eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

Rządowy projekt ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

Rządowy projekt ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3130
  • Data wpłynięcia: 2015-02-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020
  • data uchwalenia: 2015-02-20
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 349

3130-czesc-I

mogą być przeprowadzone z wykorzystaniem środków
komunikacji elektronicznej.

Art. 53. 1. Wpisu na listę, o której mowa w art. 51 ust.
1–3, dokonuje dyrektor CDR, w drodze decyzji
administracyjnej, na wniosek osoby ubiegającej się o
wpis.
2. Do wniosku o wpis na listę, o której mowa w art. 51
ust. 1–3, dołącza się oryginał albo kopię zaświadczenia
o zdaniu egzaminu oraz inne dokumenty potwierdzające
spełnienie warunków wpisu na tę listę albo ich kopie.
3. Osobę wpisaną na listę, o której mowa w art. 51 ust.
1–3, skreśla się z tej listy na jej żądanie lub w przypadku
niezdania egzaminu uzupełniającego, lub skazania
prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub
umyślne przestępstwo skarbowe.

Art. 54. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi
określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki
i sposób przeprowadzania szkoleń i szkoleń
uzupełniających oraz przeprowadzania egzaminów i
egzaminów uzupełniających, mając na względzie
zapewnienie wysokiej jakości doradztwa w zakresie, o
którym mowa w art. 15 ust. 4 i 5 rozporządzenia nr
1305/2013 oraz jednolitych standardów świadczenia
usług doradczych w tym zakresie.
Art. 54 rozp. nr 1. Każde z państw członkowskich tworzy krajową
T
Art. 55, Art. 55. 1. Funkcjonowanie krajowej sieci obszarów
1305/2013
sieć obszarów wiejskich, która skupia organizacje i
57 i 58
wiejskich, o której mowa w art. 54 ust. 1 rozporządzenia
struktury administracyjne zaangażowane w rozwój
nr 1305/2013, zwanej dalej „KSOW”, zapewniają:
obszarów wiejskich. Partnerstwo, o którym mowa w
1) instytucja zarządzająca – jako jednostka centralna;
art. 5 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, również
2) samorządy
województw – jako jednostki
stanowi część krajowej sieci obszarów wiejskich.
regionalne;
Państwa członkowskie posiadające programy
3) wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego – jako
regionalne mogą przedłożyć do zatwierdzenia
jednostki
realizujące
w
poszczególnych
szczególny program utworzenia i funkcjonowania
województwach zadania KSOW, o których mowa
swojej krajowej sieci obszarów wiejskich.
w art. 54 ust. 2 lit. d rozporządzenia nr 1305/2013,
2. Tworzenie sieci kontaktów za pośrednictwem
wykonywane w ramach Sieci na rzecz innowacji w
krajowej sieci obszarów wiejskich ma na celu:
rolnictwie i na obszarach wiejskich, w tym zadania
a) zwiększenie udziału zainteresowanych stron
polegające na współpracy w ramach sieci EPI, o
we wdrażaniu programów rozwoju obszarów
której mowa w art. 53 ust. 1 rozporządzenia nr
wiejskich;
1305/2013;
b) podniesienie jakości wdrażania programów
4) CDR – jako jednostka koordynująca realizację
rozwoju obszarów wiejskich;
zadań KSOW, o których mowa w art. 54 ust. 2 lit.
49

c) informowanie społeczeństwa i potencjalnych
d rozporządzenia nr 1305/2013, wykonywanych w
beneficjentów o polityce rozwoju obszarów
ramach Sieci na rzecz innowacji w rolnictwie i na
wiejskich i o możliwościach finansowania;
obszarach wiejskich, w tym zadań polegających na
d) wspieranie innowacji w rolnictwie, produkcji
współpracy w ramach sieci EPI, o której mowa w
żywności, leśnictwie i na obszarach wiejskich.
art. 53 ust. 1 rozporządzenia nr 1305/2013.
3. Wsparcie z EFRROW, o którym mowa w art. 51
2. Do zadań jednostki centralnej należy zapewnienie
ust. 3, wykorzystuje się:
funkcjonowania KSOW na poziomie krajowym, w
a) na struktury potrzebne do prowadzenia sieci;
szczególności przez:
b) na przygotowanie i wdrożenie planu działania
1) identyfikację podmiotów współpracujących w
obejmującego
przynajmniej
następujące
ramach KSOW, zwanych dalej „partnerami
elementy:
KSOW”;
(i) gromadzenia przykładów projektów
2) opracowanie planu działania i dwuletnich planów
obejmujących
wszystkie
priorytety
operacyjnych we współpracy z partnerami KSOW
programów rozwoju obszarów wiejskich;
oraz agencją płatniczą.
(ii) ułatwianie tematycznych i analitycznych
3. Do zadań jednostki regionalnej należy zapewnienie
wymian między zainteresowanymi stronami z
funkcjonowania KSOW w województwie, w
dziedziny rozwoju obszarów wiejskich,
szczególności przez:
dzielenie się wnioskami i upowszechnianie
1) identyfikację partnerów KSOW w województwie;
wniosków;
2) realizację planu działania w zakresie dotyczącym
(iii) zapewnianie szkoleń oraz tworzenie sieci
województwa na podstawie dwuletnich planów
kontaktów dla lokalnych grup działania, a w
operacyjnych.
szczególności pomocy technicznej w zakresie
4. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi może
współpracy
międzyterytorialnej
i
upoważnić, w drodze rozporządzenia, jednostkę sektora
międzynarodowej, ułatwiania współpracy
finansów publicznych albo fundację, której jedynym
między lokalnymi grupami działania i
fundatorem jest Skarb Państwa, do pełnienia funkcji
poszukiwania partnerów na potrzeby
jednostki centralnej, mając na względzie określone w
działania, o którym mowa w art. 35;
programie zasoby i doświadczenie, jakie powinien
(iv) zapewnianie sieci kontaktów dla
posiadać podmiot pełniący funkcję jednostki centralnej
doradców i grup wsparcia w zakresie
oraz konieczność zapewnienia realizacji co najmniej
innowacji;
działań wymienionych w art. 54 ust. 3 lit. b
(v) dzielenie się wnioskami z monitorowania i
rozporządzenia nr 1305/2013.
ewaluacji oraz rozpowszechnianie ich;
5. W przypadku upoważnienia:
(vi) plan komunikacyjny, uwzględniający
1) jednostki sektora finansów publicznych do
uzgodnione z instytucjami zarządzającymi
pełnienia funkcji jednostki centralnej, realizacja jej
reklama i informacje dotyczące programu
zadań jest finansowana ze środków publicznych na
rozwoju obszarów wiejskich oraz działalność
wyprzedzające finansowanie zgodnie z przepisami
informacyjna i komunikacyjna adresowana do
dotyczącymi finansowania wspólnej polityki
społeczeństwa;
rolnej;
(vii) udział w działalności europejskiej sieci
2) fundacji, której jedynym fundatorem jest Skarb
na rzecz rozwoju obszarów wiejskich i
Państwa, do pełnienia funkcji jednostki centralnej,
wnoszeniu wkładu w taką działalność.
realizacja jej zadań jest finansowana z dotacji
50

Art. 5 ust. 1 rozp. 1. W odniesieniu do umowy partnerstwa i każdego
T

celowej udzielonej przez ministra właściwego do
nr 1303/2013
programu państwo członkowskie organizuje, zgodnie
spraw rozwoju wsi na podstawie przepisów o
z jego ramami instytucjonalnymi i prawnymi,
finansach publicznych.
partnerstwo z właściwymi instytucjami regionalnymi
6. Zadania jednostki regionalnej mogą być wykonywane
i lokalnymi. Partnerstwo obejmuje także
przez podmiot, któremu samorząd województwa
następujących partnerów:
powierzył wykonywanie tych zadań na podstawie
a) właściwe władze miejskie i inne instytucje
umowy.
publiczne;

b) partnerów gospodarczych i społecznych; oraz
Art. 57. 1. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi
c) właściwe podmioty reprezentujące społeczeństwo
powołuje, w drodze zarządzenia, organ pomocniczy w
obywatelskie, w tym partnerów działających na
zakresie funkcjonowania KSOW, w skład którego
rzecz ochrony środowiska, organizacje pozarządowe
wchodzą przedstawiciele podmiotów działających na
oraz podmioty odpowiedzialne za promowanie
rzecz rozwoju obszarów wiejskich na poziomie
włączenia społecznego, równouprawnienia płci i
krajowym.
niedyskryminacji.
2. Zarząd województwa powołuje, w drodze uchwały, w
zakresie funkcjonowania KSOW w województwie,
organ opiniodawczo-doradczy, w skład którego wchodzą
przedstawiciele podmiotów działających na rzecz
rozwoju obszarów wiejskich z danego województwa.
3. Do zadań organu, o którym mowa w ust. 1, należy:
1) akceptacja planu działania, dwuletnich planów
operacyjnych oraz ich zmian;
2) opiniowanie
sprawozdań
i
informacji,
sporządzanych na podstawie planu działania, w
ramach okresowego przeglądu realizacji tego planu
i dwuletnich planów operacyjnych, w tym
wydawanie rekomendacji w sprawie ich zmian;
3) zapewnienie wymiany wiedzy tematycznej,
analitycznej i ułatwianie współpracy pomiędzy
partnerami KSOW przez możliwość tworzenia
grup tematycznych na poziomie krajowym.
4. Do zadań organu, o którym mowa w ust. 2, należy:
1) opiniowanie propozycji do planu działania KSOW,
propozycji zmian do tego planu oraz dwuletnich
planów operacyjnych i ich zmian, na poziomie
województwa;
2) opiniowanie
sprawozdań
i
informacji,
sporządzanych na podstawie planu działania, w
ramach okresowego przeglądu realizacji tego planu
i dwuletnich planów operacyjnych, w tym
zgłaszanie propozycji rekomendacji w sprawie ich
zmian;
3) zapewnienie wymiany wiedzy tematycznej,
51

analitycznej i ułatwianie współpracy pomiędzy
partnerami KSOW przez możliwość tworzenie
grup tematycznych na poziomie województwa.
5. Jednostka centralna przekazuje organowi, o którym
mowa w ust. 1, plan działania, dwuletni plan operacyjny
oraz ich zmiany, wyznaczając termin ich akceptacji, nie
krótszy niż 14 dni.
6. Organ, o którym mowa w ust. 1, może w
wyznaczonym terminie zaakceptować, w drodze
uchwały, plan działania, dwuletni plan operacyjny oraz
ich zmiany albo zgłosić uzasadnione uwagi.
7. W przypadku otrzymania uwag, o których mowa w
ust. 6, jednostka centralna uzgadnia z organem, o którym
mowa w ust. 1, ostateczny zakres i treść planu działania,
dwuletniego planu operacyjnego oraz ich zmian.
8. Niezwłocznie po uzgodnieniu, o którym mowa w ust.
7, lecz nie później niż w terminie 14 dni od dnia tego
uzgodnienia, organ, o którym mowa w ust. 1, akceptuje,
w drodze uchwały, plan działania, dwuletni plan
operacyjny oraz ich zmiany.

Art. 58. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi
określi, w drodze rozporządzenia:
1) tryb opracowywania i zmiany planu działania, a
także jego zakres i sposób jego realizacji,
2) tryb opracowywania i zmiany dwuletniego planu
operacyjnego, a także jego zakres,
3) szczegółowy zakres zadań jednostki centralnej,
jednostek regionalnych, CDR i wojewódzkich
ośrodków doradztwa rolniczego w zakresie
funkcjonowania KSOW oraz sposób ich
wykonywania
– mając na względzie zapewnienie funkcjonowania
KSOW zgodnie z programem,

w tym przygotowanie planu działania i dwuletnich
planów operacyjnych oraz ich zmian, uwzględniając w
planie działania i dwuletnich planach operacyjnych
elementy, o których mowa w art. 54 ust. 3 lit. b
rozporządzenia nr 1305/2013, oraz zapewnienie
współpracy jednostek, o których mowa w art. 55 ust. 1, z
partnerami KSOW.

52

art. 65
1. Państwa członkowskie przyjmują wszystkie
T
Art. 56.
1. Instytucja zarządzająca sprawuje nadzór nad
rozp. nr
przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne
jednostkami, o których mowa w art. 55 ust. 1 pkt 2–4,
1305/2013
zgodnie z art. 58 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr
oraz innymi podmiotami zaangażowanymi w realizację
1306/2013 w celu zapewnienia skutecznej ochrony
zadań KSOW pod względem wykonywania tych zadań
interesów finansowych Unii.
zgodnie z przepisami prawa, programem i planem
2. Państwa członkowskie wyznaczają dla każdego
działania.
programu rozwoju obszarów wiejskich następujące
2. Instytucja zarządzająca, w ramach nadzoru, o którym
organy:
mowa w ust. 1, może w szczególności:
a) instytucję zarządzającą odpowiedzialną za
1) wydawać wytyczne i polecenia;
zarządzanie danym programem, którą może być
2) żądać przedstawienia informacji i udostępnienia
publiczny lub prywatny podmiot działający na
dokumentów;
poziomie krajowym lub regionalnym albo samo
3) przeprowadzać kontrole, stosując odpowiednio
państwo członkowskie, jeżeli wykonuje to
przepisy o kontroli w administracji rządowej
zadanie;
określające zasady i tryb przeprowadzania kontroli.
b) akredytowaną agencję płatniczą w rozumieniu
3. W przypadku upoważnienia jednostki sektora
art. 7 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013;
finansów publicznych albo fundacji, której jedynym
c) jednostkę certyfikującą w rozumieniu art. 9
fundatorem jest Skarb Państwa, do pełnienia funkcji
rozporządzenia (UE) nr 1306/2013.
jednostki centralnej, instytucja zarządzająca sprawuje
3. Państwa członkowskie zapewniają, aby dla
nadzór, o którym mowa w ust. 1, również nad tą
każdego programu rozwoju obszarów wiejskich były
jednostką albo fundacją, z tym że kontrole, o których
ustanowione odpowiednie systemy zarządzania i
mowa w ust. 2 pkt 3, w zakresie realizacji planu
kontroli w sposób zapewniający przejrzysty
działania pod względem jego realizacji zgodnie z
przydział i rozdział funkcji między instytucją
przepisami prawa, programem i tym planem
zarządzającą i innymi organami. Państwa
przeprowadza ta jednostka albo fundacja.
członkowskie są odpowiedzialne za zapewnienie
4. W przypadku powierzenia zadań jednostki regionalnej
skutecznego funkcjonowania systemów przez cały
na podstawie art. 55 ust. 6, instytucja zarządzająca
okres programu.
sprawuje nadzór, o którym mowa w ust. 1, również nad
4. Państwa członkowskie wyraźnie określają zadania
podmiotem, któremu powierzono te zadania.
instytucji zarządzającej, agencji płatniczej oraz, w
5. Wytyczne i polecenia, o których mowa w ust. 2 pkt 1,
ramach LEADER, lokalnych grup działania, w
mogą być skierowane wyłącznie do podmiotów, o
odniesieniu do stosowania kryteriów
których mowa w ust. 1, 3 i 4, w celu zapewnienia
kwalifikowalności i wyboru oraz procedury wyboru
prawidłowej realizacji wykonywanych przez nie zadań.
projektu.
6. Wytyczne i polecenia, o których mowa w ust. 2 pkt 1,
art. 58 ust. 1 1. Państwa członkowskie przyjmują, w ramach
T

wiążą podmioty, do których są skierowane, i nie mogą
rozp.nr 1306/2013 WPR, wszystkie przepisy ustawowe, wykonawcze i
dotyczyć rozstrzygnięć co do istoty sprawy o wybór
administracyjne, a także podejmują wszelkie inne
podmiotu realizującego operację w ramach dwuletniego
środki niezbędne do zapewnienia skutecznej ochrony
planu operacyjnego.
interesów finansowych Unii, w szczególności w

celu:
a) kontroli zgodności z prawem i prawidłowości
operacji finansowanych przez fundusze;
b) zapewnienia skutecznego zapobiegania
nadużyciom finansowym, w szczególności w
53

strony : 1 ... 20 ... 30 ... 40 . [ 41 ] . 42 . 43

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: