Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2352
- Data wpłynięcia: 2014-04-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1133
2352
o środowiskowych uwarunkowaniach (co do zasady – 5000 m zamiast obecnie
obowiązującego 1000 m). Oznacza to, że dla większości przedsięwzięć nie będzie obowiązku
uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Rozporządzenie weszło w życie
z dniem 1 sierpnia 2013 r.
3.4. Analiza wpływu aktu normatywnego na rozwój regionalny
Wpływ aktu normatywnego na rozwój regionalny będzie wielowymiarowy. Na pierwszym
miejscu należy wymienić planowany od 2016 r. wzrost dochodów jednostek samorządu
terytorialnego, na terenach których odbywa się lub będzie się odbywało wydobycie
węglowodorów, wynikający po pierwsze ze wzrostu stawek opłat eksploatacyjnych i wzrostu
udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z tych opłat, po drugie
z rozpoczęcia wydobycia węglowodorów na terenie danych jednostek samorządu
terytorialnego, a tym samym z tytułu powstania nowego źródła dochodów. Wyjątkiem od tej
zasady jest określenie złóż gazu ziemnego i ropy naftowej o najniższym wydobyciu
(tzw. „złoża marginalne”), w stosunku do których nie przewidziano podwyższenia opłaty
eksploatacyjnej.
Zgodnie z „Bilansem zasobów kopalin” według stanu na 31.12.2012 r.:
– eksploatowanych jest 179 złóż gazu ziemnego, z czego 57 eksploatowanych złóż zaliczono
na potrzeby propozycji przedstawionej w projekcie ustawy do „złóż marginalnych”,
przyjmując, że produkcja w okresie rozliczeniowym związanym z wnoszeniem opłaty
eksploatacyjnej wynoszącym 6 miesięcy jest mniejsza niż 500 tys. m3 gazu ziemnego,
– eksploatowane są 63 złoża ropy naftowej, z czego 36 eksploatowanych złóż zaliczono na
potrzeby propozycji przedstawionej w projekcie ustawy do „złóż marginalnych”,
przyjmując, że produkcja w okresie rozliczeniowym związanym z wnoszeniem opłaty
eksploatacyjnej wynoszącym 6 miesięcy jest mniejsza niż 500 ton ropy naftowej.
Proponowane rozwiązanie ma na celu zagwarantowanie prowadzenia produkcji ze złóż,
w stosunku do których podniesienie opłaty eksploatacyjnej mogłoby spowodować
zaprzestanie produkcji, likwidację zakładów górniczych i zwolnienia pracowników.
Rozważając wpływ proponowanego rozwiązania na rozwój regionalny, należy stwierdzić, iż
zagwarantowanie działalności istniejących zakładów górniczych oraz zatrudnienia ich
personelu rekompensuje w pełni pozostawienie wpływów tytułu opłaty eksploatacyjnej
wpłacanych do budżetów jednostek samorządu terytorialnego na obecnym poziomie.
113
Po 2016 r. (czyli z chwilą wprowadzenia nowych beneficjentów opłaty eksploatacyjnej –
dodatkowo powiaty i województwa) oraz wprowadzenia nowych udziałów w uzyskiwanej
opłacie eksploatacyjnej (zmniejszenie udziału NFOŚiGW do 10% oraz wprowadzenie udziału
powiatów na poziomie 15% i województw na poziomie 15%) spowoduje spadek wpływów do
NFOŚiGW. Tym niemniej, proponowane rozwiązanie może przyczynić się do przedłużenia
eksploatacji złóż marginalnych oraz zachęcić do włączenia do produkcji dotychczas
nieeksploatowanych niewielkich złóż węglowodorów.
Ponadto dodatkowe dochody jednostek samorządu terytorialnego pochodzić będą z podatku
od nieruchomości, a w szczególności z podatku od budowli wynoszącego 2% wartości
budowli (np. podatek od gazociągów).
Dzięki rozwojowi wydobycia węglowodorów na terenie wielu jednostek samorządu
terytorialnego, możliwe będzie przeprowadzenie gazyfikacji terenów obecnie
niezgazyfikowanych. Na skutek gazyfikacji gmin nastąpi wzrost atrakcyjności terenów
inwestycyjnych znajdujących się na ich terenie w tym możliwe będzie rozwijanie mikro-
i małej kogeneracji gazowej. Kolejnym aspektem związanym z rozwojem wydobycia
węglowodorów – w szczególności gazu ziemnego ze złóż niekonwencjonalnych – będzie
wzrost liczby miejsc pracy na terenach, na których odbywać będzie się wydobycie gazu
ziemnego.
4. Źródła finansowania
Wprowadzenie omawianego aktu normatywnego w życie będzie wiązało się z uzyskaniem
dodatkowych przychodów finansowych przez jednostki samorządu terytorialnego, co zostało
przedstawione w powyższych punktach.
Po stronie wydatków należy uwzględnić środki na funkcjonowanie struktur organizacyjnych
w Ministerstwie Środowiska oraz organach nadzoru górniczego.
Finansowanie zwiększonej działalności Ministra Środowiska oraz organów nadzoru
górniczego odbywać się będzie z budżetu państwa. Budżet państwa będzie jednak
dysponować zwiększonymi środkami w związku z planowaną podwyżką stawek opłaty
eksploatacyjnej, co wpłynie również na opłaty z tytułu użytkowania górniczego (część
zmienna wynagrodzenia).
Projekt ustawy przesądza, że państwowa służba geologiczna jest finansowana ze środków
budżetu państwa w części dotyczącej środowiska będących w dyspozycji ministra właściwego
114
do spraw środowiska. Potrzeba takiej regulacji wynika z faktu, iż zgodnie z art. 162 ustawy
PGG państwowa służba geologiczna wykonuje określone ustawą zadania państwa w zakresie
geologii. Jednocześnie, rozwiązanie to nie spowoduje zwiększenia limitu wydatków w części
budżetu będącej w dyspozycji Ministra Środowiska – finansowanie zadań służby geologicznej
będzie się odbywało w ramach wydatków planowanych w ustawie budżetowej na dany rok
w budżecie Ministra Środowiska. Ponadto państwowa służba geologiczna, tak jak dotychczas,
będzie finansowana ze środków zgromadzonych w NFOŚiGW w ramach wieloletniego
zobowiązania finansowego dotyczącego geologii i górnictwa.
Obecnie finansowanie wspomnianych zadań odbywa się w formie dotacji ze środków
NFOŚiGW. Dotacje uzyskiwane są na podstawie wniosków kierowanych do NFOŚiGW
zgodnie z zatwierdzanym corocznie przez Ministra Środowiska planem pracy państwowej
służby geologicznej. Proponowany przepis umożliwi finansowanie wykonywania zadań
państwowej służby geologicznej, podobnie jak to ma miejsce w przypadku art. 109 ust. 1 i 4
ustawy – Prawo wodne, który stanowi, że państwowa służba hydrogeologiczna jest
finansowana ze środków budżetu państwa, a także może być dofinansowana ze środków
publicznych, na zasadach dotyczących wykorzystania tych środków.
W odniesieniu do zadań z zakresu administracji geologicznej wykonywanych obecnie przez
Ministra Środowiska, które zgodnie z projektem ustawy przekazywane są do kompetencji
marszałków województw (zatwierdzanie projektów robót geologicznych dla określenia
warunków geologiczno-inżynierskich oraz dokumentacji geologiczno-inżynierskich dla
ponadwojewódzkich inwestycji liniowych oraz projektów robót geologicznych dla określenia
warunków hydrogeologicznych dla ponadwojewódzkich inwestycji liniowych), należy
stwierdzić, że jednocześnie projekt ustawy zakłada przejęcie od marszałków województw na
rzecz Ministra Środowiska kwestii zatwierdzania dokumentacji hydrogeologicznych dla
wtłaczania wód złożowych. W ostatnich 3 latach Minister Środowiska rozpatrywał łącznie
90 spraw z zakresu przekazywanego w projekcie ustawy do kompetencji marszałków
województw. Brak jest natomiast danych za rok 2012 i 2013 wskazujących ile spraw
z zakresu zatwierdzania dokumentacji hydrogeologicznych dla wtłaczania wód złożowych
rozpatrywanych było przez marszałków województw (w roku 2011 – zgodnie z ustawą PGG
z 1994 r. Minister Środowiska rozpatrywał 8 takich spraw).
Zaproponowane w projekcie ustawy rozwiązanie nie spowoduje dodatkowych skutków
finansowych dla jednostek samorządu terytorialnego.
115
Poniżej w tabeli 17 przedstawiono zestawienie liczby spraw z zakresu administracji
geologicznej, które zgodnie z projektem ustawy przenoszone są do kompetencji marszałków
województw i Ministra Środowiska w latach 2011–2013.
rok 2011
rok 2012
rok 2013
Sprawy przekazywane do właściwości marszałków województw
Ppg i Dg inwestycje
42
18
22 (w tym 2 Prg łącznie dla
liniowe warunki geol-
warunków geol-inż.
-inż.
i hydrogeologicznych)
Ppg i Dg inwestycje właściwy
marszałek
–
1
7
liniowe
–
warunki
zgodnie z ustawą PGG
hydrogeologiczne
z 1994 r.
Sprawy przekazywane do właściwości Ministra Środowiska
Prg i Dh wtłaczanie 8
właściwy
marszałek właściwy
marszałek
wód złożowych
zgodnie z ustawą PGG zgodnie z ustawą PGG
z 2011 r.
z 2011 r.
Tabela 17. Zestawienie liczby spraw z zakresu administracji geologicznej, które zgodnie z projektem
ustawy przenoszone są do kompetencji marszałków województw i Ministra Środowiska
w latach 2011–2013. Źródło: dane Ministerstwa Środowiska.
Ppg – Projekt prac geologicznych (zgodnie z ustawą PGG z 1994 r.)
Dg – Dokumentacja geologiczna
Prg – Projekt robót geologicznych (zgodnie z ustawą PGG z 2011 r.)
Dh – dokumentacja hydrogeologiczna
W odniesieniu do gruntów pozostających w zarządzie ANR, projektowane przekazanie na
rzecz przedsiębiorcy wykonującego działalność koncesyjną na jego wniosek niezbędnego do
realizacji koncesji gruntu będzie miało charakter odpłatny i czasowy. Najczęściej można
założyć, że większa część gruntów wróci do puli ANR po ich czasowym zajęciu na potrzeby
działalności związanej z poszukiwaniem i rozpoznawaniem złóż węglowodorów oraz
wydobywaniem węglowodorów ze złoża.
04/23rch
116
RM-10-12-14
Warszawa, dnia 22 kwietnia 2014 r.
TABELA ZBIEŻNOŚCI
Ustawa o zmianie ustawy
TYTUŁ PROJEKTU
- Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 94/22/WE z dnia 30 maja 1994 r. w sprawie warunków udzielania
TYTUŁ WDRAŻANEGO AKTU i korzystania z zezwoleń na poszukiwanie, badanie i produkcję węglowodorów (Dz. U. UE L 164 z 30.06.1994,
PRAWNEGO/WDRAŻANYCH s. 3-8)
AKTÓW PRAWNYCH
str. 1
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2352
› Pobierz plik