Rządowy projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
Rządowy projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3080
- Data wpłynięcia: 2015-01-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
- data uchwalenia: 2015-02-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 308
3080-c1
podmiotowi
płatności
wyrażonego
w
przeliczeniu odpowiednio na jednostkę
powierzchni gruntu, liczbę zwierząt albo
ilość produktów rolnych:
1)
z urzędu, bez zgody strony, w drodze
decyzji
zmieniającej
decyzję
o
przyznaniu
danej
płatności
–
w
przypadku
gdy
płatność
została
przyznana;
2)
w decyzji o przyznaniu danej płatności
– w przypadku gdy płatność ta nie
została jeszcze przyznana;
3)
w decyzji o wypłacie danej płatności –
w przypadku gdy przepisy przewidują
wydanie takiej decyzji;
4)
z urzędu, bez zgody strony, w drodze
decyzji
zmieniającej
decyzję
o
wypłacie danej płatności – w przypadku
gdy przepisy przewidują wydanie
decyzji o wypłacie tej płatności.
4. W przypadku gdy dana płatność
została już wypłacona, zwrotu z tytułu
zmniejszenia
(redukcji)
tej
płatności
dokonuje się w trybie określonym w
przepisach o Agencji Restrukturyzacji i
Modernizacji Rolnictwa dla zwrotu kwot
nienależnie
lub
nadmiernie
pobranych
środków.
5. Decyzje, o których mowa w ust. 3,
podlegają natychmiastowemu wykonaniu.
6. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się w
przypadku, gdy zmniejszenie (redukcja)
17
kwoty danego rodzaju płatności, jej stawki
lub podstawy do ustalenia wysokości
płatności jest możliwe do zastosowania w
toku postępowania w sprawie o przyznanie
danej płatności na podstawie przepisów
Unii Europejskiej dotyczących płatności
bezpośrednich lub płatności niezwiązanej
do tytoniu, w tym przepisów wydanych w
trybie rozporządzenia nr 1307/2013, z tym
że jeżeli przepisy te nie określają trybu
dokonania tego zmniejszenia (redukcji),
ust. 3 stosuje się odpowiednio.
Art.
7 2. Dla każdego państwa członkowskiego i
N
Przepis
rozporządzenia
ust. 2 i
dla
każdego
roku
kalendarzowego
stosowany wprost – nie
3
szacunkową
kwotę
wynikającą
ze
wymaga wdrożenia
zmniejszenia płatności, o którym mowa w
art. 11 (odpowiadającą różnicy między
pułapem
krajowym
określonym
w
załączniku II, do którego dodaje się kwotę
dostępną zgodnie z art. 58, a pułapem
netto określonym w załączniku III)
udostępnia się jako unijne wsparcie na
rzecz działań w ramach programów
rozwoju
obszarów
wiejskich
finansowanych z Europejskiego Funduszu
Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów
Wiejskich
(EFRROW)
zgodnie
z
rozporządzeniem (UE) nr 1305/2013.
3. Aby uwzględnić zmiany w łącznych
maksymalnych
kwotach
płatności
bezpośrednich,
które
mogą
zostać
przyznane, w tym zmiany wynikające z
18
decyzji podejmowanych przez państwa
członkowskie zgodnie z art. 14, Komisja
jest uprawniona do przyjmowania zgodnie
z
art.
70
aktów
delegowanych
dotyczących
dostosowania
pułapów
określonych w załączniku III.
Art.
8 Dyscyplina finansowa
N
Przepis
rozporządzenia
ust. 1
8. 1. Wysokość dostosowania określona
stosowany wprost – nie
zgodnie z art. 26 rozporządzenia
wymaga wdrożenia
(UE) nr 1306/2013 ma zastosowanie
jedynie do płatności bezpośrednich
przekraczających 2 000 EUR, które
mają zostać przyznane rolnikom w
danym roku kalendarzowym.
Art.
8 8. 2. W wyniku stopniowego wprowadzania
N
Nie będzie stosowany w
ust. 2
płatności
bezpośrednich
Polsce
przewidzianego w art. 16, ust. 1
niniejszego artykułu stosuje się do
Bułgarii i Rumunii od dnia 1
stycznia 2016 r.
W wyniku stopniowego wprowadzania
płatności
bezpośrednich
przewidzianego w art. 17, ust. 1
niniejszego artykułu stosuje się do
Chorwacji od dnia 1 stycznia 2022 r.
Art.
8 8. 3. W celu zapewnienia prawidłowego
N
Przepis
rozporządzenia
ust. 3,
dostosowywania
płatności
stosowany wprost – nie
bezpośrednich w odniesieniu do
wymaga wdrożenia
dyscypliny finansowej Komisja jest
uprawniona
do
przyjmowania
19
zgodnie
z
art.
70
aktów
delegowanych
określających
przepisy
dotyczące
podstawy
obliczania zmniejszeń, które państwa
członkowskie mają stosować w
odniesieniu
do
rolników
na
podstawie
ust.
1
niniejszego
artykułu.
Art.
8 8. 4. W przypadku osoby prawnej lub grupy
N
Nie będzie stosowany w
ust. 4
osób fizycznych lub prawnych państwa
Polsce
członkowskie mogą stosować wysokość
dostosowania, o której mowa w ust. 1,
na poziomie członków tych osób
prawnych lub grup, w przypadku gdy
prawo
krajowe
przewiduje
dla
indywidualnych członków prawa i
obowiązki porównywalne do praw i
obowiązków rolników indywidualnych
mających status rolników prowadzących
gospodarstwo rolne, w szczególności w
zakresie ich statusu gospodarczego,
społecznego
i
podatkowego,
pod
warunkiem że przyczynili się oni do
umocnienia struktur rolnych tych osób
prawnych lub tych grup.
Art.
9 Rolnik aktywny zawodowo
N
Przepis
rozporządzenia
ust. 1
9.
1. Nie
przyznaje
się
płatności
stosowany wprost – nie
bezpośrednich osobom fizycznym
wymaga wdrożenia
lub prawnym ani grupom osób
fizycznych lub prawnych, których
20
użytki
rolne
obejmują
głównie
obszary utrzymujące się naturalnie w
stanie nadającym się do wypasu lub
uprawy i które nie prowadzą na tych
obszarach
działań
minimalnych
określonych
przez
państwa
członkowskie zgodnie z art. 4 ust. 2
lit. b).
Art.
9 9.
2. Nie
przyznaje
się
płatności
T
Art. 7
4. Minister właściwy do spraw rozwoju
ust.
2
bezpośrednich osobom fizycznym lub
ust. 4
wsi
może
określić,
w
drodze
akapit
prawnym ani grupom osób fizycznych
rozporządzenia,
wykaz
rodzajów
1, 2
lub
prawnych,
które
administrują
działalności
nierolniczej,
które
są
portami
lotniczymi,
wodociągami,
uznawane za podobne do rodzajów
stałymi
terenami
sportowymi
i
działalności wymienionych w art. 9 ust. 2
rekreacyjnymi, jak również świadczą
akapit
pierwszy
rozporządzenia
nr
usługi przewozu kolejowego lub usługi
1307/2013,
uwzględniając
kryteria
w zakresie obrotu nieruchomościami.
określone w art. 9 ust. 2 akapit drugi
W stosownych przypadkach państwa
rozporządzenia nr 1307/2013 oraz mając
członkowskie
mogą
na
podstawie
na względzie założenia Wspólnej Polityki
obiektywnych i niedyskryminacyjnych
Rolnej
w
zakresie
ukierunkowania
kryteriów zadecydować o uzupełnieniu
wsparcia i zabezpieczenie przed jego
przedsiębiorstw i rodzajów działalności
nieuzasadnionym przyznawaniem.
wymienionych w akapicie pierwszym o
wszelkie inne podobne nierolnicze
przedsiębiorstwa
lub
rodzaje
działalności,
a
następnie
mogą
zadecydować
o
usunięciu
takich
uzupełnień.
Art.
9 9. 2. Osobę lub grupę osób objętych zakresem
T
Art. 34 34. 1. Minister właściwy do spraw rozwoju
ust.
2
akapitu pierwszego lub drugiego, uważa
ust. 1 i wsi określi, w drodze rozporządzenia,
21
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3080-c1
› Pobierz plik
-
3080-c2
› Pobierz plik