Rządowy projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
Rządowy projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3080
- Data wpłynięcia: 2015-01-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
- data uchwalenia: 2015-02-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 308
3080-c1
165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr
814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE)
nr 485/2008 (Dz. Urz. UE L 347 z
20.12.2013, str. 549, z późn. zm.),
zwanego dalej „rozporządzeniem nr
1306/2013”,
e)
rozporządzenia wykonawczego
Komisji (UE) nr 809/2014 z dnia 17
lipca 2014 r. ustanawiającego zasady
stosowania rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego
i
Rady
(UE)
nr
1306/2013
w
odniesieniu
do
zintegrowanego systemu zarządzania i
kontroli, środków rozwoju obszarów
wiejskich oraz
zasady
wzajemnej
zgodności (Dz. Urz. UE L 227 z
31.07.2014, str. 69), zwanego dalej
„rozporządzeniem nr 809/2014”,
f)
rozporządzenia
delegowanego
Komisji (UE) nr 640/2014 z dnia 11
marca
2014
r.
uzupełniającego
rozporządzenie
Parlamentu
Europejskiego
i
Rady
(UE)
nr
1306/2013
w
odniesieniu
do
zintegrowanego systemu zarządzania i
kontroli oraz warunków odmowy lub
wycofania płatności oraz do kar
administracyjnych
mających
zastosowanie
do
płatności
bezpośrednich,
wsparcia
rozwoju
obszarów
wiejskich
oraz
zasady
wzajemnej zgodności (Dz. Urz. UE L
12
181 z 20.06.2014, str. 48), zwanego
dalej „rozporządzeniem nr 640/2014”;
2)
zasady i tryb:
a)
przyznawania
rolnikom
płatności bezpośrednich i płatności
niezwiązanej do tytoniu,
b)
przeprowadzania
kontroli
w
zakresie płatności bezpośrednich oraz
płatności niezwiązanej do tytoniu,
c)
wypłaty
rolnikom
płatności
bezpośrednich i płatności niezwiązanej
do tytoniu
–
w zakresie nieokreślonym w
przepisach, o których mowa w pkt 1,
lub przewidzianym w tych przepisach
do
określenia
przez
państwo
członkowskie Unii Europejskiej.
Art. 3. 1. Z zastrzeżeniem zasad i
warunków określonych w przepisach, o
których mowa w art. 1 pkt 1, do
postępowań
w
sprawach
indywidualnych
rozstrzyganych
w
drodze decyzji stosuje się przepisy
Kodeksu
postępowania
administracyjnego, chyba że przepisy
ustawy stanowią inaczej.
2. W postępowaniach, o których mowa
w ust. 1, organ administracji publicznej:
1)
stoi na straży praworządności;
2)
jest obowiązany w sposób
wyczerpujący rozpatrzyć cały materiał
13
dowodowy;
3)
udziela stronom, na ich żądanie,
niezbędnych
pouczeń
co
do
okoliczności faktycznych i prawnych,
które mogą mieć wpływ na ustalenie
ich praw i obowiązków będących
przedmiotem postępowania;
4)
zapewnia
stronom,
na
ich
żądanie, czynny udział w każdym
stadium postępowania i na ich żądanie,
przed wydaniem decyzji, umożliwia im
wypowiedzenie się co do zebranych
dowodów
i
materiałów
oraz
zgłoszonych żądań; przepisu art. 81
Kodeksu
postępowania
administracyjnego nie stosuje się.
3. Strony oraz inne osoby uczestniczące
w postępowaniach, o których mowa w
ust. 1, są obowiązane przedstawiać
dowody oraz dawać wyjaśnienia co do
okoliczności sprawy zgodnie z prawdą i
bez zatajania czegokolwiek; ciężar
udowodnienia faktu
spoczywa
na
osobie, która z tego faktu wywodzi
skutki prawne.
4. W przypadku, o którym mowa w art.
155
Kodeksu
postępowania
administracyjnego, organ, który wydał
decyzję
ostateczną
w
sprawie
przyznania płatności bezpośrednich lub
płatności niezwiązanej do tytoniu, na
mocy której strona nabyła prawo, może
14
ją zmienić, również bez zgody strony,
jeżeli nie ograniczy to praw nabytych
przez tę stronę.
Art. 6. Płatności bezpośrednie oraz
płatność niezwiązana do tytoniu są
przyznawane
rolnikowi,
jeżeli
są
spełnione warunki przyznania tych
płatności określone w przepisach, o
których mowa w art. 1 pkt 1, w
przepisach ustawy oraz w przepisach
wydanych na jej podstawie.
Art. 7. 1. Płatności bezpośrednie są
przyznawane rolnikowi, jeżeli:
1) został
mu
nadany
numer
identyfikacyjny w trybie przepisów
o krajowym systemie ewidencji
producentów,
ewidencji
gospodarstw
rolnych
oraz
ewidencji wniosków o przyznanie
płatności oraz
Art. 18. 1. W przypadku gdy działka
rolna lub zwierzę, do których rolnik
ubiega się o przyznanie płatności,
stanowią
przedmiot
posiadania
samoistnego i posiadania zależnego,
płatności
bezpośrednie
przysługują
posiadaczowi zależnemu.
2. W przypadku gdy:
1)
działka rolna jest przedmiotem
15
współposiadania w dniu 31 maja
danego roku lub
2)
zwierzę
jest
przedmiotem
współposiadania przez okres, w jakim
posiadanie zwierząt jest warunkiem
przyznania danej płatności
– płatności bezpośrednie przysługują
temu współposiadaczowi, na którego
pozostali
współposiadacze
wyrazili
zgodę. Zgoda ta nie jest wymagana,
jeżeli
miałaby
pochodzić
od
współposiadacza będącego małżonkiem
wnioskodawcy.
3. Zgodę, o której mowa w ust. 2,
dołącza się do wniosku o przyznanie
płatności bezpośrednich.
Art. 19. 1. Wysokość płatności:
1)
obszarowej w danym roku
kalendarzowym ustala się jako iloczyn
powierzchni obszaru zatwierdzonego
do danej płatności i stawki tej płatności
na 1 ha tej powierzchni,
2)
do zwierząt w danym roku
kalendarzowym ustala się jako iloczyn
liczby zwierząt zatwierdzonych do
danej płatności i stawki tej płatności na
1 sztukę
–
po uwzględnieniu art. 8 ust. 1,
ust. 3 i ust. 4 rozporządzenia nr
1307/2013 oraz zmniejszeń, wykluczeń
lub pozostałych kar administracyjnych
16
814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE)
nr 485/2008 (Dz. Urz. UE L 347 z
20.12.2013, str. 549, z późn. zm.),
zwanego dalej „rozporządzeniem nr
1306/2013”,
e)
rozporządzenia wykonawczego
Komisji (UE) nr 809/2014 z dnia 17
lipca 2014 r. ustanawiającego zasady
stosowania rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego
i
Rady
(UE)
nr
1306/2013
w
odniesieniu
do
zintegrowanego systemu zarządzania i
kontroli, środków rozwoju obszarów
wiejskich oraz
zasady
wzajemnej
zgodności (Dz. Urz. UE L 227 z
31.07.2014, str. 69), zwanego dalej
„rozporządzeniem nr 809/2014”,
f)
rozporządzenia
delegowanego
Komisji (UE) nr 640/2014 z dnia 11
marca
2014
r.
uzupełniającego
rozporządzenie
Parlamentu
Europejskiego
i
Rady
(UE)
nr
1306/2013
w
odniesieniu
do
zintegrowanego systemu zarządzania i
kontroli oraz warunków odmowy lub
wycofania płatności oraz do kar
administracyjnych
mających
zastosowanie
do
płatności
bezpośrednich,
wsparcia
rozwoju
obszarów
wiejskich
oraz
zasady
wzajemnej zgodności (Dz. Urz. UE L
12
181 z 20.06.2014, str. 48), zwanego
dalej „rozporządzeniem nr 640/2014”;
2)
zasady i tryb:
a)
przyznawania
rolnikom
płatności bezpośrednich i płatności
niezwiązanej do tytoniu,
b)
przeprowadzania
kontroli
w
zakresie płatności bezpośrednich oraz
płatności niezwiązanej do tytoniu,
c)
wypłaty
rolnikom
płatności
bezpośrednich i płatności niezwiązanej
do tytoniu
–
w zakresie nieokreślonym w
przepisach, o których mowa w pkt 1,
lub przewidzianym w tych przepisach
do
określenia
przez
państwo
członkowskie Unii Europejskiej.
Art. 3. 1. Z zastrzeżeniem zasad i
warunków określonych w przepisach, o
których mowa w art. 1 pkt 1, do
postępowań
w
sprawach
indywidualnych
rozstrzyganych
w
drodze decyzji stosuje się przepisy
Kodeksu
postępowania
administracyjnego, chyba że przepisy
ustawy stanowią inaczej.
2. W postępowaniach, o których mowa
w ust. 1, organ administracji publicznej:
1)
stoi na straży praworządności;
2)
jest obowiązany w sposób
wyczerpujący rozpatrzyć cały materiał
13
dowodowy;
3)
udziela stronom, na ich żądanie,
niezbędnych
pouczeń
co
do
okoliczności faktycznych i prawnych,
które mogą mieć wpływ na ustalenie
ich praw i obowiązków będących
przedmiotem postępowania;
4)
zapewnia
stronom,
na
ich
żądanie, czynny udział w każdym
stadium postępowania i na ich żądanie,
przed wydaniem decyzji, umożliwia im
wypowiedzenie się co do zebranych
dowodów
i
materiałów
oraz
zgłoszonych żądań; przepisu art. 81
Kodeksu
postępowania
administracyjnego nie stosuje się.
3. Strony oraz inne osoby uczestniczące
w postępowaniach, o których mowa w
ust. 1, są obowiązane przedstawiać
dowody oraz dawać wyjaśnienia co do
okoliczności sprawy zgodnie z prawdą i
bez zatajania czegokolwiek; ciężar
udowodnienia faktu
spoczywa
na
osobie, która z tego faktu wywodzi
skutki prawne.
4. W przypadku, o którym mowa w art.
155
Kodeksu
postępowania
administracyjnego, organ, który wydał
decyzję
ostateczną
w
sprawie
przyznania płatności bezpośrednich lub
płatności niezwiązanej do tytoniu, na
mocy której strona nabyła prawo, może
14
ją zmienić, również bez zgody strony,
jeżeli nie ograniczy to praw nabytych
przez tę stronę.
Art. 6. Płatności bezpośrednie oraz
płatność niezwiązana do tytoniu są
przyznawane
rolnikowi,
jeżeli
są
spełnione warunki przyznania tych
płatności określone w przepisach, o
których mowa w art. 1 pkt 1, w
przepisach ustawy oraz w przepisach
wydanych na jej podstawie.
Art. 7. 1. Płatności bezpośrednie są
przyznawane rolnikowi, jeżeli:
1) został
mu
nadany
numer
identyfikacyjny w trybie przepisów
o krajowym systemie ewidencji
producentów,
ewidencji
gospodarstw
rolnych
oraz
ewidencji wniosków o przyznanie
płatności oraz
Art. 18. 1. W przypadku gdy działka
rolna lub zwierzę, do których rolnik
ubiega się o przyznanie płatności,
stanowią
przedmiot
posiadania
samoistnego i posiadania zależnego,
płatności
bezpośrednie
przysługują
posiadaczowi zależnemu.
2. W przypadku gdy:
1)
działka rolna jest przedmiotem
15
współposiadania w dniu 31 maja
danego roku lub
2)
zwierzę
jest
przedmiotem
współposiadania przez okres, w jakim
posiadanie zwierząt jest warunkiem
przyznania danej płatności
– płatności bezpośrednie przysługują
temu współposiadaczowi, na którego
pozostali
współposiadacze
wyrazili
zgodę. Zgoda ta nie jest wymagana,
jeżeli
miałaby
pochodzić
od
współposiadacza będącego małżonkiem
wnioskodawcy.
3. Zgodę, o której mowa w ust. 2,
dołącza się do wniosku o przyznanie
płatności bezpośrednich.
Art. 19. 1. Wysokość płatności:
1)
obszarowej w danym roku
kalendarzowym ustala się jako iloczyn
powierzchni obszaru zatwierdzonego
do danej płatności i stawki tej płatności
na 1 ha tej powierzchni,
2)
do zwierząt w danym roku
kalendarzowym ustala się jako iloczyn
liczby zwierząt zatwierdzonych do
danej płatności i stawki tej płatności na
1 sztukę
–
po uwzględnieniu art. 8 ust. 1,
ust. 3 i ust. 4 rozporządzenia nr
1307/2013 oraz zmniejszeń, wykluczeń
lub pozostałych kar administracyjnych
16
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3080-c1
› Pobierz plik
-
3080-c2
› Pobierz plik