Rządowy projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
Rządowy projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3080
- Data wpłynięcia: 2015-01-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
- data uchwalenia: 2015-02-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 308
3080-c1
akapit 3
się jednak za rolnika aktywnego
ust. 2
szczegółowe warunki lub szczegółowy
zawodowo, jeżeli za pomocą możliwych
pkt 1
tryb przyznawania lub wypłaty płatności
do zweryfikowania dowodów, w formie
bezpośrednich lub płatności niezwiązanej
wymaganej
przez
państwa
do tytoniu, w tym szczegółowe warunki
członkowskie, udokumentuje ona, że
lub tryb przyznawania tych płatności
a) roczna kwota płatności bezpośrednich
spadkobiercy, małżonkowi lub następcy
wynosi
co
najmniej
5 %
całości
prawnemu rolnika, lub przejmującemu
przychodów uzyskanych przez nią z
gospodarstwo,
mając
na
względzie
działalności pozarolniczej w ostatnim
specyfikę poszczególnych płatności oraz
roku obrotowym, za który dowody takie
wspieranych sektorów produkcji rolnej,
są dostępne;
założenia Wspólnej Polityki Rolnej oraz
b) jej działalność rolnicza nie ma charakteru
zabezpieczenie przed nieuzasadnionym
marginalnego; lub
przyznawaniem tych płatności.
c) jej główną działalność gospodarczą lub
2. Wydając rozporządzenie, o którym
przedmiot
działalności
stanowi
mowa w ust. 1, minister właściwy do
wykonywanie działalności rolniczej.
spraw rozwoju wsi określa:
1)
rodzaje dowodów potwierdzających
wystąpienie okoliczności, o których mowa
w art. 9 ust. 2 akapit trzeci rozporządzenia
nr 1307/2013, mając na względzie
przepisy art. 12 i 13 rozporządzenia nr
639/2014
oraz
zabezpieczenie
przed
nieuzasadnionym
przyznawaniem
płatności bezpośrednich
Art.
9 9. 3. Oprócz sytuacji określonych w ust. 1 i
N
Nie będzie stosowany w
ust. 3
2,
państwa
członkowskie
mogą
Polsce
zadecydować
na
podstawie
obiektywnych i niedyskryminacyjnych
kryteriów, że
nie przyznaje
się
płatności
bezpośrednich
osobom
fizycznym lub prawnym lub grupom
osób fizycznych lub prawnych:
22
a) których działalność rolnicza stanowi tylko
nieznaczącą
część
ogółu
ich
działalności gospodarczej; lub
b) których główną działalność lub przedmiot
działalności nie stanowi wykonywanie
działalności rolniczej.
Art.
9 9. 4. Ust. 2 i 3 nie mają zastosowania do
T
Art. 7 3. Kwota płatności bezpośrednich, o której
ust. 4
rolników, którzy w poprzednim roku
ust 3 mowa w art. 9 ust. 4 rozporządzenia nr
otrzymali tylko płatności bezpośrednie
1307/2013, do której wysokości nie stosuje
nieprzekraczające określonej kwoty.
się art. 9 ust. 2 i 3 tego rozporządzenia,
Kwotę
tę
określają
państwa
wynosi równowartość w złotych kwoty 5000
członkowskie
na
podstawie
euro.
obiektywnych kryteriów, takich jak ich
charakterystyczne cechy krajowe lub
regionalne, i nie może być ona wyższa
niż 5 000 EUR.
Art.
9
9. 5. W celu zagwarantowania ochrony
N
Przepis
rozporządzenia
ust. 5, 6
praw
rolników,
Komisja
jest
stosowany wprost – nie
uprawniona
do
przyjmowania
wymaga wdrożenia
zgodnie
z
art.
70
aktów
delegowanych określających:
a) kryteria ustalania przypadków, w których
uznaje się, że użytki rolne danego
rolnika stanowi głównie obszar
utrzymujący się naturalnie w stanie
nadającym się do wypasu lub
uprawy;
b) kryteria
ustanawiania
rozróżnienia
pomiędzy
przychodami
wynikającymi
z
działalności
23
rolniczej
i
z
działalności
pozarolniczej;
c) kryteria
ustalania
kwoty
płatności
bezpośrednich, o których mowa w
ust. 2 i 4, w szczególności w
odniesieniu
do
płatności
bezpośrednich w pierwszym roku
przydziału uprawnień do płatności,
w przypadku gdy wartość uprawnień
do
płatności
nie
jest
jeszcze
ostatecznie ustalona, jak również w
odniesieniu
do
płatności
bezpośrednich dla nowych rolników;
d) kryteriów, które mają spełnić rolnicy,
aby udowodnić do celów ust. 2 i 3,
że ich działalność rolnicza nie ma
charakteru marginalnego i że ich
główną działalność gospodarczą lub
przedmiot
działalności
stanowi
wykonywanie działalności rolniczej.
6. Państwa członkowskie powiadamiają
Komisję do dnia 1 sierpnia 2014 r. o
każdej decyzji, o której mowa w ust.
2, 3 lub 4, a w przypadku jej zmiany
– w terminie dwóch tygodni od daty
podjęcia każdej decyzji dotyczącej
zmiany.
Art. 10 Minimalne
wymogi
dotyczące
T
Art. 7
7.
1.
Płatności
bezpośrednie
są
ust. 1, otrzymywania płatności bezpośrednich
ust. 1
przyznawane rolnikowi, jeżeli:
2, 3
10. 1. Państwa członkowskie decydują o
pkt 2,
2) łączna powierzchnia gruntów objętych
tym, w którym z poniższych przypadków
ust. 2
obszarem zatwierdzonym będących w
rolnikowi nie są przyznawane płatności
posiadaniu tego rolnika jest nie mniejsza
24
bezpośrednie:
niż 1 ha.
a) w przypadku gdy łączna kwota płatności
bezpośrednich, o które złożono wniosek
2. Pomimo niespełnienia warunku, o
lub które mają zostać przyznane, przed
którym mowa w ust. 1 pkt 2, płatności
zastosowaniem art. 63 rozporządzenia
bezpośrednie
są
przyznawane,
jeżeli
(UE) nr 1306/2013, wynosi mniej niż
rolnik:
100 EUR w danym roku kalendarzowym;
1) spełnia warunki do przyznania płatności
b) w przypadku gdy kwalifikujący się obszar
związanych do zwierząt i złożył
gospodarstwa rolnego, w odniesieniu do
wniosek o przyznanie tych płatności
którego złożono wniosek o płatności
oraz
bezpośrednie lub w odniesieniu do
2) łączna kwota płatności bezpośrednich,
którego
płatności
te
mają
zostać
przed
zastosowaniem
art.
63
przyznane, przed zastosowaniem art. 63
rozporządzenia nr 1306/2013, wynosi
rozporządzenia
(UE)
nr 1306/2013,
co najmniej równowartość w złotych
wynosi mniej niż jeden hektar.
kwoty 200 euro.
2. Aby
uwzględnić
strukturę
swoich
gospodarek
rolnych,
państwa
członkowskie mogą dostosować progi
określone w ust. 1 lit. a) i b), w granicach
limitów określonych w załączniku IV.
3. W przypadku gdy państwo członkowskie
zadecydowało
o
stosowaniu
progu
obszarowego na podstawie ust. 1 lit. b),
stosuje ono jednak lit. a) tego ustępu do
tych
rolników
otrzymujących
w
odniesieniu
do
zwierząt
wsparcie
związane z produkcją określone w tytule
IV, którzy posiadają mniejszą liczbę
hektarów, niż wynosi próg obszarowy.
Art. 10 10. 4. Zainteresowane państwa członkowskie
N
Nie będzie stosowane w
ust. 4, 5 mogą zadecydować o niestosowaniu ust. 1 do
Polsce
regionów
najbardziej
oddalonych
i
25
mniejszych wysp Morza Egejskiego.
5. W Bułgarii i Rumunii dla 2015 r. kwotę, o
którą złożono wniosek lub która ma zostać
przyznana zgodnie z ust. 1 lit. a), oblicza się
na podstawie odpowiedniej kwoty określonej
w załączniku V pkt A.
W Chorwacji dla lat 2015–2021 kwotę, o
którą złożono wniosek lub która ma zostać
przyznana zgodnie z ust. 1 lit. a), oblicza się
na podstawie kwoty określonej w załączniku
VI pkt A.
Art. 11 Zmniejszanie płatności
T
Art. 19 19. 1. Wysokość płatności:
ust. 1
11. 1. Państwa członkowskie zmniejszają
ust. 1
1)
obszarowej
w
danym
roku
kwotę płatności bezpośrednich, która
kalendarzowym ustala się jako iloczyn
ma zostać przyznana rolnikowi na
powierzchni obszaru zatwierdzonego do
podstawie tytułu III rozdział 1 za
danej płatności i stawki tej płatności na 1
dany rok kalendarzowy, o co
ha tej powierzchni,
najmniej 5 % w odniesieniu do
2)
do
zwierząt
w
danym
roku
części
kwoty
przekraczającej
kalendarzowym ustala się jako iloczyn
150 000 EUR.
liczby zwierząt zatwierdzonych do danej
płatności i stawki tej płatności na 1 sztukę
–
po uwzględnieniu art. 8 ust. 1, ust. 3
i ust. 4 rozporządzenia nr 1307/2013 oraz
zmniejszeń, wykluczeń lub pozostałych
kar administracyjnych wynikających ze
stwierdzonych
nieprawidłowości
lub
niezgodności, a w przypadku jednolitej
płatności obszarowej – po uwzględnieniu
dodatkowo zmniejszeń, o których mowa w
art. 11 rozporządzenia nr 1307/2013, z
26
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3080-c1
› Pobierz plik
-
3080-c2
› Pobierz plik