Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2330
- Data wpłynięcia: 2014-04-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-08-29
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1328
2330
środków budżetu państwa, zostało wprowadzone ustawą z dnia 27 lipca 2002 r. o zmianie
ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych
ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 1182). Dodanie tego przepisu wynikało z pakietu „Przede
wszystkim przedsiębiorczość”.
Analiza omawianego zwolnienia z uwzględnieniem materiałów źródłowych prowadzi do
wniosku, iż zwolnienie to obejmuje wyłącznie świadczenia otrzymywane przez
przedsiębiorców.
Zatem w celu uniknięcia wątpliwości interpretacyjnych proponuje się dodanie w art. 14
w ust. 3 pkt 13, zgodnie z którym do przychodów z działalności gospodarczej nie zalicza
się kwot otrzymanych przez podmioty prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą
od agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa
i w konsekwencji uchylenie w art. 21 ust. 1 ustawy PIT pkt 47c. Kwoty te nadal nie będą
podlegały opodatkowaniu. Rozwiązanie to wprowadza zasady rozliczenia tych kwot,
analogicznie jak przewiduje ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych.
W związku z potrzebą dostosowania treści art. 14 ust. 3 pkt 13 do nomenklatury
wykorzystywanej w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U.
z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.) w dodawanym przepisie zrezygnowano z odwołania się do
pojęcia agencji rządowych, pozostawiając jedynie wyłączenie z zaliczenia do przychodów
dla kwot otrzymanych od agencji wykonawczych. Zgodnie bowiem z art. 92 ust. 1 ustawy
z dnia 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych
(Dz. U. Nr 157, poz. 1241, z późn. zm.) dotychczasowe agencje państwowe z dniem
1 stycznia 2012 r. stały się agencjami wykonawczymi.
Ad 17. Celem przygotowanej zmiany jest zwolnienie z opodatkowania wynagrodzeń
związanych z ustanowieniem służebności przesyłu, o którym mowa w art. 3051 i nast.
ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.).
Proponowana zmiana wynika m.in. z faktu uznawania przez sądy administracyjne, że
wypłacone na podstawie Kodeksu cywilnego świadczenie nazwane „wynagrodzeniem”
33
spełnia cele odszkodowawcze i korzysta ze zwolnienia na podstawie przepisu normującego
zwolnienie odnoszące się do odszkodowania.
Propozycja zmiany wychodzi naprzeciw ugruntowanej linii orzeczniczej. Zgodnie
z uchwałą Sądu Najwyższego (Izba Cywilna z 2011-09-08, III CZP 43/11) „roszczenie
o wynagrodzenie za korzystanie z rzeczy nie ma charakteru odszkodowawczego, gdyż jego
wysokość nie zależy od tego, czy właściciel poniósł jakikolwiek uszczerbek, to może ono
realizować różne cele gospodarcze, w tym kompensować koszty, które właściciel poniósł
przez to, że był np. zmuszony do korzystania z cudzej nieruchomości zamiast własnej, albo
utracił korzyści, jakie by uzyskał, wynajmując albo wydzierżawiając rzecz. Trafne jest więc
stanowisko, że wynagrodzenie za tzw. bezumowne korzystanie z rzeczy może spełniać cele
odszkodowawcze”.
W dalszej części uchwały SN wskazuje, iż „uszczerbek właściciela związany
z pogorszeniem nieruchomości tylko w następstwie zbudowania na niej i eksploatacji
urządzeń elektroenergetycznych – zgodnie z wolą ustawodawcy – jest rekompensowany
świadczeniem, jakie może on uzyskać za obciążenie jego prawa służebnością przesyłu.
Wynagrodzenie za ustanowienie służebności (art. 3052 k.c.) powinno równoważyć wszelki
uszczerbek związany z trwałym obciążeniem nieruchomości.”
Warto zaznaczyć także, iż w Ministerstwie Gospodarki trwają prace nad projektem ustawy
o korytarzach przesyłowych, który przewiduje wprowadzenie odszkodowania za
ustanowienie służebności przesyłu. Zatem po uchwaleniu tej ustawy odszkodowanie to
korzystać będzie ze zwolnienia. Niedokonanie proponowanej zmiany może spowodować
zróżnicowanie podatników pod względem prawnopodatkowym, co może rodzić
wątpliwości natury konstytucyjnej.
Z tych względów oraz dla zapewnienia jednolitości interpretacyjnej (orzecznictwo sądów
administracyjnych i interpretacje organów podatkowych), a także wychodząc naprzeciw
oczekiwaniom podatników, proponuje się wprowadzenie stosownego zwolnienia w ustawie
o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ad 18. Celem tej zmiany jest objęcie zwolnieniem przedmiotowym w podatku PIT
świadczeń mieszkaniowych otrzymywanych przez żołnierzy zawodowych na podstawie
34
art. 21 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2010 r. Nr 206, poz. 1367, z późn. zm.). Realizacja
tego celu nastąpi poprzez zmianę brzmienia art. 21 ust. 1 pkt 49 ustawy PIT.
Projektodawca, proponując zmiany ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie wprowadzanego od 1 lipca 2010 r. świadczenia
mieszkaniowego dla żołnierzy, przewidywał odrębną inicjatywę legislacyjną
wprowadzającą dla tego świadczenia zwolnienie przedmiotowe, która nie została jednak
zrealizowana.
Mając powyższe na uwadze, Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 18 marca 2013 r.
w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych
dochodów (przychodów) podatników podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U.
poz. 399), zaniechał poboru podatku dochodowego od świadczeń mieszkaniowych
wypłacanych żołnierzom zawodowym w latach 2012 i 2013.
Z uwagi na to, iż rozporządzenie z dnia 18 marca 2013 r. wydane na podstawie art. 22 § 1
pkt 1 Ordynacji podatkowej jest doraźnym aktem normatywnym oraz zgodnie z wymogami
konstytucyjnymi określonymi w art. 217 Konstytucji RP, Minister Finansów zaproponował
przeniesienie do ustawy rozwiązania w nim zawartego.
Ad. 19. Ustawa zmieniająca przewiduje wprowadzenie zmian przepisów dotyczących
„wymiany udziałów” (art. 12 ust. 4d, ust. 11 i 12 ustawy CIT i art. 24 ust. 8a–8d ustawy
PIT).
Poza zmianami o charakterze redakcyjnym oraz dostosowawczym wprowadza się regulację
mającą na celu dookreślenie zakresu podmiotowego zwolnienia oraz wskazanie, iż
spełnienie warunków dotyczących transakcji wymiany udziałów można oceniać przez
pryzmat grupy wspólników, o ile transakcje wymiany udziałów, które doprowadziły do
spełnienia warunków do korzystania ze zwolnienia, nastąpiły w okresie 6 miesięcy
poprzedzających uzyskanie bezwzględnej większości praw głosów w spółce, której udziały
(akcje) są nabywane.
Ad. 20. Projekt przewiduje dodanie do ustawy – Kodeks karny skarbowy przepisów
wprowadzających odpowiedzialność karną skarbową za naruszenie obowiązku złożenia do
35
urzędu skarbowego, w określonym ustawowo terminie, sprawozdania finansowego, opinii
i raportu podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych. Niewywiązanie się
z obowiązku złożenia tych dokumentów stanowić ma wykroczenie skarbowe, za które
groziła będzie sankcja w postaci kary grzywny.
W świetle aktualnie obowiązującego prawa, organy skarbowe pozbawione są narzędzi
niezbędnych do egzekwowania wykonywania przez podatników obowiązku składania
sprawozdań finansowych. W celu wyeliminowania przypadków nieprzestrzegania przez
podatników obowiązku składania sprawozdań finansowych konieczna jest zmiana tego
stanu rzeczy i uzupełnienie tej normy prawnej o stosowną sankcję prawną.
Ad. 21. Zmiana polega na dodaniu nowego zwolnienia, zgodnie z którym wolna od
podatku dochodowego będzie otrzymana na podstawie ustawy z dnia 17 czerwca 2004 r.
o skardze na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w postępowaniu
przygotowawczym prowadzonym lub nadzorowanym przez prokuratora i postępowaniu
sądowym bez nieuzasadnionej zwłoki (Dz. U. Nr 179, poz. 1843, późn. zm.) suma
pieniężna przyznana przez sąd w związku naruszeniem prawa strony do rozpoznania
sprawy w rozsądnym terminie.
W art. 2 tej ustawy określono przesłanki, których spełnienie uprawnia stronę do wniesienia
skargi o stwierdzenie, że w postępowaniu, którego skarga dotyczy, nastąpiło naruszenie jej
prawa do rozpoznania sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki (…).
Uwzględnienie skargi polega przede wszystkim na stwierdzeniu, że w postępowaniu
merytorycznym nastąpiło naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w rozsądnym
terminie. Ustawa przewiduje również możliwość przyznania, na żądanie skarżącego, sumy
pieniężnej (art. 12 ust. 4 tej ustawy), której wysokość może wynieść od 2 000 zł do
20 000 zł. Okoliczność ta nie wyklucza także możliwości dochodzenia odszkodowania
w procesie cywilnym. Art. 15 ust. 1 tej ustawy wyraźnie bowiem wskazuje, iż skarżący
może w odrębnym postępowaniu dochodzić naprawienia szkody wynikłej ze stwierdzonej
przewlekłości.
Podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności
opodatkowania, wynikająca z postanowień art. 9 ust. 1 ustawy PIT. Przepis ten stanowi, iż
36
opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody,
z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a, oraz dochodów, od których na
podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zasada ta znajduje potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego RP, zgodnie
z którym wszystkie normy wprowadzające zwolnienia przedmiotowe mają charakter
odstępstwa od zasady powszechności opodatkowania według jednakowych, tych samych
dla każdego podatnika zasad (por. wyrok z dnia 29 maja 1996 r. sygn. akt K 22/95).
Konsekwencją powyższego jest wyjątkowy charakter ulg, odliczeń, zwolnień itp.
pojmowanych ściśle i nierozszerzająco.
Ustawodawca,
wprowadzając omawianą instytucję, nie nadał jej statusu
odszkodowania/zadośćuczynienia. Z kolei z linii orzeczniczej sądów administracyjnych
wynika, iż przyznane na podstawie powołanej na wstępie ustawy świadczenie pieniężne ma
charakter i cel zbliżony do zadośćuczynienia (por. wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia
17 lutego 2010 r. sygn. akt SA/Bd 680/09).
Jednakże dokonanie wykładni (na przykład w drodze ogólnej interpretacji prawa
podatkowego), która stwierdzałaby, iż świadczenie pieniężne ma charakter
zadośćuczynienia i objęte jest dyspozycją art. 21 ust. 1 pkt 3b ustawy PIT, stałoby
w sprzeczności z powołaną powyżej dyrektywą Trybunału Konstytucyjnego.
W konsekwencji zaproponowano zmianę do ustawy PIT zwalniającą wprost kwoty
otrzymane na podstawie ustawy o skardze na naruszenie prawa strony do rozpoznania
sprawy w postępowaniu przygotowawczym prowadzonym lub nadzorowanym przez
prokuratora i postępowaniu sądowym bez nieuzasadnionej zwłoki, co w praktyce
uwzględnia przyjmowaną linię orzeczniczą sądów administracyjnych.
Ad. 22. Zgodnie z aktualnie obowiązującym przepisem art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy PIT, od
podatku dochodowego wolne są kwoty otrzymane z tytułu ubezpieczeń majątkowych
i osobowych, z wyjątkiem m.in. dochodu z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej
w ubezpieczeniach na życie związanych z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym.
W wyniku zmiany opodatkowane będą również świadczenia z ubezpieczeń na dożycie,
w których świadczenie zakładu ubezpieczeń jest ustalane w zależności od wartości
37
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2330
› Pobierz plik