Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2330
- Data wpłynięcia: 2014-04-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-08-29
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1328
2330
ustalenie udziału podatnika związanego z prawem do uczestnictwa w zyskach zagranicznej
spółki kontrowanej. Jednocześnie przepis odwołuje się do wykazu krajów i terytoriów,
stosujących szkodliwą konkurencję podatkową, które charakteryzują się zerową lub niską
stawką podatków dochodowych, posiadają rygorystyczne przepisy dotyczące ujawniania
tajemnicy bankowej lub handlowej, nie współpracują z organami podatkowymi innych
krajów, posiadają ograniczoną liczbę lub całkowity brak umów podatkowych.
Nawet w przypadku istnienia pewnych dowodów na potwierdzenie kryteriów istnienia bądź
też nie zagranicznej spółki kontrolowanej już sama charakterystyka krajów stosujących
szkodliwą konkurencję podatkową wskazuje na brak możliwości wiarygodnej weryfikacji
przez organ podatkowy tych dowodów.
f) Nierówność traktowania podatników prowadzących rzeczywistą działalność zarówno
w UE/EOG, jak i poza UE/EOG
Zgłaszający uwagi: Pracodawcy RP, CCT
Konsultanci wskazują na fakt nierówności traktowania podatników prowadzących
rzeczywistą działalność zarówno w UE/EOG, jak i poza UE/EOG. Wynika to z faktu, iż
w przypadku stwierdzenia prowadzenia rzeczywistej działalności przez podatników z EOG,
stosownie do art. 24a ust. 15 projektu CIT, podatnicy ci nie podlegają opodatkowaniu na
zasadach CFC (ust. 1), nie jest nałożony na nich obowiązek prowadzenia rejestru spółek
zagranicznych oraz ewidencji zdarzeń zaistniałych w zagranicznej spółce kontrolowanej
(ust. 11), nie są zobowiązani do udostępniania ewidencji i rejestrów organom skarbowym
(ust. 12).
W opinii konsultantów możliwość stosowania przepisów CFC należy ograniczyć wyłącznie
do przypadków czysto sztucznych struktur, a ciężar udowadniania istnienia takich
okoliczności należy przerzucić na organy podatkowe.
Stanowisko projektodawcy:
Uwaga jest niezasadna. Wskazania wymaga fakt, iż podatki bezpośrednie nie podlegają
harmonizacji w ramach Unii Europejskiej. Każde z państw członkowskich może
kształtować swój system podatków bezpośrednich według uznania, niemniej jednak
z poszanowaniem zasad traktatowych. Nadrzędnym celem regulacji typu CFC jest
zwalczanie szkodliwej konkurencji ze strony części państw, przede wszystkim tzw. rajów
93
podatkowych, oraz przeciwdziałanie odraczania lub unikania opodatkowania przy
wykorzystaniu mechanizmu przesuwania dochodów do spółek zależnych zlokalizowanych
w krajach o preferencyjnych systemach podatkowych. Proponowane uregulowania w tym
zakresie nie odbiegają od koncepcji ogólnie akceptowanej na arenie międzynarodowej.
Zaproponowane rozróżnienie w zastosowaniu przepisów CFC do przedsiębiorstw
prowadzących rzeczywistą działalność zarówno w UE/EOG, jak i poza UE/EOG
uzasadnione jest faktem istnienia zarówno bardzo szerokiej siatki umów bilateralnych
w zakresie opodatkowania, jak i wielu narzędzi transgranicznych umożliwiających
skuteczny i sprawny przepływ informacji.
Warto wskazać, iż w przypadku prowadzenia rzeczywistej działalności poza UE
projektowane przepisy przewidują określone warunki wyłączające stosowanie przepisów
CFC, a mianowicie limit przychodów, do którego nie stosuje się uregulowań, oraz
wskaźnik dochodowości. Tym samym podmioty spoza obszaru UE/EOG, po spełnieniu
pewnych warunków, również mogą zostać wyłączone spod zaproponowanych uregulowań.
g) Obowiązek prowadzenia podwójnej ewidencji księgowej przy obliczaniu dochodu
– art. 24a ust. 5
Zgłaszający uwagi: Pracodawcy RP, CCT
Jak wskazują konsultanci spółki będą zobowiązane do prowadzenia podwójnej ewidencji
księgowej, tj. wg przepisów polskich i państwa siedziby CFC. Dochód powinien być
ustalany wg przepisów państwa siedziby CFC lub MSSF. Projekt nie definiuje, o jakie
zwolnienia, ulgi i odliczenia powinien być pomniejszony dochód (wg polskich czy państw
siedziby).
Stanowisko projektodawcy:
Uwaga jest niezasadna. Zgodnie z projektem polski podatnik posiadający zagraniczną
spółkę kontrolowaną będzie zobowiązany do ewidencjonowania dochodów tej spółki
wyłącznie na podstawie przepisów polskich ustaw o podatku dochodowym. Obowiązek
taki nakierowany jest na prawidłowe obliczenia wysokości zobowiązania podatkowego
z tytułu dochodów osiąganych z zagranicznej spółki kontrolowanej. Tak ustalony
obowiązek nie stanowi zatem odstępstwa od ogólnie przyjętych standardów w zakresie
obowiązków podatkowych.
h) Powinna istnieć możliwość odliczania strat z lat ubiegłych
94
Zgłaszający uwagi: Pracodawcy RP, CCT
Stanowisko projektodawcy:
W kwestii rozliczania strat należy wskazać, iż przyjęty w projekcie system opodatkowania
dochodów z CFC (uwzględniający odliczenia dywidend) nie nakierowany jest na
opodatkowanie dochodów z działalności gospodarczej, ale dochodów ze sztucznych
struktur, których utrzymywanie związane jest z przerzucaniem dochodów do państw
o niskim poziomie opodatkowania. Uwzględnienie postulatu wypaczyłoby zatem przyjęte
w projekcie rozwiązanie. Jednocześnie zrezygnowano z doprecyzowania przewidującego
wyłączenie od stosowania przy obliczaniu dochodu podlegającego opodatkowaniu
„zwolnień, ulg i odliczeń”. W związku z faktem, że dochody CFC będą, jak wskazano,
ustalane na podstawie przepisów polskich ustaw, doprecyzowanie to należy uznać za
zbędne.
i) Kryterium wysokości podatku w państwie rezydencji CFC – art. 24a ust. 2 pkt 2c
Zgłaszający uwagi: Pracodawcy RP, CCT, ZBP
Konsultanci wskazują na nieprecyzyjność przepisów metodologii obliczania różnicy
między stawką podatku obowiązująca w Polsce a kraju rezydencji CFC. Ponadto projekt
nie wskazuje, jakie rodzaje podatków należy brać pod uwagę, oceniając ich poziom
w stosunku do stawki obowiązującej w Polsce. Ponadto przepis będzie prowadził do
opodatkowania całego katalogu przychodów, nawet jeśli poszczególne kategorie
przychodów wchodzące w jego skład będą podlegały zwolnieniu lub stawce niższej – co
wydaje się nazbyt restrykcyjne. Projekt nie wskazuje również, jakie podatki należy
uwzględnić, oceniając, czy są one niższe od podatku dochodowego w Polsce.
Stanowisko projektodawcy:
Uwaga jest niezasadna. Wyjaśnienie przyczyn przyjętego w projekcie podejścia zawarto
w uzasadnieniu do projektu.
Jeśli chodzi o zagrożenie opodatkowania całego katalogu przychodów, a nie tylko
podlegających niższemu opodatkowaniu, zwrócić należy uwagę, iż wiele państw uzależnia
stosowanie przepisów CFC nie tylko od poziomu opodatkowania przychodów pasywnych,
ale i aktywnych (czego nie przewidują projektowane polskie przepisy), biorąc pod uwagę
jedynie poziom opodatkowania w państwie CFC czy też wpisanie danego państwa na tzw.
czarną listę (np. Chiny, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Norwegia, Portugalia).
95
Jak wynika z powyższego, propozycja przyjęta w projekcie w konsekwencji jest mniej
restrykcyjna niż jest to w innych krajach.
j) Stosowanie przepisów do zakładów – art. 24 ust. 18
Zgłaszający uwagi: CCT, ZBP
Zdaniem konsultantów społecznych nie znajduje uzasadnienia stosowanie konstrukcji
opodatkowania dochodów CFC w przypadku zakładów zagranicznych. Tworzenie
zakładów bowiem nie służy wykorzystywaniu struktur optymalizacyjnych. W sytuacji gdy
nie zostają spełnione warunki uznania za zakład zagraniczny, przychody i koszty jednostki
powinny być rozliczane przez spółkę krajową.
Zastosowanie przepisów do zakładu powinno zostać wyłączone, jeżeli dochody zakładu
polskiego podatnika nie podlegałyby opodatkowaniu z uwagi na postanowienia umów
o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Stanowisko projektodawcy:
Uwaga jest niezasadna. Trudno jest się zgodzić z twierdzeniem, iż w żadnym wypadku
tworzenie zakładu nie może służyć wykorzystywaniu struktur optymalizacyjnych.
Twierdzenie to nie jest poparte żadną argumentacją. Dodatkowo trzeba wskazać, iż
w innych krajach posiadających uregulowania CFC zakład nie został wyłączony spod tych
przepisów (np. Finlandia, Francja, Brazylia, Dania).
2) Doprecyzowanie art. 15 ust. 1y ustawy CIT
Zgłaszający uwagi: PKPP „Lewiatan”
Przepis powinien mieć zastosowanie wyłącznie do przypadków przesunięcia składników
majątkowych do zakładu w Polsce z innych zagranicznych jednostek podatnika
prowadzącego taki zakład. Nie powinien on zatem obejmować przypadków nabycia
(np. zakupu) składników majątkowych przez zakład.
Stanowisko projektodawcy:
Uwaga jest zgodna z intencją projektodawcy. Uwzględnia ją jednak już obecna wersja
projektowanego przepisu przez wskazanie na zastrzeżenie stosowania art. 15 ust. 1 ustawy
CIT.
3) Opodatkowanie dywidendy rzeczowej (przychody w naturze)
Zgłaszający uwagi: KRRP, PKPP „Lewiatan”, Pracodawcy RP, ZBP, CCT, SKwP
96
Poza SKwP partnerzy społeczni negatywnie ocenili propozycję opodatkowania dywidendy
niepieniężnej, wskazując na argumenty, takie jak „spółka wypłacająca nie uzyskuje
żadnego przysporzenia”, niezgodność z Konstytucją, swoboda prowadzenia działalności
gospodarczej (swobodę wyboru formy wypłaty dywidendy). Wysunięto przy tym postulat
przesunięcia opodatkowania na moment faktycznej sprzedaży jak przy aportach do spółek
osobowych.
Stanowisko projektodawcy:
Zastrzeżenia są niezasadne. Przyjęcie uwagi skutkowałoby brakiem opodatkowania,
uzyskanego przez spółkę wypłacającą dywidendę, dochodu z tytułu przyrostu wartości
majątku zbywanego innemu podmiotowi (tzw. „ciche rezerwy”). Bez uzasadnionej
ekonomicznie i prawnie przyczyny różnicowałoby to skutki podatkowe, jakie u podatników
podatku dochodowego związane są z odpłatnym zbyciem posiadanych składników
majątkowych. Zgłoszona alternatywna propozycja co do odroczenia momentu
opodatkowania dywidendy niepieniężnej nie zasługuje na uwzględnienie, chociażby z tego
powodu, że spółka wypłacająca dywidendę nie posiada wiedzy o tym, kiedy jej aktualny,
ale i były akcjonariusz zbył przedmiot otrzymany tytułem dywidendy.
4) Komercjalizacja własności intelektualnej
Zgłaszający uwagi: PKPP „Lewiatan”
Postulat rozszerzenia definicji podmiotu komercjalizującego o centra badawczo-
-rozwojowe.
Stanowisko projektodawcy:
Propozycja nie zasługuje na uwzględnienie. Celem regulacji jest wprowadzenie ułatwień
w komercjalizowaniu praw własności intelektualnej oraz know-how przez środowisko
naukowe oraz promowanie współpracy między środowiskiem naukowym
a przedsiębiorcami. Tymczasem status centrum badawczo-rozwojowego może uzyskać
przedsiębiorca prowadzący działalność polegającą na sprzedaży własnych usług badawczo-
-rozwojowych. Propozycję zastosowania zaproponowanego mechanizmu odroczenia
opodatkowania, w stosunku do tego rodzaju podmiotów, należy więc uznać za
nieuzasadnioną.
97
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2330
› Pobierz plik