Rządowy projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
Rządowy projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3080
- Data wpłynięcia: 2015-01-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
- data uchwalenia: 2015-02-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 308
3080-c1
przekazywane do właściwego organu
odpowiedzialnego
za
przyznanie
odpowiedniej
płatności.
Państwa
członkowskie zapewniają również,
aby publiczne lub prywatne organy
certyfikujące, o których mowa w art.
38 rozporządzenia delegowanego
(UE) nr 639/2014, powiadamiały
właściwy organ odpowiedzialny za
przyznawanie płatności z tytułu
praktyk rolniczych korzystnych dla
klimatu
i
środowiska
o
jakichkolwiek ustaleniach istotnych
dla
prawidłowego
przyznawania
takiej
płatności
na
rzecz
beneficjentów, którzy zdecydowali
się na spełnianie zobowiązań w
ramach
równoważności
przez
certyfikację.
Jeżeli kontrole administracyjne lub
kontrole na miejscu w odniesieniu do
środków
rozwoju
obszarów
wiejskich
objętych
zakresem
systemu zintegrowanego obejmują
praktyki równoważne, o których
mowa w art. 43 ust. 3 rozporządzenia
(UE) nr 1307/2013, wyniki takich
kontroli są przekazywane do celów
dalszych
działań
w
zakresie
przyznawania płatności z tytułu
praktyk rolniczych korzystnych dla
klimatu i środowiska.
55
Art. 28
Kontrole administracyjne
N
-
-
Przepis
rozporządzenia
1. Kontrole
administracyjne,
o
stosowany wprost -
których
mowa
w
art.
74
nie
wymaga
rozporządzenia (UE) nr 1306/2013,
wdrożenia
łącznie z kontrolami krzyżowymi,
pozwalają na wykrycie niezgodności,
a
w
szczególności
na
ich
automatyczne wykrycie za pomocą
narzędzi informatycznych. Kontrole
te obejmują wszystkie elementy,
których kontrola jest możliwa i
stosowna
za
pomocą
kontroli
administracyjnych.
Kontrole
te
gwarantują, że:
a) spełnione
są
kryteria
kwalifikowalności, zobowiązania i
inne obowiązki w odniesieniu do
systemu
pomocy
lub
środka
wsparcia;
b) występuje
brak
podwójnego
finansowania z innych systemów
unijnych;
c) wniosek o przyznanie pomocy lub
wniosek o płatność jest kompletny
i został złożony w odpowiednim
terminie oraz, w stosownych
przypadkach,
złożone
zostały
dokumenty
uzupełniające
i
świadczą o kwalifikowalności;
56
d) w
stosownych
przypadkach,
istnieje
zgodność
ze
zobowiązaniami
długoterminowymi.
2. W odniesieniu do systemów
pomocy związanej z produkcją
zwierzęcą
i
środków
wsparcia
związanych z produkcją zwierzęcą –
państwa
członkowskie,
w
stosownych
przypadkach,
mogą
wykorzystywać
dowody
przekazywane przez inne służby,
jednostki lub organizacje w celu
sprawdzenia zgodności z kryteriami
kwalifikowalności, zobowiązaniami i
innymi
obowiązkami,
pod
warunkiem że dane służby, jednostki
lub
organizacje
spełniają
odpowiednie normy, by kontrolować
taką zgodność.
Art. 29
Kontrole krzyżowe
N
Przepis
rozporządzenia
1. W
stosownych
przypadkach,
stosowany wprost -
kontrole administracyjne obejmują
nie
wymaga
kontrole krzyżowe:
wdrożenia
a) odpowiednio
–
zgłoszonych
uprawnień
do
płatności
i
zgłoszonych działek rolnych w
celu
uniknięcia
wielokrotnego
przyznawania tej samej pomocy
57
lub tego samego wsparcia w
odniesieniu do tego samego roku
kalendarzowego lub roku składania
wniosków
oraz
w
celu
zapobiegania
przypadkom
jakiejkolwiek kumulacji pomocy
przyznawanej w ramach systemów
pomocy
obszarowej
wymienionych w załączniku I do
rozporządzenia (UE) nr 1307/2013
i
w
załączniku
VI
do
rozporządzenia Rady (WE) nr
73/2009 (16)
oraz
środków
wsparcia
obszarowego
zdefiniowanych w art. 2 akapit
drugi
pkt
21
rozporządzenia
delegowanego (UE) nr 640/2014;
b) uprawnień do płatności w celu
sprawdzenia
ich
istnienia
i
kwalifikowalności do pomocy;
c) zgodności
między
działkami
rolnymi
zgłoszonymi
w
pojedynczym wniosku lub wniosku
o
płatność
a
informacjami
zawartymi
w
systemie
identyfikacji działek rolnych w
odniesieniu
do
działki
referencyjnej zgodnie z art. 5 ust. 2
rozporządzenia
delegowanego
(UE)
nr
640/2014,
w
celu
sprawdzenia
kwalifikowalności
określonych obszarów do systemu
58
płatności
bezpośrednich
lub
środków
rozwoju
obszarów
wiejskich;
d) zgodności między uprawnieniami
do płatności a zatwierdzonym
obszarem w celu sprawdzenia, czy
danym uprawnieniom odpowiada
co
najmniej
równa
liczba
kwalifikujących
się
hektarów,
zdefiniowanych w art. 32 ust. 2–6
rozporządzenia
(UE)
nr
1307/2013;
e) za
pośrednictwem
skomputeryzowanej bazy danych
zwierząt w celu sprawdzenia
kwalifikowalności do pomocy lub
wsparcia oraz w celu zapobiegania
nienależnemu
wielokrotnemu
przyznawaniu tej samej pomocy
lub
tego
samego
wsparcia
odnośnie do tego samego roku
kalendarzowego lub roku składania
wniosków;
f) zgodności między oświadczeniami
beneficjenta
zawartymi
w
pojedynczym
wniosku
dotyczącymi
członkostwa
w
zatwierdzonej
organizacji
międzybranżowej,
informacjami
zgodnie z art. 17 ust. 8 lit. b)
niniejszego
rozporządzenia
a
59
odpowiedzialnego
za
przyznanie
odpowiedniej
płatności.
Państwa
członkowskie zapewniają również,
aby publiczne lub prywatne organy
certyfikujące, o których mowa w art.
38 rozporządzenia delegowanego
(UE) nr 639/2014, powiadamiały
właściwy organ odpowiedzialny za
przyznawanie płatności z tytułu
praktyk rolniczych korzystnych dla
klimatu
i
środowiska
o
jakichkolwiek ustaleniach istotnych
dla
prawidłowego
przyznawania
takiej
płatności
na
rzecz
beneficjentów, którzy zdecydowali
się na spełnianie zobowiązań w
ramach
równoważności
przez
certyfikację.
Jeżeli kontrole administracyjne lub
kontrole na miejscu w odniesieniu do
środków
rozwoju
obszarów
wiejskich
objętych
zakresem
systemu zintegrowanego obejmują
praktyki równoważne, o których
mowa w art. 43 ust. 3 rozporządzenia
(UE) nr 1307/2013, wyniki takich
kontroli są przekazywane do celów
dalszych
działań
w
zakresie
przyznawania płatności z tytułu
praktyk rolniczych korzystnych dla
klimatu i środowiska.
55
Art. 28
Kontrole administracyjne
N
-
-
Przepis
rozporządzenia
1. Kontrole
administracyjne,
o
stosowany wprost -
których
mowa
w
art.
74
nie
wymaga
rozporządzenia (UE) nr 1306/2013,
wdrożenia
łącznie z kontrolami krzyżowymi,
pozwalają na wykrycie niezgodności,
a
w
szczególności
na
ich
automatyczne wykrycie za pomocą
narzędzi informatycznych. Kontrole
te obejmują wszystkie elementy,
których kontrola jest możliwa i
stosowna
za
pomocą
kontroli
administracyjnych.
Kontrole
te
gwarantują, że:
a) spełnione
są
kryteria
kwalifikowalności, zobowiązania i
inne obowiązki w odniesieniu do
systemu
pomocy
lub
środka
wsparcia;
b) występuje
brak
podwójnego
finansowania z innych systemów
unijnych;
c) wniosek o przyznanie pomocy lub
wniosek o płatność jest kompletny
i został złożony w odpowiednim
terminie oraz, w stosownych
przypadkach,
złożone
zostały
dokumenty
uzupełniające
i
świadczą o kwalifikowalności;
56
d) w
stosownych
przypadkach,
istnieje
zgodność
ze
zobowiązaniami
długoterminowymi.
2. W odniesieniu do systemów
pomocy związanej z produkcją
zwierzęcą
i
środków
wsparcia
związanych z produkcją zwierzęcą –
państwa
członkowskie,
w
stosownych
przypadkach,
mogą
wykorzystywać
dowody
przekazywane przez inne służby,
jednostki lub organizacje w celu
sprawdzenia zgodności z kryteriami
kwalifikowalności, zobowiązaniami i
innymi
obowiązkami,
pod
warunkiem że dane służby, jednostki
lub
organizacje
spełniają
odpowiednie normy, by kontrolować
taką zgodność.
Art. 29
Kontrole krzyżowe
N
Przepis
rozporządzenia
1. W
stosownych
przypadkach,
stosowany wprost -
kontrole administracyjne obejmują
nie
wymaga
kontrole krzyżowe:
wdrożenia
a) odpowiednio
–
zgłoszonych
uprawnień
do
płatności
i
zgłoszonych działek rolnych w
celu
uniknięcia
wielokrotnego
przyznawania tej samej pomocy
57
lub tego samego wsparcia w
odniesieniu do tego samego roku
kalendarzowego lub roku składania
wniosków
oraz
w
celu
zapobiegania
przypadkom
jakiejkolwiek kumulacji pomocy
przyznawanej w ramach systemów
pomocy
obszarowej
wymienionych w załączniku I do
rozporządzenia (UE) nr 1307/2013
i
w
załączniku
VI
do
rozporządzenia Rady (WE) nr
73/2009 (16)
oraz
środków
wsparcia
obszarowego
zdefiniowanych w art. 2 akapit
drugi
pkt
21
rozporządzenia
delegowanego (UE) nr 640/2014;
b) uprawnień do płatności w celu
sprawdzenia
ich
istnienia
i
kwalifikowalności do pomocy;
c) zgodności
między
działkami
rolnymi
zgłoszonymi
w
pojedynczym wniosku lub wniosku
o
płatność
a
informacjami
zawartymi
w
systemie
identyfikacji działek rolnych w
odniesieniu
do
działki
referencyjnej zgodnie z art. 5 ust. 2
rozporządzenia
delegowanego
(UE)
nr
640/2014,
w
celu
sprawdzenia
kwalifikowalności
określonych obszarów do systemu
58
płatności
bezpośrednich
lub
środków
rozwoju
obszarów
wiejskich;
d) zgodności między uprawnieniami
do płatności a zatwierdzonym
obszarem w celu sprawdzenia, czy
danym uprawnieniom odpowiada
co
najmniej
równa
liczba
kwalifikujących
się
hektarów,
zdefiniowanych w art. 32 ust. 2–6
rozporządzenia
(UE)
nr
1307/2013;
e) za
pośrednictwem
skomputeryzowanej bazy danych
zwierząt w celu sprawdzenia
kwalifikowalności do pomocy lub
wsparcia oraz w celu zapobiegania
nienależnemu
wielokrotnemu
przyznawaniu tej samej pomocy
lub
tego
samego
wsparcia
odnośnie do tego samego roku
kalendarzowego lub roku składania
wniosków;
f) zgodności między oświadczeniami
beneficjenta
zawartymi
w
pojedynczym
wniosku
dotyczącymi
członkostwa
w
zatwierdzonej
organizacji
międzybranżowej,
informacjami
zgodnie z art. 17 ust. 8 lit. b)
niniejszego
rozporządzenia
a
59
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3080-c1
› Pobierz plik
-
3080-c2
› Pobierz plik