Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy poprawy dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej dla pacjentów, szczególnie w zakresie poprawy: opieki nad pacjentami onkologicznymi, zarządzania listami oczekujących na świadczenia zdrowotne oraz procesem zawierania umów o udzielanie tych świadczeń, poprawy funkcjonowania Narodowego Funduszu Zdrowia
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2505
- Data wpłynięcia: 2014-06-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-22
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1138
2505
UZASADNIENIE
Projekt stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zwartego w art. 190 ust. 3 ustawy dnia
27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
(Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z pó n. zm.), zwanej dalej „ustawą o świadczeniach”. Zgodnie
z upoważnieniem ustawowym minister zdrowia jest obowiązany określić:
1) zakres informacji zawartych w rocznych i okresowych sprawozdaniach z działalności
Funduszu,
2) wzór sprawozdania okresowego z działalności Funduszu oraz sposób i terminy jego
przekazywania ministrowi właściwemu do spraw zdrowia,
3) minimalny zakres zbiorczych informacji przekazywanych przez Fundusz wojewodom oraz
marszałkom województw na podstawie art. 189a ustawy o świadczeniach, sposób i terminy ich
przekazywania oraz wzór budowy komunikatów elektronicznych służących do
przekazywanych tych informacji.
Aktualnie obowiązuje rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 27 lipca 2005 r. w sprawie zakresu
niezbędnych informacji gromadzonych w systemie informatycznym Narodowego Funduszu
Zdrowia oraz zakresu i sposobu ich przekazywania ministrowi właściwemu do spraw zdrowia oraz
wojewodom i sejmikom województw (Dz. U. Nr 152, poz. 127, z pó n. zm.). Przedmiotowe
rozporządzenie zostało wydane na podstawie art. 190 ust. 3 ustawy o świadczeniach. Traci ono
moc w związku z wejściem w życie ustawy z dnia ... o zmianie ustawy o świadczeniach opieki
zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U.
poz. …). Zgodnie z art. 26 tej ustawy rozporządzenie czasowo zachowało moc do czasu wydania
nowego aktu wykonawczego, nie dłużej jednak niż 12 miesięcy od dnia jej wejścia w życie.
Po raz pierwszy na poziomie rozporządzenia określono zakres informacji jakie powinno zawierać
roczne sprawozdanie z działalności Narodowego Funduszu Zdrowia. Źotychczas o zawartości
merytorycznej tego sprawozdania decydował Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia, a Minister
Zdrowia, który zgodnie z art. 187 przedstawia Sejmowi RP to Sprawozdanie, nie miał wpływu na
zawartość informacji prezentowaną w rocznych sprawozdaniach. Tymczasem z analizy rocznych
sprawozdań Funduszu za kolejne lata wynika, że sprawozdania te nie były porównywalne, gdyż
poszczególne rodzaje świadczeń nie były opisywane przy wykorzystaniu tego samego zestawu
danych. Ponadto, wymagana przez ustawę informacja o dostępności do świadczeń opieki
zdrowotnej, przedstawiana była w sposób skrótowy i nie zawierała części opisowej, wyjaśniającej
56
zachodzące zmiany i przyczyny tych zmian. Przy charakterystyce dostępności do poszczególnych
rodzajów świadczeń Fundusz nie uwzględniał wszystkich wska ników charakteryzujących
dostępność.
Zgodnie z projektowanym rozporządzeniem głównymi częściami Sprawozdania będzie opis
realizacji najważniejszych zadań Funduszu oraz zgodnie z art. 102 ust. 5 pkt 11 ustawy
o świadczeniach, informacja o dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze
środków Narodowego Funduszu Zdrowia. Sprawozdanie nie będzie zawierało części dotyczącej
gospodarki finansowej Funduszu, ze względu na fakt, iż na postawie odrębnych przepisów
sporządzane jest roczne sprawozdanie finansowe Narodowego Funduszu Zdrowia oraz
roczne sprawozdanie z wykonania planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia.
W odniesieniu do dotychczas obowiązującego wzoru okresowych sprawozdań z działalności
wprowadzono aktualizacje, uwzględniając nowe zapotrzebowanie informacyjne oraz zmiany
w przepisach prawnych w zakresie, którego dotyczą tabele.
Projektowane rozporządzenie nie przewiduje zmian dotyczących minimalnego zakresu zbiorczych
informacji przekazywanych przez Fundusz wojewodom oraz marszałkom województw ani
sposobu i terminu ich przekazywania – w stosunku do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia
27 lipca 2005 r. w sprawie zakresu niezbędnych informacji gromadzonych w systemie
informatycznym Narodowego Funduszu Zdrowia oraz zakresu i sposobu ich przekazywania
ministrowi właściwemu do spraw zdrowia oraz wojewodom i sejmikom województw.
Projekt rozporządzenia nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Źz. U. z 2002 r. Nr 239, poz. 2039 oraz
z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii źuropejskiej.
57
Źata sporz dzenia
Nazwa projektu
2 czerwca 2014 r.
Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie zakresu informacji
przekazywanych przez Narodowy Funduszu Zdrowia ministrowi właściwemu do
ródłoŚ
spraw zdrowia, wojewodom oraz marszałkom województw
Art. 190 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r.
Ministerstwo wiod ce i ministerstwa współpracuj ce
o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych
ze środków publicznych (Źz. U. z 2008 r. Nr 164,
Ministerstwo Zdrowia
poz. 1027, z pó n. zm.)
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu
lub Podsekretarza Stanu
Pan Sławomir Neumann – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia
Nr w wykazie prac Ministra Zdrowia
brak
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Pani Ewa Wilkoszewska, Departament Ubezpieczenia Zdrowotnego
tel.: 22 53 00302 e-mail: e.wilkoszewska @mz.gov.pl
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwi zywany?
Niniejszym rozporządzeniem określa sięŚ
1) zakres informacji zawartych w rocznych i okresowych sprawozdaniach z działalności Funduszu,
2) wzór sprawozdania okresowego z działalności Funduszu oraz sposób i terminy jego przekazywania ministrowi
właściwemu do spraw zdrowia,
3) minimalny zakres zbiorczych informacji przekazywanych przez Fundusz wojewodom oraz marszałkom
województw na podstawie art. 189a ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze środków publicznych, sposób i terminy ich przekazywania oraz wzór budowy komunikatów
elektronicznych służących do przekazywanych tych informacji.
2.
Wskazanie zakresu informacji przedstawianych w rocznym sprawozdaniu z działalności Narodowego Funduszu Zdrowia oraz wzory
tabel okresowych sprawozdań z działalności Narodowego Funduszu Zdrowia.
3. Jak problem został rozwi zany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
Nie dotyczy – zgodnie z przyjętymi rozwiązaniami ustawowymi, Minister Zdrowia określa zakres informacji, jakie Fundusz umieszcza
w okresowych i rocznych sprawozdaniach z działalności.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Narodowy Fundusz Zdrowia
Konieczność przedstawienia
w sprawozdaniach z działalności
wymaganych przez rozporządzenie
elementów.
wojewodowie, marszałkowie
Zapewnienie dostępu do
województw
podstawowych informacji
o świadczeniach opieki zdrowotnej,
udzielonych mieszkańcom
poszczególnych województw
Ministerstwo Zdrowia, Sejm
Otrzymanie dokumentu,
RP
pozwalającego na lepszą ocenę
dostępności do świadczeń
i działania Funduszu.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Odnośnie ww. projektu rozporządzenia nie prowadzono tzw. pre-konsultacji.
Termin planowanych konsultacji publicznych został określony na 14 dni.
Projekt regulacji zostanie przekazany do konsultacji następującym podmiotomŚ
1) Prezesowi Głównego Urzędu Statystycznego,
2) Naczelnej Radzie Lekarskiej,
3) Naczelnej Radzie Pielęgniarek i Położnych,
4) Naczelnej Radzie Aptekarskiej,
5) Krajowej Radzie Źiagnostów Laboratoryjnych,
6) Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych,
7) Federacji Związków Zawodowych Pracowników Ochrony Zdrowia i Pomocy Społecznej,
8) Radzie Krajowej Federacji Konsumentów,
9) Sekretariatowi Ochrony Zdrowia KK NSZZ „Solidarność”,
10) Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków Zawodowych,
11) Ogólnopolskiemu Związkowi Zawodowemu Lekarzy,
12) Ogólnopolskiemu Związkowi Zawodowemu Pielęgniarek i Położnych,
13) Forum Związków Zawodowych,
14) Porozumieniu Pracodawców Ochrony Zdrowia,
15) Federacji Związków Pracodawców Zakładów Opieki Zdrowotnej,
16) Związkowi Pracodawców Ochrony Zdrowia,
17) Fundacji Batorego,
18) Pracodawcom Rzeczypospolitej Polskiej,
19) Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
20) Krajowemu Związkowi Zawodowemu Pracowników Ratownictwa Medycznego,
21) Związek Pracodawców Business Center Club,
22) Federacji Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia Porozumienie Zielonogórskie,
23) NSZZ „Solidarność 80”,
24) Ogólnopolskiemu Związkowi Zawodowemu Ratowników Medycznych,
25) Radzie Krajowej Federacji Konsumentów,
26) Stowarzyszeniu Pacjentów Primum Non Nocere,
27) Federacji Pacjentów Polskich,
28) Instytutowi Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej,
29) wojewodom,
30) marszałkom województw.
Projekt zostanie opublikowany w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Ministra Zdrowia, zgodnie z przepisami ustawy
z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Źz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.).
Projekt rozporządzenia zostanie również udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Rządowego Centrum
Legislacji w serwisie „Rządowy Proces Legislacyjny” zgodnie z uchwałą Nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 pa dziernika 2013 r.
– Regulamin Pracy Rady Ministrów (M.P. poz. 979).
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0-10)
Źochody ogółem
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Wydatki ogółem
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Saldo ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
ródła finansowania
Dodatkowe informacje,
Projektowane zmiany rozporządzenia nie będą miały wpływu na wysokość wydatków budżetu
w tym wskazanie ródeł państwa
danych i przyjętych do
obliczeń założeń
59
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na rodzinę,
obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0-10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
pieniężnym
sektor mikro-, małych
(w mln zł,
i średnich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z … r.)
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
(dodaj/usuń)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
niepieniężnym
sektor mikro-, małych
i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
Lepsza informacja o dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej.
gospodarstwa domowe
(dodaj/usuń)
Niemierzalne
(dodaj/usuń)
(dodaj/usuń)
Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie ródeł
danych i przyjętych do
Projektowane zmiany rozporządzenia nie będą miały wpływu na konkurencyjność gospodarki
obliczeń założeń
i przedsiębiorczość.
8. Zmiana obci żeń regulacyjnych (w tym obowi zków informacyjnych) wynikaj cych z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie wymaganymi
tak
przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli zgodności).
nie
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne: obowiązek przekazania szerszego zakresu danych
w porównaniu ze stanem obecnym
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz: Rozporządzenie określa zakres przekazywanych informacjiś obowiązki sprawozdawcze zostały nałożone na Fundusz
z dniem wejścia w życie ustawy o świadczeniach, tj. od 2004 r.
9. Wpływ na rynek pracy
Projektowane zmiany rozporządzenia nie będą miały wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
60
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2505
› Pobierz plik