Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3150
- Data wpłynięcia: 2015-02-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1166
3150
przegląd modeli wewnętrznych, w tym modeli
stosowanych do celów niniejszego rozdziału.
Art. 368
Przegląd, o którym mowa w ust. 1 lit. h), obejmuje N/przepi
ust. 2
zarówno działalność jednostek handlowych, jak i
s
niezależnej jednostki kontroli ryzyka. Przynajmniej raz stosowan
w roku instytucja przeprowadza przegląd całokształtu y jest
procesu zarządzania ryzykiem. Przegląd obejmuje bezpośre
następujące elementy:
dnio
a) adekwatność dokumentacji systemu i procesu
zarządzania ryzykiem oraz organizację jednostki
kontroli ryzyka;
b) uwzględnienie miar ryzyka w codziennym
zarządzaniu ryzykiem oraz spójność systemu
informacji zarządczej;
c)
wykorzystywany przez instytucję proces
zatwierdzania modeli wyceny ryzyka oraz systemów
wyceny stosowanych przez pracowników jednostek
operacyjnych i ewidencyjnych;
d) zakres ryzyka ujmowanego w modelu pomiaru
ryzyka oraz zatwierdzanie wszelkich istotnych zmian
w procesie zarządzania ryzykiem;
e) dokładność i kompletność danych dotyczących
pozycji, dokładność i adekwatność założeń
dotyczących zmienności i korelacji oraz dokładność
wyceny i obliczeń wrażliwości na ryzyko;
f) wykorzystywany przez instytucję proces weryfikacji
mający na celu ocenę spójności, terminowości i
rzetelności źródeł danych wykorzystywanych do
zasilania modeli wewnętrznych, w tym niezależności
tych źródeł danych;
g) proces weryfikacji stosowany przez instytucję do
oceny weryfikacji historycznej przeprowadzanej w
celu zweryfikowania dokładności modeli.
W związku ze zmianami zachodzącymi w technikach i
Art. 368
najlepszych praktykach instytucje stosują te nowe N/przepi
ust. 3
techniki i praktyki w każdym modelu wewnętrznym
s
stosowanym do celów niniejszego rozdziału.
stosowan
y jest
bezpośre
587
dnio
Art. 369
Walidacja wewnętrzna
N/przepi
ust. 1
Instytucje
posiadają
procedury
zapewniające
s
odpowiednią
walidację
wszystkich
modeli stosowan
wewnętrznych, stosowanych do celów niniejszego y jest
rozdziału, przez odpowiednio wykwalifikowane osoby bezpośre
niebiorące udziału w procedurze ich opracowywania w
dnio
celu zapewnienia prawidłowości tych modeli z
koncepcyjnego punktu widzenia oraz odpowiedniego
uwzględnienia w nich wszystkich istotnych rodzajów
ryzyka. Walidacja odbywa się po wstępnym
opracowaniu modelu wewnętrznego oraz przy
wprowadzaniu wszelkich istotnych zmian do tego
modelu wewnętrznego. Walidację przeprowadza się
również okresowo, ale przede wszystkim w przypadku
wystąpienia istotnych zmian w strukturze rynku lub w
składzie portfela, które mogą sprawić, że model
wewnętrzny przestanie być odpowiedni. Instytucje
stosują pojawiające się nowe rozwiązania w zakresie
technik i najlepszych praktyk walidacji wewnętrznej.
Walidacja modelu wewnętrznego nie ogranicza się
wyłącznie do weryfikacji historycznej, ale obejmuje
także przynajmniej następujące działania:
a) testy służące wykazaniu, czy wszelkie założenia
przyjęte w ramach modelu wewnętrznego są
prawidłowe i czy nie nastąpiło niedoszacowanie lub
zawyżenie ryzyka;
b) oprócz przewidzianych w przepisach programów
weryfikacji historycznych instytucje przeprowadzają
własne testy walidacyjne modelu wewnętrznego, w
tym weryfikacje historyczne, dotyczące struktury ich
portfeli oraz związanych z nimi rodzajów ryzyka;
c) zastosowanie hipotetycznych portfeli w celu
zapewnienia, by model wewnętrzny mógł uwzględniać
szczególne właściwości strukturalne, które mogą
wystąpić, np. istotne ryzyko bazowe i ryzyko
koncentracji.
Instytucja przeprowadza weryfikację historyczną
Art. 369
N/przepi
zarówno rzeczywistych, jak i hipotetycznych zmian
ust. 2
wartości
s
portfela.
stosowan
y jest
588
bezpośre
dnio
Art. 370
Wymogi w odniesieniu do modelowania ryzyka N/przepi
szczególnego
s
Model wewnętrzny stosowany do obliczania stosowan
wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu y jest
ryzyka szczególnego i model wewnętrzny dla bezpośre
transakcji korelacyjnych spełniają następujące wymogi
dnio
dodatkowe:
a) zawierają objaśnienia dotyczące historycznych
wahań cen związanych z portfelem;
b) obejmują koncentrację w kategoriach wielkości oraz
zmiany struktury portfela;
c) są odporne na niekorzystne warunki;
d) są testowane w ramach weryfikacji historycznej
mającej na celu ocenę, czy ryzyko szczególne zostało
dokładnie ujęte. Jeśli instytucja przeprowadza taką
weryfikację historyczną na podstawie odpowiednich
subportfeli, muszą być one wybierane w sposób
spójny;
e) uwzględniają bazowe ryzyko rodzajowe, w
szczególności są wrażliwe na istotne różnice
idiosynkratyczne
między podobnymi, ale nie
identycznymi pozycjami;
f) uwzględniają ryzyko wystąpienia niekorzystnych
zdarzeń.
Art. 371
Wyjątki od modeli pomiaru ryzyka szczególnego
N/przepi
ust. 1
Instytucja może się zdecydować na wyłączenie z
s
obliczania wymogu w zakresie funduszy własnych z stosowan
tytułu ryzyka szczególnego przy użyciu modelu y jest
wewnętrznego tych pozycji, w odniesieniu do których bezpośre
spełnia ona wymóg w zakresie funduszy własnych z
dnio
tytułu ryzyka szczególnego zgodnie z art. 332 ust. 1 lit.
e) lub art. 337, z wyjątkiem pozycji podlegających
metodzie określonej w art. 377.
Instytucja może się zdecydować na nieujmowanie w
Art. 371
swoim modelu wewnętrznym ryzyka niewykonania N/przepi
ust. 2
zobowiązań i ryzyka migracji w odniesieniu do
s
stosowan
589
rynkowych instrumentów dłużnych, jeżeli te rodzaje y jest
ryzyka są objęte wymogami określonymi w sekcji 4.
bezpośre
dnio
Art. 372
Wymóg posiadania modelu wewnętrznego IRC
N/przepi
Instytucja stosująca model wewnętrzny do obliczania
s
wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu stosowan
y jest
ryzyka szczególnego rynkowych instrumentów
dłużnych posiada również model wewnętrzny bezpośre
uwzględniania dodatkowego ryzyka niewykonania
dnio
zobowiązań i migracji (IRC) w celu objęcia tych
rodzajów ryzyka niewykonania zobowiązań i ryzyka
migracji pozycji portfela handlowego instytucji, które
stanowią dodatkowe ryzyko w stosunku do ryzyka
objętego pomiarem wartości zagrożonej, jak określono
w art. 365 ust. 1. Instytucja wykazuje, że jej model
wewnętrzny spełnia poniższe normy przy założeniu
stałego poziomu ryzyka, a w odpowiednich
przypadkach dokonywane są korekty, aby uwzględnić
wpływ płynności, koncentracji, zabezpieczeń i
opcjonalności:
a)
model
wewnętrzny
zawiera
miarodajne
zróżnicowanie ryzyka oraz dokładne i konsekwentne
oszacowanie dodatkowego ryzyka niewykonania
zobowiązań i ryzyka migracji;
b) oszacowanie potencjalnych strat ujęte w modelu
wewnętrznym odgrywa kluczową rolę w zarządzaniu
ryzykiem instytucji;
c) dane rynkowe i dane o pozycji wykorzystywane w
modelu wewnętrznym są aktualne i podlegają
stosownej ocenie jakości;
d) spełnione są wymogi określone w art. 367 ust. 3, art.
368, art. 369 ust. 1 oraz art. 370 lit. b), c), e) i f).
EUNB wydaje wytyczne dotyczące wymogów
określonych w art. 373-376.
Art. 373
Zakres wewnętrznego modelu IRC
N/przepi
Wewnętrzny model IRC obejmuje wszystkie pozycje
s
podlegające wymogowi w zakresie funduszy własnych stosowan
z tytułu ryzyka szczególnego stóp procentowych, w y jest
tym pozycje obciążone narzutem kapitałowym z tytułu bezpośre
590
ryzyka szczególnego w wysokości 0 % zgodnie z art.
dnio
336, ale nie obejmuje pozycji sekurytyzacyjnych i
kredytowych instrumentów pochodnych
uruchamianych n-tym niewykonaniem zobowiązania.
Instytucja może - pod warunkiem otrzymania
zezwolenia właściwych organów - zdecydować się na
stałe włączanie wszystkich notowanych pozycji
kapitałowych i pochodnych na podstawie notowanych
instrumentów kapitałowych. Zezwolenia udziela się,
jeśli takie włączenie jest spójne ze sposobem
wewnętrznego pomiaru ryzyka i zarządzania nim przez
instytucję.
Art. 374
Parametry wewnętrznego modelu IRC
N/przepi
ust. 1
Instytucje stosują model wewnętrzny do obliczania
s
miary wyrażającej straty wynikające z niewykonania stosowan
zobowiązań i wewnętrznej lub zewnętrznej migracji y jest
ratingowej z przedziałem ufności wynoszącym
bezpośre
99,9 %
przez okres jednego roku. Instytucje obliczają tę miarę
dnio
co najmniej raz w tygodniu.
Założenia korelacji są poparte analizą obiektywnych
Art. 374
danych w ramach, które są prawidłowe z N/przepi
ust. 2
s
koncepcyjnego punktu widzenia. Model wewnętrzny stosowan
odpowiednio odzwierciedla koncentracje emitentów.
Powinien on również uwzględniać koncentracje, które y jest
mogą powstawać w warunkach skrajnych w obrębie bezpośre
jednej klasy produktów lub większej liczby takich klas.
dnio
Model wewnętrzny IRC odzwierciedla wpływ korelacji
Art. 374
między przypadkami niewykonania zobowiązań i N/przepi
ust. 3
migracji. Nie uwzględnia się w nim wpływu
s
dywersyfikacji między przypadkami niewykonania stosowan
zobowiązań i migracji, z jednej strony, a pozostałymi y jest
bezpośre
czynnikami ryzyka, z drugiej strony.
dnio
Model wewnętrzny opiera się na założeniu stałego
Art. 374
N/przepi
poziomu ryzyka przez okres jednego roku, co oznacza,
ust. 4
że poszczególne pojedyncze pozycje lub grupy pozycji
s
portfela handlowego, w przypadku których doszło do stosowan
niewykonania zobowiązań lub migracji w okresie ich
y jest
płynności, są rebilansowane na koniec okresu ich bezpośre
płynności w celu osiągnięcia pierwotnego poziomu
dnio
ryzyka. Instytucja może również zdecydować się na
ciągłe stosowanie założenia dotyczącego stałej pozycji,
591
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3150
› Pobierz plik