eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Służbie Celnej, ustawy o urzędach i izbach skarbowych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Służbie Celnej, ustawy o urzędach i izbach skarbowych oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy stworzenia prawnych warunków dla wzmocnienia organizacyjnego Służby Celnej oraz podniesienia jej sprawności działania w pięciu obszarach m.in. poprzez: stworzenie ułatwień dla przedsiębiorców kontrolowanych przez Służbę Celną, wprowadzenie usprawnień w zakresie kontroli wykonywanej przez Służbę Celną, wzmocnienie kompetencji kontrolnych Służby Celnej, zapobieganie korupcji w Służbie Celnej, wprowadzenie usprawnień mechanizmów zarządzania zasobami ludzkimi

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2739
  • Data wpłynięcia: 2014-09-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Służbie Celnej, ustawy o urzędach i izbach skarbowych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-01-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 211

2739

6) lokalizacji oddziałów;
7) roli w międzynarodowym łańcuchu dostaw;
8) siedziby;
9) partnerów handlowych;
10) posiadanej sytuacji finansowo-ekonomicznej;
11) przyjętych zasad prowadzenia ewidencji handlowych lub transportowych oraz
procedur zarządzania tymi ewidencjami;
12) przyjętych zasad lub polityki bezpieczeństwa teleinformatycznego;
13) przyjętych zasad lub procedur ochrony systemów informatycznych;
14) przyjętych zasad lub procedur ochrony systemów zarzadzania i kontroli wewnętrznej.
5. Organ Służby Celnej przeprowadza analizę zgromadzonych danych i informacji,
niezależnie od źródła ich pochodzenia oraz formy przekazania, w zakresie możliwości
rozpoznania ryzyk, które mogą mieć wpływ na cel monitorowania.
6. Po analizie danych i informacji organ Służby Celnej określa czynności monitorowania,
które będą realizowane w ramach prowadzonego monitorowania.
7. Organ Służby Celnej realizuje monitorowanie na podstawie Planu monitorowania, który
określa:
1) obszar monitorowania wraz ze zidentyfikowanymi ryzykami;
2) zadania do zrealizowania;
3) źródła pozyskania danych/informacji;
4) metodę podejmowanych działań;
5) cel realizacji działań;
6) organ Służby Celnej/komórka organizacyjna współdziałająca;
7) okres objęty monitorowaniem;
8) ostateczny termin realizacji czynności audytowych;
9) poziom zidentyfikowanego ryzyka.
8. Organ Służby Celnej dokonuje zmiany Planu monitorowania w formie Aneksu
w przypadku:
3
1) zmiany zezwolenia, o ile zmiana ta wpływa na poziom zidentyfikowanego lub
zdefiniowanie nowego ryzyka;
2) wydania posiadaczowi kolejnego zezwolenia;
3) zidentyfikowania nowego ryzyka lub zmiany poziomu ryzyk nieobjętych bieżącym
Planem monitorowania;
4) zmiany terminu realizacji czynności monitorowania w związku z zawieszeniem
stosowania zezwolenia na okres dłuższy, niż objęty bieżącym Planem monitorowania.
§ 5. 1. W celu prawidłowej realizacji monitorowania organ Służby Celnej może
w szczególności:
1) pozyskiwać od posiadacza zezwolenia informacje związane z prowadzoną przez
niego działalnością gospodarczą w ramach udzielonego zezwolenia, w tym sposobu
zarządzania ryzykiem działalności gospodarczej objętej zezwoleniem;
2) weryfikować prawidłowość dokonanego obrotu towarowego na podstawie informacji
gromadzonych w systemach informatycznych Służby Celnej lub systemach lub
ewidencjach, do których organy Służby Celnej posiadają dostęp;
3) weryfikować prawidłowość stosowania procedur ustalonych na etapie wydawania
zezwolenia poprzez analizowanie przekazanej informacji o zmianach dokonanych
w systemach informatycznych, teleinformatycznych, przekazanych prób dokumentacji
związanej z posiadanymi przez posiadacza zezwolenia ewidencjami, stosowanymi
standardami bezpieczeństwa i ochrony;
4) weryfikować informacje zawarte w sprawozdaniach finansowych, raportach biegłego
rewidenta, sprawozdaniach z działalności posiadacza zezwolenia, sprawozdaniach
statystycznych;
5) pozyskiwać informacje od naczelnika urzędu skarbowego, Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych, Policji, Straży Pożarnej, innych organów, instytucji i organizacji,
podmiotów powiązanych z posiadaczem zezwolenia lub świadczących usługi na jego
rzecz;
6) określać wagi ryzyka zidentyfikowanego na etapie prowadzonego postępowania
audytowego związanego z wydaniem zezwolenia oraz zidentyfikowanych
w monitorowaniu;
4
7) określać próg fizycznej kontroli zgłoszeń lub powiadomień w celu zweryfikowania
przestrzegania ustalonych procedur związanych przestrzeganiem wymogów celnych;
8) wnioskować o zrealizowanie w siedzibie posiadacza zezwolenia kontroli w trybie
art. 78 ust. 2 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy
Kodeks Celny (Dz. Urz. WE L 253 z 11.10.1993, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE
Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 6, str. 3, z późn. zm.).
2. W przypadkach, o których mowa w art. 61b ust. 2 i 3 ustawy, organ Służby Celnej
pisemnie powiadamia posiadacza zezwolenia o wyznaczonym terminie realizacji
monitorowania w jego siedzibie oraz określa zakres i cel czynności monitorowania.
3. Czynności monitorowania, o których mowa w ust. 2, są dokumentowane w protokole,
o którym mowa w § 8 pkt 6.
4. W trakcie monitorowania, organ Służby Celnej przeprowadza w szczególności:
1) analizę informacji zawartych w systemach informatycznych Służby Celnej;
2) analizę informacji pozyskanych od innych organów, instytucji, organizacji, posiadacza
zezwolenia, osób przez niego pisemnie wskazanych, kontrahentów posiadacza
zezwolenia, obywateli;
3) analizę wyników pobranych prób zapisów z ewidencji posiadacza zezwolenia,
systemów informatycznych organu Służby Celnej, dokumentacji;
4) analizę wyników kontroli zrealizowanych przed i po zwolnieniu towaru;
5) analizę wyników analizy finansowo-ekonomicznej;
6) analizę wyników kontroli dokumentów dotyczących transakcji gospodarczych
dokonanych z posiadaczem zezwolenia, uzyskanych od jego kontrahentów
handlowych.
§ 6. 1. Ryzyka podlegają analizie pod kątem ich wpływu na osiąganie celów monitorowania.
2. W ramach analizy wpływu ryzyka oceniane jest następstwo oddziaływania ryzyka oraz
prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka.
3. Wyniki uzyskane w trakcie analizy ryzyka podlegają dalszej analizie pod kątem sposobu
reakcji na ryzyko.
§ 7. 1. Wynik dokonanej oceny ryzyka organ Służby Celnej przedstawia posiadaczowi
zezwolenia w Raporcie.
5
2. Posiadacz zezwolenia może zgłosić uwagi do wyników oceny ryzyka, o której mowa
w ust. 1, w terminie 7 dni od daty ich doręczenia. Zgłaszając uwagi, posiadacz zezwolenia
może przedstawić propozycje ryzyk, które winny zostać objęte monitorowaniem przez organ
Służby Celnej w następnym okresie monitorowania.
3. Organ Służby Celnej poddaje analizie zgłoszone przez posiadacza zezwolenia uwagi, jak
i propozycje przedstawionych ryzyk.
4. Organ Służby Celnej informuje posiadacza zezwolenia w terminie 7. dni od daty
otrzymania uwag lub propozycji ryzyk, o których mowa w ust. 2, w każdym przypadku, gdy
nie zostały one uwzględnione w toku dalszym czynności monitorowania.
§ 8. Określa się wzory:
1) Planu monitorowania, stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2) Aneksu do Planu monitorowania, stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3) Sprawozdania z monitorowania, stanowiącego załącznik nr 3 do rozporządzenia;
4) Raportu z monitorowania, stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia;
5) postanowienia o wydaniu zaleceń, stanowiący załącznik nr 5 do rozporządzenia;
6) protokołu z czynności monitorowania, stanowiący załącznik nr 6 do rozporządzenia.
§ 9. 1. Czynności monitorowania dokumentuje się w Sprawozdaniu z monitorowania oraz
poprzez sporządzenie dokumentów, o których mowa w § 8 pkt 1–2 i 4–6, z zastrzeżeniem
ust. 2.
2. Czynności monitorowania, o których mowa w art. 61b ust. 2 i 3 ustawy, dokumentuje się,
sporządzając protokół, o którym mowa w § 8 pkt 6.
§ 10. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

MINISTER FINANSÓW








6
Załączniki
do rozporządzenia
Ministra Finansów
z dnia ... (poz. ...)

Załącznik nr 1

WZÓR


........................................................................
nazwa i adres organu Służby Celnej,

(adres poczty elektronicznej)

Nr sprawy: ...................................................

Dane identyfikacyjne posiadacza zezwolenia:

........................................................................
( nazwa, adres siedziby, Regon, NIP, EORI)


Nr zezwolenia:

........................................................................
Plan monitorowania Nr ….../.........r. 1)
na okres od ............ do ...........


Źródła
Stopień
Nr
Metody
Okres
Osta-
Zadania do
pozyska-
Cel
Organ Służby
zidenty-
obszaru/
podejmo-
objęty
teczny
Ryzyka2)
zrealizo-
nia
realizacji
Celnej/komórka
fikowa-
nr
wanych
monitoro-
termin
wania
danych/
działań
współdziałająca
nego
ryzyka
działań
waniem3)
realizacji4)
informacji
ryzyka
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
1.
Obszar monitorowania:











Sporządził:

Zaakceptował:
...................................................
...................................................
(data, pieczęć i podpis monitorującego)
(data, pieczęć i podpis kierownika
komórki organizacyjnej)



Zatwierdził:
....................................................
(data, pieczęć i podpis osoby upoważnionej)


Plan monitorowania uzgodniono z Dyrektorem Izby Celnej w: ……………………………..5)


Objaśnienia:
1) Nr Planu monitorowania (pierwszy Plan posiada nr 1, numeracja jest niezależna od roku, w którym Plan powstaje i winna
być nadawana narastająco).
2) Należy wymienić ryzyka objęte monitorowaniem.
7
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 26 . [ 27 ] . 28 ... 40 ... 47

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: