Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2330
- Data wpłynięcia: 2014-04-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-08-29
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1328
2330
przy wykorzystaniu struktur międzynarodowych są znaczne i zjawisko to prowadzi do
istotnych zmian w redystrybucji krajowych przychodów podatkowych z tytułu podatku CIT
w Europie. Z innego opracowania opartego na danych z lat 1995–2005 wynika, że
w przypadku wzrostu różnicy między stawką opodatkowania do 10% spadek wysokości
zysku przed opodatkowaniem spółek powiązanych wynosi przeciętnie 7%.
Pomimo braku szczegółowych danych na temat ubytków, jakie wiążą się dla budżetów
poszczególnych państw z istnieniem praktyki polegającej na przenoszeniu przez
rezydentów części dochodów do krajów o niższym poziomie opodatkowania, przyjąć
można, że są one znaczne. Do zobrazowania skali tego zjawiska posłużyć mogą dane na
temat poziomu inwestycji bezpośrednich „do” oraz „z” tzw. rajów podatkowych. Z danych
statycznych Międzynarodowego Funduszu Inwestycyjnego wynika m.in., że w 2010 r.
Barbados, Bermudy i Brytyjskie Wyspy Dziewicze otrzymały więcej inwestycji
bezpośrednich (łącznie 5,11% globalnych inwestycji) niż Niemcy (4,77%) czy Japonia
(3,76%). Konsekwentnie, w ciągu tego samego roku podmioty z tych trzech jurysdykcji
dokonały więcej inwestycji bezpośrednich w świecie (łącznie 4,54%) niż Niemcy (4,28%).
Przyjmując perspektywę poszczególnych państw, w 2010 r. Brytyjskie Wyspy Dziewicze
były drugim co do wielkości inwestorem w Chinach (14%), za Hongkongiem (45%) i przed
USA (4%). Natomiast Bermudy widniały jako trzeci największy inwestor w Chile (10%).
Z kolei Mauritius był największym inwestorem w Indiach (24%), a kraje, takie jak Cypr
(28%), Brytyjskie Wyspy Dziewicze (12%), Bermudy (7%) i Bahamy (6%), należą do
5 największych inwestorów w Rosji. Podobnie sytuacja przedstawia się w przypadku
zagranicznych inwestycji bezpośrednich w Polsce, gdzie według danych NBP na 2010 r.),
do grona 5 największych inwestorów zalicza się podmioty z Luksemburga, Cypru
i Szwajcarii. Łączny udział inwestycji podmiotów z tych państw wyniósł 43,9% inwestycji
ogółem.
Dynamiczny wzrost wartości bezpośrednich inwestycji lokowanych za granicą przez
polskie przedsiębiorstwa, zgodnie z opracowaniem „Polskie Inwestycje Bezpośrednie
3) Tamże.
4) OECD, op.cit., str. 17.
5) http://www.paiz.gov.pl/polska_w_liczbach/inwestycje_zagraniczne
83
w 2010 r.” Ministerstwa Gospodarki, jest obserwowany od 2005 r. W okresie tym
najwyższy poziom polskich inwestycji bezpośrednich (BIZ), tj. w wysokości
7 137 mln EUR, został osiągnięty w 2006 r.
W 2010 r. wartość BIZ wyniosła 4 142 mln EUR. Ponad 60% tej kwoty stanowiły zakupy
akcji i udziałów w podmiotach zagranicznych.
Struktura geograficzna polskich BIZ wskazuje na ich koncentrację w krajach europejskich
(93,6% w ujęciu wartościowym w 2010 r.). Polskie inwestycje w podziale na poszczególne
kraje charakteryzują się także wysokim stopniem koncentracji. W 2010 r. polskie podmioty
ulokowały inwestycje o największej wartości w Luksemburgu (1 636 mln EUR)
i w Szwajcarii (707 mln EUR). Wartość inwestycji na Cyprze wyniosła 434 mln EUR.
Zdaniem autorów opracowania, większość polskiego kapitału napływającego do takich
krajów, jak Luksemburg czy Szwajcaria, ma charakter przepływów o charakterze czysto
finansowym. Zgodnie z metodologią kwalifikowane są one jednak jako bezpośrednie
inwestycje zagraniczne. Świadczyć o tym może fakt, że niektóre z polskich dużych firm
działają w strukturze holdingów, których spółki są zarejestrowane w tych krajach. Pozwala
to na transfer zysków osiąganych przez polskie firmy za granicę, gdzie podlegają one
korzystniejszym formom opodatkowania.
Dochody rezydentów z tytułu polskich bezpośrednich inwestycji zagranicznych, rozumiane
jako:
− dochody z dywidend podlegające wypłacie w danym okresie obrachunkowym na rzecz
inwestora bezpośredniego, bez uwzględnienia należnych do zapłaty podatków,
− udział inwestora bezpośredniego w reinwestowanych zyskach przedsiębiorstwa
inwestowania zagranicznego, obliczany jako udział inwestora w zyskach ogółem
uzyskanych w danym okresie obrachunkowym, pomniejszonych o należne podatki,
odsetki, amortyzację oraz dywidendy należne do wypłaty w danym okresie,
− wartość odsetek netto (wartość odsetek należnych pomniejszona o odsetki do zapłaty)
należnych inwestorowi w danym okresie obrachunkowym, bez uwzględnienia należnych
do zapłaty podatków
6) http://www.mg.gov.pl/files/upload/8439/Polskie%20inwestycje%20bezpo%C5%9Brednie%20w%202010%
20roku.pdf
84
wyniosły w 2010 r. łącznie 444 mln EUR, w tym w Luksemburgu 34 mln EUR,
a w Szwajcarii 33 mln EUR.
Według danych Narodowego Banku Polskiego łączne dochody, o których mowa powyżej,
w 2011 r. wyniosły 1 206 mln EUR, w tym w Luksemburgu, Szwajcarii i Cyprze
odpowiednio 300,3 mln EUR, 116,8 mln EUR, 410,5 mln EUR.
Mając na uwadze powyższe, należy liczyć się z pozytywnym wpływem przedmiotowego
rozwiązania na dochody sektora finansów publicznych. Jednakże, z uwagi na konstrukcję
przepisów przewidujących opodatkowanie dochodów CFC, powyższe dane nie pozwalają
na oszacowanie skali wzrostu dochodów z tego tytułu. Projektowane przepisy uzależniają
bowiem zastosowanie przepisów od spełnienia wielu warunków, takich jak posiadanie
określonego poziomu kontroli zagranicznej spółki, osiąganie przez tę spółkę przychodów
w większości o charakterze pasywnym oraz położenia zagranicznej spółki w kraju o niskim
poziomie opodatkowania. Dodatkowo przepisy przewidują zwolnienie od stosowania
przepisów w stosunku do zagranicznych spółek kontrolowanych podlegających
opodatkowaniu od całości swoich dochodów w państwie należącym do UE i innym
państwie należącym do EOG, pod warunkiem że prowadzi ona rzeczywistą działalność
gospodarczą. Uwzględniając fakt, że polscy rezydenci unikają opodatkowania głównie przy
wykorzystaniu spółek położonych w UE lub innym państwie należącym do EOG, ustalenie
skutków podatkowych uwzględniać powinno również to kryterium.
Tymczasem gromadzone dane statystyczne nie uwzględniają tego rodzaju sytuacji, które
pozwalałby na ustalenie, jaki poziom inwestycji przekazywany jest w celu generowania
przychodów o charakterze pasywnym czy prowadzenia rzeczywistej działalności
gospodarczej. Trudności z ustaleniem realnego poziomu unikania opodatkowania potęguje
brak lub ograniczony dostęp do informacji i danych ze strony zarówno podatników
obchodzących opodatkowanie, jak i państw, przy pomocy których mechanizmy
optymalizacyjne wprowadzane są w życie.
Niemniej jednak, w celu przybliżenia skali zjawiska przytoczyć można informacje
dotyczące poziomu dochodów nierezydentów. Dochody nierezydentów w 2012 r. z tytułu:
− odsetek wyniosły 22,4 mld zł, z tego 71% stanowiły dochody zwolnione
z opodatkowania;
kwota pobranego podatku od dochodów podlegających
opodatkowaniu z tego tytułu wyniosła 0,5 mld zł,
85
− opłat licencyjnych wyniosły 9,5 mld zł, z tego 18% stanowiły dochody zwolnione
z opodatkowania;
kwota pobranego podatku od dochodów podlegających
opodatkowaniu z tego tytułu wyniosła 0,5 mld zł.
Ocena finansowa pozostałych rozwiązań przewidzianych w projekcie
Z pozostałych rozwiązań przewidzianych w projekcie można wyodrębnić rozwiązania,
w przypadku których można spodziewać się wzrostu dochodów sektora finansów
publicznych z tytułu podatku dochodowego, lecz skutki tych rozwiązań są trudne do
oszacowania z uwagi na brak danych pozwalających na dokonanie ich oceny. Do nich
zaliczyć należy np.: określenie zasad ustalania wartości początkowej składników majątku,
w które wyposażany jest zagraniczny zakład, oraz sposobu ustalania wartości początkowej
w spółce europejskiej i spółdzielni europejskiej – w przypadku przeniesienia jej siedziby na
terytorium RP, przychodów w naturze, wyłączeń niektórych wydatków z kosztów
uzyskania przychodów, przepisów o niedostatecznej kapitalizacji (w tym rozciągnięcie tej
regulacji na powiązania pośrednie), wyłączenia ze zwolnienia od podatku dochodowego od
osób fizycznych dochodów z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej w związku
z umową ubezpieczenia.
Przykładowo dane, dotyczące dochodów z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej
w związku z umową ubezpieczenia, Komisji Nadzoru Finansowego pozwalają jedynie na
określenie struktury lokowania środków w poszczególne rodzaje umów
ubezpieczeniowych. Przypis składki brutto z tytułu tych instrumentów w 2011 r. wyniósł
8,03 mld zł. Jeśli chodzi o pozostałe produkty strukturyzowane, to kwota ta oscyluje
w granicach 1,59 mld zł. Łączny przypis składki brutto z ubezpieczeń na życie w 2011 r.
wyniósł 31,83 mld zł. Udział produktów ubezpieczeniowych, w których świadczenie
zakładu ubezpieczeń jest ustalane w zależności od wartości określonego indeksu lub
wartości innego świadczenia bazowego, w łącznej składce przypisanej z ubezpieczeń na
życie wyniósł 30,22%. Informacje w tym zakresie, o ile określają strukturę zawieranych
umów (wysokość składek), to nie są wystarczające do dokonania oceny ewentualnego
wzrostu wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z ograniczeniem
stosowania zwolnienia od podatku dochodowego kwot wypłacanych z ubezpieczeń
osobowych.
86
Kolejną grupę stanowią rozwiązania, w odniesieniu do których można dokonać oceny
skutków finansowych. Do nich zaliczyć należy:
− wyłączenie prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku, w przypadku wypłat
dywidend i innych dochodów (przychodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych
podlegających odliczeniu w spółce wypłacającej (tzw. pożyczka partycypacyjna).
Wprowadzenie powyższego wyłączenia może spowodować wzrost dochodów sektora
finansów publicznych w kwocie 15 mln zł. Kwota ta została oszacowana
z wykorzystaniem danych wykazanych w Informacji o wysokości przychodu (dochodu)
uzyskanego przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych niemających
siedziby lub zarządu na terytorium RP za lata 2009–2011.
Oceny skutków finansowych dokonano, przyjmując założenie, że 1% dochodów
zwolnionych z opodatkowania z tytułu dywidend i innych przychodów (dochodów)
z tytułu udziału w zyskach osób prawnych dotyczy wypłat z tytułu pożyczek
partycypacyjnych.
− wprowadzenie przepisów wskazujących sposób określenia wartości przychodów
świadczeń w naturze.
Szacuje się, że projektowana regulacja w tym zakresie może wpłynąć na wzrost
dochodów sektora finansów publicznych z tytułu podatku dochodowego w kwocie
16 mln zł.
Skutek finansowy został oszacowany z wykorzystaniem danych wykazanych
w Deklaracji rocznej o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz w Deklaracji
o wysokości pobranego przez płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób
prawnych od dochodów (przychodów) osiągniętych przez podatnika mającego siedzibę
lub zarząd na terytorium RP za 2011 r.
Oceny skutków finansowych dokonano, przyjmując założenie, że dywidendy rzeczowe
mogą stanowić ok. 1% dochodów z tytułu dywidend i innych przychodów (dochodów)
z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.
− zmiany charakteru prawnego świadczenia przyznanego stronie w wyniku uwzględnienia
złożonej skargi na przewlekłość postępowania.
87
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2330
› Pobierz plik