eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3150
  • Data wpłynięcia: 2015-02-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1166

3150


Art. 366
Instytucje obliczają dzienne przekroczenia w oparciu o N/przepi


ust. 3
weryfikację
historyczną
hipotetycznych
i
s
rzeczywistych zmian wartości portfela. Przekroczenie stosowan
to
jednodniowa
zmiana
wartości
portfela y jest
przewyższająca
jednodniową
miarę
wartości bezpośre
zagrożonej wygenerowaną przez model instytucji. Do dnio
celów określania dodajnika liczba przekroczeń jest
oceniana co najmniej raz na kwartał i jest równa
wyższej z liczb przekroczeń w ramach hipotetycznych
i rzeczywistych zmian wartości portfela.
Weryfikacja historyczna hipotetycznych zmian
wartości portfela opiera się na porównaniu wartości
portfela na koniec dnia z jego wartością na koniec
następnego dnia przy założeniu braku zmian pozycji.
Weryfikacja historyczna rzeczywistych zmian wartości
portfela opiera się na porównaniu wartości portfela na
koniec dnia z jego rzeczywistą wartością na koniec
następnego dnia z wyjątkiem opłat, prowizji i wyniku
odsetkowego netto.
Właściwe organy mogą w indywidualnych
Art. 366
N/przepi


przypadkach
ograniczyć dodajnik do wartości
ust. 4
wynikającej z przekroczeń w ramach hipotetycznych
s
zmian, jeżeli liczba przekroczeń w ramach stosowan
y jest
rzeczywistych zmian nie wynika z braków w modelu
wewnętrznym.
bezpośre

dnio
W celu umożliwienia właściwym organom ciągłego
Art. 366
monitorowania adekwatności mnożników instytucje N/przepi


s

582
ust. 5
niezwłocznie - a w każdym razie nie później niż w stosowan
ciągu pięciu dni roboczych - powiadamiają właściwe y jest
organy o przekroczeniach, które wynikają z ich bezpośre
programu weryfikacji historycznej.
dnio
Art. 367
Wymogi dotyczące pomiaru ryzyka
N/przepi


ust. 1
Każdy model wewnętrzny stosowany do obliczania
s
wymogów kapitałowych z tytułu ryzyka pozycji, stosowan
ryzyka walutowego, ryzyka cen towarów, jak również y jest
każdy model wewnętrzny stosowany w odniesieniu do bezpośre
transakcji korelacyjnych, spełniają wszystkie poniższe
dnio
wymogi:
a) model dokładnie obejmuje wszystkie istotne rodzaje
ryzyka zmiany cen;
b) model obejmuje wystarczającą liczbę czynników
ryzyka w zależności od poziomu działalności instytucji
na poszczególnych rynkach. Jeżeli czynnik ryzyka jest
uwzględniony w stosowanym przez instytucję modelu
wyceny, ale nie jest uwzględniony w modelu pomiaru
ryzyka, instytucja musi być w stanie uzasadnić takie
pominięcie w sposób zadowalający właściwy organ.
Model pomiaru ryzyka obejmuje nieliniowy charakter
wartości opcji i innych produktów oraz ryzyko
korelacji i ryzyko bazowe. Jeżeli w przypadku
czynników ryzyka stosuje się wskaźniki zastępcze,
muszą one
mieć
udokumentowaną
historię
potwierdzającą dobre wyniki ich stosowania w
odniesieniu do rzeczywistej utrzymywanej pozycji.
Art. 367
Każdy model wewnętrzny stosowany do obliczania N/przepi


ust. 2
wymogów kapitałowych z tytułu ryzyka pozycji,
s
ryzyka walutowego lub ryzyka cen towarów spełnia stosowan
wszystkie poniższe wymogi:
y jest
bezpośre
a)
model obejmuje zbiór czynników ryzyka
odpowiadających stopom procentowym w każdej
dnio
walucie, w której instytucja utrzymuje pozycje
bilansowe lub pozabilansowe wrażliwe na stopy
procentowe. Instytucja modeluje krzywe
dochodowości, stosując jedno z ogólnie przyjętych
podejść. Dla istotnych ekspozycji na ryzyko stopy
procentowej w najważniejszych walutach i na
najważniejszych rynkach krzywą dochodowości dzieli
się na co najmniej sześć segmentów terminów

583
zapadalności w celu ujęcia wahań zmienności stóp
wzdłuż krzywej dochodowości. Model obejmuje także
ryzyko niedoskonale skorelowanych przesunięć
między różnymi krzywymi dochodowości;
b) model obejmuje czynniki ryzyka odpowiadające
złotu i poszczególnym walutom obcym, w których
denominowane są pozycje instytucji. W odniesieniu do
przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania uwzględnia
się ich rzeczywiste pozycje walutowe. Instytucje mogą
oprzeć się na sprawozdaniach osoby trzeciej na temat
pozycji walutowej w takim przedsiębiorstwie, jeżeli w
odpowiedni sposób zapewniono poprawność tego
sprawozdania. Jeśli instytucja nie posiada informacji
na temat pozycji walutowych w przedsiębiorstwie
zbiorowego inwestowania, taką pozycję wydziela się i
traktuje zgodnie z art. 353 ust. 3;
c) w modelu wykorzystuje się odrębny czynnik ryzyka
przynajmniej dla każdego z rynków akcji, na których
instytucja utrzymuje znaczące pozycje;
d) w modelu wykorzystuje się odrębny czynnik ryzyka
przynajmniej dla każdego towaru, w którym instytucja
utrzymuje znaczące pozycje. Model musi także
obejmować ryzyko niedoskonale skorelowanych
przesunięć między podobnymi, ale nieidentycznymi
towarami oraz ryzyko zmian cen w kontraktach
terminowych
typu
forward
wynikające
z
niedopasowania terminów zapadalności. Uwzględnia
się w nim także charakterystyki rynkowe, w
szczególności daty dostawy i zakres uprawnień
uczestników rynku do likwidowania pozycji;
e) za pomocą modelu wewnętrznego instytucja ocenia
ostrożnie ryzyko wynikające z pozycji o mniejszej
płynności oraz pozycji o ograniczonej przejrzystości
cen w ramach realistycznych scenariuszy rynkowych.
Ponadto model wewnętrzny spełnia minimalne
standardy dotyczące danych. Wskaźniki zastępcze są
odpowiednio ostrożne i stosuje się je, wyłącznie jeśli
dostępne dane są niewystarczające lub nie
odzwierciedlają rzeczywistej zmienności pozycji lub
portfela.
W każdym modelu wewnętrznym stosowanym do
Art. 367
celów niniejszego rozdziału instytucje mogą N/przepi


s

584
ust. 3
uwzględniać empiryczne korelacje w ramach kategorii stosowan
ryzyka oraz między kategoriami ryzyka, wyłącznie y jest
jeśli ich podejście do pomiaru korelacji jest poprawne i bezpośre
rzetelnie wdrażane.
dnio
Art. 368
Wymogi jakościowe
N/przepi


ust. 1
Każdy model wewnętrzny stosowany do celów
s
niniejszego rozdziału jest prawidłowy z koncepcyjnego stosowan
punktu widzenia i rzetelnie wdrażany, a w y jest
szczególności spełnia wszystkie następujące wymogi bezpośre
jakościowe:
dnio

a) każdy model wewnętrzny stosowany do obliczania
wymogów kapitałowych z tytułu ryzyka pozycji,
ryzyka walutowego lub ryzyka cen towarów jest ściśle
zintegrowany z bieżącym procesem zarządzania
ryzykiem instytucji i służy jako podstawa
sprawozdawczości na temat ekspozycji na ryzyko dla
kadry kierowniczej wyższego szczebla;
b) instytucja ma jednostkę do spraw kontroli ryzyka,
niezależną od jednostek handlowych i podlegającą
bezpośrednio kadrze kierowniczej wyższego szczebla.
Jednostka ta jest odpowiedzialna za projektowanie i
wdrażanie każdego modelu wewnętrznego instytucji
stosowanego do celów niniejszego rozdziału.
Jednostka - odpowiedzialna za ogólny system
zarządzania ryzykiem - dokonuje również wstępnej i
bieżącej walidacji każdego modelu wewnętrznego
stosowanego do celów niniejszego rozdziału.
Opracowuje ona i analizuje dzienne sprawozdania na
temat wyników każdego modelu wewnętrznego
stosowanego do obliczania wymogów kapitałowych z
tytułu ryzyka pozycji, ryzyka walutowego i ryzyka cen
towarów oraz na temat odpowiednich środków, które
należy podejmować, w postaci limitów handlowych;
c) organ zarządzający i kadra kierownicza wyższego
szczebla instytucji aktywnie uczestniczą w procesie
kontroli ryzyka, zaś codzienne sprawozdania
przygotowywane przez jednostkę kontroli ryzyka są
weryfikowane na szczeblu kadry kierowniczej
posiadającej
wystarczające
uprawnienia,
aby
wprowadzać
ograniczenia
zarówno
pozycji
utrzymywanych przez poszczególnych uczestników

585
rynku, jak i całkowitej ekspozycji danej instytucji na
ryzyko;
d)
instytucja
posiada
wystarczającą
liczbę
pracowników wykwalifikowanych w zakresie
stosowania zaawansowanych modeli wewnętrznych, w
tym modeli stosowanych do celów niniejszego
rozdziału, w dziedzinach działalności handlowej,
kontroli ryzyka, audytu i ewidencji;
e) instytucja posiada ugruntowane procedury
monitorowania
i
zapewniania
zgodności
z
udokumentowanym zbiorem wewnętrznych zasad i
mechanizmów kontroli dotyczących całokształtu
funkcjonowania modeli wewnętrznych, w tym modeli
stosowanych do celów niniejszego rozdziału;
f) każdy model wewnętrzny stosowany do celów
niniejszego rozdziału posiada udokumentowaną
historię potwierdzającą odpowiednią dokładność
pomiarów ryzyka;
g) instytucja regularnie realizuje rygorystyczny
program testów warunków skrajnych, w tym
odwrotnych testów warunków skrajnych, który
obejmuje każdy model wewnętrzny stosowany do
celów niniejszego rozdziału, a wyniki tych testów
warunków skrajnych są weryfikowane przez kadrę
kierowniczą wyższego szczebla i odzwierciedlane w
zasadach i limitach przez nią ustalanych. Procedura ta
dotyczy w szczególności braku płynności rynków w
skrajnych warunkach rynkowych, ryzyka koncentracji,
rynków jednokierunkowych, ryzyka wystąpienia
niekorzystnych zdarzeń i ryzyka niewykonania
zobowiązań wynikającego z nagłych wahań
czynników, niezgodnych z oczekiwaniami rynku,
produktów nieliniowych, pozycji o znacznej ujemnej
wartości wewnętrznej, pozycji podlegających zjawisku
luki cenowej oraz innych rodzajów ryzyka, które mogą
nie być należycie uwzględnione w modelach
wewnętrznych. Skrajne warunki przyjmowane w teście
odpowiadają charakterowi portfeli oraz okresowi
wymaganemu do zabezpieczenia ryzyka lub
zarządzania nim w niekorzystnych warunkach
rynkowych;
h) instytucja przeprowadza, jako element swojego

586
strony : 1 ... 80 ... 120 ... 125 . [ 126 ] . 127 ... 140 ... 168

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: