eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów

projekt dotyczy kontynuacji deregulacji lub dereglamentacji 101 zawodów ale także ochrony prawnej rzeczy ruchomych o wartości historycznej, artystycznej lub naukowej wypożyczonych z zagranicy na wystawę czasową organizowaną na terytorium RP (tzw. immunitet muzealny)

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2331
  • Data wpłynięcia: 2014-04-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów
  • data uchwalenia: 2015-08-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1505

2331-cz-I

jak i realizowanych w ramach rozwijającego się źuropejskiego
Wewnętrznego Rynku źnergii źlektrycznej (Internal źlectricity
Market - IźM) czyli wspólnego rynku giełdowego na obszarze
całej Unii źuropejskiej. Przyczyni się to do zwiększenia
bezpieczeństwa rozliczeń i umo liwi faktyczne wywiązywanie się
ze zobowiązań wynikających z rozliczania transakcji wobec
partnerów (m.in. giełd) tworzących hurtowy handel transgraniczny
energią elektryczną i gazem ziemnym na obszarze Unii
Europejskiej.
40
Europejska Federacja
ogólna
Źoceniamy ostatnie wysiłki polskiego rządu mające na celu
Handlujących źnergią
deregulację niektórych obszarów polskiej gospodarki oraz Uwagi zgodne z celami
(EFET)
zmniejszające obcią enia biurokratyczne utrudniające działalno ć projektowanej ustawy; bariera w
gospodarczą. Przez wiele lat przedsiębiorstwa będące członkami postaci obowiązku zatrudnienia
licencjonowanego maklera giełd
źŻźT i aktywnie prowadzące działalno ć w Polsce napotykały towarowych zostaje zniesiona
powa ne trudno ci wynikające z ustawowego obowiązku poprzez dereglamentację tego
zatrudniania licencjonowanego maklera giełd towarowych, zawodu.
nało onego na przedsiębiorstwa zajmujące się obrotem energią
elektryczną na giełdzie towarowej.
Odnoszą się ogólnie do
Wspomniany obowiązek wynika z zapisów Ustawy o żiełdach propozycji deregulacji zawodu
Towarowych z 16 pa dziernika 2000 roku. Z tre ci wspomnianej maklera giełd towarowych, nie
ustawy wynika, i aby przedsiębiorstwo uzyskało zgodę na obrót zawierają natomiast stanowiska
energią elektryczną na giełdzie towarowej musi zatrudnić maklera do poszczególnych propozycji
giełd towarowych. To wymaganie znacząco ogranicza, lub w rozwiązań.
najlepszym przypadku opó nia, rzeczywistą zdolno ć uzyskania

dostępu do giełdy energii wielu obecnym oraz potencjalnym
uczestnikom polskiego hurtowego rynku obrotu energią.
W rezultacie obecne ustawodawstwo zagra a wzrostowi płynno ci
hurtowego rynku energii.
Owa bariera wej cia na rynek dotyka nie tylko małe firmy
energetyczne, lecz mo e nawet bardziej znacząco, niektóre du e
europejskie koncerny, które działają jako animatorzy rynku na
wielu europejskich giełdach energii. Pomimo chęci wypełnienia

55
przez te koncerny obowiązku licencyjnego, proces ten jest dla nich
bardzo skomplikowany i zajmujący wiele czasu, szczególnie e
wymagana licencja mo e być uzyskana wyłącznie w języku
polskim.
źŻźT przeprowadził kompletną analizę wszystkich rynków
energii w źuropie rodkowej w zakresie przeszkód utrudniających
rozwój efektywnego handlu. Źostrzegli my, e polskie wymagania
licencyjne w zakresie dostępu do giełdy energii są jednymi z
najbardziej hamujących rozwój. Ich istnienie mo e spowodować,
e Polska nie osiągnie statusu dobrze funkcjonującego i w pełni
zliberalizowanego rynku energii. Nie jest nam wiadome aby
równie rygorystyczne wymaganie było narzucone na jakąkolwiek
inną giełdę energii w źuropie. Niektóre giełdy funkcjonujące w
źuropie rodkowej, jak choćby niemiecka źźX, wymagają
wprawdzie posiadania wa nego certyfikatu, niemniej w
porównaniu do polskiej procedury egzaminacyjnej jego uzyskanie
wymaga o wiele mniejszego zaanga owania i wysiłku.
Podstawowe ró nice toŚ
- szkolenia i egzaminy są organizowane samodzielnie przez giełdę
nie przez państwowy organ regulacyjny, jak to dzieje się w Polsceś
- szkolenia i egzaminy są prowadzone tak e w języku angielskimś
- szkolenie jest o wiele krótsze i skupia się przede wszystkim na
umiejętno ciach praktycznych, a nie wiedzy teoretycznej z zakresu
prawa.
Ponadto w Niemczech uczestnicy rynku obrotu energią mogą
korzystać z alternatywny handlu na doskonale rozwiniętym rynku
pozagiełdowym. Jednak e w wielu krajach Unii źuropejskiej nie
jest wymagana adna licencja (czy to wydana przez giełdę czy
przez państwowy organ regulujący) aby móc zawierać transakcje
na giełdzie towarowej.
Uwa amy wspomniany obowiązek jako zbyteczny (biorąc pod

56
uwagę istnienie zabezpieczeń przyjętych na poziomie Unii
źuropejskiej w rozporządzeniu RźMIT) oraz nadmiernie
kosztowny, nie tylko dla poszczególnych przedsiębiorstw ale tak e
gospodarki jako cało ci. Jest on szkodliwy dla rozwoju płynnego
hurtowego rynku obrotu energią elektryczną w Polsce, poniewa
zmierza do pozostawienia zagranicznych firm poza giełdą energii.
Rozmawiali my o tej kwestii w czasie spotkania z
przedstawicielami Ministerstwa Żinansów, które odbyło się 11
stycznia 2011 roku oraz wielokrotnie korespondowali my z
Komisją Nadzoru Żinansowego. Obie instytucje wyraziły swoje
ogólne poparcie dla liberalizacji warunków dostępu do giełd
towarowych dla przedsiębiorstw zajmujących się obrotem energią.
Propozycję Ministerstwa zmierzającą do likwidacji licencji
maklera giełd towarowych oceniamy w tym kontek cie bardzo
pozytywnie.
41
Związek Banków
ogólna
Podkre lenia wymaga fakt, i wprawdzie instytucje zatrudniające Uwaga nieuwzględniona.
Polskich
maklerów giełd towarowych są instytucjami profesjonalnymi, ale Z usług ułatwiających obrót
ich główna sfera kompetencji nie jest związana z energią dostarczanych przez
funkcjonowaniem rynków finansowych i obrotem giełdowym. jedyną w Polsce giełdę towarową
Stąd instytucje te, jak wynika z dotychczasowych do wiadczeń, działającą na podstawie ustawy z
traktują system egzaminów i licencjonowania maklerów giełd dnia 26 pa dziernika 2000 r. o
giełdach towarowych, Towarową
towarowych jako niezwykle cenne wsparcie procesu selekcji żiełdę źnergii (Tżź), korzysta
najbardziej kompetentnych kadr do obsługi obrotu giełdowego relatywnie wąska grupa
zarówno spo ród swoich pracowników, jak i spo ród osób podmiotów. W okresie od roku
chcących podjąć pracę w tym zawodzie. I w tym przypadku 2010 (wej cie w ycie obliga
podobnie, jak na rynku kapitałowym, system licencjonowania nie giełdowego) do końca 2012 r.
ogranicza dostępu do zawodu, lecz wręcz wspomaga proces transakcji na rynkach TGE
selekcji kadr. Źlatego te usunięcie przepisów dotyczących statusu dokonywały jedynie
prawnego i wykonywania zawodu maklera giełd towarowych przedsiębiorstwa energetyczne
mo e przynie ć powa ne negatywne konsekwencje dla (generujące większo ć obrotu)
bezpieczeństwa obrotu na rynku towarowym i profesjonalizmu i 4 domy maklerskie - podmioty
odpowiednio silne kapitałowo

57
obsługi klientów, co jest szczególnie niebezpieczne w warunkach i posiadające wystarczające
oczekiwanego wzrostu aktywno ci tego rynku i wzrostu udziału w do wiadczenie, aby zapewnić
obrotach na tym rynku uczestników innych ni profesjonalni wła ciwy poziom
uczestnicy postępowania rynku towarowego.
bezpieczeństwa związany z

uczestnictwem w giełdowym
obrocie energią i odnoszącymi
się do niej prawami
majątkowymi. Ingerencja
państwa poprzez okre lanie
wymogów dla pracowników
wspomnianych podmiotów,
została uznana za zbyteczną.

Art. 11. ustawa z dnia 29 listopada 2000 r. – Prawo atomowe

42
Urząd Marszałkowski
Art. 11
Uwagi redakcyjne:
Uwaga nieuwzględniona.
Województwa
1.
Zmiana dotycząca ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. - Sformułowanie „specjalno ci w
Warmińsko-
Prawo atomowe - w art 12(b) ust. 1 pkt 1 brakuje słowa „rodzaje". zakresie stanowiska” u yte w
Mazurskiego
W przypadku ustawy - Prawo atomowe i zało enia utworzenia projektowanym nowym
wielu specjalno ci w ramach jednego zawodu istotną rolę, jak brzmieniu art. 12b ust. 1 pkt 1
mo na przypuszczać, odgrywać będą akty wykonawcze, a ustawy – Prawo atomowe jest
konieczno ć ich dostosowania stanie się pilna.
zgodne ze sformułowaniem
u ytym w proponowanym
nowym brzmieniu art. 12 ust. 4
ustawy – Prawo atomowe, w
którym jest mowa o „tej samej
specjalno ci”, a nie „specjalno ci
tego samego rodzaju”.
Projekt rozporządzenia zostanie
dołączony do projektu ustawy
kierowanego do Sejmu RP.

Art. 12 ustawa z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych

58


Art. 13. ustawa z dnia 11 kwietnia 2001 r. o rzecznikach patentowych

43
Krajowa Rada Radców
Art. 21 ust.1
W odni esi eni u do art . 13 proj ekt u ust a w y:
Uwaga czę ciowo uwzględniona.
Prawnych
(ustawy
Przepis art. 13 projektu ustawy zakłada nowelizację art. 21 ust. 1 Zrezygnowano z propozycji
(O rodek Badań,
o rzecznikach
ustawy z dnia 11 kwietnia 2001 r. o rzecznikach patentowych dopuszczenia do zawodu
Studiów i Legislacji)
patentowych)
(tekst jednolity Źz. U. z 2011 r. Nr 155, poz. 925), który ma rzecznika patentowego osób,
uzyskać następujące brzmienieŚ
które nie byłyby zobowiązane do
„7. Od wymogu odbycia aplikacji rzecznikowskiej lub odbycia zdania egzaminu
aplikacji
rzecznikowskiej
oraz
zło enia
egzaminu kwalifikacyjnego.
kwalifikacyjnego mo na zwolnić, w cało ci lub w odpowiedniej Dodano art. 21 ust. 1a i ust. 2a,
czę ci, osobę, w szczególno ci osobę posiadającą uprawnienia precyzujący zasady zwolnienia z
adwokata, radcy prawnego lub tytuł naukowy doktora nauk odbycia aplikacji rzeczniowskiej.
prawnych, która wyka e, e posiada okre loną wiedzę lub
praktykę w sprawach własno ci przemysłowej, przydatną do
wykonywania zawodu rzecznika patentowego."
Projektowana regulacja zasługuje na aprobatę. W sytuacji bowiem,
gdy dany prawnik (radca prawny, adwokat) od lat zajmuje się
sprawami dotyczącymi własno ci przemysłowej (zarówno
spornymi, jak i niespornymi) - i ledzi wła ciwe orzecznictwo i
pi miennictwo - to mo e posiadać wiedzę odpowiadająca
kompetencjom rzecznika patentowego.
Projektowana regulacja zasługuję na ogólną pozytywną
ocenę.
44
Sąd Najwy szy
Art. 2
Krytycznie trzeba ocenić art. 13 projektu, dotyczący zmian w Uwaga czę ciowo uwzględniona.
Art. 19
samej ustawie o rzecznikach patentowych. Niespójny z
Art.21 ust. 1
proponowanym art. 2 jest całkowity brak zmiany art. 19 ustawy o Zrezygnowano z propozycji
(ustawy o
rzecznikach w kierunku odpowiedniego dostosowania wymagań dopuszczenia do zawodu
rzecznikach
kwalifikacyjnych pod kątem zapewnienia nale ytej ochrony rzecznika patentowego osób,
patentowych)
interesów klientów przed Sądem Najwy szym. Z kolei zmiana art. które nie byłyby zobowiązane do
21 ust. 1 ustawy o rzecznikach (art. 13 pkt 2 projektu) stanowi zdania egzaminu
zmianę pozorną, o charakterze jedynie redakcyjnym, która nie kwalifikacyjnego.

59
strony : 1 ... 30 ... 70 ... 83 . [ 84 ] . 85 ... 90 ... 123

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: