eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2330
  • Data wpłynięcia: 2014-04-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-08-29
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1328

2330

Szacuje  się,  że  projektowana  regulacja  wpłynie  na  zmniejszenie  dochodów  sektora 
finansów  publicznych  z  tytułu  podatku  dochodowego  od  osób  fizycznych  w  kwocie 
4 mln zł.  
Skutek  finansowy  tej  regulacji  może  być  znacznie  niższy  z  uwagi  na  przyjętą  linię 
orzecznictwa  sądów  administracyjnych,  zgodnie  z  którą  tego  rodzaju  świadczenia 
korzystają już obecnie ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3b ustawy PIT. 
Wymienione  wyżej  rozwiązania  wpłyną  na  wysokość  dochodów  sektora  finansów 
publicznych w pierwszym roku obowiązywania z tytułu: 
1) podatku dochodowego od osób prawnych w kwocie „plus” 31 mln zł, w tym dochodów 
budżetu  państwa  w  kwocie  „plus”  24  mln  zł,  a  budżetów  jednostek  samorządu 
terytorialnego w kwocie „plus” 7 mln zł; 
2) podatku  dochodowego  od  osób  fizycznych  w  kwocie  „minus”  4  mln  zł,  w tym 
dochodów  budżetu  państwa  w  kwocie  „minus”  2  mln  zł,  a  budżetów  jednostek 
samorządu terytorialnego w kwocie „minus” 2 mln zł. 
Ostatnią grupę rozwiązań stanowią zmiany o charakterze porządkującym, które pozostają 
bez wpływu na wysokość dochodów, jak również wydatków sektora finansów publicznych. 
Przykładem  tego  są  zmiany  w  zakresie  dokumentacji podatkowej, cen transferowych, 
momentu ustalania przychodu podatkowego czy tzw. „słowniczka pojęć”. 
Projektowane rozwiązania pozostaną bez wpływu na poziom wydatków sektora finansów 
publicznych, w  tym  wydatków  budżetu  państwa  oraz  wydatków  jednostek  samorządu 
terytorialnego.  
Zmiany te nie przyczynią  się  także  do  zwiększenia  kosztów  administracyjnych  po stronie 
administracji  podatkowej.  Wdrożenie  i  realizacja  projektowanej  ustawy  nastąpią  bowiem 
w ramach obecnych kosztów funkcjonowania administracji podatkowej.  
Wprowadzone przepisy przewidują nowe obowiązki sprawozdawcze wyłącznie dla wąskiej 
grupy  podatników,  do  których  znajdą  zastosowanie  przepisy  o  zagranicznych  spółkach 
kontrolowanych.  Jednakże  wprowadzenie  nowych  obowiązków  jest  niezbędne  do 
wprowadzenia  tego  typu  regulacji.  Krąg  podmiotów  zobowiązywanych  do  prowadzenia 
ewidencji  czy  rejestrów  został  znacznie ograniczony  przez  m.in.  wyłączenie  z  zakresu 
regulacji  spółek  prowadzących  rzeczywistą  działalność  gospodarczą  czy  podejmujących 
działalność  w  niewielkim  zakresie  (do  250  tys.  EUR).  Dodatkowo skutki wprowadzenia 
 
88 
nowych  obowiązków  zostały  ograniczone  do  minimum  przez  zobowiązanie  do 
prowadzenia  rejestru  dopiero  po  zakończeniu  roku  podatkowego,  pozostawienia 
podatnikowi decyzji co do formy i sposobu prowadzenia ewidencji, dzięki czemu możliwe 
stanie  się  wykorzystywanie  dotychczas  stosowanych  przez  podatników  programów 
księgowych, oraz wydłużeniu do 9 miesięcy okresu, w którym możliwe stanie się złożenie 
zeznania podatkowego. 
W  pozostałym  zakresie  projektowane  przepisy  nie  przewidują  nowych  obowiązków 
sprawozdawczych, a jedynie zgodnie z zasadą, „iż prawa należy przestrzegać”, sankcjonują 
naruszenie istniejących dotychczas obowiązków (w zakresie zmian ustawy Kodeks karny 
skarbowy).  
3. Konsultacje społeczne 
Rozwiązania  przewidziane  w  projekcie  zostały  poddane  konsultacjom  społecznym  przed 
połączeniem dwóch odrębnie procedowanych dotychczas ustaw, tj.: 
a)  projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz 
ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – zawierającego przepisy dotyczące 
zagranicznych spółek kontrolowanych (CFC) oraz  
b)  projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy 
o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw – w zakresie 
pozostałych zmian.  
Oba projekty ustaw zostały poddane konsultacjom społecznym z podmiotami, takimi jak: 
1) Business Centre Club; 
2) Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej; 
3) Polska Rada Biznesu; 
4) Krajowa Izba Gospodarcza; 
5) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”; 
6) Trójstronna Komisja ds. Społeczno-Gospodarczych; 
7) Związek Banków Polskich; 
8) Krajowa Izba Radców Prawnych; 
9) Krajowa Izba Biegłych Rewidentów; 
10) Krajowa Rada Doradców Podatkowych; 
 
89 
11)  Stowarzyszenie Księgowych w Polsce – Zarząd Główny; 
12) Polska Izba Ubezpieczeń; 
13) Izba Gospodarcza Towarzystw Emerytalnych; 
14) Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami; 
15) Przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych (OPZZ); 
16) Przewodniczący Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność”; 
17) Forum Związków Zawodowych – Zarząd Główny; 
18) Polska Izba Handlu; 
19) Centrum Cen Transferowych; 
20) Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych; 
21) Giełdy Papierów Wartościowych; 
22) Związek Polskiego Leasingu; 
23) Izba Domów Maklerskich; 
24) Polskie Stowarzyszenie Inwestorów Kapitałowych. 
Projekt  dotyczący  zagranicznych  spółek  kontrolowanych  został  dodatkowo  przekazany 
w ramach  konsultacji  społecznych  do  Polskiej  Izby  Biur  Rachunkowych  oraz  Naczelnej 
Rady Adwokackiej. Natomiast projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym 
od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych 
innych ustaw przekazany został dodatkowo do Związku Polskiego Rzemiosła.  
Ponadto oba projekty zostały przekazane do opinii Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu 
Terytorialnego. Projekty uzyskały pozytywne opinie tej Komisji. 
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o  działalności  lobbingowej  w  procesie 
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), projekty zostały udostępnione 
w Biuletynie Informacji Publicznej z chwilą przekazania do uzgodnień z członkami Rady 
Ministrów. Od tego momentu każdy zainteresowany miał możliwość zgłosić uwagi do ww. 
projektów ustaw (art.  7 ust. 1 ww. ustawy). Zainteresowanie pracami nad projektem 
w trybie ww. ustawy zgłosiła Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie”. 
Uwagi do konsultowanych projektów ustaw przekazali następujący partnerzy społeczni: 
1) Business Centre Club (BBC); 
2) Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej (Pracodawcy RP); 
3) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych „Lewiatan” (PKPP „Lewiatan”); 
 
90 
4) Związek Banków Polskich (ZBP); 
5) Krajowa Izba Radców Prawnych (KIRP); 
6) Krajowa Rada Doradców Podatkowych (KRDP); 
7) Stowarzyszenie Księgowych w Polsce – Zarząd Główny (SKwP); 
8) Polska Izba Ubezpieczeń (PIU); 
9) Związek Rzemiosła Polskiego (ZRP); 
10) Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami (IZFiA); 
11) Przewodniczący  Niezależnego  Samorządnego  Związku  Zawodowego  „Solidarność” 
(NSZZ „Solidarność”); 
12) Centrum Cen Transferowych (CCT); 
13) Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych (KDPW); 
14) Związek Polskiego Leasingu (ZPL); 
15) Izba Domów Maklerskich (IDM). 
Na  podstawie  ustawy  o  działalności  lobbingowej  w  procesie  stanowienia  prawa  swoje 
uczestnictwo w pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym 
od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych 
innych ustaw zgłosiła Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie”.  
Uwagi do ww.  regulacji  zgłosiły:  Polska  Organizacja  Handlu  i  Dystrybucji  (POHiD), 
Polski Związek Faktorów (PZF). 
Uwagi  zgłoszone  przez  wszystkich  wymienionych  uczestników  przeprowadzonych 
konsultacji pogrupować można tematycznie na następujące kategorie: 
1)  Przepisy o zagranicznej spółce kontrolowanej 
a)  Kryterium udziału w CFC 
Zgłaszający uwagi: CCT, PKPP „Lewiatan” 
Zgłoszono postulat podwyższenia zaproponowanego w projekcie 25% udziału w CFC do 
ponad 50%, w celu ograniczenia kręgu podmiotów do tych, którzy posiadają bezwzględną 
liczbę głosów w CFC.  
Stanowisko projektodawcy:  
Uwaga jest niezasadna. Wyjaśnienie  przyczyn  przyjęcia  w  projekcie  tego  wskaźnika 
zawarte jest w uzasadnieniu do projektu.  
b)  Definicja rzeczywistej działalności gospodarczej 
 
91 
Zgłaszający uwagi: CCT, PKPP „Lewiatan”, ZBP 
Należy zdefiniować pojęcie rzeczywistej działalności gospodarczej. 
Stanowisko projektodawcy:  
Uwaga  została  uwzględniona  przez  uzupełnienie  przepisu  o  definicję  rzeczywistej 
działalności gospodarczej.  
c)  Zbyt krótki termin wejścia w życie ustawy 
Zgłaszający uwagi: PKPP „Lewiatan”, CCT 
Stanowisko projektodawcy:  
Uwaga ta została uwzględniona przez wskazanie, iż przepisy regulujące kwestię dochodów 
z  CFC  wejdą  w  życie  pierwszego  dnia  miesiąca  następującego  po  trzech  miesiącach  od 
dnia ogłoszenia ustawy. 
d)  Podstawa opodatkowania – art. 24a ust. 3 pkt. 1 projektu CIT 
Zgłaszający uwagi: Pracodawcy RP, CCT, PKPP „Lewiatan” 
Konsultanci  społeczni  zwracają  uwagę  na  istniejący  rozdźwięk  między  rokiem 
podatkowym,  po  którym  następuje  wypłata  dywidendy,  a  prawem  do  odliczenia  tej 
dywidendy  od  dochodu.  Sporządzając  zeznanie  podatkowe za dany rok podatkowy 
w terminie ustawowym, spółki nie będą miały możliwości skorzystania z odliczenia kwoty 
dywidendy, ponieważ jej jeszcze nie otrzymają. 
Stanowisko projektodawcy:  
Uwaga  zasługuje  na  częściowe  uwzględnienie  przez  wprowadzenie  obowiązku  złożenia 
zeznania  w  odniesieniu  do  dochodów  z  CFC  w  terminie  9  miesięcy  po  zakończeniu  roku 
podatkowego. Termin taki powinien zapewnić efektywne odliczenie od dochodów z CFC 
wypłaconych dywidend już w roku rozliczenia tych dochodów. 
e)  Ustalenie udziału związanego z prawem do uczestniczenia w zyskach – art. 24a ust. 7 
(raje)  
Zgłaszający uwagi: Pracodawcy RP, CCT 
Konsultanci  wskazują  na  nieuzasadnione  domniemanie  posiadania  100%  udziałów  oraz 
rocznego okresu ich posiadania,  w  przypadku  gdy  zagraniczna  spółka  kontrolowana 
posiada swoją siedzibę w kraju uznanym za raj podatkowy, a istnieją wiarygodne dowody 
pozwalające na ustalenie udziału, jak również okresu ich posiadania.  
Stanowisko projektodawcy:  
 
92 
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 30 . [ 31 ] . 32 ... 39

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: