Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3150
- Data wpłynięcia: 2015-02-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1166
3150
Art. 362
Ryzyko szczególne i ryzyko ogólne
N/przepi
Ryzyko pozycji z tytułu rynkowego instrumentu
s
dłużnego lub instrumentu kapitałowego lub stosowan
instrumentu od nich pochodnego można podzielić dla y jest
celów niniejszego rozdziału na dwa elementy. bezpośre
dnio
Pierwszy element stanowi ryzyko szczególne i
obejmuje ryzyko zmiany ceny danego instrumentu w
następstwie czynników związanych z jego emitentem
lub - w przypadku instrumentu pochodnego -
czynników związanych z emitentem instrumentu
bazowego. Drugi element stanowi ryzyko ogólne i
obejmuje ryzyko zmiany ceny danego instrumentu w
następstwie zmiany wysokości stóp procentowych w
przypadku rynkowego instrumentu dłużnego lub
instrumentu od niego pochodnego lub - w przypadku
instrumentu kapitałowego lub instrumentu od niego
pochodnego - ruchu na szerokim rynku akcji
niezwiązanego z żadnymi konkretnymi atrybutami
poszczególnych papierów wartościowych.
Art. 363
Zezwolenie na stosowanie modeli wewnętrznych
N/przepi
ust. 1
Po sprawdzeniu przestrzegania przez instytucję
s
stosowan
wymogów zawartych, stosownie do przypadku, w
sekcjach 2, 3 i 4 właściwe organy udzielają y jest
bezpośre
instytucjom zezwolenia na obliczanie wymogów w
zakresie funduszy własnych z tytułu co najmniej jednej
dnio
z następujących kategorii ryzyka przy użyciu modeli
wewnętrznych zamiast metod przedstawionych w
rozdziałach 2-4 lub w połączeniu z tymi metodami:
a) ryzyko ogólne instrumentów kapitałowych;
b) ryzyko szczególne instrumentów kapitałowych;
c) ryzyko ogólne instrumentów dłużnych;
d) ryzyko szczególne instrumentów dłużnych;
e) ryzyko walutowe;
f) ryzyko cen towarów.
W przypadku kategorii ryzyka, w odniesieniu do
Art. 363
których instytucja nie otrzymała zezwolenia, o którym N/przepi
ust. 2
mowa w ust. 1, na stosowanie modeli wewnętrznych
s
stosowan
nadal oblicza ona wymogi w zakresie funduszy
577
własnych zgodnie z przepisami, odpowiednio, y jest
rozdziałów 2, 3 i 4. Zezwolenie właściwych organów bezpośre
na stosowanie modeli wewnętrznych wymagane jest w
dnio
przypadku każdej kategorii ryzyka; udziela się go
wyłącznie w przypadku, gdy dany model wewnętrzny
obejmuje znaczący udział pozycji danej kategorii
ryzyka.
Art. 363
Istotne zmiany w stosowaniu modeli wewnętrznych, na N/przepi
ust. 3
których stosowanie instytucja uzyskała zezwolenie,
s
rozszerzenie zakresu stosowania modeli
stosowan
wewnętrznych, na których stosowanie instytucja y jest
uzyskała zezwolenie, w szczególności w odniesieniu bezpośre
do dodatkowych kategorii ryzyka, i wstępne obliczanie
dnio
wartości zagrożonej w warunkach skrajnych zgodnie z
art. 365 ust. 2 wymagają oddzielnego zezwolenia
właściwych organów.
Instytucje powiadamiają właściwe organy o wszelkich
innych rozszerzeniach zakresu stosowania tych modeli
wewnętrznych, na których stosowanie instytucja
uzyskała zezwolenie, i o wszelkich innych zmianach w
ich stosowaniu.
Art. 363
EUNB opracowuje projekty regulacyjnych standardów N/przepi
ust. 4
technicznych w celu określenia następujących
s
elementów:
stosowan
y jest
a) warunków oceny istotności rozszerzeń i zmian
stosowania modeli wewnętrznych;
bezpośre
dnio
b) metody oceny, według której właściwe organy
zezwalają instytucjom na stosowanie modeli
wewnętrznych;
c) warunki, zgodnie z którymi udział pozycji objęty
modelem wewnętrznym w ramach kategorii ryzyka jest
uznawany za znaczący zgodnie z ust. 2.
EUNB przedstawi Komisji powyższe projekty
regulacyjnych standardów technicznych do dnia 31
grudnia 2014 r.
Komisja jest uprawniona do przyjmowania
regulacyjnych standardów technicznych, o których
mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 10-14
rozporządzenia (UE) nr 1093/2010.
578
Art. 364
Wymogi w zakresie funduszy własnych przy N/przepi
ust. 1
stosowaniu modeli wewnętrznych
s
1. Każda instytucja stosująca model wewnętrzny stosowan
spełnia
y jest
- oprócz wymogów w zakresie funduszy
własnych obliczanych zgodnie z rozdziałami 2, 3 i 4 w bezpośre
dnio
przypadku tych kategorii ryzyka, w odniesieniu do
których nie udzielono zezwolenia na stosowanie
modelu wewnętrznego - wymóg w zakresie funduszy
własnych wyrażony jako suma lit. a) i b):
a) wyższa z następujących wartości:
(i) wartość zagrożona z poprzedniego dnia obliczona
zgodnie z art. 365 ust. 1 (VaRt-1);
(ii) średnia dzienna wartości zagrożonych z
poprzednich 60 dni roboczych (VaRavg), obliczona
zgodnie z art. 365 ust. 1, pomnożona przez mnożnik
(mc) zgodnie z art. 366;
b) wyższa z następujących wartości:
(i) najnowsza dostępna wartość zagrożona w
warunkach skrajnych obliczona zgodnie z art. 365 ust.
2 (sVaRt-1); oraz
(ii) średnia wartość zagrożona w warunkach skrajnych
obliczona w sposób i z częstotliwością określonymi w
art. 365 ust. 2 w ciągu poprzednich 60 dni roboczych
(sVaRavg), pomnożona przez mnożnik (ms) zgodnie z
art. 366.
Art. 364
Instytucje stosujące model wewnętrzny do obliczania N/przepi
ust. 2
wymogu w zakresie funduszy własnych z tytułu
s
szczególnego ryzyka instrumentów dłużnych spełniają stosowan
dodatkowy wymóg w zakresie funduszy własnych y jest
wyrażony jako suma następujących lit. a) i b):
bezpośre
dnio
a) wymóg w zakresie funduszy własnych obliczony
zgodnie z art. 337 i 338 z tytułu ryzyka szczególnego
pozycji sekurytyzacyjnych i instrumentów pochodnych
uruchamianych n-tym niewykonaniem zobowiązania w
portfelu handlowym z wyjątkiem pozycji objętych
wymogiem w zakresie funduszy własnych z tytułu
ryzyka szczególnego korelacyjnego portfela
handlowego zgodnie z sekcją 5 oraz w stosownych
przypadkach z wymogiem w zakresie funduszy
579
własnych z tytułu ryzyka szczególnego zgodnie z
rozdziałem 2 sekcja 6 w przypadku pozycji w
jednostkach
przedsiębiorstw
zbiorowego
inwestowania, w stosunku do których nie są spełnione
warunki zawarte w art. 350 ust. 1 ani w art. 350 ust. 2;
b) wyższa z wartości:
(i) najnowsza wartość liczbowa ryzyka w przypadku
dodatkowego ryzyka niewykonania zobowiązań i
dodatkowego ryzyka migracji obliczona zgodnie z
sekcją 3;
(ii) średnia wartość tej miary z poprzednich 12
tygodni.
Art. 364
Instytucje posiadające korelacyjny portfel handlowy, N/przepi
ust. 3
który spełnia wymogi określone w art. 338 ust. 1-3,
s
mogą spełnić wymóg w zakresie funduszy własnych na stosowan
podstawie art. 377 zamiast na podstawie art. 338 ust. 4,
y jest
przy czym wymóg ten obliczany jest jako wyższa z bezpośre
następujących wartości:
dnio
a) najnowsza wartość liczbowa ryzyka w przypadku
korelacyjnego portfela handlowego obliczona zgodnie
z sekcją 5;
b) średnia wartość tej miary z poprzednich 12 tygodni;
c) 8 % wymogu w zakresie funduszy własnych, które -
w momencie obliczania najnowszej wartości liczbowej
ryzyka, o której mowa w lit. a) - oblicza się zgodnie z
art. 338 ust. 4 w przypadku wszystkich pozycji
objętych modelem wewnętrznym w zakresie
korelacyjnego portfela handlowego.
Art. 365
Obliczanie wartości zagrożonej i wartości zagrożonej N/przepi
ust. 1
w warunkach skrajnych
s
Obliczenie miary wartości zagrożonej, o której mowa stosowan
w art. 364, odbywa się zgodnie z następującymi y jest
bezpośre
wymogami:
dnio
a) codzienne obliczanie miary wartości zagrożonej;
b) 99-ty percentyl, jednostronny przedział ufności;
c) 10-dniowy okres utrzymywania;
d) efektywny okres obserwacji historycznej wynoszący
co najmniej jeden rok, z wyjątkiem przypadków, gdy
580
krótszy okres obserwacji jest uzasadniony istotnym
skokiem zmienności cenowej;
e) co najmniej comiesięczna aktualizacja zbioru
danych.
Instytucja może stosować wartości zagrożonej
obliczone na podstawie okresu utrzymywania pozycji
krótszego niż 10 dni wyskalowanego do 10 dni przy
pomocy odpowiedniej metody, którą poddaje się
okresowym przeglądom.
Ponadto instytucja co najmniej raz w tygodniu oblicza
Art. 365
"wartość zagrożoną w warunkach skrajnych" N/przepi
ust. 2
bieżącego portfela zgodnie z wymogami określonymi
s
w pierwszym ustępie za pomocą danych otrzymanych stosowan
dzięki modelowi wartości zagrożonej skalibrowanych z y jest
danymi historycznymi pochodzącymi z ciągłego 12 bezpośre
-
miesięcznego
okresu
występowania
istotnych
dnio
skrajnych warunków finansowych mających znaczenie
dla portfela instytucji. Wybór takich danych
historycznych podlega przeglądowi dokonywanemu co
najmniej raz w roku przez instytucję, która
powiadamia o jego wyniku właściwe organy. EUNB
monitoruje zakres praktyk w zakresie obliczania
wartości zagrożonej w warunkach skrajnych i zgodnie
z art. 16 rozporządzenia (UE) nr 1093/2010 wydaje
wytyczne dotyczące tych praktyk.
Art. 366
Regulacyjna weryfikacja historyczna i mnożniki
N/przepi
ust. 1
Wyniki obliczeń, o
s
których mowa w art. 365, skaluje
się za pomocą mnożników (mc) i (ms).
stosowan
y jest
bezpośre
dnio
Każdy z mnożników (mc) i (ms) stanowi sumę co
Art. 366
najmniej 3 i dodajnika wynoszącego od 0 do 1 zgodnie N/przepi
ust. 2
z tabelą 1. Dodajnik ten zależy od liczby przekroczeń
s
w ciągu ostatnich 250 dni roboczych, wynikających z stosowan
weryfikacji
historycznej
wartości
zagrożonej y jest
przeprowadzonej przez instytucję zgodnie z art. 365 bezpośre
dnio
ust. 1.
581
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3150
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei