Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2330
- Data wpłynięcia: 2014-04-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-08-29
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1328
2330
ust. 5 pkt 8 ustawy PIT
Zgłaszający uwagi: PKPP „Lewiatan”, KRRP
Wskazano, iż zmiana ingeruje w transformację ustrojową spółek, co może mieć negatywny
wpływ na możliwości rozwojowe oraz prowadzić do dekapitalizacji majątku
restrukturyzowanego podmiotu z uwagi na fakt, iż w momencie przekształcenia brak
środków pieniężnych w spółce kapitałowej, z którego można zapłacić podatek (a wspólnik
faktycznie nie uzyskuje w tym momencie żadnego realnego przysporzenia). Poza tym
podniesiono zarzut nierównego traktowania w stosunku do wspólników przekształcanych
spółek kapitałowych w spółki kapitałowe.
Stanowisko projektodawcy:
Uwagi są niezasadne. Po pierwsze zauważyć zależy, iż decyzja o przeznaczeniu środków
z podziału zysku spółki lub zysku niepodzielonego na potrzeby spółki zapada z woli
wspólników (uchwałą organu stanowiącego spółki) w wyniku uchwały tego samego organu
następuje także przekształcenie spółki w inną spółkę. W takim przypadku wspólnicy
powinni rozważyć wszelkie skutki transformacji podmiotu gospodarczego, łącznie
z koniecznością zapłacenia podatku od zysków, które w poprzednich okresach
rozliczeniowych nie zostały wypłacone ze spółki będącej podatnikiem podatku
dochodowego.
Po drugie w przypadku nieustalania przychodu z tytułu niepodzielonych zysków na
moment przekształcenia zysk ten nie zostałby w przyszłości w ogóle opodatkowany.
W spółkach niebędacych podatnikami podatku dochodowego, powstałych w wyniku
przekształcenia podatnika podatku CIT, brak bowiem podstaw prawnych opodatkowania
wypłacanego zysku spółki osobowej jej wspólnikom, jak również nie ma praktycznej
możliwości wyodrębnienia z udziału kapitałowego wspólnika zysków uprzednio
wygenerowanych przez spółkę kapitałową.
Ponadto należy zauważyć, iż przepis ten stanowi jedynie doprecyzowanie istniejącego
przepisu, zatem uwagi de facto kwestionują już istniejące uregulowania.
6) Niedostateczna kapitalizacja (art. 16 ust. 1 pkt 60 i 61 ustawy CIT) oraz limit
odliczania odsetek (art. 15c ustawy CIT)
a) Uwagi do przepisów o niedostatecznej kapitalizacji
98
Zgłaszający uwagi: KRRP, PKPP „Lewiatan”, PIU, ZBP, ZPL, Pracodawcy RP
Proponowana regulacja spotkała się z krytycznym przyjęciem, będącym wynikiem objęcia
zakresem tego przepisu również podmiotów powiązanych z podatnikiem w sposób
pośredni, choć jednocześnie wskazywano, że zaproponowane przepisy budzą mniej
wątpliwości interpretacyjnych niż dotychczasowe. Główne zastrzeżenia budzi to, że przy
ocenie „dokapitalizowania” obecne oraz proponowane przepisy odwołują się do stosunku
zadłużenia podatnika do jego kapitału zakładowego, gdy tymczasem – zdaniem
zgłaszających uwagi – bardziej zasadne było sięgnięcie do stosunku zadłużenia do
kapitałów własnych. Ponadto partnerzy społeczni zgłosili uwagi do sposobu określania
zadłużenia, sugerując wyliczanie tego zadłużenia saldem, czyli nadwyżką zobowiązań nad
należnościami, oraz do treści proponowanych przepisów przejściowych zakładających
zachowanie praw nabytych i stosowanie dotychczasowych zasad tylko do kwot pożyczek
(kredytów) faktycznie uzyskanych przed dniem wejścia w życie nowych przepisów.
Stanowisko projektodawcy:
Uwagi zasługują częściowo na uwzględnienie. Projektodawca podziela pogląd, iż kapitały
własne podatnika w sposób bardziej wiarygodny potwierdzają kondycję finansową
podatnika. Uznaje też za racjonalne odejście od odwoływania się w przepisach
o niedostatecznej kapitalizacji do kapitału zakładowego. W związku z tym zaproponowano
oparcie się w tych przepisach na wskaźniku zadłużenia kapitału własnego (ang. Debt To
Assets Ratio), choć ograniczonego tylko do zadłużenia wobec podmiotów powiązanych.
W takiej jednak sytuacji zmianie uległa także proporcja długu do tak określonego kapitału
z obecnej wynoszącej 1÷3 do 1÷1. Również propozycja wyliczania zadłużenia na
podstawie „salda” została częściowo uwzględniona przez odniesienie się, przy wyliczaniu
zadłużenia, do nadwyżki zobowiązań nad należnościami wobec podmiotów powiązanych
z tytułu udzielonych tym podmiotom pożyczek (art. 16 ust. 7g). Odnosząc się do uwagi
dotyczącej przepisów przejściowych – nie znajduje ona uzasadnienia. Przyjęte w projekcie
rozwiązania zapobiegają zawieraniu umów długoterminowych umów ramowych, w których
rzeczywiste przekazanie kwot pożyczki następowałoby nawet wiele lat po dniu zawarcia
takiej umowy.
b) Uwagi do przepisów dotyczących limitu odliczania odsetek (art. 15c)
Zgłaszający uwagi: PKPP „Lewiatan”, CCT, ZBP, KRRP, ZPL, Pracodawcy RP, PZF
99
Propozycja alternatywnego podejścia do przepisów o niedostatecznej kapitalizacji sposobu
określania odsetek podlegających zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów spotkała
się zasadniczo z przychylnym odbiorem partnerów społecznych. W stanowisku ZBP wprost
wskazano, iż „taka regulacja powinna w sposób skuteczny rozwiązać problem
niedostatecznej kapitalizacji w instytucjach finansowych, specjalizujących się
w pożyczaniu środków pieniężnych”. Do propozycji tej zgłoszonych zostało kilka uwag.
W szczególności dotyczyły one zastąpienia stałej stawki służącej wyliczeniu wskaźnika
opierającego się na wartości aktywów stawką zmienną, wyłączenie wskaźnika bazującego
na zysku operacyjnym w stosunku do wszystkich instytucji finansowych w rozumieniu
ustawy – Prawo bankowe, a nie tylko do banków i SKOK-ów, nielimitowanie okresu,
w którym odsetki wyłączone w jednym roku mogłyby zostać zaliczone do kosztów
(postulat wprowadzenia okresu przekraczającego 5 lat podatkowych).
Ponadto ZPL zwrócił uwagę, iż w przypadku firm zajmujących się działalnością
leasingową stosowanie wskaźnika odnoszącego się do zysku operacyjnego nie jest
możliwe, gdyż przychody uzyskiwane z działalności leasingowej nie są ujmowane
w zyskach z działalności operacyjnej. Zdaniem ZPL zysk operacyjny w firmach
leasingowych ma wartość ujemną. Postulat wyłączenia stosowania wskaźnika zysku
operacyjnego w stosunku do firm faktoringowych zgłosił również PZF.
Stanowisko projektodawcy:
Propozycja zastąpienia stałej stawki służącej wyliczeniu wskaźnika opierającego się na
wartości aktywów stawką zmienną została uwzględniona przez wprowadzenie zmiennego
wskaźnika bazującego na stopie referencyjnej NBP, powiększonej o 1,25 punktów
procentowych.
Natomiast negatywnie należy ocenić propozycję nielimitowanego okresu rozliczania
odsetek, które ze względu na przekroczenie w danym roku podatkowym wskaźników
wskazanych w przepisach podlegałyby w tym roku wyłączeniu z kosztów uzyskania
przychodów. Analogiczne jak przyjęte w projekcie zasady obowiązują bowiem na gruncie
przepisów dotyczących rozliczania strat, których źródłem jest obowiązujący w polskim
systemie podatkowych 5-letni termin przedawnienia zobowiązań podatkowych.
Odnosząc się do uwagi dotyczącej wyłączenia wskaźnika bazującego na zysku
operacyjnym w stosunku do wszystkich instytucji finansowych w rozumieniu ustawy –
100
Prawo bankowe, a nie tylko w stosunku do instytucji udzielających pożyczki i kredyty,
należy ocenić ją krytycznie z uwagi na zbyt szeroką definicję instytucji finansowej,
przyjętej w Prawie bankowym.
W związku ze zgłoszonymi wątpliwościami dotyczącymi niemożności stosowania do firm
leasingowych i faktoringowych wskaźnika opartego o zysk operacyjny wskazać należy, że
aktualny projekt ustawy wyłącza, pod pewnymi warunkami, te podmioty z obowiązku
ograniczania wysokości odliczanych odsetek do wysokości odpowiadającej 50% zysku
z działalności operacyjnej.
7) Ceny transferowe
Zgłaszający uwagi: PKPP „Lewiatan”, KRRP, CCT, Pracodawcy RP
Zmiany polegające na rozszerzeniu obowiązku dokumentacyjnego w przypadku zawarcia
umowy spółki niebędącej osobą prawną, umowy wspólnego przedsięwzięcia oraz umowy
o podobnym charakterze, jak również na rozszerzeniu zakresu powiązań, są niekorzystne
dla podatników i powodują zwiększanie obciążeń. Zwrócono uwagę, że pojęcie „wspólne
przedsięwzięcie” jest niejasne, limity dokumentacyjne są zbyt niskie oraz że nowe
regulacje są zbędne w kontekście istniejącego art. 5 ustawy CIT, ustanawiającego zasadę
podziału przychodów i kosztów dla wspólników (uczestników). Zgłoszona została również
propozycja rozszerzenia regulacji dotyczącej korekty dochodów pomiędzy krajowymi
podmiotami powiązanymi.
Stanowisko projektodawcy:
Projekt nie stanowi rozciągnięcia obowiązku sporządzenia dokumentacyjnego na podmioty
niepowiązane, lecz doprecyzowuje treść obecnych przepisów odnoszących się wyłącznie
do podmiotów powiązanych wraz z doregulowaniem limitów dokumentacyjnych. Kwestię
tę podkreślono w uzasadnieniu projektu.
Ponadto zauważa się, iż stosownie do obowiązujących przepisów art. 11 ustawy CIT
i art. 25 ustawy PIT podmioty powiązane powinny zapewnić zgodność ustalonych
pomiędzy sobą warunków z zasadą ceny rynkowej. Dotyczy to również sposobu podziału
zysku (straty) w spółce niebędacej osobą prawną. Warunki dotyczące praw udziału w zysku
(uczestniczenia w stracie) pomiędzy podmiotami zawierającymi umowy spółki niebędącej
osobą prawną, umowy wspólnego przedsięwzięcia lub o podobnym charakterze powinny
być kształtowane w sposób, w jaki ustaliłyby je podmioty niezależne. Natomiast przepis
101
art. 5 CIT dotyczy sposobu łączenia przychodów i kosztów związanych z udziałem w takiej
spółce lub przedsięwzięciu. Regulacja ta nie obejmuje swym zakresem obowiązku
zapewnienia dla celów podatkowych zgodności z zasadą ceny rynkowej wybranego klucza
podziału prawa do udziału lub uczestniczenia w stracie.
Ponadto zauważa się, iż pojęcie wspólnego przedsięwzięcia istnieje w ustawie i dotychczas
nie budziło wątpliwości interpretacyjnych, zatem nie przewiduje się definiowania tego
pojęcia wyłącznie dla celów dokumentacyjnych.
Uwzględniono w części postulaty dotyczące szczególnej procedury korekty krajowej przez
wskazanie, że korekta taka możliwa jest zarówno po dokonaniu doszacowania przez organy
podatkowe lub organy kontroli skarbowej, jak i w przypadku kiedy podatnik samodzielnie
skoryguje zeznanie w wyniku przeprowadzonego u niego postępowania kontrolnego lub
kontroli podatkowej w przypadku ujawnienia przez tę kontrolę nieprawidłowości
w związku z ustaleniem lub narzuceniem pomiędzy podmiotami krajowymi warunków,
o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy CIT i art. 25 ust. 1 ustawy PIT. W pozostałym
zakresie kwestie związane z korektą krajową uregulowane są w Ordynacji podatkowej
i zastosowanie mają ogólne zasady przewidziane w tej ustawie.
Za zasadną uznaje się uwagę, iż przepisy dotyczące zakładu (art. 9 ust. 5) nie powinny
sugerować obowiązku dokumentacyjnego jedynie dla transakcji, w których przypisaniu
podlega dochód. W związku z tym uwaga została uwzględniona przez bezpośrednie
odniesienie się do transakcji, które powinny zostać przypisane do zagranicznego zakładu.
8) Doprecyzowanie przepisów dotyczących wystąpienia wspólnika ze spółki niebędącej
osobą prawną
Zgłaszający uwagi: KRDP
Do art. 14 ust. 3 pkt 11 ustawy PIT i art. 12 ust. 4 pkt 3a lit. b ustawy CIT zgłoszono
postulat, aby ze względu na problemy z ustaleniem wcześniejszych kosztów w kalkulacji
przychodu wyłączonego z opodatkowania uwzględniane były tylko koszty niestanowiące
kosztów uzyskania przychodów, które zostały poniesione od dnia 1 stycznia 2013 r.
Stanowisko projektodawcy:
Uwaga jest niezasadna. Obecne regulacje zwalniają z opodatkowania środki pieniężne
otrzymane przez wspólnika spółki niebędącej osobą prawną z tytułu wystąpienia z takiej
spółki w części odpowiadającej uzyskanej przed wystąpieniem przez wspólnika nadwyżce
102
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2330
› Pobierz plik