Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2352
- Data wpłynięcia: 2014-04-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1133
2352
część planowanych wydatków, o których mowa w ust. 1, przypadająca proporcjonalnie na
okres od początku roku kalendarzowego do końca danego kwartału, została przekroczona:
1)
po pierwszym kwartale – co najmniej o 15%,
2)
po dwóch kwartałach – co najmniej o 10%,
3)
po trzech kwartałach – co najmniej o 5%
– minister właściwy do spraw środowiska stosuje mechanizm korygujący polegający na
wstrzymaniu wydatków.
Art. 24. 1. Państwowa służba geologiczna tworzy system informacyjny „Geoinfonet”.
2. Do dnia utworzenia systemu informacyjnego „Geoinfonet”, państwowa służba
geologiczna umożliwia przedsiębiorcy przekazywanie informacji, o których mowa
w art. 49zc ustawy, o której mowa w art. 1, oraz w art. 82 ust. 2 ustawy, o której mowa
w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, w trybie i zakresie określonych
w przepisach wydanych na podstawie art. 82a ustawy, o której mowa w art. 1, oraz
zabezpiecza gromadzone informacje.
3. Do dnia utworzenia systemu informacyjnego „Geoinfonet”, państwowa służba
geologiczna gromadzi, udostępnia organowi koncesyjnemu i przetwarza informacje,
o których mowa w art. 49zc ustawy, o której mowa w art. 1.
Art. 25. 1. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 97 ust. 1
i art. 98 ust. 5 ustawy, o której mowa w art. 1, zachowują moc do czasu wejścia w życie
aktów wykonawczych wydanych na podstawie art. 97 ust. 1 i art. 98 ust. 5 ustawy, o której
mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, jednak nie dłużej niż 24 miesiące od
dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
2. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 110 i art. 137 ust. 7
ustawy, o której mowa w art. 1, zachowują moc do czasu wejścia w życie aktów
wykonawczych wydanych na podstawie art. 110 i art. 137 ust. 7 ustawy, o której mowa
w art. 1, jednak nie dłużej niż 24 miesiące od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 26. Ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia,
z wyjątkiem:
1)
art. 1 pkt 51, pkt 54 lit. a, pkt 55 i pkt 65, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia
2016 r.;
2)
art. 1 pkt 60 w zakresie art. 162b–162e ustawy, o której mowa w art. 1, który wchodzi
w życie po upływie 2 lat od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
1.
Wprowadzenie
W ostatnich latach w Polsce dało się zaobserwować znaczny wzrost zainteresowania
poszukiwaniem złóż węglowodorów. Zainteresowanie to odzwierciedla zarówno wzrastająca
liczba wydanych koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż węglowodorów, jak
i rosnąca stale liczba podmiotów bez udziału Skarbu Państwa, uzyskujących koncesje na
poszukiwanie i rozpoznawanie złóż węglowodorów na terytorium RP. Dane ilustruje wykres
nr 1.
Liczba koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż węglowodorów
(złoża konwencjonalne i niekonwencjonalne)
300
250
200
150
100
50
0
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
podmioty bez udziału Skarbu Państwa (głównie kapitał zagraniczny)
podmioty z udziałem Skarbu Państwa (PGNiG, Orlen, Lotos)
Wykres nr 1. Liczba koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż węglowodorów (złoża konwencjonalne
i niekonwencjonalne) stan na 31.12.2013 r.
Szczególny wzrost zainteresowania koncesjami węglowodorowymi w Polsce obserwuje się
od 2007 r. W latach 2007–2011 wydano łącznie 171 koncesji na poszukiwanie
i rozpoznawanie złóż węglowodorów, podczas gdy w latach 2000–2006 jedynie 14. Według
stanu na dzień 1 stycznia 2014 r. w Polsce obowiązywało 209 koncesji na poszukiwanie
i rozpoznawanie złóż ropy naftowej i gazu ziemnego. Liczba ta uwzględnia zarówno koncesje
na poszukiwanie złóż konwencjonalnych, jak i niekonwencjonalnych.
Według stanu na dzień 1 stycznia 2014 r. obowiązują łącznie 94 koncesje uprawniające do
poszukiwania lub rozpoznawania węglowodorów z formacji łupkowych. 81 z nich uprawnia
do poszukiwania lub rozpoznawania konwencjonalnych złóż węglowodorów, jak również
złóż w formacjach łupkowych, a jedynie 13 koncesji przyznano na poszukiwanie (lub
poszukiwanie i rozpoznanie) wyłącznie złóż w formacjach łupkowych.
1
Łączna powierzchnia wszystkich udzielonych koncesji lądowych na poszukiwanie lub
rozpoznawanie złóż z formacji łupkowych wynosi około 75 tys. km2, co stanowi około 21%
powierzchni Polski. Należy przy tym zauważyć, że obszar perspektywiczny dla złóż
węglowodorów w formacjach łupkowych został pokryty koncesjami na poszukiwanie lub
rozpoznawanie złóż w przeważającej części. W latach 2007–2013 koncesje wydawano
zarówno na rzecz podmiotów od lat obecnych i działających w Polsce, np. PGNiG S.A.,
LOTOS Petrobaltic S.A., jak i dla podmiotów nowych na polskim rynku wydobywczym,
w tym reprezentujących światowych liderów w branży wydobywczej, m.in.: Chevron
Corporation, Marathon Oil Company, ENI S.p.A, Exxon Mobil oraz mniejsze firmy z branży
poszukiwania i wydobywania, jak BNK Petroleum, Canadian International Oil Corporation
czy CAL Energy. Ogółem złóż gazu ziemnego z formacji łupkowych poszukują w Polsce
podmioty należące do 21 grup kapitałowych, w tym trzy podmioty z udziałem Skarbu
Państwa.
Mapa nr 1: udzielone koncesje na poszukiwanie,
Mapa nr 2: udzielone koncesje na poszukiwanie, rozpoznawanie i
rozpoznawanie i wydobywanie węglowodorów – stan na
i wydobywanie węglowodorów – stan na 31.12.2013 r.
31.12.2006 r.
Do 2021 r. firmy zaplanowały wykonanie 321 otworów rozpoznawczych, w tym
106 otworów obligatoryjnych i dodatkowych 215 otworów opcjonalnych (w zależności od
wyników uzyskanych w trakcie prowadzonych prac).
Do dnia 6 stycznia 2014 r. przedsiębiorcy na podstawie udzielonych koncesji na
poszukiwanie i rozpoznawanie złóż gazu „łupkowego” wykonali 52 otwory wiertnicze,
2
z czego w 8 otworach zostały odwiercone odcinki krzywione lub horyzontalne, w których
przeprowadzono zabiegi szczelinowania hydraulicznego. Ponadto wykonano 13 zabiegów
szczelinowania w odcinkach wertykalnych w innych odwiertach.
Do chwili obecnej nie udzielono żadnej koncesji na wydobywanie gazu ziemnego z formacji
łupkowych. Obowiązujące koncesje na poszukiwanie lub rozpoznawanie zostały wydane na
okres do 6 lat. Zdecydowana większość z nich wygasa w ciągu najbliższych 3 lat. W celu
kontynuacji prac część z nich może być przedłużona, inne wygasną. W części przypadków
spodziewane jest udokumentowanie złoża i złożenie wniosków o koncesję na wydobywanie
węglowodorów ze złóż. Terminy wygasania koncesji na poszukiwanie lub rozpoznawanie
złóż węglowodorów wg stanu na dzień 29 stycznia 2014 r. ukazuje wykres nr 2:
Liczba koncesji na poszukiwanie lub rozpoznawanie gazu ziemnego "shale
gas" wygasających w danym roku
40
35
30
25
20
15
10
5
0
2014
2015
2016
2017
2018
2021
Wykres nr 2: Liczba koncesji na poszukiwanie lub rozpoznawanie gazu ziemnego typu „shale gas” wygasających
w danym roku. Stan na 29.01.2014 r.
Podmiotem posiadającym największą liczbę koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż
konwencjonalnych i niekonwencjonalnych węglowodorów działającym na terytorium Polski
jest PGNiG S.A. z 84 koncesjami.
Obowiązujące koncesje na wydobywanie ropy naftowej i gazu ziemnego zostały udzielone na
rzecz 6 podmiotów: PGNiG S.A., LOTOS Petrobaltic S.A., FX Energy Sp. z o.o., DPV
Services Sp. z o.o., ZOK Sp. z o.o., Baltic Gas Sp. z o.o. i wspólnicy spółka komandytowa.
Łączne wydobycie gazu ziemnego ze złóż o zasobach udokumentowanych w 2012 r.
wyniosło 5,62 mld m3. W tym samym czasie wydobyto 663,18 tys. ton ropy naftowej
i kondensatu.
3
2. Obowiązujące regulacje prawne w zakresie poszukiwania, rozpoznawania
i wydobywania węglowodorów
Podstawowym aktem prawnym w tym zakresie jest ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo
geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz. 981, z późn. zm.; dalej: ustawa PGG),
kształtująca uprawnienia i obowiązki państwa i przedsiębiorców w zakresie poszukiwania,
rozpoznawania i wydobywania węglowodorów zarówno na poziomie cywilnoprawnym, jak
i administracyjno-prawnym.
Zgodnie z ustawą PGG, złoża węglowodorów objęte są własnością górniczą, do której
wyłączne prawo przysługuje Skarbowi Państwa.
Równocześnie, zgodnie z ustawą PGG, prowadzenie działalności w zakresie poszukiwania lub
rozpoznawania złóż węglowodorów oraz wydobywania węglowodorów ze złóż (w tym złóż
gazu ziemnego z formacji łupkowych) wymaga uzyskania koncesji, której udziela Minister
Środowiska.
Podstawowym aktem prawnym regulującym przedmiotową materię na poziomie unijnym jest
dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 94/22/WE z dnia 30 maja 1994 r. w sprawie
warunków udzielania i korzystania z zezwoleń na poszukiwanie, badanie i produkcję
węglowodorów (Dz. Urz. WE L 164 z 30.06.1994, str. 3; dalej: dyrektywa węglowodorowa),
którą Rzeczpospolita Polska implementowała do krajowego porządku prawnego przez
obowiązującą ustawę PGG.
Przetargi na koncesje
Udzielanie koncesji na prowadzenie działalności polegającej na poszukiwaniu
i rozpoznawaniu złóż węglowodorów oraz wydobywaniu węglowodorów ze złóż (w tym gazu
ziemnego z formacji łupkowych) od dnia 1 stycznia 2012 r. (tzn. od dnia wejścia w życie
ustawy PGG) co do zasady poprzedza się przetargiem, z zastrzeżeniem dopuszczalnych przez
dyrektywę węglowodorową wyjątków.
Ustawa PGG przewiduje, przed ogłoszeniem przetargu na udzielenie koncesji na
poszukiwanie lub rozpoznawanie złóż węglowodorów lub wydobywanie węglowodorów ze
złóż, obowiązek uzyskania z urzędu przez organ koncesyjny niezbędnych uzgodnień i opinii
oraz decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, co w znacznym stopniu wydłuża proces
koncesjonowania.
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2352
› Pobierz plik