucji dominującej lub N/przepi
s
647
ust. 6
dominującej finansowej spółki holdingowej, na stosowan
wniosek w odpowiednim czasie dostarczają drogą y jest
elektroniczną właściwym organom sprawującym bezpośre
nadzór na zasadzie skonsolidowanej zgodnie z art. 111
dnio
dyrektywy 2013/36/UE, bankowi centralnemu państwa
członkowskiego,
w
którym
instytucja jest
zatwierdzona, oraz EUNB wszystkie sprawozdania
przedłożone przez daną instytucję zgodnie z
jednolitymi wzorami sprawozdań, o których mowa w
ust. 3.
Art. 416
Sprawozdawczość dotycząca aktywów płynnych
N/przepi
ust. 1
Instytucje zgłaszają następujące pozycje jako aktywa
s
płynne, chyba że zostały one wyłączone zgodnie z ust. stosowan
2, oraz tylko wówczas, gdy aktywa płynne spełniają y jest
warunki określone w ust. 3:
bezpośre
dnio
a) środki pieniężne i ekspozycje w stosunku do
banków centralnych w zakresie, w jakim takie
ekspozycje można wycofać w każdej chwili w
warunkach skrajnych. W odniesieniu do depozytów
utrzymywanych w bankach centralnych właściwy
organ i bank centralny dążą do osiągnięcia
porozumienia w sprawie zakresu, w jakim wymagane
rezerwy minimalne mogą zostać wycofane w
warunkach skrajnych;
b) inne aktywa zbywalne charakteryzujące się
wyjątkowo wysoką płynnością i jakością kredytową;
c) aktywa zbywalne stanowiące należności od albo
gwarantowane przez:
(i) rząd centralny państwa członkowskiego, region
autonomiczny
pod
względem
podatkowym
uprawniony do nakładania i poboru podatków lub rząd
centralny państwa trzeciego w walucie krajowej tego
rządu centralnego lub regionalnego, jeżeli instytucja
ponosi ryzyko płynności w takim państwie
członkowskim lub państwie trzecim, które pokrywa
dzięki przechowywaniu tych aktywów płynnych;
(ii) banki centralne i niecentralne pozarządowe
podmioty sektora publicznego w walucie krajowej tego
banku centralnego i podmiotu sektora publicznego;
(iii)
Bank Rozrachunków Międzynarodowych,
648
Międzynarodowy Fundusz Walutowy, Komisję lub
wielostronne banki rozwoju;
(iv) Europejski Instrument Stabilności Finansowej
oraz Europejski Mechanizm Stabilności.
d) aktywa zbywalne charakteryzujące się wysoką
płynnością i jakością kredytową;
e) zobowiązania kredytowe "standby" udzielone przez
banki centralne w zakresie polityki pieniężnej w takim
stopniu, w jakim zobowiązania te nie są zabezpieczone
aktywami płynnymi oraz z wyłączeniem awaryjnego
wsparcia płynnościowego;
f) jeżeli instytucja kredytowa należy do sieci zgodnie z
przepisami prawnymi lub ustawowymi, minimalne
depozyty prawne lub ustawowe w centralnej instytucji
kredytowej oraz inne płynne środki finansowe
udostępniane zgodnie z przepisami ustawowymi lub
umownymi przez centralną instytucję kredytową lub
centralne instytucje kredytowe, które są członkami
sieci, o której mowa w art. 113 ust. 7, lub które
kwalifikuje
się
do
przyznania
odstępstwa
przewidzianego we art. 10, w takim stopniu, w jakim
środki te nie są zabezpieczone aktywami płynnymi.
Do czasu opracowania jednolitej definicji wysokiej i
wyjątkowo wysokiej płynności i jakości kredytowej
zgodnie z art. 460 instytucje same określają w danej
walucie aktywa zbywalne, charakteryzujące się
odpowiednio wysoką lub bardzo wysoką płynnością i
jakością kredytową. Do czasu opracowania jednolitej
definicji właściwe organy mogą, przy uwzględnieniu
kryteriów wymienionych w art. 509 ust. 3, 4 i 5,
zapewnić ogólne wytyczne, którymi instytucje kierują
się przy określaniu aktywów o wysokiej i bardzo
wysokiej płynności i jakości kredytowej. W razie
braku takich wytycznych instytucje stosują do tego
celu przejrzyste i obiektywne kryteria, w tym niektóre
lub wszystkie kryteria wymienione w art. 509 ust. 3, 4 i
5.
Art. 416
Następujących aktywów nie uznaje się za aktywa N/przepi
ust. 2
płynne:
s
stosowan
a) aktywów emitowanych przez instytucję kredytową,
chyba że spełniają one jeden z następujących y jest
649
warunków:
bezpośre
dnio
(i) stanowią obligacje kwalifikujące się do sposobu
ujmowania określonego w art. 129 ust. 4 lub 5 lub
zabezpieczone
aktywami
instrumenty,
jeżeli
wykazano, że są o najwyższej jakości kredytowej
określonej przez EUNB, zgodnie z kryteriami
określonymi w art. 509 ust. 3, 4 i 5;
(ii) stanowią obligacje, o których mowa w art. 52 ust.
4 dyrektywy 2009/65/WE, inne niż obligacje, o
których mowa w ppkt (i) niniejszej litery;
(iii) instytucja kredytowa została ustanowiona przez
rząd centralny lub samorząd regionalny państwa
członkowskiego, a rząd ten jest zobowiązany do
ochrony gospodarczych podstaw instytucji i
utrzymywania jej wiarygodności przez cały okres jej
funkcjonowania; lub aktywa te są w jednoznaczny
sposób gwarantowane przez ten rząd; lub co najmniej
90 % pożyczek udzielonych przez daną instytucję jest
pośrednio lub bezpośrednio gwarantowanych przez ten
rząd i są stosowane zasadniczo do finansowania
preferencyjnych pożyczek udzielanych w sposób
niekonkurencyjny i nienastawiony na zysk, aby
promować cele tego rządu dotyczące porządku
publicznego;
b) aktywów, które są przedstawiane instytucji jako
zabezpieczenie w ramach umowy z otrzymanym
przyrzeczeniem odkupu i transakcji finansowania
papierów wartościowych oraz które są utrzymywane
przez tę instytucję wyłącznie jako środek ograniczania
ryzyka kredytowego i do których instytucja nie ma
prawnego ani umownego dostępu;
c) aktywów emitowanych przez którykolwiek z
poniższych podmiotów:
(i) firmę inwestycyjną;
(ii) zakład ubezpieczeń;
(iii) finansową spółkę holdingową;
(iv) finansową spółkę holdingową o działalności
mieszanej;
(v)
każdy inny podmiot, którego głównym
650
przedmiotem działalności jest co najmniej jedna z
działalności wymienionych w załączniku I do
dyrektywy 2013/36/UE.
Art. 416
Zgodnie z ust. 1 instytucje zgłaszają jako aktywa N/przepi
ust. 3
płynne te aktywa, które spełniają poniższe warunki:
s
stosowan
a) są wolne od obciążeń lub dostępne w pulach
zabezpieczeń do wykorzystania w celu zdobycia y jest
bezpośre
dodatkowego finansowania w ramach linii dnio
kredytowych przeznaczonych na konkretny cel, lecz
jeszcze nie zasilonych, dostępnych dla tej instytucji;
b) nie są emitowane przez samą instytucję lub jej
instytucję dominującą lub instytucje zależne bądź inną
jednostkę zależną jej instytucji dominujących lub
dominującej finansowej spółki holdingowej;
c) ich cena jest z reguły uzgadniana przez uczestników
rynku i można ją łatwo śledzić na rynku, bądź ich cenę
można określić za pomocą wzoru, który łatwo obliczyć
na podstawie danych dostępnych publicznie, i nie
zależy ona od mocnych założeń, co ma zazwyczaj
miejsce w przypadku produktów strukturyzowanych
lub egzotycznych;
d) stanowią uznane zabezpieczenie w standardowych
operacjach w zakresie płynności prowadzonych przez
bank centralny w państwie członkowskim lub - jeżeli
aktywa płynne przechowuje się w celu pokrycia
rozchodów płynności w walucie państwa trzeciego -
bank centralny tego państwa trzeciego;
e) są notowane na uznanej giełdzie lub są zbywalne na
aktywnych rynkach umów zwykłej sprzedaży lub w
drodze zwykłych umów z udzielonym przyrzeczeniem
odkupu na zatwierdzonych rynkach odkupu. Te
kryteria należy rozpatrywać oddzielnie dla każdego
rynku.
Warunki, o których mowa w akapicie pierwszym lit.
c), d) i e) nie mają zastosowania do aktywów, o
których mowa w ust. 1 lit. e).
Warunek, o którym mowa w akapicie pierwszym lit.
d), nie ma zastosowania do aktywów płynnych
utrzymywanych w celu pokrycia odpływów płynności
w walucie, w przypadku której definicja aktywów
651
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3150
› Pobierz plik