Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów
projekt dotyczy kontynuacji deregulacji lub dereglamentacji 101 zawodów ale także ochrony prawnej rzeczy ruchomych o wartości historycznej, artystycznej lub naukowej wypożyczonych z zagranicy na wystawę czasową organizowaną na terytorium RP (tzw. immunitet muzealny)
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2331
- Data wpłynięcia: 2014-04-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów
- data uchwalenia: 2015-08-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1505
2331-cz-I
Krajowy Depozyt
ogólna
Krajowy Źepozyt Papierów Warto ciowych S.A. zwraca uwagę na
Papierów
fakt, i w dniu 21 czerwca 2013 r. Sejm Rzeczypospolitej Polskiej
Warto ciowych
uchwalił ustawę o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz
niektórych innych ustaw. Art. 4 ww. ustawy z dnia 21 czerwca
2013 r. w istotny sposób zmienia przepisy ustawy z dnia 26
pa dziernika
2000 r. o giełdach towarowych. Z uwagi na fakt, i
art. 10 projektu ustawy o zmianie ustaw regulujących warunki
dostępu do wykonywania niektórych zawodów wprowadza zmiany
do ustawy o giełdach towarowych, wskazane byłoby dostosowanie
zawartych w tym projekcie propozycji do tre ci ustawy o giełdach
towarowych uwzględniającej zmiany wprowadzane ustawą z dnia
21 czerwca 2013r.
Jednocze nie Krajowy Źepozyt wnosi o uwzględnienie w Uwagi uwzględnione.
projekcie ustawy o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu
do wykonywania niektórych zawodów następujących propozycji
zmian legislacyjnych do ustawy o giełdach towarowych
(proponowane przez Krajowy Źepozyt zmiany uwzględniają
wej cie w ycie ww. ustawy z dnia 21 czerwca 2013r.)Ś
Art. 14
(ustawy o giełdach 1/w art. 14Śa/po ust. 2c dodaje się ust. 2d w brzmieniu:
„2d. żiełdowa Izba rozrachunkowa mo e na zlecenie jej członka
towarowych)
dokonywać zgłoszeń zawartych przez niego transakcji, których
przedmiotem są okre lone rodzaje energii, paliwa gazowe, limity
wielko ci produkcji lub emisji zanieczyszczeń, prawa majątkowe,
o których mowa w art. 2 pkt 2 lit. d i f albo niebędące
instrumentami finansowymi prawa majątkowe, których cena
zale y bezpo rednio lub po rednio od ceny lub warto ci danego
rodzaju energii lub paliw gazowych lub praw majątkowych, o
których mowa w art. 2 pkt 2 lit. d i f, do podmiotu prowadzącego
zgodnie z odrębnymi przepisami wła ciwy rejestr lub system, w
ramach których realizowane są wiadczenia niepienię ne
wynikające z tych transakcji, a tak e przesyłać informacje o takich
50
transakcjach do innych podmiotów, je eli taki obowiązek
spoczywa na jej członku zgodnie z przepisami prawa.",
b/ ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. żiełdowa izba rozrachunkowa nie mo e prowadzić
działalno ci innej ni okre lona w ust. 2, 2b, 2c lub 2d."ś
Art. 15
(ustawy o giełdach 2/ w art. 15 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Członkami giełdowej izby rozrachunkowej mogą być
towarowych)
wyłącznie jej akcjonariusze, spółki prowadzące giełdę towarową
lub giełdową izbę rozrachunkową z siedzibą w krajach
członkowskich Unii źuropejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub
w państwach członkowskich Europejskiego Porozumienia o
Wolnym Handlu (EFTA) - stronach umowy o Europejskim
Obszarze Gospodarczym, towarowe domy maklerskie, domy
maklerskie oraz podmioty, o których mowa w art. 9 ust. 3 pkt 4 i w
Art. 18
art. 50 ust. 1.";
(ustawy o giełdach 3/ w art. 18 ust. 3 otrzymuje brzmienie: „3. Źo rozliczania przez
towarowych)
podmiot, o którym mowa w ust. 1, transakcji giełdowych lub
innych transakcji w ramach wykonywania funkcji giełdowej izby
rozrachunkowej stosuje się odpowiednio art. 14 ust. 2 zdanie
drugie, art. 14 ust. 2b, 2c i 2d, art. 15 oraz art. 17, a w pozostałym
zakresie - przepisy ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie
instrumentami finansowymi.";
4/ po ust. 18 dodaje się ust. 18a w brzmieniuŚ
„18a. Na potrzeby rozliczeń transakcji, o których mowa w art. 14
ust. 2c, giełdowa izba rozrachunkowa, Krajowy Źepozyt, a tak e
spółka, której Krajowy Źepozyt przekazał wykonywanie
czynno ci z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy
z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,
mogą być stronami tych transakcji.".
Uzasadnienie
51
Celem zmian proponowanych w art. 14,15,18 i 18a ustawy o
giełdach towarowych jestŚ
1/ umo liwienie giełdowej izbie rozrachunkowej wiadczenia na
rzecz jej członków kompleksowej obsługi transakcji zawieranych
poza giełdą towarową, w tym zgłaszania transakcji członków izby
do odpowiednich rejestrów lub systemów, np. zgłaszania umów
dotyczących energii elektrycznej do operatora systemu
elektroenergetycznego, umów dotyczących gazu ziemnego do
operatora systemu przesyłowego, itp.ś po uzupełnieniu przepisów
ustawy o giełdach towarowych, podmiot prowadzący giełdową
izbę rozrachunkową będzie mógł dokonywać rozliczeń transakcji
przyjętych do systemu rozliczeń transakcji pozagiełdowych,
po redniczyć w rozrachunku pienię nym lub niepienię nym
(rozrachunku przedmiotu transakcji poprzez zgłoszenia do
odpowiednich rejestrów lub systemów), a tak e zarządzać
ryzykiem rozliczeniowym i administrować zabezpieczeniami na
podstawie regulaminu, który będzie podlegać zatwierdzeniu przez
Komisję Nadzoru Żinansowego;
2/ umo liwienie uzyskania członkostwa w giełdowej izbie
rozrachunkowej podmiotom, na rzecz których izba wiadczyła
będzie usługi wymienione w art. 14 ust. 2cś w przypadku
transakcji pozagiełdowych rozliczanych przez giełdową izbę
rozrachunkową, prawidłowe rozliczenie tych transakcji nie
wymaga udziału, a tym bardziej członkostwa w giełdzieś
proponowane zmiany w art. 15 stanowią konsekwencję zmian
wprowadzanych ustawą z dnia 21 czerwca 2013 r., w wyniku
których - w związku z obsługą przez giełdową izbę rozrachunkową
transakcji pozagiełdowych - pojawi się nowa kategoria członków
izby, wobec których nie powinno być wymagane członkostwo w
giełdzie, z uwagi na fakt, e transakcje, których będą stroną, będą
zawierane poza giełdąś
52
3/ ujednolicenie zakresu usług, które mogą być wiadczone przez
Art. 50c
giełdową izbę rozrachunkową oraz - w ramach pełnienia tej
(ustawy o giełdach funkcji - przez Krajowy Źepozyt i spółkę, której Krajowy Źepozyt
towarowych)
przekazał wykonywanie czynno ci z zakresu zadań, o których
mowa wart. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie
instrumentami finansowymi.
5/ art. 50c otrzymuje brzmienie:
„Art. 50c. 1. Ogłoszenie upadło ci, otwarcie postępowania
układowego, wszczęcie postępowania egzekucyjnego lub
zabezpieczającego lub wydanie innego orzeczenia lub decyzji o
likwidacji,
zawieszeniu
lub
ograniczeniu
prowadzenia
działalno ciŚ
1)
członka giełdowej izby rozrachunkowej prowadzonej
przez Krajowy Źepozyt lub spółkę, której Krajowy Źepozyt
przekazał wykonywanie czynno ci z zakresu zadań, o których
mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie
instrumentami finansowymi, lub
2)
członka innej giełdowej izby rozrachunkowej,
skutkujących zawieszeniem lub ograniczeniem dokonywania przez
niego spłaty zadłu enia albo ograniczających jego zdolno ć
swobodnego rozporządzania mieniem, nie wywołuje skutków
prawnych wobec rodków znajdujących się na rachunku lub w
rejestrze towarów giełdowych, rachunku pienię nym lub rachunku
bankowym tego członka, słu ącym do realizacji jego zobowiązań
wynikających z rozliczeń transakcji w Krajowym Depozycie,
spółce, której Krajowy Źepozyt przekazał wykonywanie
czynno ci z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy
z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, albo
w giełdowej izbie rozrachunkowej, w zakresie, w jakim rodki te
są potrzebne do realizacji tych zobowiązań, chocia by
postępowanie zostało wszczęte albo inne orzeczenie lub decyzja
53
została wydana przed ich zrealizowaniem.
2.
W celu doprowadzenia do wykonania zobowiązań
okre lonych w ust. 1 Krajowy Źepozyt, spółka, której Krajowy
Źepozyt przekazał wykonywanie czynno ci z zakresu zadań, o
których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o
obrocie instrumentami finansowymi, lub giełdowa izba
rozrachunkowa są uprawnieni do dysponowania rodkami członka
izby, o których mowa w ust. 1.
3.
rodki prawne, o których mowa w ust. 1, nie wywołują
skutków
prawnych
wobec
przedmiotu
zabezpieczenia
ustanowionego na zasadach okre lonych w regulaminie, o którym
mowa w art. 18 ust. 4 lub w art.16 ust. 1, przez członka giełdowej
izby rozrachunkowej na rzecz Krajowego Źepozytu, spółki, której
Krajowy Źepozyt przekazał wykonywanie czynno ci z zakresu
zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca
2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub giełdowej izby
rozrachunkowej, jak równie nie mają wpływu na uprawnienia
tych podmiotów wynikające z ustanowienia takiego
zabezpieczenia."
Uzasadnienie:
Proponowana zmiana art. 50c pozwoli w większym stopniu
zabezpieczyć członków giełdowej izby rozrachunkowej przed
negatywnymi skutkami braku wypłacalno ci innego członka izby.
Potrzeba rozszerzenia ochrony związana jest m.in. ze zwiększającą
się rolą towarowego obrotu giełdowego w Polsce oraz jego
warto cią, co ma bezpo redni wpływ na postrzeganie giełdowej
izby rozrachunkowej jako gwaranta tych transakcji. Jednocze nie
wzmocnienie uprawnień podmiotu prowadzącego giełdową izbę
rozrachunkową w zakresie dysponowania rodkami członka
giełdowej izby rozrachunkowej, podniesie bezpieczeństwo
rozliczeń transakcji realizowanych zarówno w obrocie krajowym
54
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2331-cz-I
› Pobierz plik
-
2331-cz-II
› Pobierz plik