Rządowy projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
Rządowy projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3080
- Data wpłynięcia: 2015-01-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
- data uchwalenia: 2015-02-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 308
3080-c1
rolniczą.
W
przypadku
osoby
prawnej, osoba lub osoby fizyczne
sprawujące kontrolę nad osobą
prawną, nie prowadziły
żadnej
działalności rolniczej w swoim
własnym imieniu i na swoje własne
ryzyko ani nie sprawowały kontroli
nad
osobą
prawną
prowadzącą
działalność rolniczą w okresie pięciu
lat
poprzedzających
rozpoczęcie
działalności rolniczej przez osobę
prawną. Państwa członkowskie mogą
ustanowić swoje własne dodatkowe
obiektywne i niedyskryminacyjne
kryteria
kwalifikowalności
w
odniesieniu do tej kategorii rolników
w zakresie posiadania odpowiednich
umiejętności,
doświadczenia
lub
wykształcenia.
Art. 31 Uzupełnianie rezerwy krajowej lub rezerw
N
Nie będzie stosowany w
regionalnych
Polsce
31.
1. Rezerwa
krajowa
lub
rezerwy
regionalne są uzupełniane kwotami
wynikającymi z:
a) uprawnień do płatności niezapewniających
prawa do płatności w ciągu dwóch
kolejnych lat z powodu stosowania:
(i) art. 9;
(ii) art. 10 ust. 1; lub
(iii) art. 11 ust. 4 niniejszego rozporządzenia;
b) liczby
uprawnień
do
płatności
77
odpowiadającej
łącznej
liczbie
uprawnień do płatności, które nie
zostały aktywowane przez rolników
zgodnie z art. 32 niniejszego
rozporządzenia w okresie dwóch
kolejnych
lat,
z
wyjątkiem
przypadków gdy ich aktywacja
została
uniemożliwiona
wskutek
działania
siły
wyższej
lub
okoliczności
nadzwyczajnych;
ustalając,
które
z
uprawnień
posiadanych
przez
rolnika,
na
własność lub w formie dzierżawy,
zwraca się do rezerwy krajowej lub
rezerw regionalnych, na zasadzie
priorytetu
uwzględnia
się
uprawnienia o najniższej wartości;
c) uprawnień
do
płatności
zwróconych
dobrowolnie przez rolników;
d) stosowania
art.
28
niniejszego
rozporządzenia;
e) nienależnie przydzielonych uprawnień do
płatności
zgodnie
z
art.
63
rozporządzenia (UE) nr 1306/2013;
f) liniowego zmniejszenia wartości uprawnień
do płatności w ramach systemu
płatności podstawowej na poziomie
krajowym
lub
regionalnym
w
przypadku gdy rezerwa krajowa lub
rezerwy regionalne nie wystarczają
do uwzględnienia przypadków, o
których mowa w art. 30 ust. 9
78
niniejszego rozporządzenia;
g) w przypadku gdy państwa członkowskie
uznają to za niezbędne, z liniowego
zmniejszenia wartości uprawnień do
płatności
w
ramach
systemu
płatności podstawowej na poziomie
krajowym lub regionalnym, aby
uwzględnić przypadki, o których
mowa w art. 30 ust. 6 niniejszego
rozporządzenia;
h) stosowania art. 34 ust. 4 niniejszego
rozporządzenia.
2. Komisja przyjmuje akty wykonawcze
ustanawiające
niezbędne
środki
dotyczące zwrotu nieaktywowanych
uprawnień do płatności do rezerwy
krajowej lub rezerw regionalnych.
Te akty wykonawcze przyjmuje się
zgodnie z procedurą sprawdzającą, o
której mowa w art. 71 ust. 2.
Art. 32 Aktywacja uprawnień do płatności
N
Nie będzie stosowany w
ust. 1
32. 1. Wsparcie w ramach systemu płatności
Polsce
podstawowej przyznaje się rolnikom
po aktywacji – w formie zgłoszenia
zgodnie z art. 33 ust. 1 –uprawnienia
do płatności na kwalifikujący się
hektar w państwie członkowskim, w
którym przydzielono uprawnienie.
Aktywowane
uprawnienia
do
płatności zapewniają prawo do
rocznej płatności określonych w nich
kwot, bez uszczerbku dla stosowania
79
dyscypliny finansowej, zmniejszania
płatności zgodnie z art. 11 oraz
liniowych zmniejszeń zgodnie z art.
7, art. 51 ust. 2 i art. 65 ust. 2 lit. c)
niniejszego rozporządzenia oraz dla
stosowania art. 63 rozporządzenia
(UE) nr 1306/2013.
Art. 32 32.
2. Do
celów
niniejszego
tytułu
N
Przepis
rozporządzenia
ust. 2
„kwalifikujący się hektar” oznacza:
stosowany wprost – nie
a) wszelkie
użytki
rolne
gospodarstwa
wymaga wdrożenia
rolnego, w tym obszary, które w dniu
30 czerwca 2003 r. nie były
utrzymywane w dobrej kulturze
rolnej w państwach członkowskich
przystępujących do Unii w dniu 1
maja 2004 r., które w momencie
przystąpienia zdecydowały się na
stosowanie
systemu
jednolitej
płatności
obszarowej,
wykorzystywane do prowadzenia
działalności rolniczej lub – w
przypadku gdy obszar wykorzystuje
się
także
do
prowadzenia
działalności
pozarolniczej
–
wykorzystywane w przeważającym
zakresie do prowadzenia działalności
rolniczej; lub
b) każdy obszar, który zapewnił rolnikowi
prawo do płatności w 2008 r. w
ramach
systemu
płatności
jednolitych lub systemu jednolitej
80
płatności obszarowej określonych,
odpowiednio, w tytule III oraz IVa
rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 i
który:
(i) nie
jest
już
zgodny
z
definicją
„kwalifikującego się hektara” na
mocy lit. a) w wyniku wdrożenia
dyrektywy 92/43/EWG, dyrektywy
2000/60/WE
oraz
dyrektywy
2009/147/WE;
(ii) w okresie, w którym mają zastosowanie
odnośne
zobowiązania
danego
rolnika, jest zalesiony zgodnie z art.
31
rozporządzenia
(WE)
nr 1257/1999
lub
art.
43
rozporządzenia (WE) nr 1698/2005
lub art. 22 rozporządzenia (UE)
nr 1305/2013 lub w ramach systemu
krajowego, którego warunki są
zgodne z art. 43 ust. 1, 2 i 3
rozporządzenia (WE) nr 1698/2005
lub art. 22 rozporządzenia (UE)
nr 1305/2013; lub
(iii) w okresie, w którym mają zastosowanie
odnośne
zobowiązania
danego
rolnika, jest obszarem odłogowanym
zgodnie z art. 22, 23 i 24
rozporządzenia (WE) nr 1257/1999,
art.
39
rozporządzenia
(WE)
nr 1698/2005
lub
art.
28
rozporządzenia (UE) nr 1305/2013.
81
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3080-c1
› Pobierz plik
-
3080-c2
› Pobierz plik