Rządowy projekt ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020
Rządowy projekt ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3130
- Data wpłynięcia: 2015-02-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020
- data uchwalenia: 2015-02-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 349
3130-czesc-I
ust. 1 pkt 1 lub 2
c) jednostkę certyfikującą w rozumieniu art. 9
– mając na względzie możliwość zweryfikowania
rozporządzenia (UE) nr 1306/2013.
tożsamości osoby uprawnionej do wykonywania
3. Państwa członkowskie zapewniają, aby dla
czynności kontrolnych i zakresu czynności kontrolnych,
każdego programu rozwoju obszarów wiejskich były
do którego taka osoba została upoważniona, oraz
ustanowione odpowiednie systemy zarządzania i
zapewnienie,
aby
czynności
kontrolne
były
kontroli w sposób zapewniający przejrzysty
wykonywane jednolicie na terenie całego kraju w sposób
przydział i rozdział funkcji między instytucją
określony w art. 24 ust. 1 rozporządzenia nr 809/2014.
zarządzającą i innymi organami. Państwa
członkowskie są odpowiedzialne za zapewnienie
skutecznego funkcjonowania systemów przez cały
okres programu.
4. Państwa członkowskie wyraźnie określają zadania
instytucji zarządzającej, agencji płatniczej oraz, w
ramach LEADER, lokalnych grup działania, w
odniesieniu do stosowania kryteriów
kwalifikowalności i wyboru oraz procedury wyboru
projektu.
Art. 24 ust. 1 1.Kontrole administracyjne i kontrole na miejscu
T
rozp. nr 809/2014
przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są
przeprowadzane w sposób zapewniający skuteczną
weryfikację:
a)poprawności i kompletności informacji
podanych we wniosku o przyznanie pomocy,
wniosku o wsparcie, wniosku o płatność lub innej
deklaracji;
b)zgodności
ze
wszystkimi
kryteriami
kwalifikowalności, zobowiązaniami i innymi
obowiązkami w odniesieniu do przedmiotowego
systemu pomocy lub środka wsparcia, warunków,
na których przyznaje się pomoc lub wsparcie lub
zwolnień z obowiązków;
c)przestrzegania wymogów i norm odnoszących
się do zasady wzajemnej zgodności.
2.Państwa członkowskie zapewniają, by zgodność ze
wszystkimi odpowiednimi warunkami
ustanowionymi przez prawo unijne lub w
odpowiednich przepisach krajowych i dokumentach
zawierających przepisy wykonawcze lub w
programie rozwoju obszarów wiejskich mogła być
sprawdzona zgodnie ze zbiorem weryfikowalnych
wskaźników
ustanawianych
przez
państwa
członkowskie.
44
3.Wyniki kontroli administracyjnych i kontroli na
miejscu ocenia się, aby ustalić, czy wszelkie
stwierdzone problemy mogą zasadniczo wiązać się z
ryzykiem dla innych podobnych operacji,
beneficjentów lub innych podmiotów. W ocenie
określa się również przyczyny takich sytuacji,
wszelkie dalsze kontrole, które mogą być wymagane,
a także niezbędne działania naprawcze i
zapobiegawcze.
4.Właściwy organ przeprowadza inspekcje fizyczne
w terenie, w przypadku gdy fotointerpretacja
ortoobrazów (satelitarnych lub lotniczych) nie
dostarcza wyników, które pozwalają na wyciągnięcie
ostatecznych
wniosków,
satysfakcjonujących
właściwy organ, w odniesieniu do kwalifikowalności
lub właściwej powierzchni obszaru, który jest
przedmiotem kontroli administracyjnej lub kontroli
na miejscu.
5.Niniejszy rozdział stosuje się do wszystkich
kontroli przeprowadzanych na mocy niniejszego
rozporządzenia i nie naruszając przepisów
szczegółowych przewidzianych w tytułach IV i V.
Ustęp 3 nie ma jednak zastosowania do tytułu V.
Art. 13 rozp. nr 1. Państwa członkowskie zapewniają, aby doradcy
T
Art. 51-
Art. 51. 1. Doradzać podmiotom ubiegającym się o
1306/2013
pracujący w systemie doradztwa rolniczego byli
54
przyznanie pomocy i beneficjentom w zakresie
odpowiednio wykwalifikowani i odbywali regularne
określonym w:
szkolenia.
1) art. 15 ust. 4 rozporządzenia nr 1305/2013 mogą
2. Państwa członkowskie zapewniają rozdzielenie
osoby fizyczne, które są wpisane na listę doradców
funkcji doradczych i kontrolnych. W związku z
rolniczych;
powyższym oraz bez uszczerbku dla prawa
2) art. 15 ust. 5 rozporządzenia nr 1305/2013 mogą
krajowego dotyczącego publicznego dostępu do
osoby fizyczne, które są wpisane na listę doradców
dokumentów, państwa członkowskie zapewniają,
leśnych.
aby wybrane podmioty i wyznaczone instytucje, o
2. Doradzać podmiotom ubiegającym się o przyznanie
których mowa w art. 12 ust. 1, nie ujawniały
pomocy w ramach działań, o których mowa w art. 3 ust.
żadnych danych osobowych ani informacji
1 pkt 10 i 11, i beneficjentom tych działań, w zakresie
prywatnych lub danych, które uzyskują w trakcie
określonym w art. 15 ust. 4 rozporządzenia nr
prowadzenia działalności doradczej, osobom innym
1305/2013, w tym w zakresie sporządzania odpowiednio
niż beneficjent zarządzający danym gospodarstwem
planu działalności rolnośrodowiskowej i planu
rolnym, z wyjątkiem wszelkich nieprawidłowości
działalności ekologicznej, mogą osoby fizyczne, które są
lub naruszeń stwierdzonych w trakcie prowadzenia
wpisane na listę doradców rolnośrodowiskowych.
działalności,
które
podlegają
obowiązkowi
3. Jeżeli w ramach działania, o którym mowa w art. 3
zgłoszenia organom publicznym na mocy prawa
ust. 1 pkt 10, wymagane jest sporządzenie dokumentacji
unijnego lub krajowego, w szczególności w
przyrodniczej, stanowiącej szczegółową charakterystykę
45
przypadku przestępstw.
danego siedliska przyrodniczego, doradzać w zakresie
3. Odnośny organ krajowy przekazuje, przede
sporządzenia tej dokumentacji oraz planu działalności
wszystkim przy użyciu środków elektronicznych,
rolnośrodowiskowej w części sporządzanej na podstawie
potencjalnemu beneficjentowi odpowiedni wykaz
tej dokumentacji mogą osoby fizyczne, które są wpisane
wybranych podmiotów i wyznaczonych instytucji, o
na listę ekspertów przyrodniczych.
których mowa w art. 12 ust. 1.
4. Listy, o których mowa w ust. 1–3, są prowadzone
przez dyrektora Centrum Doradztwa Rolniczego z
siedzibą w Brwinowie, zwanego dalej „CDR”, który
umieszcza je na stronie internetowej CDR.
5. Na listy, o których mowa w ust. 1–3, wpisuje się
osobę fizyczną, która spełnia następujące warunki:
1) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za
umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo
skarbowe;
2) ukończyła szkolenie z danego zakresu doradzania,
przeprowadzone przez:
a) CDR – w przypadku doradców rolniczych,
doradców rolnośrodowiskowych i ekspertów
przyrodniczych,
b) Państwowe
Gospodarstwo Leśne
Lasy
Państwowe, zwane dalej „Lasami Państwowymi”
– w przypadku doradców leśnych
– zwane dalej „szkoleniem”;
3) zdała egzamin z danego zakresu doradzania,
przeprowadzony przez:
a) dyrektora CDR – w przypadku doradców
rolniczych, doradców rolnośrodowiskowych i
ekspertów przyrodniczych,
b) Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych –
w przypadku doradców leśnych
– zwany dalej „egzaminem”;
4) posiada:
a) wykształcenie wyższe rolnicze i co najmniej
roczne doświadczenie w doradzaniu z zakresu
rolnictwa – w przypadku doradców rolniczych i
doradców rolnośrodowiskowych,
b) wykształcenie średnie leśne lub wyższe leśne i
co najmniej roczne doświadczenie w doradzaniu z
zakresu leśnictwa – w przypadku doradców
leśnych,
c) wykształcenie wyższe przyrodnicze – w
przypadku ekspertów przyrodniczych.
6. Uznaje się, że osoba ubiegająca się o wpis na listę:
46
1) doradców rolniczych lub doradców
rolnośrodowiskowych
posiada
wykształcenie
wyższe rolnicze, jeżeli ukończyła:
a) studia wyższe na kierunkach: rolnictwo,
zootechnika, technika rolnicza i leśna, ogrodnictwo
lub ekonomika rolnictwa lub
b) inny kierunek studiów wyższych lub studia
podyplomowe, obejmujące przedmioty z dziedziny
nauk rolniczych w wymiarze co najmniej 60
punktów ECTS;
2) ekspertów przyrodniczych posiada wykształcenie
wyższe przyrodnicze, jeżeli ukończyła:
a) studia wyższe na kierunku biologia lub
leśnictwo, lub
b) inny kierunek studiów wyższych lub studia
podyplomowe, obejmujące przedmioty z dziedziny
nauk biologicznych w wymiarze co najmniej 60
punktów ECTS;
3) doradców leśnych posiada wykształcenie:
a) wyższe leśne, jeżeli ukończyła:
– studia wyższe na kierunku leśnictwo lub
– inny kierunek studiów wyższych lub studia
podyplomowe, obejmujące przedmioty z dziedziny
nauk leśnych w wymiarze co najmniej 60 punktów
ECTS,
b) średnie leśne, jeżeli ukończyła technikum leśne.
7. Listy, o których mowa w ust. 1–3, zawierają
następujące dane osób na nie wpisanych:
1) imię i nazwisko;
2) miejsce zatrudnienia;
3) miejsce świadczenia usług doradczych;
4) dane kontaktowe.
8. Osoba wpisana na listę, o której mowa w ust. 1–3,
niezwłocznie informuje dyrektora CDR o zmianie
danych, o których mowa w ust. 7.
Art. 52. 1. Każdy ma równy dostęp do udziału w
szkoleniu.
2. Udział w szkoleniu jest odpłatny albo nieodpłatny. W
przypadku szkolenia odpłatnego, każdy uczestnik
szkolenia ponosi takie same opłaty, a ich wysokość nie
przekracza całkowitych kosztów związanych z
przeprowadzaniem szkolenia w przeliczeniu na jednego
47
uczestnika tego szkolenia.
3. Ogłoszenie o szkoleniu podaje się do publicznej
wiadomości na stronie internetowej odpowiednio CDR
albo Lasów Państwowych co najmniej na 30 dni przed
dniem rozpoczęcia tego szkolenia.
4. W ogłoszeniu o szkoleniu wskazuje się dzień
rozpoczęcia szkolenia, czas jego trwania, program
szkolenia, wysokość opłaty za udział w szkoleniu, jeżeli
jest on odpłatny, oraz inne informacje dotyczące
szkolenia, a także termin przeprowadzenia egzaminu z
zakresu tego szkolenia.
5. Program szkolenia powinien obejmować co najmniej
zapoznanie się z metodyką doradzania opracowaną
przez:
1) CDR i zatwierdzoną przez ministra właściwego do
spraw rozwoju wsi – w przypadku szkolenia
doradców rolniczych, doradców
rolnośrodowiskowych i ekspertów przyrodniczych;
2) Lasy Państwowe i zatwierdzoną przez ministra
właściwego do spraw rozwoju wsi, po uzyskaniu
opinii ministra właściwego do spraw środowiska –
w przypadku szkolenia doradców leśnych.
6. Do egzaminu może przystąpić osoba, która ukończyła
szkolenie w zakresie odpowiadającym zakresowi tego
egzaminu.
7. W przypadku zmiany stanu wiedzy z danego zakresu
doradzania przeprowadza się szkolenie uzupełniające.
Osoba wpisana na listę, o której mowa w art. 51 ust. 1–
3, jest obowiązana ukończyć szkolenie uzupełniające i
zdać egzamin uzupełniający z zakresu tego szkolenia.
8. Do szkolenia uzupełniającego stosuje się odpowiednio
przepisy ust. 3 i 4, z tym że o terminie szkolenia
uzupełniającego dodatkowo informuje osobę wpisaną na
listę:
1) dyrektor CDR –
w przypadku doradców
rolniczych, doradców rolnośrodowiskowych i
ekspertów przyrodniczych,
2) Dyrektor Generalny Lasów Państwowych – w
przypadku doradców leśnych
− co najmniej na 30 dni przed dniem rozpoczęcia tego
szkolenia.
9. Egzamin i egzamin uzupełniający przeprowadza się w
formie pisemnej. Egzamin i egzamin uzupełniający
48
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3130-czesc-I
› Pobierz plik
-
3130-czesc-II
› Pobierz plik