Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów
projekt dotyczy kontynuacji deregulacji lub dereglamentacji 101 zawodów ale także ochrony prawnej rzeczy ruchomych o wartości historycznej, artystycznej lub naukowej wypożyczonych z zagranicy na wystawę czasową organizowaną na terytorium RP (tzw. immunitet muzealny)
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2331
- Data wpłynięcia: 2014-04-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów
- data uchwalenia: 2015-08-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1505
2331-cz-I
34
Stowarzyszenie
Art. 236
Nale y zastanowić się nad konieczno cią uchylania ust. 3 tego Uwaga nieuwzględniona.
Ochrony Własno ci
(Pr.Wł.Przem.)
artykułu, a zwłaszcza nad zasadno cią rezygnacji z przymusu Nie ma potrzeby ró nicowania
Przemysłowej
ustanowienia w Polsce profesjonalnego pełnomocnika przez sytuacji osób z Uź i spoza Uź.
podmioty spoza Unii źuropejskiej (co z pewno cią nie stoi w
sprzeczno ci z regulacjami i orzecznictwem unijnym). Zachowanie
obecnej regulacji - przynajmniej w odniesieniu do podmiotów
spoza Unii Europejskiej - po odpowiednim dostosowaniu
pozwoliłoby na zachowanie pewno ci obrotu prawnego oraz nie
burzyłoby sprawno ci postępowania przed Urzędem Patentowym.
35
Stowarzyszenie
Art. 236 ust. 1 i 1a
Opuszczono w nowej redakcji występujące obecnie w tym Uwaga uwzględniona.
Rzeczników
(Pr.Wł.Przem.)
przepisie okre lenie „tylko", co mo e sugerować dopuszczenie do Źopisano wyraz „tylko”, którego
Patentowych
zastępstwa tak e innych osób, na przykład ka dej osoby fizycznej, brak mógł mylnie sygnalizować,
która ma zdolno ć do czynno ci prawnych i w postępowaniu e wolą ustawodawcy jest
administracyjnym (a takim postępowaniem jest dokonywanie i dopuszczenie innych osób, poza
rozpatrywania zgłoszenia) mo e być pełnomocnikiem, zgodnie z rzecznikami patentowymi, do
art. 33 § 1 kodeksu postępowania administracyjnego.
zakresu czynno ci wskazanych
Reasumując nale y stwierdzić, e na ustawodawcy spoczywa w art. 236 ust. 1 Pwp, z
obowiązek dopuszczenia do wiadczenia pomocy w sprawach wyjątkiem ust. 2.
znaków towarowych wyłącznie osób posiadających odpowiednie
kwalifikacje sprawdzone poprzez egzamin.
Proponowana zmiana nie ma związku z deklarowanym celem
deregulacji - redukcją ograniczeń stawianych przez prawodawcę
zarówno osobom zamierzającym wykonywać ten zawód jak i
wykonującym go aktualnie. Jedynym skutkiem tej zmiany będzie
jednostronne rozszerzenie uprawnień adwokatów i radców
prawnych, kosztem rzeczników patentowych, niezrozumiałe z
punktu widzenia tworzenia nowych miejsc pracy.
c.d.
art. 236 ust 2
Proponuje się odstąpienie od nowelizacji art. 236 ust 2 ustawy Uwaga nieuwzględniona.
(Pr.Wł.Przem.)
prawo własno ci przemysłowej
Jedyna zmiana polega na
wykre leniu w ust. 2 wyrazów
„z zastrze eniem ust. 3”, z uwagi
na propozycję uchylenia ust. 3.
c.d.
Proponuje się odstąpienie od uchylenia art. 236 ust. 3 ustawy Uwaga nieuwzględniona.
45
art. 236 ust. 3
prawo własno ci przemysłowej a przynajmniej zachowanie Nie ma potrzeby odmiennego
(Pr.Wł.Przem.)
przymusu zastępstwa dla osób spoza Unii źuropejskiej.
uregulowania praw dla osób z
Zachodzi obawa, e po likwidacji przymusu zastępstwa podmioty UE i spoza UE.
polskie dokonujące zgłoszeń do ochrony za granicą, znalazłyby się
w gorszej sytuacji prawnej ni podmioty zagraniczne w Polsce.
Niewątpliwie wywołałoby to skutki w sferze ochrony polskich
innowacji za granicą. Spowodowałoby to te zapewne zwiększony
napływ zgłoszeń zagranicznych do Polski.
Powy sze argumenty wskazują, e kwestia instytucji przymusu
zastępstwa dla osób zagranicznych wymaga odrębnej regulacji
systemowej, szczególnie na tle przepisów ogólnego postępowania
administracyjnego. Nie dotyczy ona w ogóle deregulacji zawodu.
36
Krajowa Rada
Art. 9 pkt 1
Proponujemy zmianę art. 9 pkt 1) i pkt 2) projektu ustawy poprzez Uwaga nieuwzględniona.
Radców Prawnych
i pkt 2
nadanie im następującego brzmieniaŚ
Proponuje się dopuszczenie
(O rodek Badań,
Art. 9. W ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własno ci adwokatów i radców prawnych
Studiów i Legislacji)
przemysłowej (Źz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117, z pó n. zm.) w do występowania w sprawach
art. 236 wprowadza się następujące zmianyŚ
dotyczących dokonywania i
1)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
rozpatrywania zgłoszeń oraz
„1. Pełnomocnikiem strony w postępowaniu przed Urzędem utrzymania ochrony znaków
Patentowym w sprawach związanych z dokonywaniem i towarowych.
rozpatrywaniem zgłoszeń oraz utrzymywaniem ochrony Uprawnienia do dokonywania
wynalazków, wzorów u ytkowych i topografii układów scalonych i rozpatrywania zgłoszeń
mo e być, z wyjątkiem ust. ust. 2, rzecznik patentowy"ś
pozostałych przedmiotów
2)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
własno ci przemysłowej, tj.
„la. Pełnomocnikiem strony w postępowaniu przed Urzędem wynalazków, wzorów
Patentowym w sprawach związanych z dokonywaniem i u ytkowych, wzorów
rozpatrywaniem zgłoszeń oraz utrzymywaniem ochrony znaków przemysłowych, oznaczeń
towarowych, wzorów przemysłowych i oznaczeń geograficznych geograficznych i topografii
mo e być, z wyjątkiem ust. 2, adwokat, radca prawny lub rzecznik układów scalonych, pozostaną w
patentowy."
wyłącznej kompetencji
rzeczników patentowych.
Art. 10. ustawa ustawę z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych
46
37
Towarowa żiełda
Art. 10 pkt 14, pkt W związku z przeniesieniem licencjonowania giełd towarowych
Energii S.A.
5, pkt 9
oraz giełdowych izb rozliczeniowych z Ministerstwa Żinansów na
Ministerstwo Gospodarki (Art. 10 pkt 14 III Transzy
Źeregulacyjnej) proponujemy, aby przepisy końcowe o wej ciu w
ycie ustawy (Art. 35 III Transzy Źeregulacyjnej), przewidywały
czas dla Ministerstwa żospodarki na przygotowanie się
merytorycznie i kadrowo do obsługi tego nowego obszaru
kompetencyjnego.
W Art. 10 pkt 14 III Transzy Deregulacyjnej, proponujemy Uwaga uwzględniona.
skre lić odwołanie do art. 28 ust.4 ustawy o giełdach towarowych, Skre lenie odwołania do art. 28
poniewa art. 28 ust. 4 został uchylony przez Art. 10 pkt 5 III ust. 4.
Transzy Deregulacyjnej. Art. 10 pkt 5 III Transzy Deregulacyjnej
uchyla cały Rozdział 6 ustawy o giełdach towarowych dotyczący
maklerów giełd towarowych, w którym znajduje się przedmiotowy
art. 28 ust. 4.
W przepisie przej ciowym Art. 34 III Transzy Źeregulacyjnej,
rozstrzygającym czy i w jakim zakresie utrzymuje się w mocy
przepisy wykonawcze wydane na podstawie dotychczasowych
przepisów upowa niających zabrakło zapisu, i dotychczasowe
akty wykonawcze wydane przez Radę Ministrów na podstawie
upowa nień zawartych w art. 13 i art. 52 ust. 1 ustawy o giełdach
towarowych zmienianej w Art. 10 III Transzy Deregulacyjnej,
zachowują moc do czasu wej cia w ycie nowych przepisów
wykonawczych wydanych na ich podstawie przez Ministerstwo
Gospodarki.
W przypadku wej cia w ycie zmian ustawy o giełdach
towarowych ustawą o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz Uwaga uwzględniona.
niektórych innych ustaw (druk senacki nr 395, druki sejmowe nr
946, 1401 i 1401-Aś tzw. Mały Trójpak źnergetyczny), Art. 10 pkt
9) lit. a) I I I Transzy Źeregulacyjnej, musi uwzględnić art. 50b
ust. 1 ustawy o giełdach towarowych, w brzmieniu nadanym
Małym Trójpakiem źnergetycznym.
47
38
Stowarzyszenie
ogólna
Ustawa o giełdach towarowych wskazuje miejsce maklera giełd
Maklerów źnergii
towarowych w ród najwa niejszych elementów rynku, […]. Uwaga nieuwzględniona.
Zniesienie licencji maklerskich zburzyłoby istniejący ład i Zgłoszone uwagi odnoszą się
zakłóciło działanie sprawnie funkcjonującego mechanizmu.
ogólnie do propozycji
Nie widzimy takich korzy ci, które uzasadniałyby zmiany w tym deregulacji, nie zawierają
zakresie, dodatkowo - je li zmiany miałyby i ć w stronę natomiast stanowiska do
deregulacji.
poszczególnych propozycji
Wniosek z aktualnego stanu rzeczy jest taki, e zatrudnianie rozwiązań.
maklerów giełd towarowych wynika nie tyle z potrzeby sprostania
formalnemu wymogowi, lecz stanowi wypełnienie okre lonych Obecna regulacja zawodu
dą eń pracodawcy.
maklera giełd towarowych nie
Nale y wyra nie podkre lić, e zniesienie licencji maklerskich nie znajduje uzasadnienia w wietle
wywoła skutku w postaci pojawienia się nowych miejsc pracy.
Konstytucji RP, w szczególno ci
Z innych aspektów wskazać nale y, e zniesienie urzędowego art. 22, zgodnie z którym
licencjonowania
maklerów wywoła
automatyczny skutek "ograniczenie wolno ci
wprowadzenia licencjonowania przez giełdy lub bezpo rednio działalno ci gospodarczej jest
przez uczestników rynku. Problem w tym, e obecnie danej osobie dopuszczalne tylko w drodze
wystarcza jedna licencja maklera giełd towarowych, a w nowej ustawy i tylko ze względu na
rzeczywisto ci ka dy z podmiotów wprowadzi swoje własne, wa ny interes publiczny".
odrębne systemy kwalifikacyjne, mno ąc ilo ć niezbędnych do
uzyskania pozwoleń (dostępów, licencji, certyfikatów), by mo na Wymóg zatrudnienia
było prowadzić działalno ć w tej samej co poprzednio skali.
licencjonowanego maklera giełd
Rynek towarowy stale się rozwija, a w ostatnich trzech latach towarowych ogranicza lub
rozwój ten jest bardzo dynamiczny. Rosną obroty, Towarowa opó nia rzeczywistą zdolno ć
żiełda źnergii otwiera kolejne rynki, oferuje nowe produkty. W uzyskania dostępu do giełdy
niedługiej przyszło ci planowane jest uruchomienie handlu energii wielu obecnym oraz
instrumentami pochodnymi - kontraktami finansowymi opartymi potencjalnym uczestnikom
na energii elektrycznej. Jako,
e większo ć z obecnych polskiego hurtowego rynku
uczestników rynku wyra a zainteresowanie rozszerzeniem energii. W rezultacie obecne
działalno ci handlowej na tego rodzaju instrument, warto ustawodawstwo ogranicza
nadmienić, e obrót takimi instrumentami powinien odbywać się wzrost płynno ci hurtowego
przy udziale maklera. Zlikwidowanie licencji maklera giełd rynku energii.
towarowych wywołałoby bąd to konieczno ć prowadzenia handlu
takimi produktami za po rednictwem domów maklerskich i
48
ponoszenia dodatkowych opłat, bąd pilną potrzebę uzyskania
przez dotychczasowych maklerów giełd towarowych licencji
maklera papierów warto ciowych, bąd te wzbudzi lukę na
powstałym rynku, na którym - w sposób sztuczny - zabraknie
wykwalifikowanej kadry.
Wnosimy o wykre lenie Art.10 projektowanej Ustawy o zmianie
ustaw regulujących warunki dostępu do zawodu w brzmieniu
z
dnia 18 czerwca 2013 roku. Zwracamy uwagę, e z tre ci Projektu
w czę ci dotyczącej ustawy o giełdach towarowych (w
szczególno ci zawodu maklera giełd towarowych) wyłania się
potrzeba kontynuacji nadzoru nad osobami wykonującymi
transakcje na rynku towarowym.
Po co przekazywać organowi nadzoru listę osób reprezentujących
podmiot w transakcjach giełdowych, skoro pretekstem do
deregulacji zawodu maklera jest znoszenie barier i zmniejszenie
nadzoru nad osobami wykonującymi zawód maklera giełd
towarowych? Listy osobowe przekazywane do Komisji Nadzoru
Żinansowego będą miały przecie ten sam sens niezale nie czy
nazwiemy je listą maklerów, czy listą osób reprezentujących... Czy
autorowi Projektu chodzi jedynie o formalne, z nazwy,
zderegulowanie zawodu z pozostawieniem dotychczasowych
uregulowań lecz ju nieformalnych, bez nazwy?
Art. 53
(ustawy o giełdach W projektowanym art. 53 znajdujemy kolejną nie cisło ć
towarowych)
polegającą na odmiennym potraktowaniu osób wykonujących
transakcje (bąd choćby składających zlecenie), w zale no ci od
miejsca zatrudnienia. Tym razem ró nica pojawiłaby się w
podej ciu do obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej i
ogólna
obarczeniu tylko niektórych osób takim obowiązkiem.
Akceptujemy jedynie pomysł przeniesienia dotychczasowych
wła ciwo ci Rady Ministrów bąd ministra wła ciwego do spraw
instytucji finansowych na ministra wła ciwego do spraw
gospodarki.
49
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2331-cz-I
› Pobierz plik
-
2331-cz-II
› Pobierz plik