Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2330
- Data wpłynięcia: 2014-04-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-08-29
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1328
2330
finansów publicznych z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych w kwocie
4 mln zł.
Skutek finansowy tej regulacji może być znacznie niższy z uwagi na przyjętą linię
orzecznictwa sądów administracyjnych, zgodnie z którą tego rodzaju świadczenia
korzystają już obecnie ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3b ustawy PIT.
Wymienione wyżej rozwiązania wpłyną na wysokość dochodów sektora finansów
publicznych w pierwszym roku obowiązywania z tytułu:
1) podatku dochodowego od osób prawnych w kwocie „plus” 31 mln zł, w tym dochodów
budżetu państwa w kwocie „plus” 24 mln zł, a budżetów jednostek samorządu
terytorialnego w kwocie „plus” 7 mln zł;
2) podatku dochodowego od osób fizycznych w kwocie „minus” 4 mln zł, w tym
dochodów budżetu państwa w kwocie „minus” 2 mln zł, a budżetów jednostek
samorządu terytorialnego w kwocie „minus” 2 mln zł.
Ostatnią grupę rozwiązań stanowią zmiany o charakterze porządkującym, które pozostają
bez wpływu na wysokość dochodów, jak również wydatków sektora finansów publicznych.
Przykładem tego są zmiany w zakresie dokumentacji podatkowej, cen transferowych,
momentu ustalania przychodu podatkowego czy tzw. „słowniczka pojęć”.
Projektowane rozwiązania pozostaną bez wpływu na poziom wydatków sektora finansów
publicznych, w tym wydatków budżetu państwa oraz wydatków jednostek samorządu
terytorialnego.
Zmiany te nie przyczynią się także do zwiększenia kosztów administracyjnych po stronie
administracji podatkowej. Wdrożenie i realizacja projektowanej ustawy nastąpią bowiem
w ramach obecnych kosztów funkcjonowania administracji podatkowej.
Wprowadzone przepisy przewidują nowe obowiązki sprawozdawcze wyłącznie dla wąskiej
grupy podatników, do których znajdą zastosowanie przepisy o zagranicznych spółkach
kontrolowanych. Jednakże wprowadzenie nowych obowiązków jest niezbędne do
wprowadzenia tego typu regulacji. Krąg podmiotów zobowiązywanych do prowadzenia
ewidencji czy rejestrów został znacznie ograniczony przez m.in. wyłączenie z zakresu
regulacji spółek prowadzących rzeczywistą działalność gospodarczą czy podejmujących
działalność w niewielkim zakresie (do 250 tys. EUR). Dodatkowo skutki wprowadzenia
88
nowych obowiązków zostały ograniczone do minimum przez zobowiązanie do
prowadzenia rejestru dopiero po zakończeniu roku podatkowego, pozostawienia
podatnikowi decyzji co do formy i sposobu prowadzenia ewidencji, dzięki czemu możliwe
stanie się wykorzystywanie dotychczas stosowanych przez podatników programów
księgowych, oraz wydłużeniu do 9 miesięcy okresu, w którym możliwe stanie się złożenie
zeznania podatkowego.
W pozostałym zakresie projektowane przepisy nie przewidują nowych obowiązków
sprawozdawczych, a jedynie zgodnie z zasadą, „iż prawa należy przestrzegać”, sankcjonują
naruszenie istniejących dotychczas obowiązków (w zakresie zmian ustawy Kodeks karny
skarbowy).
3. Konsultacje społeczne
Rozwiązania przewidziane w projekcie zostały poddane konsultacjom społecznym przed
połączeniem dwóch odrębnie procedowanych dotychczas ustaw, tj.:
a) projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz
ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – zawierającego przepisy dotyczące
zagranicznych spółek kontrolowanych (CFC) oraz
b) projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy
o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw – w zakresie
pozostałych zmian.
Oba projekty ustaw zostały poddane konsultacjom społecznym z podmiotami, takimi jak:
1) Business Centre Club;
2) Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej;
3) Polska Rada Biznesu;
4) Krajowa Izba Gospodarcza;
5) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”;
6) Trójstronna Komisja ds. Społeczno-Gospodarczych;
7) Związek Banków Polskich;
8) Krajowa Izba Radców Prawnych;
9) Krajowa Izba Biegłych Rewidentów;
10) Krajowa Rada Doradców Podatkowych;
89
11) Stowarzyszenie Księgowych w Polsce – Zarząd Główny;
12) Polska Izba Ubezpieczeń;
13) Izba Gospodarcza Towarzystw Emerytalnych;
14) Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami;
15) Przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych (OPZZ);
16) Przewodniczący Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność”;
17) Forum Związków Zawodowych – Zarząd Główny;
18) Polska Izba Handlu;
19) Centrum Cen Transferowych;
20) Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych;
21) Giełdy Papierów Wartościowych;
22) Związek Polskiego Leasingu;
23) Izba Domów Maklerskich;
24) Polskie Stowarzyszenie Inwestorów Kapitałowych.
Projekt dotyczący zagranicznych spółek kontrolowanych został dodatkowo przekazany
w ramach konsultacji społecznych do Polskiej Izby Biur Rachunkowych oraz Naczelnej
Rady Adwokackiej. Natomiast projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym
od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych
innych ustaw przekazany został dodatkowo do Związku Polskiego Rzemiosła.
Ponadto oba projekty zostały przekazane do opinii Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego. Projekty uzyskały pozytywne opinie tej Komisji.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), projekty zostały udostępnione
w Biuletynie Informacji Publicznej z chwilą przekazania do uzgodnień z członkami Rady
Ministrów. Od tego momentu każdy zainteresowany miał możliwość zgłosić uwagi do ww.
projektów ustaw (art. 7 ust. 1 ww. ustawy). Zainteresowanie pracami nad projektem
w trybie ww. ustawy zgłosiła Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie”.
Uwagi do konsultowanych projektów ustaw przekazali następujący partnerzy społeczni:
1) Business Centre Club (BBC);
2) Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej (Pracodawcy RP);
3) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych „Lewiatan” (PKPP „Lewiatan”);
90
4) Związek Banków Polskich (ZBP);
5) Krajowa Izba Radców Prawnych (KIRP);
6) Krajowa Rada Doradców Podatkowych (KRDP);
7) Stowarzyszenie Księgowych w Polsce – Zarząd Główny (SKwP);
8) Polska Izba Ubezpieczeń (PIU);
9) Związek Rzemiosła Polskiego (ZRP);
10) Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami (IZFiA);
11) Przewodniczący Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność”
(NSZZ „Solidarność”);
12) Centrum Cen Transferowych (CCT);
13) Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych (KDPW);
14) Związek Polskiego Leasingu (ZPL);
15) Izba Domów Maklerskich (IDM).
Na podstawie ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa swoje
uczestnictwo w pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym
od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych
innych ustaw zgłosiła Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie”.
Uwagi do ww. regulacji zgłosiły: Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji (POHiD),
Polski Związek Faktorów (PZF).
Uwagi zgłoszone przez wszystkich wymienionych uczestników przeprowadzonych
konsultacji pogrupować można tematycznie na następujące kategorie:
1) Przepisy o zagranicznej spółce kontrolowanej
a) Kryterium udziału w CFC
Zgłaszający uwagi: CCT, PKPP „Lewiatan”
Zgłoszono postulat podwyższenia zaproponowanego w projekcie 25% udziału w CFC do
ponad 50%, w celu ograniczenia kręgu podmiotów do tych, którzy posiadają bezwzględną
liczbę głosów w CFC.
Stanowisko projektodawcy:
Uwaga jest niezasadna. Wyjaśnienie przyczyn przyjęcia w projekcie tego wskaźnika
zawarte jest w uzasadnieniu do projektu.
b) Definicja rzeczywistej działalności gospodarczej
91
Zgłaszający uwagi: CCT, PKPP „Lewiatan”, ZBP
Należy zdefiniować pojęcie rzeczywistej działalności gospodarczej.
Stanowisko projektodawcy:
Uwaga została uwzględniona przez uzupełnienie przepisu o definicję rzeczywistej
działalności gospodarczej.
c) Zbyt krótki termin wejścia w życie ustawy
Zgłaszający uwagi: PKPP „Lewiatan”, CCT
Stanowisko projektodawcy:
Uwaga ta została uwzględniona przez wskazanie, iż przepisy regulujące kwestię dochodów
z CFC wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po trzech miesiącach od
dnia ogłoszenia ustawy.
d) Podstawa opodatkowania – art. 24a ust. 3 pkt. 1 projektu CIT
Zgłaszający uwagi: Pracodawcy RP, CCT, PKPP „Lewiatan”
Konsultanci społeczni zwracają uwagę na istniejący rozdźwięk między rokiem
podatkowym, po którym następuje wypłata dywidendy, a prawem do odliczenia tej
dywidendy od dochodu. Sporządzając zeznanie podatkowe za dany rok podatkowy
w terminie ustawowym, spółki nie będą miały możliwości skorzystania z odliczenia kwoty
dywidendy, ponieważ jej jeszcze nie otrzymają.
Stanowisko projektodawcy:
Uwaga zasługuje na częściowe uwzględnienie przez wprowadzenie obowiązku złożenia
zeznania w odniesieniu do dochodów z CFC w terminie 9 miesięcy po zakończeniu roku
podatkowego. Termin taki powinien zapewnić efektywne odliczenie od dochodów z CFC
wypłaconych dywidend już w roku rozliczenia tych dochodów.
e) Ustalenie udziału związanego z prawem do uczestniczenia w zyskach – art. 24a ust. 7
(raje)
Zgłaszający uwagi: Pracodawcy RP, CCT
Konsultanci wskazują na nieuzasadnione domniemanie posiadania 100% udziałów oraz
rocznego okresu ich posiadania, w przypadku gdy zagraniczna spółka kontrolowana
posiada swoją siedzibę w kraju uznanym za raj podatkowy, a istnieją wiarygodne dowody
pozwalające na ustalenie udziału, jak również okresu ich posiadania.
Stanowisko projektodawcy:
92
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2330
› Pobierz plik