Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2352
- Data wpłynięcia: 2014-04-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1133
2352
0,25
0,25
0,25
0,25
0,25
0,25
0,25
0,25
0,25
0,25
utracone przychody ANR
[mln zł]
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
Tabela 14. Szacunkowe niezrealizowane przychody ANR ze względu na udostępnienie gruntów
niezbędnych do realizacji inwestycji związanych z wydobywaniem węglowodorów – scenariusz
zakłada stały wzrost liczby odwiertów w każdym kolejnym roku.
III
IV
VI
VII
VIII
IX
X
I rok
II rok
V rok
rok
rok
rok
rok
rok
rok
rok
liczba odwiertów
20
30
50
80
120
170
230
300
380
300
liczba odwiertów na
8
8
8
8
8
8
8
8
8
8
1 wiertnię
ilość ha na 1 wiertnię wraz
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
z gruntami pod
infrastrukturę liniową
wskaźnik ilości ha
państwowych w stosunku
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
do prywatnych
cena za 1 ha [mln zł]
0,25
0,25
0,25
0,25
0,25
0,25
0,25
0,25
0,25
0,25
utracone przychody ANR
0,25
0,375
0,625
1
1,5
2,125
2,875
3,75
4,75
3,75
[mln zł]
Tabela 15. Szacunkowe niezrealizowane przychody ANR ze względu na udostępnienie gruntów
niezbędnych do realizacji inwestycji związanych z wydobywaniem węglowodorów – scenariusz
zakłada zwiększającą się liczbę odwiertów w latach 1–9 i spadek w roku 10 do poziomu z roku 8.
Większa część z gruntów (dotyczy np. gruntów potrzebnych do wykonania prac
geofizycznych, gruntów, przez które przechodziły będą gazociągi kopalniane) będą mogły
zostać zwrócone we władanie ANR po dokonaniu na nich stosownych inwestycji.
3.2. Analiza wpływu aktu normatywnego na rynek pracy
Dopuszczenie prowadzenia działalności polegającej na wykonywaniu badań geofizycznych
z wierceniami o głębokości do 100 m bez obowiązku uzyskania koncesji powinno dać
pozytywny impuls do rozwoju tej branży, a poprzez to spowodować zwiększenie zatrudnienia
w przedsiębiorstwach prowadzących działalność w ww. zakresie. Przedstawione projektem
ustawy rozwiązania w sferze polityki koncesyjnej polegające m.in. na uwolnieniu spod
regulacji kwestii prowadzenia badań geofizycznych oraz umożliwiających planowanie
wydobycia w długim horyzoncie czasowym, w połączeniu z wprowadzeniem ułatwień
inwestycyjnych (kwestie wprowadzania udokumentowanych złóż do gminnych dokumentów
planistycznych, ułatwienia w dostępie do gruntów w zarządzie ANR niezbędnych do
wykonywania działalności koncesjonowanej), powinny umożliwić rozwój sektora
poszukiwań i wydobycia, a dzięki temu zwiększyć liczbę miejsc pracy w tym sektorze
gospodarki w Polsce.
108
Odnosząc się do kwestii nowych miejsc pracy związanych z rozwojem przemysłu
poszukiwania, rozpoznawania i wydobywania węglowodorów, należy stwierdzić, że
w odniesieniu do lokalnego rynku pracy (w regionach objętych działalnością poszukiwawczo-
-wydobywczą) można spodziewać się wzrostu zatrudnienia w sektorze usług
niespecjalistycznych. W odniesieniu do globalnego wpływu na zatrudnienie w Polsce,
wzrostu zatrudnienia można przewidywać w specjalistycznych przedsiębiorstwach
związanych z usługami na rzecz geologii i górnictwa: w firmach geodezyjnych,
geofizycznych, wiertniczych i górniczych usług specjalistycznych o ponadlokalnym profilu
działalności.
Obecnie brak dokładnych danych dla Polski, natomiast dostępne raporty instytucji
analitycznych wskazują, że w zależności od przyjętego wariantu:
– w scenariuszu umiarkowanego wzrostu mogą powstać nowe miejsca pracy (2,2 tys. osób
w podokresie 2012–2018 oraz 6,1 tys. w latach 2019–2025); w wyniku efektów pośrednich
dodatkowe zatrudnienie powstanie w innych sektorach gospodarki (niecałe 10 tys. w latach
2012–2018 oraz kolejne 48 tys. w latach 2019–2025),
– w scenariuszu zwiększonych bezpośrednich inwestycji zagranicznych inwestycje
w poszukiwanie i wydobywanie węglowodorów ze złóż niekonwencjonalnych stworzą
dodatkowe miejsca pracy (9,1 tys. osób w okresie 2019–2025), a poprzez efekty pośrednie
– kolejne 58 tys.,
– w scenariuszu przyspieszonego rozwoju, łączny przyrost liczby pracujących w okresie
2019–2025 będzie wyższy średnio w roku o 219 tys. osób niż w scenariuszu bazowym,
w tym o 15 tys. bezpośrednio w związku z poszukiwaniem i wydobyciem gazu łupkowego.
Nowe regulacje w założeniu mają dać również impuls dla inwestorów zagranicznych, dla
których stabilne, długoterminowe warunki inwestowania mogą być czynnikiem
przesądzającym o decyzji inwestycyjnej. Z tego powodu projekt ustawy proponuje
zastąpienie z zasady krótszych i przeznaczonych dla danej fazy robót geologicznych koncesji
na poszukiwanie czy rozpoznawanie – jedną koncesją na poszukiwanie i rozpoznawanie złoża
węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złoża, wydawaną od razu na długi
okres – do 30 lat, z możliwością jej przedłużania.
Ponadto projekt ustawy przesuwa obowiązek uzyskania decyzji o środowiskowych
3 CASE "Ekonomiczny potencjał produkcji gazu łupkowego w Polsce w latach 2012-2025. Analiza scenariuszowa",
11 lipca 2012 r.
109
uwarunkowaniach (jeżeli taka będzie wymagana) na etap przed uzyskaniem decyzji
zatwierdzającej plan ruchu zakładu górniczego w celu wykonywania robót geologicznych
związanych z rozpoznawaniem złóż węglowodorów, czyli tuż przed samym rozpoczęciem
wierceń lub decyzji inwestycyjnej w celu przejścia do fazy wydobywania węglowodorów ze
złóż.
Dotychczas procedura środowiskowa rozpoczynała się przed wydaniem koncesji na
poszukiwanie lub rozpoznawanie złóż węglowodorów i obejmowała nawet 1200 km2
powierzchni, co czyniło ją czasochłonną, kosztowną i mało precyzyjną.
Reasumując, wprowadzane przedstawionym projektem ustawy zmiany skutkować będą
faktycznym skróceniem wszystkich wymaganych prawem procedur, których wykonanie jest
niezbędne dla rozpoczęcia działalności.
Według dokonanej przez Ministerstwo Środowiska oceny, obecnie obowiązujące procedury
administracyjne dla udzielenia koncesji na rozpoznawanie złóż węglowodorów (przy
założeniu konieczności uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
z przeprowadzeniem pełnej oceny oddziaływania na środowisko – zgodnie z ustawą z dnia
3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku, i jego ochronie, udziale
społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U.
z 2013 r. poz. 1235, z późn. zm.) najbardziej wydłużone są na etapie decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia. Pełna procedura oceny
oddziaływania na środowisko dla całego obszaru koncesji, udział społeczeństwa, w tym
organizacji społecznych, oraz wielość organów zaangażowanych w proces
(wójt/burmistrz/prezydent miasta, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska) sprawiają, że
w skrajnych przypadkach uzyskanie takiej decyzji może trwać nawet do 1,5 roku. Należy
przypomnieć, że dopiero ostateczna decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji
przedsięwzięcia jest podstawą do udzielenia koncesji na poszukiwanie lub rozpoznawanie
złoża węglowodorów oraz koncesji na wydobywanie węglowodorów ze złoża, również przy
zastosowaniu trybu tzw. „porównania ofert” (open door), o którym mowa w obecnie
obowiązującym art. 46 ustawy PGG.
Zgodnie z przedłożonym projektem ustawy, uzyskanie koncesji na poszukiwanie
i rozpoznawanie złoża węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złoża trwać
będzie zdecydowanie krócej; w przypadku zastosowania przewidzianego projektem ustawy
trybu przetargowego – trwać będzie do 250 dni. Do 60 dni trwać będzie zatwierdzenie
110
dokumentacji geologiczno-inwestycyjnej – wykonywane po udokumentowaniu złoża, co nie
będzie wpływać na możliwość dalszego prowadzenia prac rozpoznawczych w trakcie trwania
tego procesu. Przejście do fazy wydobywania na złożu, dla którego zatwierdzono
dokumentację geologiczno-inwestycyjną, zakładające uzyskanie decyzji inwestycyjnej oraz
decyzji zatwierdzającej plan ruchu zakładu górniczego (kompetencja Dyrektora Okręgowego
Urzędu Górniczego) – łącznie trwać będzie do 120 dni. Jednocześnie przedsiębiorca będzie
mógł realizować inne prace rozpoznawcze w ramach przyznanej koncesji na poszukiwanie
i rozpoznawanie złoża węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złoża.
Skrócenie okresu uzyskiwania decyzji administracyjnych dotyczących środowiskowych
uwarunkowań założone w projekcie ustawy nastąpi poprzez przeniesienie obowiązku
uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (jeżeli taka jest wymagana – zgodnie
z ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku, i jego
ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na
środowisko) – dla wierceń rozpoznawczych na etap lokalizowania wiercenia, a także
ograniczono jej zakres terytorialny do obszaru wiertni oraz otaczającego ją terenu.
Przeniesiono jednocześnie kompetencje do wydawania takich decyzji do Regionalnych
Dyrektorów Ochrony Środowiska.
Ponadto projekt wprowadza uproszczenia w sporządzaniu dokumentacji niezbędnej do
prowadzenia działalności w zakresie poszukiwania i rozpoznawania złoża węglowodorów
oraz wydobywania węglowodorów ze złoża, zastępując dotychczasową dokumentację
geologiczną złoża węglowodorów i projekt zagospodarowania złoża jedną dokumentacją
geologiczno-inwestycyjną złoża węglowodorów.
Należy stwierdzić, że nowe regulacje w pełni respektują prawa nabyte dotychczas aktywnych
na naszym rynku przedsiębiorców – polskich i zagranicznych.
3.3. Analiza wpływu aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projekt ustawy przewiduje udzielanie koncesji dotyczących węglowodorów zgodnych
z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 94/22/WE z dnia 30 maja 1994 r. w sprawie
warunków udzielania i korzystania z zezwoleń na poszukiwanie, badanie i produkcję
węglowodorów w pełni konkurencyjnym trybie przetargowym.
Projekt ustawy wprowadza również tryb „porównania ofert” (open door) przy udzielaniu
koncesji na kopaliny inne niż węglowodory. Zmiana wynika z obserwowanego wzrostu
111
zainteresowania udzielaniem koncesji na poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie
innych niż węglowodory kopalin objętych własnością górniczą i zmierza do zapewnienia
konkurencyjnego i otwartego trybu udzielania koncesji. Dopuszczenie wykonywania badań
geofizycznych w celu zbadania struktur geologicznych w związku z występowaniem
węglowodorów jedynie na podstawie zgłoszonego projektu robót geologicznych powinno
pozytywnie wpłynąć na rozwój działalności poszukiwawczej w Polsce. Z kolei przewidziane
w projekcie ustawy wprowadzenie jednej koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złoża
węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złoża zwiększy u przedsiębiorców
pewność inwestowania i zagwarantuje osiąganie korzyści z wydobywania węglowodorów,
bez konieczności ubiegania się o kolejną koncesję na wydobywanie po zakończeniu
dokumentowania złoża.
Poprzez wprowadzenie lepszych mechanizmów kontroli wykonywania koncesji
zminimalizowane zostanie zjawisko blokowania obszarów koncesyjnych, dzięki czemu
zmniejszeniu ulegną bariery rozpoczęcia działalności polegającej na poszukiwaniu
i rozpoznawaniu złoża węglowodorów oraz wydobywaniu węglowodorów ze złoża.
Ponadto zastąpienie dwóch dokumentacji (dokumentacja geologiczna złoża węglowodorów
i projekt zagospodarowania złoża) akceptowanych przez organ koncesyjny w dwóch różnych
trybach jedną dokumentacją geologiczno-inwestycyjną złoża węglowodorów powinno
uprościć prowadzenie działalności w zakresie poszukiwania, rozpoznawania lub
wydobywania węglowodorów ze złoża.
Analizując wpływ projektu ustawy na funkcjonowanie przedsiębiorstw, należy wspomnieć
o sprzyjających dla nich rozwiązaniach dotyczących decyzji o środowiskowych
uwarunkowaniach realizacji inwestycji. Przesunięcie w czasie momentu uzyskiwania decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach do chwili zatwierdzenia planu ruchu dla zakładu
wykonującego roboty geologiczne (jeżeli decyzja taka będzie niezbędna), a więc
w momencie, gdy jest znana lokalizacja projektowanych otworów wiertniczych usprawni
proces rozpoznawania nie tylko złóż węglowodorów, ale również poszukiwania lub
rozpoznawania wszystkich rodzajów złóż kopalin. Wprowadzana zmiana jest niezmiernie
istotna w kontekście rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2013 r.
zmieniającego rozporządzenie w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na
środowisko (Dz. U. poz. 817) wydanego na podstawie art. 60 ustawy z dnia 3 października
2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa
w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Rozporządzenie określa
112
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2352
› Pobierz plik